Kirjasto
Oppiaihe 160: Moroni 10:8–26, 30–34


Oppiaihe 160

Moroni 10:8–26, 30–34

Johdanto

Opetettuaan, kuinka voi saada Pyhän Hengen kautta todistuksen kaiken totuudesta, Moroni kehotti niitä, jotka lukisivat hänen sanansa, ottamaan vastaan ja tunnistamaan Hengen lahjoja. Moroni päätti Mormonin kirjan aikakirjan kehottamalla kaikkia ihmisiä tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse, tarttumaan jokaiseen hyvään lahjaan, jonka Hän tarjoaa, ja tulemaan täydellisiksi Hänessä.

Opetusehdotuksia

Moroni 10:8–26

Moroni puhuu Hengen lahjoista ja niiden tarkoituksesta Herran työssä

Kehota oppilaita ajattelemaan tilannetta, jolloin taivaallinen Isä on auttanut heitä tekemään jotakin, mihin he eivät olisi pystyneet omin voimin. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moroni 10:8 ja panemaan merkille ilmaus, joka kuvailee niitä hengellisiä kykyjä eli siunauksia, joita Jumala antaa uskollisille (”Jumalan lahjoja”). Selitä, että me nimitämme näitä lahjoja usein Hengen lahjoiksi eli hengellisiksi lahjoiksi.

  • Miksi Jumala kohdan Moroni 10:8 mukaan antaa lapsilleen Hengen lahjoja? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Jumala suo Hengen lahjoja lastensa hyödyksi. Voisit selittää, että tässä yhteydessä sanalla hyöty tarkoitetaan siunausta tai apua.)

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moroni 10:9–16 ja panemaan merkille, mitä Jumalan lahjoja Moroni kuvailee näissä jakeissa. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät löytämänsä asiat.

  • Mitä Hengen lahjoja te huomasitte näissä jakeissa? (Samalla kun oppilaat vastaavat, voisit kirjoittaa heidän vastauksiaan taululle.)

  • Mitä esimerkkejä näistä lahjoista olette nähneet kirkossa?

  • Milloin olette nähneet ihmisten saavan siunauksia, koska muut ovat käyttäneet hengellisiä lahjojaan? (Voisit valmistautua kertomaan esimerkin, jonka olet itse nähnyt.)

  • Millä tavoin Hengen lahjat voivat hyödyttää niiden saajaa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 10:19, 24. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mikä on esteenä hengellisten lahjojen saamiselle ja tunnistamiselle.

  • Minkä esteen hengellisten lahjojen saamiselle ja tunnistamiselle huomasitte?

  • Miksihän epäuskon tilassa olevat ihmiset eivät pysty tunnistamaan tai vastaanottamaan Jumalan voimaa ja lahjoja?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Moroni 10:25–26 ja panemaan merkille, mitä tapahtuu niille, jotka hylkäävät Jumalan lahjat ja voiman. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Moroni 10:20–23. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä siunauksia koituu siitä, että ihmisellä on uskoa, toivoa ja rakkautta. (Ennen kuin oppilaat lukevat, voisit selittää, että ilmaus ”mikä minusta on tarpeen” jakeessa Moroni 10:23 viittaa asioihin, jotka ovat sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa.)

  • Mitä siunauksia Moronin opetuksen mukaan koituisi niille, joilla on uskoa, toivoa ja rakkautta?

Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava periaate: Jos meillä on uskoa, me pystymme tekemään sen, mitä Vapahtaja haluaa meidän tekevän. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät tämän periaatteen jakeessa Moroni 10:23.

  • Kuinka taululla olevat kaksi periaatetta voisivat teidän mielestänne liittyä toisiinsa? (Jos meillä on uskoa, Jumala antaa meille ne lahjat, joita tarvitsemme tehdäksemme sen työn, jonka Hän haluaa meidän tekevän.)

  • Kuinka näiden kahden periaatteen tunteminen voi auttaa teitä nyt ja tulevaisuudessa?

Kirjoita taululle seuraavat vajaat virkkeet. Auta oppilaita näkemään, kuinka jakeen Moroni 10:23 lupaus on täyttynyt tai voisi täyttyä heidän elämässään. Anna heille muutama minuutti aikaa täydentää toinen virkkeistä seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan:

Olen päässyt osalliseksi jakeen Moroni 10:23 lupauksesta, kun …

Jakeen Moroni 10:23 lupaus voi auttaa minua, kun …

Riittävän ajan kuluttua kehota oppilaita kertomaan jollekulle toiselle oppilaalle, mitä he ovat kirjoittaneet.

