Bibliotek
Leksjon 130: 1 Timoteus


Leksjon 130

1 Timoteus

Innledning

Paulus skrev til Timoteus, en prestedømsleder i Efesus, og rådet ham til å sørge for at det ble undervist i den sanne lære. Han fremsatte kravene til biskoper og diakoner og rådet Timoteus til å være et forbilde for de troende. Paulus formante de hellige til å ta vare på de fattige og enkene. Han avsluttet brevet med å si at “pengekjærhet er en rot til alt ondt” (1 Timoteus 6:10).

Undervisningsforslag

1 Timoteus 1-3

Paulus underviser Timoteus om hans ansvar for å våke over Kirken

Be en elev lese følgende beretning av president Thomas S. Monson høyt:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Dette minner meg om en opplevelse jeg hadde for mange år siden da jeg var biskop. Under åpningen av vårt prestedømsmøte en søndag morgen forberedte vi oss til å ordinere en ung mann til en prests embede. Den dagen hadde vi besøk av et høyrådsmedlem som også var tempelarbeider. Idet jeg ba den unge mannen sette seg vendt mot forsamlingen slik at vi kunne gjennomføre ordinasjonen, stoppet høyrådsmedlemmet meg og sa: ‘Biskop, jeg lar alltid den som skal bli ordinert, sitte vendt mot templet.’ Han snudde stolen slik at den unge mannen skulle sitte vendt mot templet. Jeg skjønte straks at dette var en uautorisert praksis” (“Åpningsord” [verdensomspennende opplæringsmøte for ledere, nov. 2010], lds.org/broadcasts).

Forklar at som biskop fikk president Monson, istedenfor høyrådsmedlemmet, tillatelse til å presidere over Herrens arbeid i sin menighet.

  • Hva kan være en mulig fare for en biskop eller grenspresident ved å tillate en slik selvbestaltet praksis?

Forklar at apostelen Paulus skrev et brev til Timoteus, en ung prestedømsleder i Efesus. I grenen av Kirken som han ledet, hadde Timoteus utfordringer som lignet på dem president Monson opplevde.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra 1 Timoteus 1:3-7. Be klassen følge med, og se etter hvilket ansvar Paulus ga Timoteus. Forklar at ordet eventyr (vers 4) sikter til uriktige læresetninger; å være opptatt av “endeløse ættetavler” (vers 4) sikter til den uriktige tradisjonen at frelse bare kom til dem som var av Abrahams utvalgte ætt, som ofte var kjent for sine lange eller endeløse slektshistorier; og “tomt snakk” (vers 6) sikter til meningsløse samtaler.

  • Hva sier vers 3-4 om hvilket ansvar Paulus ga Timoteus?

  • Hva sier vers 6-7 om hvorfor det var viktig for Timoteus å ivareta dette ansvaret?

  • Hva er en sannhet vi kan lære av Paulus’ ord til Timoteus om prestedømslederes ansvarsoppgaver? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de finner en sannhet som ligner på følgende: Prestedømsledere har ansvar for å sikre at det undervises i den sanne lære og riktige fremgangsmåter. Skriv denne sannheten på tavlen.)

Minn elevene på situasjonen president Monson opplevde som biskop. Be en elev lese resten av beretningen høyt. Be klassen lytte etter hvordan president Monson svarte høyrådsmedlemmet:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Jeg så for meg at dette lett kunne bre om seg. Selv om jeg var mye yngre enn høyrådsmedlemmet, visste jeg hva som måtte gjøres. Jeg snudde stolen slik at den igjen var vendt mot forsamlingen og sa til ham: ‘I vår menighet sitter vi vendt mot forsamlingen’” (“Åpningsord,” lds.org/broadcasts).

  • Hvordan blir vi velsignet på grunn av prestedømsledere som arbeider for å sørge for at den sanne lære og riktige fremgangsmåter blir undervist i Kirken?

Sammenfatt 1 Timoteus 1:8-11 ved å forklare at Paulus advarte mot dem som ønsket å være lærere i Guds lov, men ikke hadde en korrekt forståelse av den.

Be en elev lese 1 Timoteus 1:12-16 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvorfor Paulus uttrykte takknemlighet til Jesus Kristus.

  • Hvorfor uttrykte Paulus takknemlighet til Jesus Kristus?

  • Hva sier vers 15-16 om hvordan Paulus er et “forbilde” for alle som tror på Jesus Kristus?

