Kirjasto
Oppiaihe 67: Moosia 27


Oppiaihe 67

Moosia 27

Johdanto

Alma nuorempi ja kuningas Moosian pojat kapinoivat isäänsä ja Herraa vastaan ja yrittivät hävittää Jumalan kirkon. Heidän yrityksensä päättyivät, kun vastauksena vanhurskaiden rukouksiin lähetetty enkeli kutsui heitä parannukseen. Tämän ihmeellisen kokemuksen tuloksena he syntyivät uudesti Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta, ja he kulkivat kaikkialla Sarahemlan maassa saarnaten evankeliumia ja korjaten aiheuttamaansa vahinkoa.

Opetusehdotuksia

Moosia 27:1–22

Enkeli kutsuu Alma nuorempaa ja Moosian poikia parannukseen

Tiivistä tämän oppiaiheen taustaksi Moosia 27:1–7 selittämällä, että monet Sarahemlan epäuskoisista alkoivat vainota niitä, jotka kuuluivat kirkkoon. Kun kuningas Moosia oli antanut julistuksen, jossa nämä toimet kiellettiin, suurin osa kansasta totteli ja rauha palasi. Jotkut yrittivät kuitenkin edelleen hävittää kirkon. Viisi näistä olivat Alman poika Alma sekä kuningas Moosian pojat Ammon, Aaron, Omner ja Himni. Alman pojasta Almasta käytetään usein nimitystä Alma nuorempi.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 27:8–10. Pyydä luokkaa mainitsemaan sanoja tai ilmauksia, jotka kuvaavat Alma nuorempaa ja Moosian poikia.

  • Mikä kohta Almaa ja Moosian poikia koskevassa kuvauksessa nousee teidän mielestänne esiin? Miksi? (Kirjoita taululle luettelo sanoista ja ilmauksista sitä mukaa kuin oppilaat mainitsevat niitä. Jätä taululle tilaa, jotta voit kirjoittaa toisen luettelon myöhemmin oppiaiheen aikana.)

Pyydä oppilaita pohtimaan itsekseen seuraavaa kysymystä:

  • Jos olisitte asuneet siihen aikaan Sarahemlassa, kuinka luulette, että olisitte suhtautuneet Alman ja Moosian poikien toimiin?

Kuva
Conversion of Alma the Younger

Aseta näkyviin kuva Alma nuoremman kääntymys (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 77). Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 27:11–13, jossa kerrotaan tässä maalauksessa kuvatusta tapahtumasta. Pyydä sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 27:14. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä syitä enkeli esitti sille, että hän oli tullut Alman ja Moosian poikien luo.

  • Mitä tämä jae opettaa siitä, kuinka me voimme auttaa muita, joilla on vaikeuksia? (Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että Herra vastaa muiden puolesta esittämiimme rukouksiin. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen taululle ja ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat sen pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Moosia 27:14 viereen. Voisit myös ehdottaa, että he lisäävät rinnakkaisviitteen kohtaan Jaak. 5:16. Tähdennä, että Herra vastaa meidän rukouksiimme, joita lausumme paitsi niiden puolesta, joilla on hengellisiä kamppailuja, myös niiden puolesta, joilla on muunlaisia haasteita ja tarpeita.)

  • Milloin jonkun muun rukoukset ovat vaikuttaneet teidän elämäänne?

  • Milloin teistä on tuntunut, että teidän rukouksenne ovat vaikuttaneet jonkun elämään?

Kannusta oppilaita edelleen rukoilemaan muiden puolesta. Todista siitä, että kertomus Alma nuoremmasta ja Moosian pojista on todiste siitä, että Herra kuulee meidän rukouksemme, joita lausumme muiden puolesta. Hän ei kumoa niiden tahdonvapautta, joiden puolesta me rukoilemme, mutta Hän kuulee meidän rukouksemme, ja Hän vastaa omalla tavallaan ja omana aikanaan.

Pyydä yhtä oppilasta tulemaan luokan eteen ja lukemaan ääneen Moosia 27:15–16. Selitä, että nämä ovat enkelin sanat Almalle ja Moosian pojille. Tähdennä, että enkeli puhui ”ikään kuin ukkosen äänellä, mikä järisytti maata” (Moosia 27:11).

  • Mikä siinä, mitä enkeli teki ja sanoi, tekee teihin vaikutuksen? Miksi se tekee teihin vaikutuksen?

Tiivistä Moosia 27:19–22 selittämällä, että kun enkeli oli esittänyt sanomansa, Alma ei pystynyt puhumaan, hän tuli heikoksi ja hänet kannettiin avuttomana isänsä luo (ks. Moosia 27:19). Kun Alman isä kuuli, mitä oli tapahtunut, hän ”riemuitsi, sillä hän tiesi sen tapahtuneen Jumalan voimasta” (Moosia 27:20). Hän kokosi kansan yhteen ”katsomaan, mitä Herra oli tehnyt hänen pojalleen” (Moosia 27:21). Hän käski myös pappien kokoontua, ja he paastosivat ja rukoilivat, että hänen poikansa voisi saada takaisin voimansa ja pystyä puhumaan (ks. Moosia 27:22).

