Bibliotek
Leksjon 154: Johannes’ åpenbaring 6 – 11, Del 1


Leksjon 154

Johannes’ åpenbaring 6–11, Del 1

Innledning

Johannes så i et syn at Guds lam åpnet de første seks seglene av den forseglede boken. I det sjette seglet, så Johannes Guds tjenere som hadde “tvettet sine kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod” (Johannes’ åpenbaring 7:14).

Undervisningsforslag

Johannes’ åpenbaring 6

Johannes så at Guds lam åpnet de første seks seglene av den forseglede boken

Be elevene fortelle om bekymringer de har hatt om å leve i de siste dager. Skriv svarene på tavlen.

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av profeten Joseph Smith: Be klassen lytte etter hvordan fordums profeter så på vår tid:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Profeter, prester og konger har… med fryd sett frem til den tid vi lever i, og oppildnet av en himmelsk og frydefull forventning har de sunget, skrevet og profetert om denne vår tid” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 186).

  • Hvordan har fordums profeter sett på vår tid?

Påpek at Johannes Åpenbareren var en av profetene som kjente til begivenhetene i de siste dager, og som profeterte om vår tid med glede og forventning.

Be elevene, mens de studerer Johannes’ åpenbaring 6-7, se etter grunner til hvorfor fordums profeter så frem til vår tid med glede.

Minn elevene på at slik det står i Johannes’ åpenbaring 5:1-5, så Johannes en bok med syv segl som bare Lammet var verdig til å åpne. Forklar at i dette synet, så Johannes billedlige fremstillinger av noen av de største begivenheter i hver av de tusenårsperioder som de syv seglene representerte.

Skriv følgende liste på tavlen (overvei å gjøre dette før klassen begynner):

Det første segl (Johannes’ åpenbaring 6:1-2)

Det andre segl (Johannes’ åpenbaring 6:3-4)

Det tredje segl (Johannes’ åpenbaring 6:5-6)

Det fjerde segl (Johannes’ åpenbaring 6:7-8)

Det femte segl (Johannes’ åpenbaring 6:9-11)

Gi hver elev et ark. Gi hver elev ett av seglene (hvert segl kan gis til mer enn én elev). Be elevene om å lese henvisningene tilhørende deres tildelte segl og tegne noen av begivenhetene Johannes så knyttet til dette seglet.

Etter tilstrekkelig tid, kan du be elevene vise sine tegninger til klassen etter hverandre, og begynne med dem som var tildelt det første segl. Be en elev fra hver gruppe om å bruke hans eller hennes tegning til å forklare hva Johannes så da dette seglet ble åpnet. Mens elevene presenterer, del følgende mulige tolkning antydet av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum. Det kan være bra å oppfordre dem til å skrive denne informasjonen i sine skrifter eller i notatbøker eller skriftstudiedagbøker.

Det første segl

(Omtrent 4000 til 3000 f.Kr.)

Hvit hest = seier

Bue = krig

Krone = seierherre

Eldste McConkie antydet at vers 1–2 beskriver Enochs tid og at rytteren er Enoch (se Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1966–73], 3:476–78).

Det andre segl

(Omtrent 3000 til 2000 f.Kr.)

Rød hest = spilt blod

Sverd = krig og ødeleggelser

Eldste McConkie antydet at vers 3-4 beskriver Noas tid, da ugudelighet dekket jorden. Rytteren på den røde hesten kunne være djevelen selv eller kanskje “en person som representer mange blodtørstige krigere” (Doctrinal New Testament Commentary, 3:478–79).

Det tredje segl

(Omtrent 2000 til 1000 f.Kr.)

Svart hest = hungersnød

Vekt = høye matpriser

Eldste McConkie antydet at vers 5-6 beskriver Abrahams tid, da mange døde av sult (se Doctrinal New Testament Commentary, 3:479-80). En person kunne bare kjøpe nok mat til å overleve på for en dagslønn, noe som betydde svært høye priser under hungersnød.

Det fjerde segl

(Omtrent 1000 f.Kr. til Kristi fødsel)

Gulblek hest = død

Død og helvete = tilintetgjørelse av de ugudelige og deres mottakelse i åndenes fengsel (se Jesaja 5:14).

Eldste McConkie sa at vers 7–8 viser til “årtusenet da de store herredømmer og nasjoner stred og kriget mot [Israel], igjen og igjen” (Doctrinal New Testament Commentary, 3:481). Disse nasjonene omfattet Babylon, Persia, Egypt, Hellas, og Roma.

