Bibliotek
Hjemmestudieleksjon: Johannes’ åpenbaring 1-11 (Enhet 31)


Hjemmestudieleksjon

Johannes’ åpenbaring 1-11 (Enhet 31)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Johannes’ evangelium 1-11 (enhet 31), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Johannes’ åpenbaring 1-3)

Da elevene studerte apostelen Johannes’ åpenbaring, lærte de at når vi leser, søker å forstå, og adlyder Herrens ord, vil vi bli velsignet. Johannes lærte Kirkens medlemmer at Jesus Kristus våker over og har omsorg for sine trofaste etterfølgere, og at han er et herliggjort oppstandent vesen som har makt over døden og dødsriket. Elevene lærte også at når vi åpner døren for Frelseren, vil han komme inn og holde nattverd med oss.

Dag 2 (Johannes’ åpenbaring 4-5)

I denne leksjonen leste elevene om Johannes’ syn av Guds lam og lærte følgende sannheter: Når vi erkjenner vår himmelske Faders storhet, ønsker vi å tilbe og prise Ham. Jesus Kristus er den eneste som er verdig og i stand til å forløse oss. Når vi anerkjenner og føler takknemlighet for det vår himmelske Fader og Jesus Kristus har gjort for oss, ønsker vi å tilbe og prise dem.

Dag 3 (Johannes’ åpenbaring 6-7)

Da elevene lærte om de syv segl, oppdaget de at hvis vi trofast utholder våre prøvelser og blir rene gjennom Jesu Kristi forsoning, vil vi glede oss over celestial herlighet hos Gud.

Dag 4 (Johannes’ åpenbaring 8-11)

Elevene gjennomgikk prinsippet de fant i leksjonen på dag 3 da de lærte om Johannes’ syn av åpningen av det syvende segl.

Innledning

Denne leksjonen kan hjelpe elevene å forstå hva Herren vil gjøre for oss fordi han kjenner og elsker oss. I tillegg kan den hjelpe elevene å forstå hva de trenger å gjøre for å få evig liv.

Undervisningsforslag

Johannes’ åpenbaring 2–3

Johannes skriver Jesu Kristi ord til lederne av de syv menighetene

Merk: For mer informasjon angående Herrens instruksjoner til de syv forsamlingene i Kirken, vil du kanskje henvise til Det nye testamente - Elevhåndbok (Kirkens skoleverks håndbok, 2014), 531-32.

Be en elev lese høyt følgende beretning av søster Sydney S. Reynolds, et tidligere medlem av Primærs generalpresidentskap. Be klassen lytte etter hva de kan lære om Herren fra denne beretningen.

Bilde
Sydney S. Reynolds

“Søster Gayle Clegg i Primærs generalpresidentskap og hennes mann bodde i mange år i Brasil. Hun hadde nylig et oppdrag for Primær i Japan. Da hun kom inn i møtehuset på søndagen, la hun merke til en brasiliansk familie blant de japanske hellige… Hun hadde bare et øyeblikk til å hilse på dem, og oppdaget at mor og barn var svært begeistret, men at faren var heller stille. ‘Jeg får anledning til å snakke med dem etter møtet,’ tenkte hun, og ble raskt ført opp på forhøyningen. Hun holdt sin tale på engelsk, som ble tolket til japansk, og så følte hun seg tilskyndet til å bære sitt vitnesbyrd på portugisisk også. Hun nølte litt fordi det ikke var noen tolk for portugisisk, og 98 prosent av tilhørerne ville ikke forstå hva hun sa.

Etter møtet kom den brasilianske faren bort til henne og sa: ‘Søster, skikkene er så annerledes her, og jeg har følt meg så alene. Det er vanskelig å komme til Kirken og ikke forstå noe. Noen ganger undres jeg om det ikke ville vært bedre bare å lese Skriftene hjemme. Jeg sa til min hustru: “Jeg skal gi det én sjanse til,” og jeg kom hit i dag for det jeg tenkte skulle bli siste gang. Da du bar ditt vitnesbyrd på portugisisk, rørte Ånden ved mitt hjerte, og jeg visste at det er her jeg hører til. Gud vet at jeg er her, og han vil hjelpe meg.’” (“Han kjenner oss, han elsker oss”, Ensign eller Liahona, nov. 2003, 76).

  • Hva kan vi lære om Herren fra denne opplevelsen?

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Fordi Herren kjenner hver og en av oss… Be elevene se etter sannheter mens de studerer Johannes’ åpenbaring 2–3 som vil hjelpe dem å forstå hva Herren kan gjøre for dem fordi han kjenner dem.

Forklar at Johannes’ åpenbaring 2–3 inneholder apostelen Johannes’ opptegnelse av Jesu Kristi ord til syv av Kirkens menigheter i Lilleasia (dagens Tyrkia).

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 2:1-3, 6 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren visste om de hellige i Efesus.

  • Hva visste Herren om de hellige i Efesus? (Forklar at ordet nikolaittene i vers 6 kan referere til en gruppe hvis medlemmer hevdet at de kunne begå seksuelle synder uten straff på grunn av at Guds nåde ville frelse dem [se Bible Dictionary, “Nicolaitans”].)

Påpek at disse versene viser at Herren anerkjente, eller roste, de hellige for deres gode gjerninger. Legg til setningen på tavlen slik at den lyder som følger: Fordi Herren kjenner hver og en av oss, kan han rose oss personlig…

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 2:4-5 høyt. Be klassen følge med og se etter hva annet Herren visste om de hellige i Efesus.