Moroni 10:30–34

Moroni kutsuu kaikkia tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse ja tulemaan täydellisiksi Hänessä

Kirjoita taululle sana Täydellisyys. Kirjoita sen alle Mahdollista vai mahdotonta?

Kehota oppilaita kertomaan ajatuksiaan, jotka liittyvät taululla olevaan kysymykseen. Kun olette lyhyesti keskustelleet, pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 12:48.

  • Mikä Vapahtajan sanojen mukaan on meidän kunkin lopullisena päämääränä? (Tulla täydelliseksi.) Kuinka se on mahdollista?

Kun oppilaat ovat esittäneet näkemyksiään, kehota yhtä oppilasta lukemaan ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraava selitys:

Kuva
Presidentti James E. Faust

”Täydellisyys on iankaikkinen tavoite. Vaikka emme kuolevaisuudessa pystykään olemaan täydellisiä, siihen pyrkiminen on käsky, jonka me lopulta sovituksen ansiosta pystymme pitämään.” (Ks. ”Tämä on meidän aikamme”, Liahona, heinäkuu 1999, s. 21.)

Selitä, että vaikka täydellisyyttä ei voi saavuttaa tässä elämässä, me voimme lopulta tulla täydellisiksi. Moroni opetti, mitä me voimme tehdä tullaksemme täydellisiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla. Jäljennä taululle seuraava taulukko, mutta jätä suluissa olevat vastaukset kirjoittamatta.

Mitä meidän täytyy tehdä?

Mitä Jumala lupaa?

(Mahdollisia vastauksia: Meidän täytyy tulla Jeesuksen Kristuksen luokse, tavoitella ja saada hyviä lahjoja, välttää pahoja lahjoja ja sitä, mikä on epäpuhdasta, kieltää itseltämme kaikki jumalattomuus sekä rakastaa Jumalaa koko väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme.)

(Mahdollisia vastauksia: Hän toteuttaa liittonsa, Hänen armonsa riittää meille, me tulemme olemaan täydellisiä Jeesuksessa Kristuksessa, me saamme Jumalan armon, meidät pyhitetään ja me saamme syntiemme anteeksiannon, ja meistä tulee pyhiä, tahrattomia.)

Pyydä oppilaita etsimään kohdasta Moroni 10:30–33 ilmauksia, jotka kuvailevat, mitä meidän on tehtävä ja mitä Jumala lupaa tehdä auttaakseen meitä tulemaan puhtaiksi ja täydellisiksi. Kehota yhtä oppilasta kirjoittamaan oppilaiden vastaukset sopiviin taulukon sarakkeisiin. Tuo esiin, että sana armo tarkoittaa sitä jumalallista apua ja voimaa, jota saamme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.

  • Minkä lausuman kirjoittaisitte tämän taulukon alle esittääksenne lyhyesti sen, mitä Moroni opettaa puhtaaksi ja täydelliseksi tulemisesta? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän vastauksistaan tulisi kuvastua seuraava totuus: Kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, me voimme puhdistua ja tulla täydellisiksi Hänen sovituksensa ansiosta.)

Mikäli mahdollista, anna oppilaille jäljennös kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavasta lausunnosta. Kehota yhtä oppilasta lukemaan lausunto ääneen muun luokan seuratessa mukana. Ennen kuin oppilas alkaa lukea, kannusta luokkaa kuuntelemaan tarkoin ja miettimään, mitä he voivat tehdä tullakseen Jeesuksen Kristuksen luokse sen tuloksena, että he tutkivat Mormonin kirjaa tänä vuonna.

