Kirjasto
Oppiaihe 52: Moosia 2


Oppiaihe 52

Moosia 2

Johdanto

Kun kuningas Benjaminin elämä lähestyi loppuaan, hän halusi esittää vielä yhden, viimeisen saarnan kansalleen. Hänen saarnansa, joka on merkitty muistiin lukuihin Moosia 2–5, on teemana tässä oppiaiheessa sekä oppiaiheissa 53–55. Saarnan alussa hän kertoi palvelukaudestaan kansan keskuudessa tähdentäen, että muita palvellessamme me palvelemme Jumalaa. Hän myös todisti niiden onnellisesta tilasta, jotka pitävät Jumalan käskyt.

Opetusehdotuksia

Huom. Jos päätät tämän oppiaiheen alussa esittää katsauksen kuningas Benjaminin saarnaan, seuraava tiivistelmä saattaa olla hyödyllinen.

Elämänsä lähestyessä loppua kuningas Benjamin puhui valtakuntansa asukkaille lähellä temppeliä Sarahemlassa. Hän kertoi, kuinka hän oli palvellut kansaansa ja kuinka hänellä oli puhdas omatunto Jumalan edessä, ja hän esitti poikansa Moosian kansan uudeksi kuninkaaksi. Tässä viimeisessä saarnassa, joka on luvuissa Moosia 2–5, kuningas Benjamin puhui useasta aiheesta, kuten muiden palvelemisen tärkeydestä, iankaikkisesta velastamme taivaalliselle Isällemme, Jeesuksen Kristuksen palvelutehtävästä kuolevaisuudessa sekä sovituksesta, tarpeesta riisua päältämme luonnollinen ihminen, uskomisesta Jumalaan pelastuaksemme, omaisuuden antamisesta köyhien auttamiseksi, syntien anteeksiannon säilyttämisestä sekä tulemisesta Kristuksen pojiksi ja tyttäriksi uskon ja jatkuvien hyvien tekojen kautta. Erityisen huomionarvoista on se, että luku Moosia 3 sisältää sanoman, jonka kuningas Benjamin sai enkeliltä.

Moosia 2:1–9

Perheet kokoontuvat ja valmistautuvat saamaan kuningas Benjaminin sanat

Kirjoita taulun yläreunaan seuraavat kysymyssanat: Kuka? Missä? Mitä? Miksi?

Pyydä oppilaita tutkimaan itsekseen jakeita Moosia 2:1–6 ja panemaan merkille seikkoja, jotka vastaavat taululla oleviin kysymyssanoihin. Kun he ovat lukeneet, pyydä muutamia oppilaita kirjaamaan taululle kunkin kysymyssanan alle mahdollisimman monta seikkaa. (Sinun tulee ehkä selittää, että ihmiset valmistautuivat vastaanottamaan kuningas Benjaminin sanat uhraamalla Mooseksen lakiin liittyviä uhreja. Uhratessaan näitä uhreja ihmiset ilmaisivat kiitollisuutta Jumalaa kohtaan ja pyhittäytyivät Hänelle.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 2:9 ja panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, mitä kuningas Benjamin halusi kansan tekevän kuunnellessaan hänen sanojaan.

  • Kuinka arvelette löytämienne sanojen ja ilmausten perusteella kuningas Benjaminin suhtautuneen sanomaansa?

  • Mitä jakeen Moosia 2:9 loppuosan mukaan kuningas Benjamin uskoi tapahtuvan, jos ihmiset avaisivat korvansa ja sydämensä hänen sanomalleen?

  • Mitä arvelette sen tarkoittavan, että avaamme korvamme ja sydämemme niille, jotka on kutsuttu opettamaan?

Kannusta oppilaita pitämään kuningas Benjaminin kutsu mielessään, kun he tutkivat hänen sanomaansa ja kun he kuuntelevat myöhempien aikojen profeettojen sanoja.

Moosia 2:10–28

Kuningas Benjamin puhuu Jumalan ja toinen toisemme palvelemisen merkityksestä sekä iankaikkisesta velastamme Jumalalle

Kuva
King Benjamin Addresses His People

Näytä oppilaille kuvaa Kuningas Benjamin puhuu kansalleen (62298; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 74). Muistuta oppilaille, että kuningas Benjamin oli kutsunut kansansa koolle julistaakseen, että hänen poikansa Moosia tulisi hänen paikalleen kuninkaaksi, ja antaakseen heille ”nimen, jotta se siitä voidaan erottaa kaikista niistä kansoista, jotka Herra Jumala on tuonut pois Jerusalemin maasta” (ks. Moosia 1:9–12).

