Bibliotek
Leksjon 105: 1 Korinterbrev 5-6


Leksjon 105

1 Korinterbrev 5-6

Innledning

Apostelen Paulus ba de hellige være varsom og ikke la seg påvirke av ugudelige mennesker. Han advarte de hellige mot umoralske filosofier og skikker som var utbredt i Korint.

Undervisningsforslag

1 Korinterbrev 5

Paulus advarer de hellige mot å omgås dem som bevisst velger å synde

Lag en enkel tegning på tavlen av en bolle med fersk frukt, men hvor det er én råtten frukt. Alternativt kan du vise en råtten frukt.

Bilde
tegning, bolle med frukt
  • Hva ville skje hvis du lot en råtten frukt få ligge i en bolle med fersk frukt?

  • Hva kan den råtne frukten symbolisere i vårt liv? (Innflytelser som kan skade oss.)

Be elevene se etter sannheter mens de studerer 1 Korinterbrev 5, som kan hjelpe dem å bli bedre til å takle skadelige innflytelser i sitt liv.

Be en elev lese 1 Korinterbrev 5:1-2 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til en ugudelig skikk blant de hellige i Korint.

  • Hvilken ugudelig skikk fantes blant de hellige i Korint? (Forklar at hor sikter til enhver seksuell omgang utenfor ekteskapet. Et av Kirkens medlemmer i Korint hadde deltatt i seksuell synd med sin stemor.)

  • Hva sa Paulus i vers 2 at Kirkens ledere burde gjøre med vedkommende? (Forklar at “støtt ut fra dere” i vers 2 betyr at synderen skulle utelukkes fra Kirken.)

Forklar at Kirkens ledere omhyggelig vurderer mange faktorer før utelukkelse eller noen annen form for disiplinering i Kirken finner sted. I tillegg til å vurdere hvor alvorlig overtredelsen er, vurderer Kirkens ledere de forskjellige hensiktene med Kirkens disiplinering – å hjelpe en person å omvende seg, å beskytte dem som ville bli negativt påvirket av en persons handlinger eller spredning av vedkommendes oppfatninger, og å beskytte integriteten av Kirkens læresetninger (se “Disiplinering i Kirken,” mormonnewsroom.org/articles/church-discipline).

Be elevene lese 1 Korinterbrev 5:6-7 høyt, og be klassen se etter analogien Paulus brukte til å forklare hvorfor dette medlemmet måtte fjernes fra Kirken.

  • Hva sammenlignet Paulus uomvendte syndere med? (Forklar at surdeig eller gjær til slutt gjør at brød blir dårlig eller muggent.)

  • Hvor mye surdeig er nødvendig for å påvirke en hel deig?

  • Hva symboliserer deigen? (Jesu Kristi Kirke.)

  • Hvordan vil du sammenfatte betydningen av denne analogien som et prinsipp? (Elevene skulle med egne ord uttrykke et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi velger å omgås tett med dem som bevisst velger å synde, kan vi bli påvirket av deres ugudelighet. Skriv denne sannheten på tavlen.)

Be en elev lese 1 Korinterbrev 5:9-11 høyt. Be klassen følge med, og se etter råd Paulus ga de hellige i Korint.

  • Hva sa Paulus at de hellige i Korint burde unngå?

For å hjelpe elevene å forstå Paulus’ råd om ikke å omgås med horkarer eller andre som bevisst velger å synde, kan du gi elevene en kopi av følgende utsagn fra eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum. Be en elev lese det høyt:

Bilde
Eldste Neal A. Maxwell

“Hold ikke sammen med personer som begår hor – ikke fordi du er for god for dem, men slik [C. S.] Lewis skrev, fordi du ikke er god nok. Husk at vanskelige situasjoner kan slite ut selv gode mennesker” (“The Stern but Sweet Seventh Commandment,” New Era, juni 1979, 42).

  • Hvordan kan det å omgås tett med dem som bevisst velger å synde, svekke vår evne til å ta riktige valg?

  • Hva er noen eksempler på vanskelige situasjoner som kan slite ut gode mennesker?

  • Hva kan vi gjøre uten at det går på bekostning av våre normer, for å hjelpe noen som bevisst har valgt å synde? (Vi kan be for dem, vise vennlighet og respekt for dem som Guds barn, og være et godt eksempel på å holde budene.)

Be elevene ydmykt overveie hva de kan gjøre for å påvirke andre på en positiv måte uten å svekke sine normer.

Sammenfatt 1 Korinterbrev 5:12-13 ved å forklare at Paulus sa at Kirken har et ansvar for å kalle medlemmer til omvendelse, og i noen tilfeller å “støt[e] ut fra [Kirken]” (vers 13) dem som begår alvorlige overtredelser.

1 Korinterbrev 6

Paulus underviser de hellige om samhold og om kyskhetsloven

Lag en ny enkel tegning på tavlen av en bolle med råtten frukt med én frisk frukt i. Be elevene tenke over om de noen gang har lurt på hvordan de kan unngå synd når den finnes overalt rundt dem. Forklar at dette var en utfordring de hellige i Korint sto overfor.

