Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, 2. Nefi 32 – MK Jaakob 4 (Viikko 9)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

2. Nefi 32MK Jaakob 4 (Viikko 9)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja 2. Nefi 32MK Jaak. 4 (viikko 9), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (2. Nefi 32)

Kun oppilaat tutkivat lukua 2. Nefi 32, he oppivat, että kun me kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla, Kristuksen sanat kertovat meille kaiken, mitä meidän tulee tehdä. He oppivat myös, että kun me rukoilemme aina, me pystymme tekemään kaiken, mitä Herra haluaa meidän tekevän sielumme parhaaksi. Oppiaiheessa kehotettiin oppilaita vuorokauden ajan toteuttamaan elämässään sitä, mitä he ovat oppineet alati rukoilemisesta.

Päivä 2 (2. Nefi 33)

Tässä oppiaiheessa, jossa käsiteltiin Nefin viimeistä todistusta, oppilaat oppivat, että me päätämme, avaammeko me sydämemme Pyhän Hengen innoitukselle vai emme. He myös silmäilivät kirjoja 1. Nefi ja 2. Nefi sekä valitsivat yhden pyhien kirjoitusten kohdan, joka on innoittanut heitä tekemään hyvää tai uskomaan Kristukseen.

Päivä 3 (MK Jaakob 1–2)

Lukuja MK Jaak. 1–2 käsittelevässä oppiaiheessaan oppilaat oppivat, että pappeusjohtajat työskentelevät uutterasti auttaakseen meitä tulemaan Kristuksen luokse ja että heillä on Jumalan antama vastuu opettaa Jumalan sanaa ja varoittaa synnistä. Perehtymällä Jaakobin saarnaan kansalleen oppilaat oppivat, että meidän tulee etsiä Jumalan valtakuntaa ennen kaikkea muuta. He kirjoittivat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa yhdestä tavasta, jolla he voivat käyttää niitä siunauksia ja mahdollisuuksia, joita Herra on antanut heille, rakentaakseen Jumalan valtakuntaa ja siunatakseen muiden elämää. Lisäksi he keskittyivät siihen totuuteen, että Herra iloitsee kaikkien ihmisten – sekä miesten että naisten – siveydestä. Heitä kehotettiin pohtimaan, kuinka siveyden lain mukaan eläminen siunaa perheitä ja on otollista Herralle.

Päivä 4 (MK Jaakob 3–4)

Kun oppilaat jatkoivat Jaakobin saarnaan perehtymistä, he oppivat, että Jumala lohduttaa puhdassydämisiä heidän ahdingoissaan. Oppiaihe keskittyi tähän opinkohtaan: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme täyttyä toivolla ja tehdä sovinnon Jumalan kanssa. Oppilaat kirjoittivat, mitä henkilökohtaisia syitä heillä on haluta todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja sovituksesta.

Johdanto

Tämä oppiaihe auttaa oppilaita ymmärtämään, että Nefi todisti Jeesuksen Kristuksen palvelutehtävästä. Oppilaat saavat mahdollisuuden kertoa, kuinka Jaakobin sanat voivat auttaa heitä voittamaan ylpeyden ja käyttämään Jumalalta saamiaan siunauksia Hänen valtakuntansa rakentamiseksi. He saavat mahdollisuuden käyttää luvusta MK Jaak. 2 oppimiaan periaatteita ja oppeja keskustellakseen siitä, kuinka tärkeää on noudattaa Herran siveyden lakia. He keskustelevat keinoista huomata tilaisuuksia puhua Jeesuksesta Kristuksesta ja sovituksesta.

Opetusehdotuksia

2. Nefi 32–33

Nefi neuvoo meitä etsimään jumalallista johdatusta Jeesuksen Kristuksen sanojen kautta

Aloita tämä oppiaihe esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Mikä on teidän lempiurheilulajinne tai -harrastuksenne?

  • Mitä perustaitoja teidän täytyy harjoitella usein, jotta pärjäisitte hyvin siinä urheilulajissa tai harrastuksessa?

  • Mitä tapahtuu, jos joku laiminlyö niiden perustaitojen harjoittelemisen?

Sano luokalle, että on olemassa perusasioita, joita tekemällä me luomme Pyhälle Hengelle otollisen ilmapiirin, jotta Hän voi antaa meille johdatusta taivaalliselta Isältämme. Jäljennä seuraava taulukko taululle tai laadi siitä moniste.

