Bibliotek
Leksjon 140: Jakobs brev 1


Leksjon 140

Jakobs brev 1

Innledning

Jakob skrev et brev til det adspredte Israels hus, og oppfordret dem til å være tålmodige i sine lidelser og søke visdom fra vår himmelske Fader. Jakob lærte dem også å motstå fristelse, å være ordets gjørere, å tjene andre og å holde seg åndelig rene.

Undervisningsforslag

Jakobs brev 1:1-11

Jakob oppfordrer det adspredte Israel til å være tålmodige i sine lidelser og til å søke visdom fra Gud

Før leksjonen skriver du følgende utsagn på tavlen: Jeg skulle ønske jeg var klokere! Når leksjonen begynner, kan du be elevene tenke over setningen på tavlen. Oppfordre dem til å bruke notatboken eller skriftstudiedagboken til å skrive om emner eller personlige situasjoner de søker visdom for. Du kan gjerne foreslå at de tar med emner i evangeliet og viktige livsspørsmål i listen sin. Be noen elever fortelle om noen av emnene eller spørsmålene de har skrevet ned. (Minn dem på at de ikke bør fortelle noe som er for privat.)

Bilde
Joseph Smith søker visdom i Bibelen

Vis bildet Joseph Smith søker visdom i Bibelen (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 89; se også LDS.org).

Forklar at Joseph leste i Jakobs brev da han fant ut hvordan han kunne finne svar på sine spørsmål. Jakob var en Jesu Kristi apostel og biskop i Jerusalem. Ifølge kristne tradisjoner var også Jakob sønn av Maria og Josef, og derfor en halvbror til Jesus.

Be en elev lese Jakobs brev 1:1-4 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Jakob lærte Israels hus om deres vanskeligheter og lidelser. Forklar at Joseph Smiths oversettelse av vers 2 (i Veiledning til Skriftene) forandrer ”mange slags prøvelser” til ”mange prøvelser.”

  • Hva var det Jakob underviste Israel om deres vanskeligheter og lidelser?

  • Hvorfor er tålmodighet viktig å ha under vanskeligheter og lidelser?

Be en elev lese Jakobs brev 1:5-6 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Joseph Smith oppdaget som hjalp ham å finne svar på sine spørsmål.

  • Hva rådet Jakob sine lesere til å gjøre for å finne svar på sine spørsmål?

  • Hva vil det si at Gud gir “villig” og “uten bebreidelse”? (vers 5). (Villig betyr fritt og rikelig. Bebreidelse betyr irettesettelse eller kritikk.)

Be en elev komme frem til tavlen for å skrive et prinsipp vi kan lære av Jakobs brev 1:5-6. Eleven kan bruke andre ord, men bør finne et prinsipp omtrent som dette: Gud gir rikelig med visdom til dem som ber ham i tro.

  • Hva vil det si å “be i tro, uten å tvile”? (vers 6).

Be en elev forklare hvordan Jakobs brev 1:5-6 påvirket unge Joseph Smith da han søkte svar (se Joseph Smith – Historie 1:12). Be en elev sammenfatte resultatet av Joseph Smiths trofaste bønn i skogholtet nær hans hjem.

  • Når har vår himmelske Fader besvart dine bønner rikelig når du har bedt til ham i tro?

Bær vitnesbyrd om at Gud gir rikelig med visdom til dem som ber ham i tro. Be elevene følge Joseph Smiths eksempel ved å anvende dette prinsippet i sitt liv, slik at de kan få den visdom de trenger fra vår himmelske Fader.

Sammenfatt Jakobs brev 1:7-11 ved å forklare at Jakob advarte mot å være tvesinnet, eller vingle i lojalitet og plikttroskap mot Herren. Jakob skrev også at de rike skulle bli ydmyke, fordi jordisk rikdom bare er midlertidig, og snart vil forgå.

Merk: Vurder å be to elever undervise følgende to skriftbolker. Det ville være nyttig å gi denne oppgaven til elevene som skal undervise, en dag eller to før denne leksjonen slik at de kan forberede seg. Du kan be hver elev som underviser, om å undervise resten av klassen. Eller du kan dele klassen i to, og be hver elev som underviser, om å undervise sin skriftbolk til halvparten av klassen, og så be elevene som underviser (eller klassen), om å bytte slik at de kan undervise den andre halvparten av klassen.

Elev som underviser 1 – Jakobs brev 1:12-21

Jakob underviser om fristelse

Spør elevene:

  • Hvilke fristelser opplever dagens ungdom? (Du kan gjerne skrive elevenes svar på tavlen.)

  • Hvorfor er det av og til vanskelig å motstå fristelse?

Be en elev lese Jakobs brev 1:12 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til velsignelsen som er lovet dem som elsker Herren og motstår fristelser. Påpek at i Joseph Smiths oversettelse av dette verset (i Jakobs brev 1:12, fotnote b i Kirkens engelske Bibel) forandres “endureth temptation” [utholder fristelse] to “resisteth temptation” [motstår fristelse].

