Bibliotek
Leksjon 145: 1 Peter 3-5


Leksjon 145

1 Peter 3-5

Innledning

Peter oppfordret de hellige til alltid å være beredt til å vitne om Jesus Kristus og leve rettskaffent slik at de kunne avsanne falske anklager mot dem. Han sa at Jesus Kristus forkynte evangeliet i åndeverdenen etter sin død. Peter formante også Kirkens eldster til å våke over Guds hjord med samme omsorg som Jesus Kristus, den øverste hyrden.

Undervisningsforslag

1 Peter 3:1–17

Peter råder de hellige til å stå sammen i rettferdighet, og alltid være beredt til å vitne om Kristus

Be en elev lese følgende uttalelse av president Thomas S. Monson:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Vi vil få anledninger gjennom hele vårt liv til å fortelle om vår tro, selv om vi ikke alltid vet når vi vil bli kalt på til å gjøre det. Jeg fikk en slik anledning i 1957, da jeg arbeidet i forlagsbransjen og ble bedt om å reise til Dallas i Texas, iblant kalt ‘kirkenes by’, for å tale på en forretningskonferanse. Etter konferansen deltok jeg på en sightseeingtur med buss gjennom byens forsteder. Idet vi passerte de forskjellige kirkene, sa sjåføren: ‘Til venstre ser dere metodistkirken,’ eller: ‘På høyre side ligger den katolske katedralen.’

Da vi passerte en vakker rød mursteinsbygning på en bakketopp, utbrøt sjåføren: ‘I den bygningen møtes mormonene.’ En dame bak i bussen ropte: ‘Sjåfør, kan du fortelle oss noe mer om mormonene?’

Sjåføren stanset bussen i veikanten, snudde seg i setet sitt og svarte: ‘Alt jeg vet om mormonene er at de møtes i den røde mursteinsbygningen. Er det noen i denne bussen som vet noe mer om mormonene?’” (“Våg å stå alene,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 67).

  • Hva ville du ha gjort hvis du hadde vært på den bussen?

  • Hvorfor kan det noen ganger være vanskelig å fortelle andre om vår tro?

Be elevene lete etter et prinsipp mens de studerer 1 Peter 3:1-17, som vil hjelpe dem når de får muligheter til å dele evangeliet med andre.

Gi et sammendrag av 1 Peter 3:1-11 ved å forklare at Peter formante hustruer til å bidra til å bringe vantro ektemenn til Kristus ved sin gode adferd. Han rådet ektemenn til å gjøre ære på sin hustru. Han rådet også medlemmene til å etterleve evangeliets normer.

Be en elev lese 1 Peter 3:14-16 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Peter rådet de hellige til å gjøre når de ble forfulgt fordi de levde rettskaffent.

  • Hva rådet Peter de hellige til å gjøre når de ble forfulgt fordi de levde rettskaffent?

  • Hva sier vers 15 om hva Peter sa at tilhengerne av Jesus Kristus alltid skulle være beredt til å gjøre?

  • Hvilke sider ved evangeliet tror du gir mennesker håp?

Peter formante de hellige til å dele og forsvare sin religiøse tro.

  • Hvilke ord i vers 16 beskriver hvordan vi skulle dele og forsvare Jesu Kristi evangelium? (Du kan forklare at frykt betyr ærbødighet eller dyp respekt i denne sammenhengen.)

  • Hvilken sannhet kan vi lære av 1 Peter 3:15 om hva vi som Jesu Kristi etterfølgere alltid skulle prøve å være beredt til å gjøre? (Elevene bør nevne en sannhet som ligner på følgende: Som etterfølgere av Jesus Kristus skulle vi alltid prøve å være beredt til å dele og forsvare vår tro med ydmykhet og ærbødighet. Skriv denne sannheten på tavlen.)

  • Hvorfor tror du det er viktig å dele vår tro med ydmykhet og ærbødighet?