Det femte segl

(Omtrent fra Kristi fødsel til 1000 e.Kr.)

Alter = offer

Sjeler = martyrer, kristne som ble drept for sin tro.

Eldste McConkie antydet at vers 9-11 beskriver mange av de tidlige kristne, inkludert de fleste av de opprinnelige apostlene, som døde som martyrer (se Doctrinal New Testament Commentary, 3:482-83). Fordi disse hellige ga sitt liv for “Guds ords skyld og på grunn av det vitnesbyrd som de hadde” (Johannes’ åpenbaring 6:9), ble de gitt “hvite kjortler”, et symbol på renhet (se Johannes’ åpenbaring 7:13-14; 3 Nephi 27:19).

Etter at hver gruppe har presentert, forklar at det sjette seglet representerer vår tid og begivenheter som leder opp mot Tusenårsriket, der Jesus Kristus personlig vil regjere på jorden (se Doctrinal New Testament Commentary, 3:485–86).

Be noen få elever etter tur lese høyt fra Johannes’ åpenbaring 6:12-17, og fra Joseph Smiths oversettelse i vers 14, fotnote a. Be klassen følge med, og se etter begivenhetene Johannes forutså.

  • Etter at det sjette segl var åpnet, hvilke begivenheter så Johannes? (Forklar at disse katastrofale begivenhetene er tegn på de siste dager.)

  • Hva vil de som søker å flykte fra Guds “vrede” ønske, ifølge vers 16?

  • Hvilket spørsmål står i vers 17?

Skriv følgende spørsmål på tavlen: Hvem kan da bli stående?

Forklar at Johannes’ åpenbaring 7 hjelper oss å forstå hvem som vil tåle, eller utholde, katastrofene under det sjette segl.

Johannes’ åpenbaring 7

Johannes så Guds tjenere som hadde tvettet sine kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 7:1 høyt, og be en annen elev lese Lære og pakter 77:8 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva annet Johannes så i det sjette segl.

  • Hva gjorde de fire englene? (Påpek at vindene de holder tilbake har kraft til å ødelegge livet på jorden. Se også L&p 86:5-7.)

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 7:2-3 høyt, og be en annen lese Lære og pakter 77:9 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva en annen engel sa til de fire englene.

Forklar at ordet Elias her er en “tittel på andre som har spesielle oppgaver de skal utføre” (Doctrinal New Testament Commentary, 3:491–92; se også Veiledning til Skriftene, “Elias”).

  • Hva sa denne engelen til de fire englene?

Forklar at seglet, eller merket, på ‘Guds tjenere i deres panner’ er et bilde på deres hengivenhet, tjeneste og tilhørighet til Gud (Johannes’ åpenbaring 7:3; se også Johannes’ åpenbaring 9:4; 14:1)… 

“Profeten Joseph Smith sa at å sette segl på de trofaste i deres panner ‘betyr å besegle velsignelsen på deres hode, den evige pakt, og dermed gjøre deres kall og utvelgelse fast’ (i History of the Church, 5:530)” (Det nye testamente – elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 544).

Forklar at som skrevet i Johannes’ åpenbaring 9, så Johannes hva som vil skje med dem som ikke har dette seglet. Be en elev lese Johannes 9:3-4 høyt. Be klassen følge med, og se etter tilstanden til dem som ikke har dette seglet. Be elevene fortelle hva de kommer frem til.

Be elevene lese Johannes’ åpenbaring 7:4 stille, og se etter hvor mange mennesker som fikk satt segl i pannen av denne engelen. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Forklar at Herren fortalte profeten Joseph Smith at “tallet 144 000 som er nevnt i Johannes’ åpenbaring 7:4–8 er antallet høyprester fra Israels tolv stammer som vil hjelpe andre i deres søken etter opphøyelse [se L&p 77:11]. Det er ikke, som mange tror, det totale antall mennesker som vil få opphøyelse” (Det nye testamente – elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 544).

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 7:9-10 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva annet Johannes så.

  • Hvem så Johannes?

  • Hva var denne mengden ikledd og hva holdt de? (Det kan være bra å forklare at palmegrener kan symbolisere seier og glede.)

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 7:13-17 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Johannes lærte om disse menneskene.

  • Hva hadde disse menneskene utholdt?

  • Hvordan ble deres kjortler hvite? (Ved “Lammets blod” – symbolsk for Jesu Kristi forsoning.)

  • Hvilke velsignelser mottak disse menneskene på grunn av at de ble renvasket gjennom Jesu Kristi forsoning, ifølge vers 15-17? (Du kan kanskje påpeke at disse versene beskriver den glede, fred og hengivenhet til dem som arver celestial herlighet.)