Lue oppilaille ääneen Moosia 2:10–15. Pyydä oppilaita panemaan merkille ilmauksia, jotka osoittavat, että kuningas Benjaminille oli tärkeää kansan palveleminen, ei hänen oma asemansa tai hänen saamansa tunnustus. Pyydä heitä nostamaan kätensä aina kun he kuulevat yhden sellaisen ilmauksen. Kun he nostavat kätensä, keskeytä lukeminen ja pyydä heitä selittämään, minkä ilmauksen he huomasivat ja mitä se kertoo kuningas Benjaminista.

Lue tämän keskustelun kuluessa presidentti Howard W. Hunterin seuraavat sanat:

”Älkää huolehtiko liiaksi asemasta. – – On tärkeää saada arvostusta. Mutta painopisteemme tulisi olla vanhurskaudessa eikä tunnustuksessa, palvelemisessa eikä asemassa.” (”Kirkon naisille”, Valkeus, tammikuu 1993, s. 94.)

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 2:16–17 ja panemaan merkille, mitä kuningas Benjamin halusi kansansa oppivan. Auta heitä näkemään, että kun me palvelemme muita, me palvelemme Jumalaa. Kirjoita tämä lausuma taululle. Tähdennä, että Moosia 2:17 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän kohdan selvästi erottuvalla tavalla, jotta he pystyvät löytämään sen helposti.

Kehota oppilaita miettimään tilanteita, jolloin he ovat palvelleet muita ihmisiä.

  • Kun te olette näin palvelleet muita, kuinka te olette palvelleet myös Jumalaa?

  • Milloin muut ihmiset ovat palvelemalla siunanneet teidän elämäänne? Kun he ovat palvelleet teitä, kuinka he ovat palvelleet myös Jumalaa?

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Moosia 2:18–24, 34.

  • Miksi kuningas Benjamin halusi kutsua itseään ja kansaansa ”hyödyttömiksi palvelijoiksi”? (Sinun tulee ehkä selittää, että hyötyä eli voittoa saa silloin, kun saa enemmän kuin antaa. Me olemme hyödyttömiä palvelijoita taivaalliselle Isällemme, koska Hänen meille antamiensa siunausten arvo tulee aina ylittämään suuresti sen palvelun arvon, jota Hän saa meiltä.)

  • Mitä sellaisia siunauksia olette saaneet, joista tunnette olevanne velkaa Jumalalle?

  • Miksi on tärkeää käsittää, että me olemme ikuisesti velkaa Jumalalle? (Mahdollisia vastauksia: kun käsitämme olevamme velkaa Jumalalle, meidän kiitollisuutemme lisääntyy, me haluamme pitää käskyt ja haluamme palvella muita enemmän.)

Kehota oppilaita miettimään, kuinka he voisivat antaa taivaalliselle Isälle kaiken, mitä heillä on ja mitä he ovat. Todista, että kun me pidämme Jumalan käskyt ja pyrimme palvelemaan vilpittömästi, Hän siunaa meitä.

Moosia 2:29–41

Kuningas Benjamin kehottaa kansaansa olemaan kuuliainen Jumalalle

Kirjoita taululle VARO. Pyydä oppilaita kertomaan tilanteista, jolloin he ovat nähneet kyltin tai merkin, jossa on käytetty tätä sanaa tai jonka viestinä on tämä ajatus. Tähdennä, että tällaiset varoitukset voivat suojella meitä tai pelastaa henkemme.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 2:32–33, 36–38 ja panemaan merkille, mitä kuningas Benjamin kehotti kansaansa varomaan.

  • Mistä asioista kuningas Benjamin varoitti kansaansa?

  • Kuinka saattaisimme huomata, että alamme seurata väärää henkeä? Miksi on tärkeää huomata tämä asia varhain?

  • Mitä seurauksia kohdan Moosia 2:38 mukaan koituu niille, jotka kuolevat synneissään?

