Bibliotek
Leksjon 111: 1 Korinterbrev 15:1-29


Leksjon 111

1 Korinterbrev 15:1-29

Innledning

Paulus fant ut at enkelte i Korint underviste at det ikke var noen oppstandelse fra de døde. Han vitnet for Kirkens medlemmer i Korint om at Jesus Kristus sto opp fra de døde. Paulus forklarte så læren om oppstandelsen og dens konsekvenser for alle vår himmelske Faders barn. Paulus nevnte at ordinansen dåp for de døde ville være meningsløs uten oppstandelsen.

Undervisningsforslag

1 Korinterbrev 15:1-10

Paulus gir bevis på Jesu Kristi oppstandelse

Be en elev lese følgende uttalelse av president Thomas S. Monson:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Mine brødre og søstre, vi ler, vi gråter, vi arbeider, vi leker, vi er glad, vi lever. Og så dør vi. Døden er vår universelle arv. Alle må gå gjennom dens portaler. Døden kommer til de gamle, de trette og slitne. Den kommer til de unge i håpets blomstring og forventningens stråleglans. Heller ikke små barn kan holdes unna dens grep” (“Han lever, min Forløser stor!” Ensign eller Liahona, mai 2007, 24).

Be elevene reflektere over tanker eller følelser de har opplevd når noen de kjenner, har gått bort. Du kan gjerne be noen elever dele sine erfaringer, hvis de føler seg komfortable med å gjøre det.

Be elevene merke seg prinsipper mens de studerer 1 Korinterbrev 15:1-29, som kan hjelpe dem når noen de kjenner, går bort.

Forklar at da Paulus avsluttet sitt brev til de hellige i Korint, tok han opp en uriktig trosoppfatning som hadde blitt undervist av noen medlemmer av Kirken. Be en elev lese 1 Korinterbrev 15:12 høyt, og be klassen se etter den uriktige trosoppfatningen som hadde blitt undervist.

  • Hva var det noen av de hellige i Korint underviste? (Det er ingen oppstandelse fra de døde.)

Be en elev lese 1 Korinterbrev 15:3-8 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva apostelen Paulus skrev for å hjelpe Kirkens medlemmer å forstå at Frelserens oppstandelse virkelig fant sted.

  • Hva vitnet Paulus om for å hjelpe Kirkens medlemmer å forstå Frelserens misjon og oppstandelse?

  • Hvilken sannhet kan disse versene lære oss om en apostels funksjon? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men bør finne en sannhet omtrent som denne: Apostler vitner om at Jesus Kristus døde for våre synder og oppsto fra de døde.)

  • Hvordan kan apostlenes vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse hjelpe noen som har vanskeligheter med å tro på oppstandelsen?

For å hjelpe elevene å føle hvor sant og viktig dette er, kan du be en elev lese høyt følgende vitnesbyrd av president Monson. (Du kan også gjerne dele vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse som er gitt av andre apostler i nyere generalkonferansetaler.)

Bilde
President Thomas S. Monson

“Av hele mitt hjerte og hele min sjel oppløfter jeg min røst i vitnesbyrd som et spesielt vitne og erklærer at Gud virkelig lever. Jesus er hans Sønn, Faderens enbårne i kjødet. Han er vår Forløser, han er vår Mellommann hos Faderen. Han døde på korset for å sone for våre synder. Han ble oppstandelsens førstegrøde. Fordi han døde, skal alle leve igjen. ‘I glede synges disse ord: “Han lever, min Forløser stor!”’ Måtte hele verden vite det og etterleve denne kunnskapen” (“Han lever, min forløser stor!” 25).

Be elevene tenke over hvordan apostlenes vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse har bidratt til å styrke deres tro på oppstandelsen. Du kan gjerne be noen elever uttrykke sine tanker.

1 Korinterbrev 15:11-29

Paulus forklarer læren om oppstandelsen

Sammenfatt 1 Korinterbrev 15:11-15 ved å forklare at Paulus spurte hvorfor de hellige i Korint hadde begynt å tvile på oppstandelsens realitet. Han resonnerte med at hvis Jesus Kristus ikke hadde stått opp fra de døde, var alle vitnene om hans oppstandelse falske, og det ville ikke være noen hensikt i å forkynne evangeliet.