  • Hvilket prinsipp kan vi identifisere fra disse versene om hvordan vi kan arve celestial herlighet? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de finner et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi trofast utholder våre prøvelser og blir rene gjennom Jesu Kristi forsoning, vil vi glede oss over celestial herlighet hos Gud. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Oppfordre elevene til å overveie hvordan det ville være og hvordan det ville føles å stå renvasket i Guds nærhet.

  • Hvordan er disse følelsene, sammenlignet med følelsene menneskene hadde som står beskrevet i Johannes’ åpenbaring 6:16?

  • Hva må vi gjøre slik at Frelseren kan renvaske oss gjennom sin forsoning?

  • Hvordan har det å huske velsignelsene ved celestial herlighet hjulpet deg i dine anstrengelser for å utholde prøvelser og bli ren?

Minn elevene på listen med bekymringer dere skrev på tavlen i begynnelsen av leksjonen. Be dem overveie hvordan prinsippet som står skrevet på tavlen kan hjelpe dem når de er bekymret over å leve i de siste dager. Be noen få frivillige elever dele sine tanker med klassen.

Be elevene bruke noen minutter til å grunne på hvordan de kan anvende prinsippet de har lært i dag. Oppfordre dem til å skrive ned alle tilskyndelser de mottar.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Johannes’ åpenbaring 6:-11. Å leve i de siste dager

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum sa følgende om å leve i de siste dager:

“Tenåringer tenker også noen ganger, ‘Hva er vitsen? Verden går snart under og enden kommer.’ Den følelsen kommer av frykt, ikke av tro. Ingen vet timen eller dagen (se L&p 49:7), men enden kan ikke komme før alle Herrens hensikter er oppfylt. Alt jeg har lært fra åpenbaringene og fra livet overbeviser meg om at det er tid nok for dere til å omhyggelig planlegge et langt liv” (“Til unge kvinner og menn,” Ensign, mai 1989, 59).

Johannes’ åpenbaring 7:1–3. De rettferdige vil oppleve prøvelser og lidelser

“Apostelen Johannes så at enkelte ulykker forut for Det annet komme ikke ville skade hele jorden eller dens beboere, ‘men bare de mennesker som ikke hadde Guds segl på sine panner’ (Johannes’ åpenbaring 9:4). Dette samsvarer med andre løfter i Skriftene om at i de siste dager, vil de som er trofaste bli beskyttet (se 1 Nephi 22:17–19; L&p 115:5–6)… 

“Selv om Herren har lovet de rettferdige beskyttelse i de siste dager, sa profeten Joseph Smith at noen av de rettferdige kanskje må miste sitt liv i prøvelser og ulykker i de siste dager: ‘Jeg forklarte angående Menneskesønnens komme og også at det er en uriktig oppfatning at de hellige vil unnslippe straffedommer mens de ugudelige skal lide, for alt kjød er underkastet lidelser, og “de hellige skal også bare så vidt unnslippe” [se L&p 63:34]; Men mange av de hellige vil unnslippe, for de rettferdige skal leve ved tro [se Habakkuk 2:4]; Til tross for dette vil mange av de rettferdige bli offer for sykdom, pest osv. på grunn av kjødets svakhet, men likevel bli frelst i Guds rike.” (Læresetninger fra Kirkens Presidenter: Joseph Smith [2007], 249)” (Det nye testamente – Elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2014], 547).

Johannes’ åpenbaring 7:2. Elias

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte tittelen Elias:

“Mange tjenende engler har blitt sendt fra himmelen for å meddele nøkler og krefter, for å overdra sine evangelieutdelinger og herlighet til mennesket på jorden igjen. Vi vet at disse har kommet: Moroni, Døperen Johannes, Peter, Jakob og Johannes, Moses, Elijah, Elisa, Gabriel, Rafael og Mikael. (L&p 13; 110; 128:19–21.) Siden det ikke er ett sendebud som har båret hele byrden av gjenopprettelsen, men heller at hver enkelt av dem har kommet med en spesiell oppgave fra det høye, er det tydelig at Elias er en tittel på en person. Uttrykket må forstås å være et navn eller en tittel for dem hvis misjon var å overdra nøkler og krefter til mennesket i denne siste evangelieutdeling. ([Se Joseph Fielding Smith,] Frelsende læresetninger, 1. bind, s. 170–174.)” ((Mormon Doctrine, 2. utg. [1966],221). Se også Veiledning til Skriftene, “Elias.”

Skriv ut