Rukous

Johdatuksen saaminen Pyhältä Hengeltä

Pyhien kirjoitusten tutkiminen

2. Nefi 32:8–9

2. Nefi 32:5; 33:1–2

2. Nefi 32:3; 33:4

Pyydä jokaista oppilasta valitsemaan yksi taulukon toiminnoista ja lukemaan sitä vastaavat pyhien kirjoitusten kohdat. Jaa luokka pareiksi tai pienryhmiin. Pyydä oppilaita kertomaan vuorotellen, kuinka rukous, johdatuksen saaminen Pyhältä Hengeltä ja pyhien kirjoitusten tutkiminen ovat auttaneet heitä saamaan johdatusta Jumalalta.

Voisit pyytää oppilaita kertomaan, kuinka vanhin David A. Bednarin opetukset käskystä rukoilla alati ovat auttaneet heitä. Voisit myös kysyä heiltä, kuinka heidän rukouksensa ovat parantuneet heidän saatuaan tehtäväksi vuorokauden ajan toteuttaa elämässään sitä, mitä he ovat oppineet alati rukoilemisesta. (Nämä tehtävät annettiin päivän 1 aikana.)

MK Jaakob 1–2

Jaakob nuhtelee kansaansa sen rakkaudesta rikkauksiin, ylpeydestä ja sukupuolisesta moraalittomuudesta

Kirjoita taululle seuraava virke: Koska joillakuilla on enemmän … kuin muilla, he saattavat tuntea kiusausta uskoa olevansa parempia kuin muut.

Pyydä oppilaita ehdottamaan erilaisia sanoja, joilla tämän virkkeen voisi täydentää. Mahdollisia vastauksia: rahaa, rikkauksia, musikaalisia kykyjä, urheilullisia taitoja, lahjoja, koulutusta, älykkyyttä, mahdollisuuksia kehittyä, evankeliumin tietoutta ja aineellista hyvää. Kehota oppilaita miettimään itsekseen, onko tämä virke – täydennettynä jollakin näistä heidän ehdottamistaan eri sanoista – ollut koskaan totta heidän kohdallaan.

Muistuta oppilaille, että koska Jaakob rakasti kansaansa ja oli kuuliainen Herran käskyille, hän varoitti kansaansa sen heikkouksista ja synneistä. Kehota oppilaita lukemaan MK Jaak. 2:12–13 ja ehdottamaan, millä tavoin he saattaisivat täydentää taululla olevan lausuman, jotta se kuvaisi joitakuita nefiläisistä Jaakobin palvelukauden aikaan.

Kehota oppilaita lukemaan MK Jaak. 2:17–21 ja etsimään neuvoja, jotka voisivat auttaa heitä voittamaan ylpeyden. (He ovat ehkä merkinneet nämä neuvot henkilökohtaisen opiskelunsa aikana.) Pyydä oppilaita kertomaan, mitä neuvoja he ovat löytäneet, ja selittämään, kuinka nämä neuvot voisivat auttaa heitä voittamaan ylpeyden.

Selitä, että nämä jakeet opettavat seuraavan totuuden: Meidän tulee etsiä Jumalan valtakuntaa ennen kaikkea muuta. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan yhdestä tavasta, jolla he voivat käyttää niitä siunauksia ja mahdollisuuksia, joita Herra on antanut heille, rakentaakseen Jumalan valtakuntaa ja ollakseen siunauksena muille.

Valmistele oppilaita kertaamaan Jaakobin opetuksia sukupuolisesta puhtaudesta kehottamalla heitä kuvittelemaan, että joku on kysynyt heiltä, miksi he uskovat siveyden lain mukaan elämiseen. Kehota oppilaita lukemaan MK Jaak. 2:28–35 saadakseen apua tähän kysymykseen vastaamiseen. Saattaa olla hyödyllistä muistuttaa heille, että he oppivat henkilökohtaisen opiskelunsa aikana seuraavan totuuden: Herra iloitsee siveydestä. He tutkivat myös, mitä sukupuolisen moraalittomuuden seurauksia kuvataan näissä jakeissa. Pyydä oppilaita kertomaan, kuinka he saattaisivat vastata tähän kysymykseen kohdan MK Jaak. 2:28–35 pohjalta.