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Tuo viimeinen, lopullinen, yksinäinen vetoomus uskontomme lakikivessä ja virheettömimmässä kirjassa, mikä on koskaan kirjoitettu, on kehotus olla koskematta mihinkään epäpuhtaaseen, kehotus olla pyhä ja tahraton, kehotus olla puhdas. Ja se puhtaus voi tulla vain sen Karitsan veren avulla, joka kantoi meidän surumme ja otti taakakseen meidän sairautemme, Karitsan, jonka meidän rikkomuksemme ovat lävistäneet ja meidän pahat tekomme ovat ruhjoneet, Karitsan, jota halveksittiin ja ahdistettiin mutta jota me emme minään pitäneet (ks. Moosia 14). – –

Puhtaus – Karitsan veren avulla. Sitä tämä kirja anoo.” (”A Standard unto My People”, puhe kirkon koululaitoksen uskontokasvattajille, 9. elokuuta 1994, s. 13–14, si.lds.org.)

Pyydä oppilaita mainitsemaan, mitkä ilmaukset kohdassa Moroni 10:32–33 tähdentävät sitä, että me voimme olla täydellisiä vain ”Kristuksessa” eli Hänen sovituksensa puhdistavan voiman ja armon avulla.

  • Miksi me tarvitsemme Jeesuksen Kristuksen sovitusta tullaksemme puhtaiksi ja täydellisiksi?

  • Mitkä ilmaukset kohdassa Moroni 10:32–33 ovat teidän mielestänne rohkaisevia, kun pyritte puhtauteen ja täydellisyyden iankaikkiseen tavoitteeseen?

Kehota oppilaita valitsemaan 1–2 ilmausta taululla olevan taulukon ensimmäisestä sarakkeesta. Anna heille muutama minuutti aikaa kirjoittaa seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan ajatuksia tai vaikutelmia siitä, kuinka he voivat edistyä näillä osa-alueilla.

Päätä tämä oppitunti lukemalla luokalle Moroni 10:34. Pyydä oppilaita seuraamaan mukana ja panemaan merkille todisteita siitä, että Moronilla oli usko ja toivo Jeesuksessa Kristuksessa. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, kehota heitä kirjoittamaan ajatuksia tai vaikutelmia, joita heillä on päättäessään Mormonin kirjan tämän vuoden oppikurssia. Voisit pyytää oppilaita kertomaan luokalle, mitä he ovat kirjoittaneet. Todista siunauksista, joita taivaallinen Isä on luvannut heille, jos he tulevat Jeesuksen Kristuksen luokse noudattamalla Hänen opetuksiaan ja osoittamalla uskoa Hänen sovitukseensa. Kannusta oppilaita tutkimaan Mormonin kirjaa koko elämänsä ajan.

Kertaus: Moroni

Käytä jonkin verran aikaa auttaaksesi oppilaita kertaamaan Moronin kirjan. Pyydä heitä miettimään, mitä he ovat oppineet tästä kirjasta sekä seminaarissa että tutkiessaan pyhiä kirjoituksia itsekseen. Kehota heitä tarvittaessa pikaisesti silmäilemään joitakin Moronin kirjan lukujen tiivistelmiä auttaaksesi heitä muistamaan. Riittävän ajan kuluttua kehota muutamia oppilaita kertomaan, mikä Moronin kirjassa on innoittanut heitä tai auttanut heitä saamaan suuremman uskon Jeesukseen Kristukseen.

Kommentteja ja taustatietoja

Moroni 10:8–19. Hengen lahjat

Vanhin Bruce R. McConkie on kuvaillut hengellisten lahjojen saamisen tarkoituksia ja syitä:

”[Hengellisten lahjojen tarkoituksena] on valistaa, rohkaista ja ylentää uskollisia niin, että he perivät rauhan tässä elämässä ja että heitä johdatetaan kohti iankaikkista elämää tulevassa maailmassa. Hengellisten lahjojen läsnäolo todistaa Herran työn jumalallisuudesta: missä niitä ei ole, siellä ei myöskään ole kirkkoa ja Jumalan valtakuntaa. Meille on luvattu, että hengelliset lahjat eivät koskaan lakkaa, niin kauan kuin maa pysyy nykyisessä olotilassaan, paitsi epäuskon tähden (Moroni 10:19), mutta täyden päivän koittaessa ja pyhien saadessa korotuksen niitä ei enää tarvita. Kuten Paavali ilmaisi asian: ’Mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa’ (1. Kor. 13).