  • Hvilken velsignelse vil komme til dem som elsker Herren og motstår fristelser? (Når elevene har svart, kan du skrive følgende prinsipp på tavlen: Vi viser vår kjærlighet til Herren ved å motstå fristelser, som er ett av vilkårene for å motta det evige livs krone.)

Be en elev lese Jakobs brev 1:13-16 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvor fristelser kommer og ikke kommer fra.

  • Hva sier vers 13 om hvem som ikke er kilden til våre fristelser?

Forklar at ordet lyst i vers 14 viser til vanhellige ønsker vi kan ha på grunn av vår falne natur. Satan frister oss til å gi etter for disse vanhellige ønskene.

Be elevene tenke over fristelsene de strever med.

  • Hvordan kan vi få åndelig styrke til å motstå fristelse?

  • På hvilke måter er det å motstå fristelse å vise vår kjærlighet til Herren?

Bær vitnesbyrd om at prinsippet elevene fant i Jakobs brev 1:12, er sant. Oppfordre dem til å tenke over hva de vil gjøre for å motstå fristelsene de sliter med.

Sammenfatt Jakobs brev 1:17-21 ved å forklare at Jakob forkynte at alle gode gaver kommer fra Gud, og at de hellige skulle gi avkall på “all urenhet” og “ta ydmykt imot” Herrens ord (vers 21).

Elev som underviser 2 – Jakobs brev 1:22-25

Jakob oppfordrer sine lesere til å være ordets hørere og gjørere

Be en elev lese høyt følgende beretning av eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

“Jeg møtte nylig en tenåring, en flott ung mann. Hans mål var å reise på misjon, skaffe seg utdannelse, gifte seg i templet og ha en trofast og lykkelig familie… Jeg følte at han virkelig ønsket å reise på misjon og unngikk alvorlige overtredelser som ville hindre en misjon, men hans daglige adferd bidro ikke til å forberede ham for de fysiske, følelsesmessige, sosiale, intellektuelle og åndelige utfordringene han ville møte. Han hadde ikke lært å arbeide hardt. Han tok ikke skolen eller Seminar på alvor. Han gikk i kirken, men han hadde ikke lest Mormons bok. Han tilbragte mye tid på videospill og sosiale medier. Han syntes å tro at det å stille opp til misjon ville være tilstrekkelig” (“Velg med omhu,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 47).

  • Hvis du hadde vært i eldste Cooks situasjon, hvilke betenkeligheter ville du kanskje hatt med hensyn til denne unge mannens manglende misjonsforberedelse?

Be en elev lese Jakobs brev 1:22 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Jakob underviste som kunne ha hjulpet den unge mannen som er beskrevet i eldste Cooks beretning.

  • Hva underviste Jakob som kunne ha hjulpet den unge mannen?

Forklar at, slik det står i Jakobs brev 1:23-24, sammenlignet Jakob en som hører, men ikke handler, med en mann som ser seg selv i et speil, men så glemmer hvordan han ser ut når han går sin vei.

Be en elev lese Jakobs brev 1:25 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva som skjer med dem som velger å handle i henhold til sannhetene de hører.

  • Hva skjer med dem som ikke bare hører, men også handler? (Når elevene har svart, kan du skrive følgende prinsipp på tavlen: Når vi hører og handler ifølge Guds ord, vil han velsigne oss i våre gjerninger.)

Be elevene vurdere seg selv som hørere og gjørere av Guds ord ved å tenke på følgende spørsmål. Du kan gjerne lese disse spørsmålene høyt eller skrive dem på tavlen.

  1. Hvor fullstendig tror jeg på sannhetene som jeg lærer i Skriftene, hjemme, i kirken og i Seminar?

  2. Hvor ofte setter jeg åndelige mål om å handle ifølge sannhetene jeg lærer? Hvor ofte oppnår jeg dem? Hvor ofte glemmer jeg dem?

  3. Hva kan jeg gjøre for å bli bedre til å være ordets gjører og ikke bare en som hører?

Bær vitnesbyrd om velsignelsene som kommer når vi handler i henhold til det vi lærer.

Jakobs brev 1:26-27

Jakob råder de hellige til å ha omsorg for andre

Når de to elevene har undervist sine skriftstedbolker, ber du noen andre elever sammenfatte det de har undervist.

Be en elev lese Jakobs brev 1:26-27 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Jakobs forslag til hvordan vi kan etterleve vår religion.

  • Hva sier Jakob er noen måter vi kan etterleve vår religion eller vise vår hengivenhet til Gud på?

Forklar at Jakob brukte tanken på å “se til farløse og enker” i nød som et eksempel på omsorg for andre. Å “holde seg uplettet av verden” (vers 27) betyr å holde seg åndelig ren, selv i en verden hvor ugudelighet kan være fremtredende.

  • Hvilken sannhet kan vi lære av vers 27? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de oppdager følgende sannhet: Vi utøver ren religion når vi hjelper andre og holder oss åndelig rene. Skriv denne sannheten på tavlen.)

  • På hvilke måter kan omsorg for andre og det å holde oss åndelig rene være viktige uttrykk for vår hengivenhet til Gud?