Bilde
tegning, bolle med frukt

Når elevene studerer 1 Korinterbrev 6, kan du be dem lete etter sannheter Paulus forkynte, som kan hjelpe dem å leve rettferdig til tross for at de er omgitt av onde innflytelser.

Gi et sammendrag av 1 Korinterbrev 6:1-8 ved å forklare at Paulus rådet de hellige i Korint til å løse konflikter innbyrdes på rettferdig vis, istedenfor umiddelbart å ty til sivile domstoler.

Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:9-11 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til syndige skikker i Korint som Paulus lærte Kirkens medlemmer å unngå.

  • Hvilke former for syndig adferd lærte Paulus Kirkens medlemmer å unngå?

  • Hva sier vers 11 om hva Paulus gjorde for å minne disse hellige om seg selv? (Mange konvertitter fra Korint hadde deltatt i denne syndige adferden før de sluttet seg til Kirken, men de hadde omvendt seg og blitt renset fra sine synder.)

Forklar at oldtidens Korint hadde et rykte for umoral, og mange korintere mente at kroppen var skapt for nytelse. Sammenfatt Joseph Smiths oversettelse av 1 Korinterbrev 6:12 ved å forklare at Paulus forkynte mot den filosofi at det ikke finnes noe rett eller galt.

  • Hvordan lignet holdningene og skikkene i Korint på tendenser vi ser i dagens samfunn?

Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:13 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus sa om hensikten med kroppen.

  • Hva underviste Paulus om kroppen? (Selv om mange av korinterne tilsynelatende trodde at kroppen bare var til for fysisk nytelse, korrigerte Paulus dette synet ved å forklare at kroppen ble skapt for å oppnå Herrens hensikter.)

Sammenfatt 1 Korinterbrev 6:14-17 ved å forklare at de som slutter seg til Kirken, blir ett med Kristus som åndelige “lemmer” på hans legeme. Paulus forklarte også at seksuell umoral ikke er forenelig med et åndelig forhold til Jesus Kristus.

Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:18 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus ba de hellige i Korint om å gjøre. (Du kan gjerne forklare at Joseph Smiths oversettelse av 1 Korinterbrev 6:18 endrer ordene “utenfor legemet” til “mot Kristi legeme”.)

  • Hva sa Paulus at de hellige i Korint skulle gjøre?

  • Hvilken sannhet underviste Paulus om dem som bedriver hor? (Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordene i vers 18 som lærer oss følgende sannhet: De som begår hor, synder mot sin egen kropp.)

Forklar at Paulus så forklarte hvorfor hor, eller seksuell umoral, er en synd “mot [vedkommendes] eget legeme”.

Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:19 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus sammenlignet kroppen med.

  • Hva sammenlignet Paulus kroppen med?

Vis et bilde av et tempel.

  • Hva er forskjellen på et tempel og en hvilken som helst annen bygning?

  • Hvordan vil du sammenfatte sannheten Paulus underviste i vers 19? (Elevene kan bruke andre ord, men bør nevne følgende læresetning: Kroppen er Guds tempel hvor Ånden kan bo.)

  • Hvordan kan det å forstå at kroppen er et tempel påvirke hvordan vi behandler vår egen og andres kropp?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter ytterligere innsikt om hvordan det å forstå denne sannheten kan påvirke hvordan vi behandler kroppen vår.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Når vi godtar disse sannheter [fra 1 Korinterbrev 6:19–20]… vil vi absolutt ikke skjemme kroppen med tatoveringer, svekke den med narkotika eller vanhellige den ved utukt, hor eller usømmelighet …Ettersom kroppen er vår ånds redskap, er det avgjørende at vi tar så godt vare på den som vi kan. Vi skulle gjøre bruk av dens muligheter til å tjene og fremme Kristi verk” (“Refleksjoner over et innviet liv,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 17).

  • Hva tror du Paulus mente med setningen “dere tilhører ikke lenger dere selv” i vers 19?

Be en elev lese 1 Korinterbrev 6:20 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvorfor kroppen ikke er vår egen.

  • Hvilken formulering angir hvorfor kroppen ikke er vår egen? (Forklar at “dyrt kjøpt” betyr å bli forløst eller kjøpt tilbake ved Jesu Kristi forsoning.)

  • Hvordan vil du sammenfatte en sannhet fra vers 19-20? (Når elevene har svart, kan du vurdere å be dem skrive følgende sannhet i Skriftene i nærheten av vers 19-20: Fordi vi har blitt dyrt kjøpt ved Jesu Kristi forsoning, er ikke kroppen vår egen.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Vær så snill å aldri si: ‘Hvem tar skade av det? Hvorfor ikke litt frihet? Jeg kan begå litt overtredelse nå og omvende meg senere. Vær så snill å ikke være så tåpelig og så grusom. Du kan ikke ustraffet ‘korsfeste Kristus på nytt’ [se Hebreerne 6:6]. ‘Fly hor’ [1 Korinterbrev 6:18], roper Paulus, ‘eller noe lignende’ [L&p 59:6, uthevelse tilføyd] tilføyer Lære og pakter. Hvorfor? Jo, for det første på grunn av den ubeskrivelige lidelse både på kropp og ånd som verdens Frelser gjennomgikk så vi kunne slippe [se spesielt Lære og pakter 19:15-20]. Vi skylder ham noe for det. Vi skylder ham virkelig alt” (“Personlig renhet,” Liahona, jan. 1999, 91).