Moosia 27:23–31

Alma nuorempi tekee parannuksen ja syntyy uudesti

Palaa luetteloon, jonka kirjoitit taululle aiemmin ja joka kuvaa Almaa ja Moosian poikia. Otsikoi se luettelo sanalla Ennen. Kirjoita taulun toiselle puolelle sana Jälkeen. Pyydä oppilaita lukemaan Moosia 27:23–24, 28–29 ja panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka Alma muuttui. Anna muutamalle oppilaalle mahdollisuus kirjoittaa nämä sanat ja ilmaukset taululle.

  • Mitä sellaista Alma jakeiden Moosia 27:24 ja 28 mukaan teki, mikä johti tähän muutokseen? Mitä Herra teki? Kun me pyrimme muuttumaan ja seuraamaan Vapahtajaa, miksi on tärkeää ymmärtää, mitä meidän täytyy tehdä? Miksi on tärkeää ymmärtää, mitä Herra tekee meidän hyväksemme?

  • Kuinka Alman kokemuksesta oppiminen saattaisi auttaa henkilöä, joka luulee, ettei hän voi saada anteeksi?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 27:25–26. Pyydä luokkaa mainitsemaan, minkä opin Herra opetti Almalle. (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, varmista, että he ymmärtävät, että meidän jokaisen täytyy syntyä uudesti Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Voisit kirjoittaa tämän totuuden taululle.)

Selitä, että uudestisyntyminen tarkoittaa sitä, että Herran Henki saa aikaan voimallisen muutoksen ihmisen sydämessä, niin ettei hänellä ole enää halua tehdä pahaa vaan sen sijaan hän haluaa tavoitella sitä, mikä on Jumalan (ks. Moosia 5:2).

Voit ehkä myös selittää, että vaikka voimallinen sydämenmuutos tapahtui Alman ja Moosian poikien kohdalla ilmeisen nopeasti, useimmat meistä muuttuvat sovituksen kautta pikemminkin vähitellen. Se on enemmän tapahtumasarja kuin yksi tapahtuma. Auta oppilaita ymmärtämään tämä opinkohta paremmin pyytämällä yhtä heistä lukemaan presidentti Ezra Taft Bensonin seuraava lausunto:

”Meidän on oltava varuillamme, kun pyrimme tulemaan enemmän Jumalan kaltaisiksi, ettemme masentuisi ja menettäisi toivoa. Kristuksen kaltaiseksi tuleminen on koko elämän kestävä pyrkimys, ja hyvin usein siihen liittyvä kasvu ja muutos on hidasta, miltei huomaamatonta. Pyhissä kirjoituksissa on merkittäviä kertomuksia miehistä, joiden elämä muuttui dramaattisesti, aivan kuin silmänräpäyksessä: Alma nuorempi, Paavali matkalla Damaskoon, pitkälle yöhön rukoileva Enos, kuningas Lamoni. Tällaiset hämmästyttävät esimerkit voimasta muuttua jopa sellaisten kohdalla, jotka ovat syvällä synnissä, antavat luottamusta siihen, että sovitus voi tavoittaa nekin, jotka ovat syvimmällä epätoivossa.

Mutta meidän on oltava varovaisia, kun puhumme näistä merkittävistä esimerkeistä. Vaikka ne ovat todellisia ja voimallisia, ne ovat pikemminkin poikkeus kuin sääntö. Jokaista Paavalia, jokaista Enosia ja jokaista kuningas Lamonia kohden on satoja ja tuhansia, joiden kohdalla parannuksenteko on paljon hienovaraisempaa, paljon huomaamattomampaa. Päivä päivältä he lähestyvät Herraa tajuamattakaan, että ovat rakentamassa Jumalan kaltaista elämää. He elävät hiljaa hyvää tehden, palvellen ja omistautuen.” (Ks. ”Voimallinen sydämen muutos”, Valkeus, maaliskuu 1990, s. 7.)

Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä he ovat oppineet tästä lausumasta, kehota heitä käyttämään muutama minuutti vastatakseen pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa yhteen seuraavista kysymyksistä. (Voisit kirjoittaa nämä kysymykset taululle ennen oppituntia, laatia kysymyksistä monisteen tai lukea kysymykset hitaasti, jotta oppilaat voivat kirjoittaa ne pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.)

  • Kuinka sinä olet muuttunut sovituksen kautta, kun olet tehnyt parannuksen ja tehnyt parhaasi seurataksesi Vapahtajaa?

  • Minkä yhden asian voit tehdä tullaksesi täydellisemmin Herran luo, jotta voit muuttua sovituksen kautta?

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet ja mikä muutos meissä voi tapahtua, kun teemme parannuksen ja osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa. (Muistuta oppilaille, ettei heidän tarvitse kertoa mitään, mikä on liian henkilökohtaista tai yksityistä. Varmista, että he ymmärtävät, ettei heidän pidä puhua menneistä synneistään.)