  • Hvem kjenner du som er et godt eksempel på å utøve “ren religion” i sitt daglige liv? Hva gjør vedkommende som inspirerer deg?

Oppfordre elevene til å skrive på en lapp, en eller to gjerninger de vil gjøre i løpet av neste uke for å vise omsorg for noen som trenger det, eller å holde seg “uplettet av verden”. Oppfordre dem til å være gjørere av Guds ord ved å anvende dette prinsippet i sitt eget liv.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – Jakobs brev 1:5-6

Forklar at å lære Jakobs brev 1:5-6 utenat vil hjelpe elevene gjennom hele livet når de har spørsmål om evangeliet, når de søker Herrens hjelp til å ta avgjørelser, og når de underviser andre i evangeliet.

Bruk en av utenatlæringsaktivitetene i tillegget, eller lag en egen aktivitet for å hjelpe elevene å lære dette skriftstedet utenat. Husk å repetere utenatlærte Kjenn Skriftene-skriftsteder ofte med elevene for å hjelpe dem å huske det de har lært. Vurder å planlegge deler av fremtidige leksjoner for å repetere dette skriftstedet, og be elevene fremsi det.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Jakobs brev 1:5. “Om noen av dere mangler visdom”

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum beskrev den unike betydningen av Jakobs brev 1:5 for siste-dagers-hellige:

“Dette ene skriftstedet har hatt en større innflytelse og en mer vidtrekkende virkning på menneskeheten enn noen annen enkelt setning som er nedtegnet av noen profet i noen tidsalder. Det kan godt sies at høydepunktet for Jakobs tjenestegjerning ikke var hans martyrdød som et vitnesbyrd om Jesus, men hans uttalelse, ved Den hellige ånds veiledning, av disse enkle ordene som førte til at himlene ble åpnet i vår tid.

Og det kan også tilføyes at enhver som undersøker åpenbart sannhet, på et eller annet tidspunkt i løpet av sin søken, står der hvor Joseph Smith sto. Han må vende seg til Den allmektige for å få visdom fra Gud ved åpenbaring dersom han skal få en plass på den snevre og smale sti som fører til evig liv” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965–73], 3:246–47).

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum understreket hvor viktig det er å spørre Gud i vår tid:

“I dag lever vi i en verden der folk ikke spør Gud – de synes heller å ville spørre Google. Selv når det gjelder spørsmål om tro, er det mange som stoler på at Internett skal gi dem riktige, rettferdige og balanserte svar på deres spørsmål, mer enn de stoler på den høyeste kilde til sannhet, vår himmelske Fader… 

I dag er Internett fullt av dem som ligger på lur for å bedra de uvitende og uerfarne.

I vår søken etter evangeliets sannhet trenger vi ikke bare å finne pålitelige kilder, men vi trenger også å gi Herren like mye tid i våre daglige sysler. Vi må studere Skriftene og Herrens tjeneres ord. Vi må leve rett for Gud – vi må gjøre hans vilje [se Johannes 7:16-17]. Og vi kan aldri overdrive betydningen av å komme direkte til Gud med våre åndelige anliggender og stole på hans inspirasjon og veiledning” (“Women of Dedication, Faith, Determination, and Action” [tale holdt under kvinnekonferansen ved Brigham Young University, 1. mai 2015], ce.byu.edu/cw/womensconference).

Jakobs brev 1:6. “Be i tro”

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum forklarte hva det vil si å be i tro:

“Det klassiske eksemplet på å be i tro, er Joseph Smith og det første syn. Mens den unge Joseph søkte sannheten om religion, leste han [Jakobs brev 1:5–6]… 

Legg merke til kravet om å be i tro, noe jeg forstår som nødvendigheten av ikke bare å uttrykke, men å gjøre, den tosidige forpliktelse til både å bønnfalle og yte, kravet om å kommunisere og å handle” (“Be i tro,” Ensign eller Liahona, mai 2008, 94).

Jakobs brev 1:14; 4:7–8. Motstå fristelse

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa:

“Når du har bestemt deg for å stå for det rette, når du har fastsatt personlige normer og har inngått pakter om å holde dem, når fristelsene kommer og du handler i samsvar med dine normer, vil du bli støttet og motta styrke utover din egen evne dersom det trengs. Vanskelighetene oppstår når du går inn i fristelsens slag uten en slagplan” (“Ta riktige valg,” Lys over Norge, jan. 1995, 35).

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum sa:

“Hvis du kan styre dine tanker, kan du overvinne vaner, til og med nedbrytende personlige vaner. Hvis du kan lære å mestre dem, vil du ha et lykkelig liv …

Når du lærer å kvitte deg helt med uverdige tanker, må du holde ditt sinn opptatt med å lære gode ting. Endre omgivelser, slik at du har ting rundt deg som vil inspirere til gode og oppbyggende tanker. Hold deg opptatt med det som er godt” (“Inspiring Music—Worthy Thoughts,” Ensign, jan. 1974, 28).

Skriv ut