Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, MK Jaak. 5 – Omni (Viikko 10)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

MK Jaak. 5Omni (Viikko 10)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja MK Jaak. 5Omni (viikko 10), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (MK Jaakob 5–6)

Oppiaiheessaan, joka käsitteli luvun MK Jaak. 5 vertausta oliivipuista, oppilaat keskittyivät periaatteeseen, jonka mukaan Herra rakastaa meitä ja työskentelee uutterasti meidän pelastumiseksemme. Oppilaat kirjoittivat muistiin, mitä he oppivat luvun MK Jaak. 5 pohjalta Herran rakkaudesta heitä kohtaan. Luvusta MK Jaak. 6 oppilaat oppivat, että meidän on viisasta valmistautua tuomioon nyt tekemällä parannus ja ottamalla vastaan Herran armo.

Päivä 2 (MK Jaakob 7)

Oppilaat perehtyivät siihen, kun Jaakob kohtasi Seremin, antikristuksen. He oppivat, että kun me turvaudumme Herraan, me voimme voittaa uskoomme kohdistuvat haasteet. Jaakobin esimerkistä he oppivat myös, että meitä ei voi järkyttää uskostamme, jos meidän todistuksemme perustuu ilmoitukseen ja todellisiin hengellisiin kokemuksiin. Lisäksi oppilaille havainnollistettiin periaatetta siitä, että kun vastaamme uskoomme kohdistuviin kysymyksiin tai arvosteluihin tavoilla, jotka kutsuvat Hengen, voimme auttaa muita kääntymään Herraan. Oppilaat kirjoittivat, kuinka he aikovat toteuttaa periaatetta, jonka he tunnistivat kohdassa MK Jaak. 7:15–23.

Päivä 3 (Enos)

Enosin esimerkistä oppilaat oppivat, että kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, meidän syntimme voidaan antaa anteeksi ja meidät voidaan tehdä puhtaiksi. He oppivat myös, että kun me pääsemme osallisiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunauksista, me pyrimme auttamaan muita saamaan pelastuksen. Oppilaat kirjoittivat yhdestä tavasta, jolla he voisivat toteuttaa näitä periaatteita.

Päivä 4 (Jarom ja Omni)

Tutkiessaan Jaromin ja Omnin kirjoja oppilaat tunnistivat seuraavan totuuden: kun me noudatamme Jumalan käskyjä, me menestymme. He kirjoittivat muistiin, kuinka Herra on siunannut heitä, kun he ovat pitäneet Hänen käskynsä. Oppilaat tutkivat myös lyhyesti nefiläisten muuttoliikettä Sarahemlan maahan ja saivat tietää Sarahemlan kansasta, jerediläisistä sekä nefiläisryhmästä (Senifin kansasta), joka palasi Nefin maahan. Oppilaat oppivat seuraavan periaatteen: jos me tulemme Kristuksen luokse ja kestämme loppuun asti, me pelastumme. Tämän oppiaiheen päätteeksi he kirjoittivat 1–2 minuutin puheen yhdestä tavasta, jolla Amaleki kannusti meitä tulemaan Kristuksen luokse.

Johdanto

Tässä oppiaiheessa oppilaat saavat tilaisuuden pohdiskella Herran rakkautta heitä kohtaan siten kuin sitä on kuvattu luvussa MK Jaak. 5. Mikäli jää aikaa, voit myös halutessasi opettaa heille luvun MK Jaak. 5 pohjalta, mikä on heidän tehtävänsä Herran palvelijoina. Oppilaat pääsevät keskustelemaan luvun MK Jaak. 7 totuuksista, jotka voivat auttaa heitä, kun muut kyseenalaistavat heidän uskonkäsityksensä tai arvostelevat niitä. Heillä on myös tilaisuus kertoa luokalle, kuinka he ovat toteuttaneet sitä, mitä ovat oppineet Enosin kirjasta. Lisäksi oppilaat voivat pitää puheen, jonka he laativat siitä, kuinka voimme noudattaa Omnin kirjassa annettua kutsua tulla Kristuksen luokse. Jos haluat oppilaiden tekevän niin, saattaa olla hyödyllistä ottaa etukäteen yhteys muutamaan oppilaaseen ja pyytää heitä olemaan valmiita pitämään puheensa luokan edessä.

Opetusehdotuksia

MK Jaakob 5–6

Jaakob lainaa vertausta oliivipuista osoittaakseen, että Herra työskentelee uutterasti meidän pelastumiseksemme

Muistuta oppilaille, että vertauksessa oliivipuista jalon oliivipuun oksat hajotetaan eri puolille viinitarhaa. Tämä kuvaa Jumalan liittokansan – Israelin huoneen jäsenten – hajottamista eri puolille maailmaa. Lopulta viinitarhan kaikki puut kuitenkin turmeltuvat (ks. MK Jaak. 5:46). Selitä, että tämä kuvaa suuren luopumuksen aikakautta.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen MK Jaak. 5:61–62 ja panemaan merkille, mitä Herra kehotti palvelijaansa (profeettaansa) tekemään auttaakseen puita tuottamaan jälleen kerran hyvää hedelmää. Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Keihin arvelette näillä ”palvelijoilla” viitattavan? (Kirkon johtajiin, lähetyssaarnaajiin ja kaikkiin kirkon jäseniin.)

  • Mitä erikoista on siinä ajankohdassa, jolloin nämä palvelijat kutsutaan työhön?

Selitä lyhyesti, että nämä ponnistelut kuvaavat Israelin kokoamista. Auta oppilaita näkemään, että he kuuluvat siihen palvelijajoukkoon, joka kutsutaan työskentelemään Herran viinitarhassa, lukemalla seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Dean L. Larsenin seuraavat sanat. Pyydä oppilaita panemaan merkille, keitä hän nimittää ”viinitarhan viimeisiksi työntekijöiksi”.