Moosia 27:32–37

Alma nuorempi ja Moosian pojat kulkevat kautta maan pyrkien korjaamaan aiheuttamansa vahingot ja vahvistamaan kirkkoa

Selitä, että todellinen parannus on sydämenmuutos, ei ainoastaan päätös lakata tekemästä jotakin väärää. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 27:32–37. Pyydä luokkaa mainitsemaan, mitä sellaista Alma ja Moosian pojat tekivät, mikä oli enemmän kuin että he olisivat vain lakanneet tekemästä sitä, mikä on väärin.

  • Mitä todisteita huomaatte siitä, että Alma ja Moosian pojat todellakin muuttuivat?

  • Mitä me voimme oppia heidän esimerkistään?

Oppilaiden mahdollisia vastauksia:

Nekin, jotka kapinoivat Herraa ja Hänen opetuksiaan vastaan, voivat saada anteeksi.

Todellinen parannus edellyttää sitä, että ihminen tekee kaiken mahdollisen korjatakseen aiheuttamansa vahingon. (Voisit selittää, että toisinaan käytämme sanaa hyvittäminen tarkoittaessamme aiheutetun vahingon korjaamista ja epäviisaiden valintojemme oikaisua.)

Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme muuttua vanhurskauden tilaan.

Todista lopuksi siitä, että kertomus Almasta ja Moosian pojista on esimerkki siitä, kuinka Jeesuksen Kristuksen sovituksen voima muuttaa meidät. Todista Vapahtajan halusta antaa anteeksi kaikille, jotka näiden nuorukaisten tavoin osoittavat uskoa Häneen ja pyrkivät seuraamaan Häntä.

Kommentteja ja taustatietoja

Moosia 27:25. Uudestisyntynyt

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on kuvannut uudestisyntymisen prosessia:

”Me aloitamme uudestisyntymisen prosessin harjoittamalla uskoa Kristukseen, tekemällä parannuksen synneistämme ja vastaanottamalla upotuskasteen syntien anteeksisaamiseksi henkilöltä, jolla on pappeuden valtuus.

– – Kun me olemme nousseet kasteen vesistä, sielumme tarvitsee jatkuvaa upottautumista Vapahtajan evankeliumin totuuteen ja valoon ja sillä kyllästämistä. Satunnainen ja pinnallinen kastautuminen Kristuksen oppiin ja osittainen osallistuminen Hänen palautetun kirkkonsa toimintaan eivät voi tuottaa hengellistä muodonmuutosta, jonka ansiosta me voimme elää uutta elämää. Sen sijaan vaaditaan uskollisuutta liitoille, jatkuvaa sitoutumista ja koko sielumme tarjoamista Jumalalle, jos aiomme saada iankaikkisuuden siunaukset. – –

Täydellinen uppoutuminen Vapahtajan evankeliumiin ja sillä kyllästäminen ovat välttämättömiä vaiheita uudestisyntymisen prosessissa.” (”Teidän täytyy syntyä uudesti”, Liahona, toukokuu 2007, s. 21.)

Vanhin Bruce R. McConkie, myös kahdentoista apostolin koorumista, on selittänyt:

”Me synnymme uudesti, kun me kuolemme sen suhteen, mikä kuuluu jumalattomuuteen, ja kun me elämme sen suhteen, mikä kuuluu hengellisyyteen. Mutta se ei tapahdu hetkessä, yhtäkkiä. Se – – on prosessi. Uudestisyntyminen tapahtuu vähitellen, paitsi niissä muutamissa harvoissa tapauksissa, jotka ovat niin ihmeellisiä, että ne on talletettu pyhiin kirjoituksiin. Mitä tulee kirkon jäsenten enemmistöön, me synnymme uudesti asteittain ja me synnymme uudesti suurempaan määrään valoa ja suurempaan määrään tietoa ja suurempaan haluun kohti vanhurskautta, kun me pidämme käskyt. – –

Jos me kirkon jäsenet kuljemme reittiä, joka johtaa iankaikkiseen elämään, jos me aloitamme hengellisen uudestisyntymisen prosessin ja kuljemme oikeaan suuntaan, jos me kuljemme sielumme pyhittymisen reittiä ja etenemme asteittain siihen suuntaan, jos kuljemme täydelliseksi tulemisen reittiä sekä askel askeleelta ja vaihe vaiheelta teemme sielumme täydelliseksi voittamalla maailman, silloin on ehdottoman taattua – asiasta ei ole minkäänlaista epäilystä – että me saamme iankaikkisen elämän. Vaikka hengellinen uudestisyntyminen on vasta edessäpäin, täydelliseksi tuleminen on vasta edessäpäin ja täydellinen pyhittyminen on vasta edessäpäin, niin jos kuljemme reittiä ja noudatamme sitä parhaan kykymme mukaan tässä elämässä, silloin kun siirrymme pois tästä elämästä me jatkamme täsmälleen samaa reittiä.” (”Jesus Christ and Him Crucified”, Brigham Young University 1976 Speeches, 5. syyskuuta 1976, s. 5–6, speeches.byu.edu.)

Tulosta