Kysy: Mikä kohdan MK Jaak. 2:27 mukaan on Herran sana siitä, että jollakulla on enemmän kuin yksi vaimo? (Varmista, että oppilaille on selvää, että Herra on käskenyt, että miehen tulee solmia avioliitto vain yhden vaimon kanssa.)

Tuo esiin, että tiettyinä aikoina maailman historiassa Herra on käskenyt kansaansa elämään pluraaliavioliitossa. Esimerkiksi Vanhan testamentin aikoina pluraaliavioliitossa olivat Abraham ja Saara (ks. 1. Moos. 16:1–3; OL 132:34–35, 37) sekä heidän poikansa Iisak ja heidän pojanpoikansa Jaakob (ks. OL 132:37), ja myös palautetun kirkon varhaisina aikoina se oli jonkin aikaa käytössä profeetta Joseph Smithistä alkaen (ks. OL 132:32–33, 53). Vuonna 1890 Jumala kuitenkin antoi profeetalleen Wilford Woodruffille käskyn lakkauttaa pluraaliavioliittokäytäntö (ks. OL, Virallinen julistus 1).

Anna oppilaille aikaa pohtia sitä, kuinka valinnat, joita he tekevät ollakseen siveitä ja puhtaita, ilahduttavat Herraa ja muita. Pyydä heitä selittämään, kuinka siveyden lain noudattaminen nyt siunaa heitä ja heidän perhettään – nyt ja tulevaisuudessa. Selitä, kuinka siveyden lain noudattaminen on siunannut sinua ja perhettäsi.

MK Jaakob 3–4

Jaakob kannustaa kansaansa tekemään parannuksen ja saamaan toivon siitä, että he voivat palata Jumalan eteen.

Laita pieni kuva Jeesuksesta Kristuksesta taulun keskelle, isolle paperille tai lehtiötaululle. Kirjoita kuvan ympärille muutamia sanoja, jotka edustavat asioita, jotka saattaisivat kääntää ihmisten huomion pois Vapahtajasta ja Hänen evankeliumistaan. Pyydä oppilaita ottamaan esiin MK Jaak. 4:14. Selitä, että tässä jakeessa on käytetty ilmausta ”katsoivat yli maalin”. Kysy heiltä, mihin tämän jakeen ”maali” viittaa. (Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että ”maalina on Kristus” [”Jesus of Nazareth, Savior and King”, Ensign, joulukuu 2007, s. 45].) Kun olet antanut tämän selityksen, pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen MK Jaak. 4:14–15.

Kysy: Mitä mielestänne saattaisi tarkoittaa se, että katsoo yli maalin? (Elämämme keskittämistä mihin tahansa muuhun kuin Vapahtajaan ja Hänen evankeliumiinsa.)

Kehota oppilaita lukemaan MK Jaak. 4:4–12 ja panemaan merkille useita syitä, miksi Jaakob uskoi Jeesukseen Kristukseen ja miksi hänestä oli tärkeää kertoa muille sovituksesta. Pidä huoli siitä, että keskustelun päättyessä on käynyt selväksi seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me voimme täyttyä toivolla ja tehdä sovinnon Jumalan kanssa.

Ilmaise kiitollisuutesi Vapahtajasta ja Hänen sovituksestaan. Todista, että Jeesus Kristus on se ”maali”, johon meidän tulee keskittää elämämme. Pyydä oppilaita oppitunnin päätteeksi miettimään, mitä he aikovat tehdä keskittyäkseen Vapahtajaan muutamien seuraavien päivien aikana.

Seuraava viikko (MK Jaak. 5 – Omni)

Kysy oppilailta: Mikä on antikristus? Kuinka suhtautuisitte antikristukseen? Kun luette seuraavan viikon pyhien kirjoitusten lukuja, huomatkaa, mitä Jaakob sanoi ja teki, kun hän kohtasi Seremin, joka oli antikristus. Pankaa myös merkille, mitä siunauksia Enos sai, koska hän etsi Jumalaa koko sydämestään rukoillen koko päivän ja yöhön asti. Pankaa merkille, mistä syistä nefiläiset lähtivät ensimmäisestä perintömaastaan ja liittyivät mulekilaisiin.

Tulosta