Skriv følgende ufullstendige setninger på tavlen:

Hvis Jesus ikke hadde stått opp fra de døde, da… (se 1 Korinterbrev 15:16-19).

Fordi Jesus sto opp fra de døde,… (se 1 Korinterbrev 15:20-22).

Be halve klassen lese 1 Korinterbrev 15:16-19 hver for seg, og legge merke til hva som ville skje hvis Jesus ikke hadde stått opp fra de døde. Be den andre halvparten lese 1 Korinterbrev 15:20-22 hver for seg, og legge merke til velsignelser som har kommet som følge av Jesu Kristi oppstandelse.

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be elevene som leste 1 Korinterbrev 15:20-22, om å fortelle hvordan de kan fullføre det tilsvarende utsagnet på tavlen. Be en elev skrive disse elevenes svar på tavlen.

Forklar at ordet førstegrøden i vers 20 sikter til den første delen av en avling som høstes av en bonde. Akkurat slik disse fruktene av innhøstingen er de første av mange som vil bli høstet, var Jesus Kristus den første av alle skapninger som oppsto fra de døde.

  • Hva sier vers 22 vil skje med alle vår himmelske Faders barn fordi Jesus Kristus oppsto? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men bør finne følgende læresetning: På grunn av Jesu Kristi oppstandelse vil alle oppstå.)

Be elevene som leste 1 Korinterbrev 15:16-19, fortelle hvordan de kan fullføre det tilsvarende utsagnet på tavlen. Be en elev skrive disse elevenes svar på tavlen.

Forklar at i vers 14-19 ber Paulus de hellige overveie hva som ville bli konsekvensene hvis “ikke Kristus [er] oppstått”. Paulus forklarer at all forkynnelse ville være forgjeves ettersom Jesus Kristus ikke ville ha vist at han har makt over døden, og derfor ikke ville ha vært i stand til å sone for våre synder. Men fordi Jesus Kristus sto opp fra de døde, vet vi at han er Guds Sønn og har denne makten.

Henvis til Paulus’ uttalelse i vers 19: “Har vi bare i dette liv satt vårt håp til Kristus, da er vi de ynkverdigste av alle mennesker.”

  • Hvorfor skulle vi være ynkverdige om vi bare hadde håp i Jesus Kristus i dette livet, eller om vårt håp var borte etter vår død? (Hvis det ikke var noen oppstandelse fra de døde, ville vårt håp i Jesus Kristus bare gjelde for dette livet, og hensiktene med frelsesplanen kunne ikke oppnås.)

Hva sier vers 20-22 om hvilket stort håp Jesu Kristi oppstandelse gir? (Håpet om at vi alle skal leve igjen etter døden. Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: På grunn av Jesu Kristi oppstandelse, kan vi ha håp.)

  • Hvordan kan Jesu Kristi oppstandelse gi oss håp når noen vi kjenner, går bort, eller når vi er redde for vår egen død som før eller siden vil komme?

For å hjelpe elevene å forstå betydningen av Jesu Kristi oppstandelse, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av profeten Joseph Smith. (Gi om mulig denne uttalelsen til elevene på et utdelingsark.)

Bilde
Profeten Joseph Smith

“De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet, oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion, er bare supplement til dette” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 49).

  • Hva sa Joseph Smith er de grunnleggende prinsippene i vår religion?

  • Basert på det du har lært i denne leksjonen, hvordan er Jesu Kristi oppstandelse grunnleggende for andre sannheter i evangeliet?

Du kan gjerne vitne om oppstandelsen og dens betydning i vår himmelske Faders frelsesplan.

Forklar at slik det står i 1 Korinterbrev 15: 23-24, sa Paulus at det vil være en rekkefølge i oppstandelsen og at Jesus Kristus vil “[overgi] riket” til vår himmelske Fader etter å ha gjort slutt på alle former for jordisk (eller verdslig) “myndighet og velde”.

Be en elev lese 1 Korinterbrev 15:25-26 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus sa til slutt vil skje med Jesu Kristi fiender.

  • Hva sa Paulus til slutt vil skje med Jesu Kristi fiender? (De vil bli lagt “under [hans] føtter” [vers 25], eller tilintetgjort.)

  • Hvem eller hva kan anses som Jesu Kristi fiender? (Noen eksempler er synd, fordervelse, ugudelighet og djevelen.)

  • Hva er den siste fiende som Jesus Kristus vil tilintetgjøre?

