Bibliotek
Leksjon 82: Apostlenes gjerninger 1:9-26


Leksjon 82

Apostlenes gjerninger 1:9-26

Innledning

Etter å ha undervist disiplene sine i 40 dager, fór Jesus Kristus opp til himmelen. Apostlene og andre kom sammen i bønn og påkallelse. Etter inspirasjon ble Mattias kalt til å fylle den ledige plassen i De tolv apostlers quorum som oppsto etter Judas Iskariots svik, og død.

Undervisningsforslag

Apostlenes gjerninger 1:9-12

Frelserens himmelfart

Skriv følgende spørsmål på tavlen: Sant eller usant?

Les høyt følgende uttalelser om Jesu Kristi annet komme. Be elevene avgjøre om følgende utsagn er sanne eller usanne. (Merk: På dette tidspunktet av leksjonen er det ikke nødvendig at elevene vet svaret på hvert enkelt spørsmål eller bruker mye tid på å diskutere svarene sine.)

  1. Jesus Kristus vil vende tilbake til jorden i de siste dager.

  2. Etter sitt annet komme, vil Jesus Kristus bare vise seg for rettferdige mennesker.

  3. Fordi Jesus Kristus vil være forkledd når han vender tilbake, vil de fleste ikke forstå at Det annet komme har skjedd.

Det kan være bra å ta en kort gjennomgang av hvert svar: (1) Sant (se Moses 7:60); (2) Usant (se Joseph Smith – Matteus 1:26; L&p 101:23); (3) Usant (se L&p 49:22–23).

Forklar at i sin jordiske tjenestegjerning profeterte Jesus Kristus om at i de siste dager ville noen mennesker fremsette falsk lære angående hans annet komme (se Joseph Smith – Matteus 1:22-25).

  • Hvordan kan vi vite om en bestemt læresetning angående Jesu Kristi annet komme er sann eller usann? (Hvis vi gir akt på Frelserens ord og hans profeters ord, kan vi unngå å bli bedratt [se Joseph Smith – Matteus 1:37].)

Be elevene se etter en viktig sannhet angående Jesu Kristi annet komme mens de fortsetter å lese Apostelens gjerninger 1.

Minn elevene på at etter sin oppstandelse underviste Frelseren disiplene i 40 dager (se Apg 1:3). Vis bildet Himmelfarten (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 62; se også LDS.org).

Bilde
Jesu himmelfart

Be en elev lese Apg 1:9-12 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva som skjedde etter at Frelseren hadde avsluttet undervisningen av apostlene.

  • Hva skjedde etter at Frelseren hadde avsluttet undervisningen av apostlene?

  • Hvis du hadde sett Frelserens himmelfart, hvilke tanker og følelser tror du at du ville hatt?

Forklar at i Israel i fordums tid ble Guds nærvær og herlighet noen ganger tilkjennegitt ved en sky (se 2 Mosebok 40:34). Skyen som er nevnt i Apg 1:9 var en sky av herlighet (se Bible Dictionary, “Cloud”), og de to mennene som er nevnt i vers 10 var engler.

  • Hva sa englene til apostlene?

  • Hva tror du det betyr at Jesus vil vende tilbake “på samme måte” (Apg1:11) som han fór opp? (Etter at elevene har svart, skriv følgende sannhet på tavlen: Ved hans annet komme, vil Frelseren stige ned fra himmelen i herlighet.)

Påpek at Frelserens himmelfart fant sted på Oljeberget (se vers 12). Forklar at når Frelseren vender tilbake, vil en av hans tilkjennegivelser være at han kommer ned og faktisk står på Oljeberget (se Sakarja 14:4; L&p 45:47-53; L&p 133:19-20). Dette vil være før hans store og mektige tilkjennegivelse for verden (se Jesaja 40:5).

  • Hvordan kan kunnskap om hvordan Frelseren vil vende tilbake hjelpe oss slik at vi ikke blir bedratt mens vi venter på hans annet komme?

Apostlenes gjerninger 1:13-26

Mattias blir valgt til å fylle den ledige plassen i De tolv apostlers quorum

Forklar at etter at apostlene vendte tilbake til Jerusalem, samlet de seg med noen trofaste menn og kvinner, også Maria, Jesu mor, for bønn og tilbedelse. Be elevene lese Apg 1:13 stille og telle antall apostler som er nevnt. Be elevene fortelle hva de finner ut.

  • Hvorfor var det bare 11 apostler på denne tiden? (Judas Iskariot hadde forrådt Jesus Kristus, og tok deretter sitt eget liv [se Matteus 27:3-5].)

Oppsummer Apg 1:15-20 ved å forklare at Peter sto foran 120 disipler og fortalte om Judas Iskariots død. Siden Judas hadde vært en av de tolv apostlene, hadde disiplene samlet seg for å velge en ny apostel.

Be elevene beskrive de forskjellige måtene følgende lederskikkelser blir valgt på: en lagkaptein, et regjeringsmedlem, en konge eller dronning, og en direktør i en bedrift.

  • Hva kan noen av kvalifikasjonene for disse lederposisjonene være?