Voisit tähdentää jakeen Moosia 2:36 opetusta siitä, että ihminen voi omalla käytöksellään loitota Herran Hengestä. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on huomauttanut, kuinka tärkeää on tunnistaa, milloin me saatamme loitota Hengestä:

”Meidän pitäisi pyrkiä huomaamaan – –, kun me loittonemme ’pois Herran Hengestä, niin ettei sillä voi olla sijaa [meissä meidän opastamiseksemme] viisauden poluilla, jotta [voisimme] saada siunausta ja menestystä ja varjelusta’ (Moosia 2:36). – –

Jos jokin, mitä ajattelemme, katselemme, kuuntelemme tai teemme, vie meitä kauemmaksi Pyhästä Hengestä, silloin meidän pitäisi lakata ajattelemasta, katselemasta, kuuntelemasta tai tekemästä sitä. Jos esimerkiksi se, minkä on tarkoitus viihdyttää, etäännyttää meitä Pyhästä Hengestä, silloin sellainen viihde ei varmastikaan ole meitä varten. Koska Henki ei voi suvaita sellaista, mikä on rahvaanomaista, karkeaa tai säädytöntä, sellainen ei selvästikään ole meitä varten. Koska me vieraannumme Herran Hengestä ryhtyessämme sellaiseen toimintaan, jota meidän tulisi karttaa, sellainen ei kerta kaikkiaan ole meitä varten.” (Ks. ”Jotta Hänen Henkensä olisi aina meidän kanssamme”, Liahona, toukokuu 2006, s. 30.)

  • Minkä vanhin Bednar sanoi vievän meitä kauemmaksi Pyhästä Hengestä?

  • Mistä voimme tietää, milloin olemme etääntyneet Pyhästä Hengestä?

Kirjoita taululle sanan VARO viereen sanat MUISTA ja AJATTELE.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 2:40–41. Pyydä luokkaa mainitsemaan, mitä kuningas Benjamin halusi kansansa ajattelevan ja mitä hän halusi heidän muistavan. Kun oppilaat vastaavat, voisit tähdentää kuningas Benjaminin opetusta kirjoittamalla taululle seuraavan totuuden: Jos me pidämme käskyt, meitä siunataan ajallisesti ja hengellisesti.

  • Milloin te olette nähneet tai kokeneet sitä onnellisuutta, joka tulee, kun on kuuliainen Herran käskyille?

Todista niiden asioiden totuudesta, joista oppilaat ovat tänään keskustelleet. Kannusta lopuksi oppilaita asettamaan täsmällisiä tavoitteita olla kuuliaisempia jollakin osa-alueella, joka on heille vaikea, tai pyrkiä edistymään jollakin sellaisella osa-alueella, joka mainitaan Edistyminen-ohjelmassa (nuoret naiset) tai Velvollisuus Jumalaa kohtaan -ohjelmassa (nuoret miehet).

Pyhien kirjoitusten hallinta – Moosia 2:17

Kehota oppilaita lukemaan Moosia 2:17, Matt. 22:36–40 ja Matt. 25:40. Matteuksen evankeliumin kohdat auttavat selittämään kohdan Moosia 2:17 oppia, avaamaan sitä koskevaa ymmärrystä ja selventämään sen merkitystä. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään pyhien kirjoitusten viiteketjun kirjoittamalla kohdan Moosia 2:17 viereen Matt. 22:36–40, kohdan Matt. 22:36–40 viereen Matt. 25:40 ja kohdan Matt. 25:40 viereen Moosia 2:17.

Pyydä muutamia oppilaita kertomaan tilanteista, jolloin he ovat tunteneet, että he ovat palvelleet Jumalaa palvelemalla muita ihmisiä.

Kehota oppilaita palvelemaan jotakuta ennen seuraavaa seminaarioppituntia. Ehdota, että he valmistautuvat kertomaan tähän tehtävään liittyvästä kokemuksestaan (mutta varmista, että he ymmärtävät, ettei heidän tarvitse tuntea olevansa pakotettuja kertomaan kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä).

Voisit myös antaa oppilaille haasteen opetella ulkoa Moosia 2:17 ennen kuin seuraavan kerran kokoonnutte luokan kanssa.

Todista, että kun me palvelemme muita vilpittömästi, me palvelemme Herraa.

Huom. Tämän oppiaiheen luonteen ja pituuden vuoksi haluat ehkä käyttää tätä toimintaa jonakin toisena päivänä, kun teille jää ylimääräistä aikaa.

Kommentteja ja taustatietoja

Moosia 2:33, 38–39. ”Ikuinen rangaistus”, ”sammumaton tuli” ja ”milloinkaan päättymätön piina”

Varoittaessaan Jumalaa vastaan kapinoimisen seurauksista kuningas Benjamin käytti ilmauksia ”ikuinen rangaistus” (Moosia 2:33), ”sammumaton tuli” (Moosia 2:38) ja ”milloinkaan päättymätön piina” (Moosia 2:39). Voit ymmärtää näitä ilmauksia paremmin katsomalla Herran sanoja kohdassa OL 19:6–12.

Tulosta