For å illustrere sannheten på tavlen, kan du be en elev lese høyt resten av president Monsons beretning om sin opplevelse på bussen:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Jeg ventet på at noen skulle svare. Jeg studerte ansiktsuttrykket til alle i bussen i håp om å se et tegn til gjenkjennelse eller et ønske om å kommentere. Ingenting. Jeg innså at det var opp til meg å gjøre som apostelen Paulus sa: ‘Vær alltid beredt til å forsvare dere for enhver som krever dere til regnskap for det håp som bor i dere.’ Jeg skjønte også at munnhellet stemte: ‘Når avgjørelsens time kommer, er forberedelsens time forbi.’

I 15 minutter fikk jeg det privilegium å bære vitnesbyrd for de andre på bussen om Kirken og vår tro. Jeg var takknemlig for mitt vitnesbyrd og takknemlig for at jeg var beredt til å bære det” (“Våg å stå alene,” 67).

  • Hva er noe vi kan gjøre for alltid å være beredt til å dele vår tro med andre?

Be elevene tenke på en gang da de var takknemlige for at de var beredt til å dele sin tro eller sitt vitnesbyrd med noen. Be noen elever fortelle resten av klassen om sine erfaringer.

Be elevene tenke over hva de vil gjøre for å forberede seg til å alltid være beredt til å dele og forsvare sin tro. Oppfordre dem til å følge enhver tilskyndelse de mottar.

1 Peter 3:18–4:19

Jesus Kristus forkynte evangeliet i åndeverdenen etter sin død

Be elevene forestille seg at de er misjonærer som underviser en person som sier følgende:

“Jeg tror det dere lærer meg er sant, men hva med dem som dør uten å ha muligheten til å høre sannheten? Det virker ikke rettferdig at Gud skal straffe dem eller hindre dem i å leve sammen med ham igjen hvis de aldri har fått sjansen til å lære om hans frelsesplan.”

Be elevene tenke over hvordan de ville ha svart.

Be halve klassen lese 1 Peter 3:18–20 hver for seg. Be den andre halvdelen om å lese 1 Peter 4:5–6 hver for seg. Be elevene se etter sannheter Peter underviste, som de kunne ha delt med personen i situasjonsbeskrivelsen. Forklar at “åndene som var i varetekt” i 1 Peter 3:19, sikter til dem i åndeverdenen som ikke tok imot evangeliet eller fikk anledning til å høre det i jordelivet.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du spørre:

  • Hva kan vi lære av disse versene om dem i åndeverdenen som ikke tok imot evangeliet eller fikk anledning til å motta det i dette liv?

Bilde
President Joseph F. Smith

Vis et bilde av president Joseph F. Smith (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 127; se også LDS.org). Forklar at president Joseph F. Smith tenkte over betydningen av 1 Peter 3:18-20 og 1 Peter 4:6 da han mottok en åpenbaring og et syn om Frelserens besøk til åndeverdenen. Han så at Jesus Kristus forkynte evangeliet og personlig betjente de rettferdige åndene i tiden mellom sin død og oppstandelse. Jesus Kristus organiserte så og bemyndiget rettferdige tjenere til å forkynne evangeliet for de ånder som var i varetekt (se L&p 138:1–11, 29–30).

  • Hva sier 1 Peter 4:6 om hvorfor evangeliet blir forkynt for de døde? (For å få til en rettferdig dom ved å gi alle vår himmelske Faders barn en mulighet til å høre og etterleve Guds lover.)

  • Hvilken sannhet kan vi utlede av Peters læresetninger om at evangeliet blir forkynt for de døde? (Elevene kan bruke egne ord, men sørg for at de nevner en sannhet som ligner på følgende: Evangeliet blir forkynt for de døde slik at de kan få de samme mulighetene som dem som hører evangeliet i jordelivet.)

Gjennomgå kort situasjonsbeskrivelsen i begynnelsen av denne skriftbolken, og spør:

  • Hvordan er læren om frelse for de døde bevis på Guds barmhjertighet og medlidenhet med sine barn?

Gi et sammendrag av 1 Peter 4:7-19 ved å forklare at Peter formante de hellige til å ha inderlig kjærlighet fordi nestekjærlighet dekker, eller hindrer, en mengde synder (se Joseph Smiths oversettelse, 1 Peter 4:8 [i Veiledning til Skriftene]). Peter lærte også de hellige å glede seg når de opplever prøvelser og bebreidelse på grunn av sin tro på Jesus Kristus.