  • Hvorfor kan døden anses som en fiende av Jesus Kristus og vår himmelske Faders plan?

Minn elevene på at noen medlemmer av Kirken i Korint trodde at de døde ikke ville oppstå, men Paulus påpekte at de hellige hadde gjort noe som viste deres tro på de dødes oppstandelse.

Be en elev lese 1 Korinterbrev 15:29 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hvilken ordinans de hellige i Korint hadde utført. Be elevene fortelle hva de kommer frem til.

  • Hvordan vil du sammenfatte hva Paulus spurte de hellige om med hensyn til deres deltagelse i dåp for de døde? (“Hvis dere ikke tror på oppstandelsen, hvorfor blir dere da døpt for de døde?”)

Forklar at dåpens ordinans for de døde er et vitne om vår tro på oppstandelsen. Skriv følgende sannhet på tavlen: De som er døde uten dåp, kan motta denne viktige ordinansen.

Vis et bilde av et tempel. Be en elev lese følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley høyt:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Ethvert tempel, stort eller lite, gammelt eller nytt, er et uttrykk for vårt vitnesbyrd om at livet etter graven er like virkelig og sikkert som jordelivet” (“Dette fredfylte Herrens hus,” Lys over Norge, juli 1993, 70).

Be elevene tenke på en gang da de utførte dåp for de døde eller klargjorde navn for å ta dem med til templet. Be noen elever svare på følgende spørsmål:

  • Hva følte du da du klargjorde navn eller utførte arbeid for dem i templet?

  • På hvilken måte har dine erfaringer med slektshistorie og tempelarbeid styrket din tro på Jesu Kristi og alle menneskers oppstandelse?

Vurder å bære vitnesbyrd om hvor viktig det er å utføre slektshistorie og tempelarbeid for dem som har gått bort. Oppfordre elevene til å vise sin tro på Jesu Kristi oppstandelse og alle skapningers endelige oppstandelse ved regelmessig å delta i slektshistorie og tempelarbeid.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – 1 Korinterbrev 15:20-22

For å hjelpe elevene å forstå hvordan kunnskap om læren i 1 Korinterbrev 15:20-22 kan forberede dem til å hjelpe andre, kan du be dem tenke på noen de kjenner som har mistet en av sine nærmeste. Be elevene skrive et kort brev til vedkommende i notatboken eller skriftstudiedagboken, hvor de bruker sin forståelse av dette skriftstedet til å undervise og trøste vedkommende. Be noen elever dele det de skrev, med klassen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

1 Korinterbrev 15:20. “Men nå er Kristus oppstått fra de døde”

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum forklarte at når vi tror at Jesus Kristus oppsto, betyr det at vi også kan tro på at vi vil oppstå:

“Hvis Jesus virkelig oppsto i bokstavelig forstand, må han nødvendigvis være guddommelig. Ingen dødelig har makt i seg selv til å våkne til liv igjen etter døden. Fordi han oppsto, kan ikke Jesus bare ha vært en snekker, en lærer, en rabbiner eller en profet. Fordi han oppsto, måtte Jesus ha vært en Gud, ja, Faderens enbårne Sønn.

Derfor er det han underviste, sant, for Gud kan ikke lyve.

Derfor var han jordens Skaper, slik han sa.

Derfor finnes himmel og helvete, slik han forkynte.

Derfor finnes det en åndeverden som han besøkte etter sin død.

Derfor vil han komme igjen slik englene sa, og personlig regjere på jorden.

Derfor er det en oppstandelse og en endelig dom for alle” (“Jesu Kristi oppstandelse,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 113).

1 Korinterbrev 15:22. “Alle [skal] bli gjort levende i Kristus”

President Joseph Fielding Smith vitnet om at alle mennesker skal oppstå:

“Ingen som har levd og dødd på denne jorden, vil bli nektet oppstandelsen. Sunn fornuft lærer oss dette, og det handler ganske enkelt om rettferdighet. Adam alene var ansvarlig for døden, og derfor legger ikke Herren dette ansvaret på noen annen person. Rettferdighet krever at ingen som ikke var ansvarlig for døden, skal holdes ansvarlig for den, og derfor, slik Paulus erklærte: ‘For likesom alle dør i Adam, slik skal også alle bli gjort levende i Kristus’” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954–56], 2:224).

Skriv ut