Gi et sammendrag av 1 Timoteus 1:17-1 Timoteus 3 ved å forklare at Paulus rådet Timoteus til å holde fast ved sin tro. Paulus forkynte at Jesus Kristus er vår mellommann, og han ga Kirkens medlemmer råd om hvordan de skulle oppføre seg. Han fremsatte også kvalifikasjoner for biskoper og diakoner.

1 Timoteus 4-5

Paulus beskriver hva som kjennetegner en trofast tjener av Jesus Kristus

Ta med en binders, en hyssing, tape og en magnet til klassen. Bind den ene enden av hyssingen til bindersen, og tape så den andre enden av hyssingen til en pult eller et bord. Hold magneten nær bindersen uten at magneten berører bindersen. Magnetkraften bør få bindersen til å bevege seg mot magneten. Flytt magneten rundt for å vise hvordan den påvirker bindersen.

  • Hvis bindersen forestiller en person, hva kan magneten forestille?

Be elevene overveie hvordan de har vært som magneten, og påvirket andre. Be elevene se etter et prinsipp når de studerer 1 Timoteus 4, som lærer oss hvordan vi kan øve positiv innflytelse på andre.

Gi et sammendrag av 1 Timoteus 4:1-11 ved å forklare at Paulus profeterte at i “kommende tider” (vers 1) ville noen medlemmer av Kirken falle fra troen og følge falske læresetninger og skikker, som å “[forby] å gifte seg” (vers 3). Paulus oppfordret Timoteus til å gi næring til de hellige med sann lære.

Be elevene lese 1 Timoteus 4:12 hver for seg, og legge merke til hva Paulus rådet Timoteus til å være. Forklar at ordet tale i dette verset sikter til oppførsel eller adferd. Be elevene fortelle hva de finner ut.

  • Hva tror du det vil si å være “et forbilde for de troende”? (Du kan gjerne foreslå at elevene markerer dette uttrykket i Skriftene sine.)

  • På hvilke måter rådet Paulus Timoteus til å være et forbilde for de troende? (Skriv elevenes svar på tavlen.)

Be en elev lese 1 Timoteus 4:13-16 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til andre råd Paulus ga som ville hjelpe Timoteus å være et forbilde for de troende.

  • Hvilke andre råd fra Paulus kan ha hjulpet Timoteus å være et forbilde for de troende?

  • Hva sier vers 15 om hvorfor Paulus ba Timoteus tenke på det Paulus underviste, og å vie seg fullstendig til å etterleve det? (Slik at andre kunne se hvordan dette hjalp Timoteus.)

  • Basert på Paulus’ læresetninger i vers 16, hva kan skje hvis vi prøver å være forbilder for dem som tror på Jesus Kristus? (Bruk elevenes ord til å skrive et prinsipp på tavlen som ligner på følgende: Hvis vi er forbilder for dem som tror på Jesus Kristus, kan vi bidra til å bringe frelse til oss selv og andre.)

  • Hvordan kan det å være et eksempel på en som tror på og følger Jesus Kristus, bidra til å bringe frelse til andre?

Be elevene se på listen på tavlen, og overveie hvordan Timoteus skulle være et “forbilde for de troende” (1 Timoteus 4:12). Be klassen beskrive hvordan noen kan være et eksempel på hvert av disse områdene.

  • Når har noen vært et forbilde for de troende for deg på en av måtene Paulus nevnte? (Fortell gjerne også om en erfaring du selv har hatt.)

Be elevene skrive et mål i notatboken eller skriftstudiedagboken om hvordan de kan være forbilder for dem som tror på Jesus Kristus, og dermed bidra til å bringe frelse til seg selv og andre.

Gi et sammendrag av 1 Timoteus 5 ved å forklare at Paulus underviste Timoteus om hvordan de hellige skulle ta vare på de trengende, deriblant enker.

1 Timoteus 6

Paulus formaner Timoteus til å hjelpe andre å søke evig rikdom

Vis klassen en mynt eller seddel.

  • Tror du penger kan føre til mer ondt eller mer godt? Hvorfor?

Forklar at 1 Timoteus 6 forteller at Paulus ga Timoteus råd om penger. Be en elev lese 1 Timoteus 6:6-10 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus sa og advarte mot med hensyn til rikdom.

  • Hvilken læresetning eller advarsel fra Paulus skiller seg ut for deg? Hvorfor?