1 Peter 5

Peter rådet eldstene til å våke over Guds hjord, og oppmuntret de hellige til å holde seg urokkelige i troen

Forklar at for å forberede de hellige til prøvelsene de ville oppleve, underviste Peter Kirkens eldster angående deres ansvar som ledere i Kirken. Be en elev lese 1 Peter 5:1-3 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Peters råd til Kirkens eldster.

  • Hvilket råd ga Peter Kirkens eldster?

Forklar at “vokt… Guds hjord” (vers 2) betyr å ivareta og våke over Kirkens medlemmer. Kirkens ledere skulle tjene med glede og kjærlighet, snarere enn motvillig eller av et ønske om belønning. De skulle være eksempler for medlemmene istedenfor, “herskere” (vers 3) over dem.

  • Hvilken sannhet kan Peters råd til Kirkens eldster lære oss om det ansvar Kirkens ledere har? (Hjelp elevene å finne en sannhet som ligner på følgende: Kirkens ledere har ansvar for å ivareta og våke over Guds hjord i kjærlighet og ved eksempel. Skriv denne sannheten på tavlen.)

Be elevene lese 1 Peter 5:4 hver for seg, og legge merke til hvordan Peter omtalte Frelseren. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Bilde
Jesus bærer et bortkommet lam

Vis bildet Jesus bærer et bortkommet lam (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 64; se også LDS.org), og spør:

  • Hvorfor tror dere Frelseren ofte er fremstilt som en hyrde?

  • Hvilke Kristus-lignende egenskaper og evner kan hjelpe ledere i Kirken å våke over og ta vare på Kirkens medlemmer?

  • Hvordan har du blitt velsignet ved den Kristus-lignende kjærlighet eller det eksempel en leder i Kirken har vist?

Gi et sammendrag av 1 Peter 5:7-14 ved å forklare at Peter lærte de hellige å rette sin bekymring mot vår Frelser, Jesus Kristus, og holde seg urokkelige i troen, til tross for lidelser. Peter forsikret dem om at hvis de gjorde det, ville Gud fullkommengjøre og styrke dem.

Avslutt med å oppfordre elevene til å stole på og følge dem som Herren har kalt til å våke over og ta vare på dem åndelig.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – 1 Peter 4:6

For å oppmuntre elevene til å delta i frelsesarbeidet for sine forfedre, kan du gjennomgå 1 Peter 4:6 med dem, og deretter spørre:

  • Hva kan vi gjøre for å hjelpe våre forfedre som har mottatt evangeliet i åndeverdenen, og som venter på å bli frigjort fra åndenes fengsel?

  • Hvordan føler du at du har blitt velsignet ved å gjøre slektshistorie og tempelarbeid for dine forfedre?

Be elevene søke anledninger til å gjøre slektsforskning om sine forfedre og delta i tempelordinanser på vegne av disse forfedrene.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

1 Peter 4:6. “Derfor ble evangeliet forkynt også for de døde”

President Joseph Fielding Smith sa følgende om arbeidet med å frelse de døde:

“Alle som ikke får anledning til å motta det her, men som omvender seg og mottar evangeliet der, vil bli arvinger til Det celestiale rike. Frelseren innledet dette store arbeidet da han dro for å forkynne for åndene i varetekt, slik at de kunne dømmes som mennesker i kjødet (eller med andre ord, i henhold til evangeliets prinsipper) og deretter leve som Gud i ånden ved sin omvendelse og mottagelse av Jesu Kristi misjon, han som døde for dem” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954–56], 2:122–23).

Når det gjelder forkynnelse av evangeliet i åndeverdenen, sa president Lorenzo Snow:

“Når evangeliet blir forkynt for åndene i varetekt, vil fremgangen med denne forkynnelsen være langt større enn den våre eldster opplever med forkynnelse i dette livet. Jeg tror det vil være svært få av disse åndene som ikke med glede vil ta imot evangeliet når det blir fremlagt for dem. Omstendighetene der vil være tusen ganger bedre” (“Discourse by President Lorenzo Snow,” Millennial Star, 22. jan. 1894, 50).

Skriv ut