Vis elevene et bilde eller bilder av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum slik de er sammensatt i dag, og bær vitnesbyrd om at hver enkelt av disse menn er en Jesu Kristi apostel. Be elevene overveie hvordan en Jesu Kristi apostel blir valgt, og hva som kvalifiserer en til å virke som apostel.

La elevene gå sammen to og to. Be dem lese Apg 1:21-26 høyt sammen med partneren sin og se etter hvordan en ny apostel ble valgt etter Judas Iskariots død.

  • Hva bety det at “de kastet lodd”? (vers 26).

Det kan være bra å forklare at i fordums tid var det å kaste lodd en metode som ble brukt for å ta en beslutning, og som viste tro på at Gud ledet utfallet (se Apg 1:26; se også Ordspråkene 16:33). “Hvis de kastet lodd, var det et tilfelle der Herren valgte resultatet. Det var imidlertid større sannsynlighet for at ‘de ga sine stemmer’, antageligvis ‘støttende stemmer’ for å oppholde ham som Gud hadde valgt til å tjene i det hellige apostelembede” (Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965–73], 2:32).

  • Hvilke kvalifikasjoner sa Peter at den nye apostelen måtte ha, ifølge vers 21–22? (Han måtte være en Jesu Kristi tilhenger som også kunne vitne om Hans tjenestegjerning og oppstandelse.)

  • Hva gjør sterkest inntrykk på deg i apostlenes bønn som er nedtegnet i vers 24–25?

  • Hvilken sannhet kan vi lære fra vers 24 om hvordan en Jesu Kristi apostel blir kalt? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for å understreke at Jesu Kristi apostler blir kalt av Gud ved åpenbaring. Skriv denne sannheten på tavlen, og be elevene overveie å skrive det i Skriftene sine ved siden av vers 24.)

  • Hvorfor tror du det er viktig at en apostel blir kalt av Gud ved åpenbaring istedenfor å bli valgt på en lignende måte som andre ledere i verden?

For å vise hvordan en apostel i vår tid blir kalt av Gud ved åpenbaring, be en elev lese høyt følgende hendelse fra President Heber J. Grants liv:

Bilde
President Heber J. Grant

“President [Heber J.] Grant mottok åpenbaringer som president for Kirken som veiledning for Kirken som et hele. En slik åpenbaring mottok han like etter at han var beskikket som Kirkens president, da han søkte Herrens vilje i forbindelse med utnevnelse av et nytt medlem av De tolv apostlers quorum. Mens han overveiet dette ansvaret, kom han gjentatte ganger til å tenke på sin livslange venn Richard W. Young, en trofast siste-dagers-hellig som hadde vist seg som en god leder. President Grant drøftet denne muligheten med sine rådgivere, som støttet hans avgjørelse. Da han til slutt følte seg sikker, skrev han vennens navn ned på et papir og tok papiret med til det ukentlige møtet i templet med Det første presidentskap og De tolvs quorum. Men da han skulle til å fremlegge navnet for sine Brødres godkjennelse, var han ute av stand til å gjøre det. Istedenfor å forelegge navnet Richard W. Young, forela han navnet Melvin J. Ballard, som var en mann han knapt kjente. President Grant fortalte senere om hvilken virkning denne opplevelsen hadde på ham:

‘Jeg har følt den levende Guds inspirasjon veilede meg i mitt arbeid. Fra den dagen jeg valgte en forholdsvis fremmed som en av apostlene, istendenfor min kjæreste levende venn gjennom hele livet, har jeg visst like sikkert som jeg vet at jeg lever, at jeg er berettiget til Guds lys, inspirasjon og veiledning når jeg leder hans verk her på jorden.’” (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Heber J. Grant [2002], 175-77).

  • Hvordan blir sannheten som forkynnes i Apg 1:24 vist i denne hendelsen som beskriver hvordan en apostel i vår tid blir kalt?

  • Hvordan viser kallet av en apostel at Frelseren fortsetter å lede sin Kirke? (Du kan gjerne minne elevene om sannheten forkynt i Apg 1:2– at Jesus Kristus leder sin Kirke ved å åpenbare sin vilje til sine apostler gjennom Den hellige ånd.)

Henvis til bildet eller bildene du viste tidligere av de levende apostler. Du kan gjerne bruke litt tid på å hjelpe elevene å lære eller gjennomgå navnene deres.

Skriv følgende spørsmål på tavlen:

Hvilke erfaringer har hjulpet deg å komme til kunnskap om at de levende apostler er kalt av Gud?

Hvorfor er det viktig for deg å ha et vitnesbyrd om at de levende apostler er kalt av Gud?

Be elevene svare på ett av spørsmålene i notatbøkene eller skriftstudiedagbøkene sine. Be noen få elever fortelle resten av klassen hva de har svart.

Avslutt med å bære vitnesbyrd om de sannheter elevene fant i Apg 1:9–26.

Bilde
Kjenn Skriftene ikon
Kjenn Skriftene-gjennomgang

For å hjelpe elevene å gjennomgå de første 10 Kjenn Skriftene-skriftstedene, skriv de følgende henvisningene med tilhørende nøkkelord på tavlen (hvis du foretrekker det, kan du gi elevene kopier av oversikten):

Matteus 5:14-16

La deres lys skinne.

