Bibliotek
Hjemmestudie-leksjon: Johannes 2-6 (Enhet 13)


Hjemmestudie-leksjon

Johannes 2-6 (Enhet 13)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Johannes 2-6 (enhet 13), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Johannes 2)

Da elevene leste om Frelserens første mirakel, å gjøre vann til vin, lærte de at Jesus Kristus har makt over fysiske elementer. De lærte også at Frelseren elsket og respekterte sin mor. Da de studerte beretningen om da Jesus renset templet, lærte elevene at templet er Guds hus.

Dag 2 (Johannes 3)

Elevene lærte følgende sannheter av Frelserens læresetninger til Nikodemus: Å bli døpt og motta Den hellige ånd er nødvendig for å bli åndelig født på ny og motta opphøyelse i det celestiale rike. Hele menneskeheten kan få evig liv på grunn av Jesu Kristi forsoning. Vår himmelske Fader elsker sine barn så høyt at han sendte sin enbårne Sønn for å lide for deres synder. Hvis vi tror på Jesus Kristus, noe som omfatter å omvende oss fra våre synder og adlyde hans ord, kan vi få evig liv på grunn av hans forsoning. Av døperen Johannes’ eksempel lærte elevene at vi kan påvirke andre til det gode ved å lede dem til Jesus Kristus.

Dag 3 (Johannes 4)

Da elevene leste om Frelserens læresetninger til en samaritansk kvinne ved en brønn, lærte de følgende sannheter: Hvis vi kommer til Jesus Kristus og oppriktig tar del i hans evangelium, vil vi motta evig liv. Jesus Kristus kjenner våre synder og gir oss sitt evangelium for å hjelpe oss å overvinne dem. Hvis vi tilber Faderen i ånd og sannhet, vil han velsigne oss med sin Ånd. Når vi får et vitnesbyrd om Jesus Kristus, blir vi fylt med et ønske om å dele det med andre.

Dag 4 (Johannes 5–6)

Da elevene leste om Frelseren som helbredet en svak mann, lærte de at vi kan bli hele ved Jesu Kristi barmhjertighet og kraft. De lærte også at bare ved å komme til Jesus Kristus kan vi få evig liv. Av Frelserens preken om livets brød lærte elevene at et fast vitnesbyrd om Jesus Kristus vil hjelpe oss å være trofaste i tider da det kan være vanskelig å følge Frelseren eller etterleve hans læresetninger.

Innledning

Dagen etter at Jesus på mirakuløst vis mettet en folkemengde på mer enn 5000 mennesker, underviste han at han er livets brød.

Undervisningsforslag

Johannes 6:22-59

Jesus sier at han er livets brød

Vis et brød. Be en elev sammenfatte beretningen om da Frelseren mettet mer enn 5000 mennesker med fem brød og to små fisker.

  • Hva ville du kanskje ha tenkt hvis du hadde vært tilstede og sett dette miraklet, og oppdaget at Jesus hadde evnen til å skaffe mat på mirakuløst vis?

Forklar at Johannes 6:22-25 forteller at mange av dem Jesus på mirakuløst vis hadde mettet, dro til Kapernaum for å finne ham.

Be en elev lese Johannes 6:26-27 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Jesus sa til folket.

Forklar at Joseph Smiths oversettelse av Johannes 6:26 forklarer: “Jesus svarte dem og sa: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Dere søker meg, ikke fordi dere ønsker å følge mine ord eller fordi dere så miraklene, men fordi dere åt av brødene og ble mette” (Joseph Smiths oversettelse, Johannes 6:26 [i Johannes 6:26, fotnote a] i Kirkens engelske utgave av Bibelen) [Forklar også at i Kirkens engelske bibel, henviser ordet “meat” i Johannes 6:27 og gjennom Bibelen til mat. Ordet “flesh” brukes til å benevne det vi kaller kjøtt.]

  • Hva sa Frelseren om hvorfor disse menneskene oppsøkte ham? (Frelserens ord tyder på at de hadde fulgt etter ham for å få mer mat av ham.)

  • Hva sa Frelseren at de burde trakte etter?

Forklar at “den mat som varer ved til evig liv” (Johannes 6:27), kan sikte til de evige sannhetene i Frelserens evangelium.

Be en elev lese Johannes 6:28-31 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva folket ønsket av Jesus som ytterligere bevis for at han var Messias.

  • Hva ønsket folket at Jesus skulle gjøre for dem? (Forklar at manna var “brød fra himmelen” [Johannes 6:31] som Gud ga Israels barn da de vandret i ørkenen; se 2 Mosebok 16:14–15, 35.)

Be noen få elever etter tur lese høyt fra Johannes 6:32-35. Be klassen følge med, og legge merke til hva Frelseren underviste folket som svar på deres anmodning om et tegn.

  • Hva underviste Frelseren om seg selv da han henviste til manna, eller brød fra himmelen?

Du kan gjerne foreslå at elevene markerer setningen “jeg er livets brød” i Johannes 6:35.

  • Hvordan kan vi sammenligne Frelseren og hans læresetninger med brød?