”[Nyt on aika], jolloin Herra ja Hänen palvelijansa ryhtyvät viimeisen kerran suureen työhön totuuden sanoman viemiseksi maan kaikille kansoille ja löytääkseen jälleen muinaisen Israelin jälkeläiset, jotka ovat kadottaneet tiedon siitä, keitä he todellisuudessa ovat. – –

Te olette tulleet maan päälle aikana, jolloin tämän suuren työn perustus on laskettu. Evankeliumi on palautettu viimeisen kerran. Kirkko on saanut vankan sijan miltei kaikkialla maailmassa. Näyttämö on valmiina viimeisiä dramaattisia näytöksiä varten. Te esitätte niissä pääosaa. Te olette viinitarhan viimeisiä työntekijöitä. – – Tähän palveluksen työhön teidät on valittu.” (Ks. ”Kuninkaallinen sukupolvi”, Valkeus, lokakuu 1983, s. 62.)

Esitä seuraavat kysymykset:

  • Keitä vanhin Larsenin sanojen mukaan ovat palvelijat eli ”viimeiset työntekijät”, jotka kutsutaan työhön viinitarhaan?

  • Mitä mahdollisuuksia teillä on palvella Herraa ja auttaa muita tuottamaan hyvää hedelmää?

Lukekaa yhdessä ääneen MK Jaak. 5:71. Kehota oppilaita mainitsemaan, mitä Herra lupaa niille, jotka työskentelevät Hänen kanssaan. Kysy oppilailta, milloin he ovat tunteneet, että heitä on siunattu, kun he ovat pyrkineet palvelemaan Herraa.

MK Jaakob 7

Jaakob turvautuu Herraan, kun hän kohtaa Seremin ja johdattaa nefiläisjoukon kääntymään Herran puoleen

Huom. Luvusta MK Jaak. 7 oppilaat saivat tietää, kuinka Jaakob pääsi voitolle, kun eräs mies nimeltä Serem, antikristus, vastusti hänen uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Vaikka tämä oppiaihe ei keskity Jaakobin kokemukseen Seremin kanssa, voisit pyytää oppilaita tiivistämään tapahtumat ja mainitsemaan, minkä totuuden he ovat oppineet Jaakobin esimerkistä. Voisit tähdentää nimenomaan sitä totuutta, että meitä ei voi järkyttää uskostamme, jos meidän todistuksemme perustuu ilmoitukseen ja todellisiin hengellisiin kokemuksiin.

Enos

Saatuaan syntinsä anteeksi Enos rukoilee muiden puolesta ja työskentelee heidän pelastumisekseen

Kuva
prayer diagram

Piirrä tämä kuvio taululle tai paperille. Pyydä oppilaita selittämään, kuinka se liittyy Enosin kokemukseen.

Jaa oppilaat kolmeen ryhmään. (Jos sinulla on pieni luokka, yksikin oppilas voi muodostaa ryhmän.) Pyydä, että ensimmäinen ryhmä lukee jakeet En. 4–6 ja valmistautuu selittämään yhden totuuden, jonka voimme oppia siitä, kun Enos rukoili omasta puolestaan. Pyydä, että toinen ryhmä lukee jakeet En. 9–10 ja valmistautuu selittämään yhden totuuden, jonka voimme oppia Enosin rukouksen siitä osuudesta. Pyydä, että kolmannen ryhmän oppilaat lukevat jakeet En. 11–14 ja valmistautuvat selittämään yhden totuuden, jonka voimme oppia Enosin rukouksen siitä osuudesta. Pyydä sitten yhtä oppilasta kustakin ryhmästä kertomaan, mitä he ovat valmistelleet. Pyydä oppilaita silmäilemään pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjastaan päivän 3 tehtävää 9 ja pyydä muutamia kertomaan, kuinka he ovat päättäneet toteuttaa Enosin kirjasta oppimiaan totuuksia.

Jarom ja Omni

Aikakirjanpitäjät kertovat nefiläisten kamppailuista ja siunauksista

Mikäli oppilailla on kysymyksiä eri kansojen muuttamisista läntisen pallonpuoliskon maihin, voisit keskustella heidän kanssaan oppilaan kirjan aineistosta, joka käsittelee kohtaa Omni 1–30 ja johon sisältyy ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Anthony W. Ivinsin lausunto.

Kehota oppilaita silmäilemään puhetta, jonka he ovat valmistelleet Kristuksen luokse tulemisesta (päivä 4, tehtävä 4). Mikäli jää aikaa, voisit pyytää muutamia oppilaita esittämään puheensa luokalle. Jos pyydät etukäteen oppilaita pitämään puheensa, pidä huoli, että jätät heille kylliksi aikaa siihen.

Muistathan kiittää oppilaita heidän osallistumisestaan. Todista siitä rakkaudesta, jota taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tuntevat jokaista oppilastasi kohtaan, ja vakuuta heille, että kun he tulevat Kristuksen luokse koko sielustaan, he pelastuvat Hänen valtakuntaansa.

Seuraava viikko (Mormonin sanatMoosia 6)

Seuraavalla viikolla oppilaat lukevat siitä, kuinka Jumalan enkeli ilmestyy kuningas Benjaminille, opettaa häntä ja kertoo hänelle, mitä hänen pitää sanoa kansalleen (ks. Moosia 3). Kuningas Benjamin puhui nämä sanat kansalleen, joka koki voimallisen muutoksen sydämessään.

Tulosta