  • Hva tror du menes med setningen “pengekjærhet er en rot til alt ondt”? (1 Timoteus 6:10).

  • Hva sier vers 9-10 at kjærligheten til penger fører til? (Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Pengekjærhet fører til urettferdighet og frafall.)

  • Hvorfor tror du at kjærlighet til penger fører til urettferdighet og frafall?

For å hjelpe elevene å forstå at det er “kjærlighet” til penger og ikke penger i seg selv som fører til urettferdighet, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Det er ikke noe galt med penger i seg selv. Den barmhjertige samaritan brukte den samme mynt til å tjene sin neste som Judas brukte til å forråde Mesteren. Det er ‘pengekjærhet [som] er en rot til alt ondt.’ (1 Timoteus 6:10; uthevelse tilføyd.) Den avgjørende forskjell er den grad av åndelighet vi utøver når vi ser, vurderer og behandler det som hører denne verden til” (“Spirituality,” Ensign, nov. 1985, 63).

Skriv følgende skriftstedhenvisninger og spørsmål på tavlen, eller ha dem på et utdelingsark:

1 Timoteus 6:11–12, 17–19

Hvilket råd ga Paulus til Timoteus og til de rike?

Hvordan kan dette rådet hjelpe oss å ha den rette holdningen til å søke rikdom og bruk av rikdom?

La elevene gå sammen to og to. Be elevene lese henvisningene og drøfte følgende spørsmål med sine partnere. Når de har fått tilstrekkelig tid, ber du noen elever om å fremlegge det de har snakket om.

  • Hvis de hellige stolte på Gud og var rike på gode gjerninger, hva sa Paulus i vers 19 at de kunne gripe?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Paulus’ læresetninger om hva vi kan gjøre for å oppnå evig liv? (Selv om elevene kan bruke andre ord, bør du sørge for at de finner et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi stoler på den levende Gud og er rike på gode gjerninger, kan vi gripe det evige liv.)

  • Hvis det å stole på Gud og jage etter rettferdighet er våre viktigste prioriteringer, hvordan kan det påvirke måten vi ser på, søker og anvender rikdom?

Avslutt med å vitne om at man blir virkelig rik når man oppnår evig liv. Oppfordre elevene til å gjøre det å jage etter rettferdighet til sin viktigste prioritet, slik at de kan oppnå den sanne rikdom som er evig liv.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

1 Timoteus 1:1-7. “Formane visse folk til ikke å fare med fremmed lære”

President Gordon B. Hinckley forklarte hvor viktig det er å undervise riktig lære i Kirken:

“Jeg har talt før om hvor viktig det er å holde Kirkens lære ren, og se til at den blir undervist på alle våre møter … Små avvik i undervisningen kan føre til store og skadelige villfarelser” (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], 620).

1 Timoteus 1:4. “Endeløse ættetavler”

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte at de “ættetavler” som er nevnt i 1 Timoteus 1:4 og Titus 3:9, henviste til “den uriktige jødiske tradisjonen at frelse var for den utvalgte ætt ifølge slektshistoriske opplesninger. I denne evangelieutdeling har Herren sagt at slektsforskning er en nødvendig forutsetning for å gjøre frelse tilgjengelig for dem som ikke har anledning til å ta imot evangeliet i dette liv” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965–73], 3:127).

1 Timoteus 2:9-10. Sømmelige klær

“Paulus oppfordret kvinner til å ‘kle seg sømmelig og pynte seg i ærbarhet og med måtehold’ (1 Timoteus 2:9), eller med andre ord med ydmykhet og ærbødighet. Han sa også at kvinner skulle unngå kostbare klær og smykker og overdreven personlig pleie. Lignende læresetninger finnes i 1 Nephi 13:7–8; 4 Nephi 1:24; Mormon 8:36–39 og Lære og pakter 42:40. Paulus antydet at kvinner skulle kle seg som dem som ‘bekjenner seg som gudfryktige’. Prinsippet om å bruke sømmelige klær gjelder både mannlige og kvinnelige medlemmer av Kirken i dag:

‘“Ved din påkledning og opptreden kan du vise at … du er en Jesu Kristi disippel og at du elsker ham.

Guds profeter har stadig rådet Guds barn til å kle seg anstendig. Når du er velstelt og anstendig kledd, innbyr du Ånden til å være hos deg, og du kan øve god innflytelse på andre’ (Til styrke for ungdom [hefte, 2011], 6)” (Det nye testamente – Elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 458).

Skriv ut