  • Hva annet visste Herren om de hellige i Efesus?

Påpek at Herren ga de hellige korreksjon på grunn av deres synder. Fullfør setningen på tavlen slik at den viser følgende sannhet: Fordi Herren kjenner hver og en av oss, kan han gi oss personlig anerkjennelse, og gi oss korreksjon.

  • Hva er noen måter vi kan motta personlig anerkjennelse og korreksjon fra Herren på? (Gjennom våre personlige bønner, skriftstudium, råd fra Kirkens ledere og foreldre, og vår patriarkalske velsignelse.)

  • Hvordan kan det å vite at Herren kan gi oss personlig anerkjennelse og korreksjon på disse måtene påvirke hvordan vi studerer Skriftene og ber på? Hvordan kan det ha innflytelse på måten vi reagerer på råd fra våre ledere i Kirken og våre foreldre på?

  • Hvorfor skulle vi anstrenge oss for å motta personlig anerkjennelse og korreksjon fra Herren?

  • Når har du opplevd at Herren har gitt deg personlig anerkjennelse eller korreksjon? Hvordan hjalp denne opplevelsen deg til å vite at Herren kjenner deg personlig? (Be elevene om å være varsomme med å dele opplevelser som er hellige eller for private. Du kan også fortelle om noe du selv har opplevd.)

Be elevene grunne på hvilke gjerninger Herren kan anerkjenne dem for, så vel som hvilke tanker eller hvilken oppførsel Herren kanskje vil korrigere dem for. Oppfordre dem til å sette seg som mål å omvende seg når Herren korrigerer dem.

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 2:7 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren lovet dem som seirer, eller som trofast holder ut til enden.

  • Hva lover Herren dem som seirer, eller som holder ut til enden i rettferdighet?

  • Hva tror du det vil si å “ete av livets tre”? (vers 7).

  • Hvordan kan det å høre løftet om denne velsignelsen etter å ha mottatt personlig korreksjon ha hjulpet de hellige i Efesus?

Minn elevene på at i tillegg til å tale til Kirkens forsamling i Efesus, talte Herren også til andre av Kirkens forsamlinger i Lilleasia.

Del klassen inn i fem grupper, og gi hver gruppe ett av følgende skriftsteder:

  1. Johannes’ åpenbaring 2:8-11

  2. Johannes’ åpenbaring 2:12-17

  3. Johannes’ åpenbaring 2:18-29; Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 2:26-27

  4. Johannes’ åpenbaring 3:1–6; Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 3:1 (i Johannes’ åpenbaring 3:1, fotnote a i engelsk Bibel); Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 3:2 (i Johannes’ åpenbaring 3:2, fotnote a i engelsk Bibel)

  5. Johannes’ åpenbaring 3:7-13

Be elevene lese sine tildelte vers som en gruppe, og se etter hva Herren rådet de hellige til å gjøre, og velsignelsene han lovet at de ville motta hvis de gjorde det. Forklar at eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum sa at “den skjulte manna” i Johannes’ åpenbaring 2:17 er “livets brød, Guds gode ord, læresetningene til Ham som er livets brød – alt som er skjult for det kjødelige [eller verdslige] sinn. De som spiser av dette skal aldri mer hungre, evig liv er deres endelige arv” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965-73], 3:451).

Etter tilstrekkelig tid, be en elev fra hver gruppe fremlegge det hans eller hennes gruppe har funnet ut. Be en elev om å skrive på tavlen (under den lovede velsignelsen fra Johannes’ åpenbaring 2:7) den lovede velsignelsen som hver gruppe fant (se Johannes’ åpenbaring 2:11, 17, 26; 3:5, 12). Etter at listen er fullstendig, påpek at hver av disse velsignelsene henviser til å motta opphøyelsens velsignelser, som er avhengig av at vi holder trofast ut til enden.

  • Hvilket prinsipp kan vi finne i disse versene om hva vi må gjøre for å motta opphøyelsens velsignelser? (Hjelp elevene å finne frem til et prinsipp omtrent som det følgende: Hvis vi seirer, kan vi motta opphøyelsens velsignelser.)

Forklar at de som mottar opphøyelsens velsignelser er de som, gjennom Guds nåde, overvinner alle hindre som kan forhindre dem i å vende tilbake til Ham. Disse omfatter verdslighet, prøvelser, synd, og død.

Be elevene tenke på hva de må overvinne i sitt liv. Inviter dem til å be til vår himmelske Fader om å få hjelp til å overvinne hindre som kan forhindre dem i å vende tilbake til Ham. Bær vitnesbyrd om vår himmelske Faders kraft som kan hjelpe dem å overvinne alle hindre.

Neste enhet (Johannes’ åpenbaring 12-22)

Spør elevene om de noen gang har undret seg over den endelige dom og hendelser som fant sted i det førjordiske liv. Hva skrev apostelen Johannes om krigen i himmelen? Hvor mange ble kastet ut sammen med Satan? Hvordan vil den endelige dom bli? Hva vil vi bli dømt ved når vi står fremfor Gud? Hvordan beskrev Johannes celestial herlighet? Forklar at når de studerer Johannes’ åpenbaring 12–22 gjennom kommende uke, vil de finne svar på disse spørsmålene.

Skriv ut