Uskollisten odotetaan etsivän Hengen lahjoja koko sydämestään. Heidän on määrä tavoitella ’kaikkein arvokkaimpia armolahjoja’ (1. Kor. 12:31; OL 46:8), tavoitella ’henkilahjoja’ (1. Kor. 14:1), pyytää ’Jumalalta, joka antaa auliisti’ (OL 46:7; Matt. 7:7–8). Toisille annetaan yksi lahja, toisille toinen, ja ’joillekuille voidaan antaa kaikki nuo lahjat, jotta voi olla päämies, niin että jokainen jäsen voisi siten hyötyä’ (OL 46:29).” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 314.)

Vanhin Marvin J. Ashton kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Minusta yksi elämän suurista murhenäytelmistä on se, että ihmisellä ei omasta mielestään ole mitään lahjoja eikä kykyjä. – –

Kohdassa OL 46:11–12 on tämä totuus: ’Sillä kaikille ei ole annettu jokaista lahjaa; sillä lahjoja on monia, ja jokaiselle ihmiselle on annettu lahja Jumalan Hengen kautta.

Toisille on annettu toinen, ja toisille on annettu toinen, jotta kaikki siten hyötyisivät.’

Jumala on antanut meille jokaiselle yhden tai useamman erityisen lahjan. – – Meidän jokaisen tulee etsiä ja kehittää niitä lahjoja, jotka Jumala on meille antanut. – –

Jumala elää. Hän siunaa meitä lahjoilla. Kun me kehitämme ja käytämme Jumalalta saamiamme lahjoja ja hyödymme lähimmäistemme lahjoista, maailma voi olla parempi paikka ja Jumalan työ edistyy nopeammin.” (Ks. ”Lahjat ovat moninaiset”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 17, 19.)

Moroni 10:22. ”Epätoivo tulee pahuuden tähden”

Presidentti Ezra Taft Benson on esittänyt tämän näkemyksen siitä, että meidän tulee tehdä hyvää välttääksemme epätoivon:

”Mormonin kirjassa sanotaan, että ’epätoivo tulee pahuuden tähden’ (Moroni 10:22). Abraham Lincoln sanoi: ’Kun teen hyvää, minusta tuntuu hyvältä, ja kun teen pahaa, minusta tuntuu pahalta.’ Synti vetää ihmistä alaspäin toivottomuuteen ja epätoivoon. Vaikka ihminen saattaakin saada synnistä hetkellistä nautintoa, lopputuloksena on murhe. ’Jumalattomuus ei ole koskaan ollut onnea’ (Alma 41:10). Synti luo ristiriitaa Jumalan kanssa ja masentaa henkeä. Sen tähden ihmisen olisi hyvä tutkistella itseään nähdäkseen, onko hän sopusoinnussa kaikkien Jumalan lakien kanssa. Jokainen laki, jonka me täytämme, tuo meille jonkin tietyn siunauksen. Jokainen laki, jota vastaan rikomme, aiheuttaa jonkin tietyn menetyksen. Niiden, jotka ovat epätoivon kuormien uuvuttamia, pitäisi tulla Herran luokse, sillä Hänen ikeensä on hyvä kantaa ja Hänen kuormansa on kevyt (ks. Matt. 11:28–30).” (Ks. ”Älkää vaipuko epätoivoon”, Valkeus, maaliskuu 1987, s. 2.)

Moroni 10:34. Moronin jäähyväiset

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt seuraavia ajatuksia Moronin päätössanoista Mormonin kirjassa:

”Puhtaus. Pyhyys. Virheetön luonne ja omatunto. Kaikki nämä Kristuksen armon ansiosta, joka puhdistaa meidän vaatteemme, pyhittää meidän sielumme, pelastaa meidät kuolemalta ja palauttaa meidät meidän jumalalliseen alkuperäämme.

Viimeisillä muistiinmerkityillä sanoillaan Moroni todisti omasta lujasta uskostaan tähän jumalalliseen lunastukseen. – –

Näin Mormonin kirja päättyy ikään kuin Moronin siivittämänä pyhän ylösnousemuksen lupaukseen [ks. Ilm. 14:6]. Se on mitä sopivinta, sillä tämä pyhä todistus – profeettojen kirjoittama, enkelien tuoma, Jumalan varjelema – puhuu ’kuin kuolleista huutava’, kehottaen kaikkia tulemaan Kristuksen luokse ja tulemaan täydellisiksi Hänessä, mikä prosessi huipentuu selestisen kirkkauden täydellisyydessä.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 339.)

Tulosta