  • Hva tror du det betyr at de som kommer til Jesus Kristus, “skal ikke hungre”? (Johannes 6:35). (Ett mulig svar er at han vil gi dem åndelig næring.)

  • Hvilken sannhet kan vi lære av Frelserens læresetninger i vers 35? (Selv om elevene kan bruke andre ord, bør de finne et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi kommer til Jesus Kristus, vil han gi oss åndelig næring. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Skriv følgende ufullstendige setninger på tavlen:

Vi kommer til Jesus Kristus ved å …

Han vil gi oss næring ved å …

La elevene gå sammen to og to. Be dem samarbeide om å lage en liste i notatboken eller skriftstudiedagboken over noe vi kan gjøre for å komme til Jesus Kristus, og hvordan han vil gi oss åndelig næring. Be noen elever fortelle klassen hva de har svart.

Vurder å be noen elever fortelle hvordan de har fått åndelig næring når de har kommet til Frelseren.

For å forberede elevene til å finne et annet prinsipp som Frelseren underviste, kan du be noen få elever komme frem foran klassen og gi hver av dem en brødbit. Be dem lukte på brødet og forestille seg hvordan det ville smake.

  • Hvor godt ville dette brødet ernære deg om du bare luktet på det, forestilte deg hvordan det smakte, og bar det med deg hele dagen?

  • Hva må du gjøre for å dra nytte av det brødet har å tilby?

Be noen elever etter tur lese høyt fra Johannes 6:49-54. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan klassekameratenes erfaring med brødet kan henge sammen med det Frelseren underviste i disse versene.

  • Hvordan er livets brød forskjellig fra vanlig brød? (I motsetning til det brødet som bare kan tilfredsstille oss en kort stund, gir Jesus Kristus oss velsignelser som vil vare evig.)

  • Hva sier vers 53-54 at Frelseren lærte folket å gjøre?

Forklar at Frelseren brukte ordene ete og drikke symbolsk. For å hjelpe klassen å forstå Frelserens læresetninger, kan du be de frivillige om å spise brødet. Be dem gå tilbake til plassene sine.

  • Hva skjer med brødet og dets næringsstoffer når det spises? (Vitaminene og næringsstoffene blir en del av kroppen og gir den styrke og god helse.)

  • Hva tror du det betyr å ete Jesu Kristi kjøtt og drikke hans blod? (Det kan bety å ta imot hans læresetninger og forsoning. Det kan også symbolisere å ta del i nadverden, som Frelseren skulle innstifte senere.)

  • Hva sier Johannes 6:54 om hvilke velsignelser vi kan motta hvis vi tilegner oss, eller anvender, Jesu Kristi lære og forsoning? (Når elevene har svart, skriver du følgende prinsipp på tavlen: Hvis vi tilegner oss, eller anvender, Jesu Kristi lære og forsoning, kan vi få evig liv.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter hvordan han sa at vi kan tilegne oss Jesu Kristi lære og forsoning.

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Å spise Guds Sønns kjøtt og drikke hans blod er for det første å ta imot ham i den mest bokstavelige og fulle forstand, uten noe forbehold, som den evige Faders personlige avkom i kjødet. Og for det annet er det å holde Sønnens bud ved å ta imot hans evangelium, slutte seg til hans kirke og holde ut i lydighet og rettferdighet til enden. De som på denne måten eter hans kjød og drikker hans blod, skal få evig liv, noe som betyr opphøyelse i den høyeste himmel i den celestiale verden” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965–73], 1:358).

  • Hvordan foreslo eldste McConkie at vi kunne tilegne oss Jesu Kristi lære og forsoning?

Forklar at evig liv er å leve evig sammen med og bli som vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus. Be en elev lese Johannes 6:56-57 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan vi kan bli lik Dem når vi tilegner oss Jesu Kristi lære og forsoning. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Forklar at Frelseren ikke fysisk vil være i oss, men hans guddommelige innflytelse vil være med oss for å hjelpe oss å bli mer lik ham og vår himmelske Fader.

Gi et sammendrag av Johannes 6:59-66 ved å forklare at noen av Jesu disipler forkastet hans læresetninger og sluttet å følge ham.

Bær vitnesbyrd om sannhetene elevene har funnet. Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken et mål for hvordan de skal bli bedre til å tilegne seg Frelserens forsoning eller en av hans læresetninger.

Neste enhet (Johannes 7-10)

Fortell elevene at i neste enhet kommer de til å lære hvordan Jesus Kristus behandlet en kvinne som ble grepet i ekteskapsbrudd, og hva han sa for å spre folkemengden som ønsket å drepe henne. Du kan gjerne be elevene lukke øynene og forestille seg hvordan det må føles å være blind. Spør så hvordan det kan ha føltes å bli helbredet for blindhet og se for første gang. Elevene kommer til å lese om en blind mann som ikke bare fikk fysisk syn, men også åndelig syn, og fikk et vitnesbyrd om at Jesus var Messias, Guds Sønn. De kommer også til å lære hvorfor Frelseren kaller seg den gode hyrde, og hvilken makt han sa han mottok fra Faderen.

Skriv ut