Lukas 24:36-39

Et oppstandent legeme har kjøtt og ben.

Matteus 11:28-30

Kom til meg.

Johannes 3:5

Født av vann og av Ånden.

Matteus 16:15-19

Rikets nøkler.

Johannes 14:6

Veien og sannheten og livet.

Matteus 22:36-39

Elsk Herren, elsk din neste.

Johannes 14:15

Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud.

Matteus 28:19-20

Undervise og døpe alle nasjoner.

Johannes 17:3

Å kjenne Gud og Jesus Kristus er evig liv.

La elevene gå sammen to og to. Be elevene gjennomgå med partneren sin de Kjenn Skriftene-skriftstedene som står på tavlen. Du kan foreslå at den ene eleven leser høyt nøkkelordene fra et Kjenn Skriftene-skriftsted, og at den andre finner tilhørende henvisning. Be elevene bytte rollene helt til de har gjennomgått alle 10 skriftstedene.

Hvis tiden tillater det, kan du overveie å gi elevene en spørrelek. Gi elevene ark som inneholder nøkkelordene for hvert Kjenn Skriftene-skriftsted, med en påfølgende blank linje. Be elevene skrive tilhørende henvisning på den blanke linjen. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, gjennomgår dere spørreleken.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Apostlenes gjerninger 1:18. Judas’ død

Joseph Smiths oversettelse hjelper til med å oppklare forskjellen mellom Matteus 27:3-5, som forteller at Judas hengte seg, og Apg 1:18, som sier at Judas falt ned og alle “innvollene hans veltet ut”. I Joseph Smith oversettelse av Matteus 27:6 leser vi som følger, “Og han kastet sølvpengene inn i templet, forlot stedet, og gikk og hengte seg i et tre. Og straks falt han ned og hans innvoller veltet ut, og han døde” (se Matteus 27:5, fotnote a).

Apostlenes gjerninger 1:21-22. “Et vitne sammen med oss om hans oppstandelse”

President Joseph Fielding Smith forklarte at det mektigste vitnet om Frelserens guddommelighet kommer fra Den hellige ånd:

“De [tolv apostlene] er spesielle vitner om Jesus Kristus. Det er deres rett å kjenne sannheten og å ha et vedvarende vitne. Dette er en krevende plikt for dem, å ha en sikker overbevisning om at han er Guds enbårne Sønn og verdens Frelser …

Med jevne mellomrom stilles spørsmålet: ‘Er det nødvendig for et medlem av De tolvs råd å se Frelseren for å bli en apostel?’ Det er deres privilegium å se ham hvis anledningen skulle komme, men Herren har sagt at det finnes et sterkere vitne enn å se en person, selv det å se Guds sønn i et syn. Inntrykk på sjelen som kommer fra Den hellige ånd er mye sterkere enn et syn” (“Det første presidentskap og De tolvs råd,” Improvement Era, nov. 1966, 979).

Apostlenes gjerninger 1:24-26. Hvordan kalles apostler i vår tid?

Etter at Eldste Robert D. Hales ble kalt og oppholdt som apostel, forklarte President Gordon B. Hinckley hvordan en apostel kalles i vår tid:

“Under Herrens plan styres de som er ansvarlige for å velge embedsmenn av ett altoverskyggende spørsmål: ‘Hvem ønsker Herrens seg?’ Dette blir overveiet i stillhet og med omtanke. Det blir også bedt mye for å få Den hellige ånds bekreftelse på at valget er riktig.

… For å fylle denne plassen, kunne hvert enkelt medlem av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum komme med forslag. Jeg er sikker på at spørsmålet i hvert enkelt tilfelle ble gjenstand for høytidelig og oppriktig bønn. Et valg ble så tatt av Det første presidentskap, igjen etter høytidelig og alvorlig bønn. Dette valget ble støttet av De tolvs råd. I dag har Kirkens medlemmer som er samlet til konferanse, støttet dette valget.

Jeg gir dere mitt vitnesbyrd… at påvirkningen til å kalle bror Hales til dette høye og hellige embede kom ved Den hellige ånd, ved profetiens og åpenbaringens ånd. Bror Hales foreslo ikke seg selv. Det var Ånden som foreslo ham” (“Gud står ved roret,” Lys over Norge, juli 1994, 55-57).

Apostlenes gjerninger 1:24-26. Apostler kalt i vår tid

Selv om ordinære medlemmer av Kirken ikke velger den neste apostelen, og heller ikke lokale prestedømsledere i Kirken, har vi muligheten til å oppholde dem Gud kaller. President Gordon B. Hinckley forklarte hva det betyr å oppholde andre: “Fremgangsmåten ved oppholdelser er langt mer enn et ritual hvor vi rekker opp hånden. Det er en forpliktelse til å oppholde, støtte, og hjelpe dem som har blitt valgt” (“Dette verk dreier seg om mennesker,” Lys over Norge, juli 1995, 54).

Skriv ut