  • Hvordan bør det påvirke våre valg med hensyn til kroppen, når vi husker at kroppen ikke er vår egen?

Rett elevenes oppmerksomhet mot bildet på tavlen av den ferske frukten som er omgitt av råtten frukt.

  • Hvordan kan det å forstå disse sannhetene om kroppen hjelpe oss å holde oss rene når vi er omgitt av ugudelighet?

Bær vitnesbyrd om sannhetene dere har drøftet. Be elevene tenke på inntrykk eller tilskyndelser de kanskje har mottatt i løpet av leksjonen, og følge disse tilskyndelsene.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – 1 Korinterbrev 6:19-20

Be elevene skrive en kort tale basert på 1 Korinterbrev 6:19-20. Oppfordre dem til å ta med følgende: (1) bakgrunnsinformasjon knyttet til dette skriftstedet (bakgrunnsinformasjon kan finnes på Kjenn Skriftene-kortet), (2) prinsippene det lærer oss, og (3) en personlig opplevelse som illustrerer sannheten som dette skriftstedet lærer oss. Du kan gjerne be noen elever om å holde talen sin for klassen. Oppfordre elevene til å vurdere muligheter de kan ha til å holde talen sin hjemme eller i Kirken.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

1 Korinterbrev 5:9. “At dere ikke skulle ha samkvem med horkarer”

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum har sagt at som medlemmer av Kirken tror vi på “en inkluderende lære”. Da han underviste om dette, sa eldste Ballard:

“[Frelserens] bevisste bruk av jøder og samaritaner forteller oss klart at vi alle er en neste, og at vi skulle elske, akte, respektere og tjene hverandre på tross av selv de største forskjeller – det være seg religiøst, politisk eller kulturelt …

Jeg antyder [imidlertid] ikke at vi skulle omgås andre på en måte som ville utsette oss eller vår familie for åndelig fare” (“Læren om å inkludere vår neste,” Liahona, jan. 2002, 40).

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum underviste også om å respektere andre, selv om de tror eller handler annerledes enn medlemmer av Kirken:

“Mange lærere i Kirken og skolen har gremmet seg over hvordan noen tenåringer, herunder Kirkens ungdom, behandler hverandre. Befalingen om å elske hverandre omfatter visselig kjærlighet og respekt på tvers av religiøse skillelinjer, så vel som rasemessige, kulturelle og økonomiske skillelinjer. Vi ber alle unge ta avstand fra mobbing, fornærmelser eller språk og handlemåter som bevisst påfører andre smerte. Alle disse bryter Frelserens befaling om å elske hverandre” (“Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 27).

1 Korinterbrev 5:13. “Støt da den onde ut fra dere”

Når Kirken formelt støter ut en person som velger alvorlig synd, kalles det disiplinering i Kirken. Følgende oppføring fra Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet forklarer prosessen med disiplinering i Kirken:

“Biskoper og grenspresidenter, samt stavs-, misjons- og distriktspresidenter har et ansvar for å hjelpe medlemmene å få bukt med overtredelser gjennom omvendelse. De alvorligste overtredelsene, som alvorlige brudd på landets lover, overgrep mot ektefellen, overgrep mot barn, utroskap, hor, voldtekt og incest, krever ofte formell disiplinering i Kirken. Formell disiplinering i Kirken kan omfatte begrensning i medlemskapsprivilegier eller tap av medlemskap i Kirken.

Prosessen med formell disiplinering begynner når en presiderende prestedømsleder sammenkaller til disiplinærråd. Formålet med disiplinærråd er å redde overtrederens sjel, beskytte de uskyldige og verne om Kirkens renhet, integritet og gode navn og rykte.

Disiplinering i Kirken er en inspirert prosess som foregår over tid. Gjennom denne prosessen og gjennom Jesu Kristi forsoning kan et medlem få tilgivelse for synder, gjenvinne fred i sinnet og få styrke til å unngå overtredelse i fremtiden. Det er ikke meningen at Kirkens disiplinære tiltak skal være slutten på prosessen. Det skal hjelpe vår himmelske Faders barn å fortsette sine anstrengelser for å vende tilbake til fullt fellesskap og Kirkens fulle velsignelser. Det ønskede resultat er at vedkommende foretar de endringer som er nødvendige for en fullstendig omvendelse” (“Kirkens disiplinærråd,” Tro mot pakten [2004], 86–87).

Skriv ut