Bibliotek
Hjemmestudie-leksjon: Johannes 11-15 (Enhet 15)


Hjemmestudie-leksjon

Johannes 11-15 (Enhet 15)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Johannes 11-15 (enhet 15), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Johannes 11)

Da elevene leste om at Jesus oppreiste Lasarus fra de døde, lærte de følgende prinsipper: Vi kan velge å utøve tro på Jesus Kristus under våre prøvelser. Jesus Kristus er oppstandelsen og livet. Hvis vi tror på Jesus Kristus, kan vi få evig liv. Hvis vi velger å utøve tro på Jesus Kristus under våre prøvelser, vil vår tro på ham bli bekreftet og styrket.

Dag 2 (Johannes 12)

I denne leksjonen studerte elevene om Maria, søsteren til Maria og Lasarus, som salvet Jesu føtter, og om Frelserens inntog i Jerusalem. De studerte også om Frelserens undervisning i Jerusalem. Av Frelserens læresetninger lærte elevene følgende sannheter: Mirakler alene får oss ikke til å ha tro på Jesus Kristus. Å bry seg mer om å behage andre enn å behage Gud, kan hindre oss i åpent å erkjenne vår tro på Jesus Kristus og hans evangelium. Hvis vi tror på Jesus Kristus, behøver vi ikke å leve i åndelig mørke.

Dag 3 (Johannes 13)

Da elevene leste beretningen om da Frelseren vasket apostlenes føtter, lærte de følgende sannheter: Når vi følger Frelserens eksempel ved å hjelpe andre, vil vi være lykkeligere. Når vi elsker hverandre slik Jesus Kristus elsker oss, vil andre vite at vi er hans disipler.

Dag 4 (Johannes 14-15)

I denne leksjonen studerte elevene læresetningene Frelseren fremla for sine apostler før han begynte sitt sonoffer. De lærte at bare ved Jesu Kristi forsoning og ved å følge hans vei kan vi komme inn vår himmelske Faders rike. De lærte også at vi viser vår kjærlighet til Jesus Kristus ved å holde hans bud, og at Den hellige ånd kan trøste oss, lære oss alle ting og minne oss om alle ting. Da elevene studerte om vintreet og dets grener, lærte de at hvis vi holder budene, vil vi bli i Frelserens kjærlighet og motta en fylde av glede.

Innledning

Denne leksjonen kan hjelpe elevene å forstå hva de må gjøre for å komme tilbake til vår himmelske Fader. Når elevene gjennomgår Herrens råd slik de er nedtegnet i Johannes 14, kan de dessuten overveie hvordan de bedre kan følge Frelserens vei.

Undervisningsforslag

Johannes 14:1-14

Frelseren lærer sine apostler hvordan de kan komme tilbake til vår himmelske Fader

Vis om mulig et kart over byen deres, og be elevene finne sin nåværende posisjon på det. Finn et annet sted på kartet som elevene er kjent med. Be dem skrive på et ark hvordan de kan komme fra sin nåværende posisjon til det stedet. Be en eller to elever fortelle hva de skrev.

Skriv det celestiale rike på tavlen. Be elevene overveie hvilke “veibeskrivelser” de ville gi til noen som ønsker å vite hvordan man kommer til det celestiale rike.

Minn elevene på at da de studerte Johannes 14 i sin daglige leksjon, lærte de en sannhet som kan hjelpe dem å vite hvordan de kan vende tilbake til vår himmelske Fader og komme inn i det celestiale rike. Forklar at i denne leksjonen kommer de til å lære mer om denne sannheten.

For å hjelpe elevene å forstå sammenhengen i Johannes 14, kan du minne dem på at Frelseren feiret påske sammen med apostlene i et rom ovenpå i Jerusalem. Etter påskemåltidet fortalte Jesus sine disipler at han snart skulle forlate dem (se Johannes 13:33).

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Johannes 14:1-5. Be klassen følge med, og legge merke til hva Jesus sa til apostlene for å trøste dem.

Forklar at Joseph Smiths oversettelse, Johannes 14:3 lyder: “Og når jeg drar, vil jeg berede et sted for dere og komme igjen og ta dere til meg, slik at der jeg er, kan dere også være.”

  • Hva sa Jesus til apostlene for å trøste dem?

  • Hva tror du setningen “i min Fars hus er det mange rom” (Johannes 14:2) betyr?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av profeten Joseph Smith. Be klassen lytte etter hva han sa at setningen betyr.

Bilde
Profeten Joseph Smith

“[Uttalelsen] ‘I min Fars hus er det mange rom’ … burde lyde ‘I min Faders rike er mange riker’, slik at dere kan bli Guds arvinger og mine medarvinger… Det finnes boliger for dem som adlyder en celestial lov, og det finnes andre boliger for dem som kommer til kort når det gjelder loven – ethvert menneske i sin egen orden” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 219).

Du kan gjerne foreslå at elevene skriver ordene rike og riker i Skriftene over ordene hus og rom i Johannes 14:2.

  • Hvilke læresetninger i Johannes 14:1-4 kan ha vært en trøst for apostlene?

  • Hva sier vers 5 om hvordan Tomas reagerte på Frelserens lære om at hans apostler visste veien til vår himmelske Faders rike?

Be en elev lese Johannes 14:6 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Jesu svar på Tomas’ spørsmål. Minn dem på at dette er et Kjenn Skriftene-skriftsted.

  • Hvordan svarte Jesus på Tomas’ spørsmål?

Tegn en vei på tavlen. I den ene enden av veien skriver du Oss, og i den andre enden skriver du Vår himmelske Faders rike. Skriv Veien under veien, og forklar at dette er veien som går fra ett sted til et annet.

  • Hvordan er Frelseren Veien? (Elevene kan svare at Frelseren viser oss hvordan vi skal leve for å bli som Gud, og hvordan vi kan være verdige til å være i vår himmelske Faders nærhet.)

Skriv Sannheten og Livet på tavlen under “Veien”.

  • På hvilke måter er Jesus Kristus Sannheten? (Han er kilden til all sannhet, og etterlevde all sannhet fullkomment.)

  • På hvilke måter er Jesus Livet? (Han gjør det mulig for oss å overvinne den fysiske død og gjenoppstå med en udødelig fysisk kropp, og å overvinne åndelig død for å oppnå evig liv. Han er “lyset som er i alt, som gir alle ting liv” [L&p 88:13].)

Under tegningen av veien på tavlen skriver du Jesus Kristus er ved siden av “Veien”.

  • Basert på det vi har drøftet og det du lærte i din daglige leksjon, hvordan vil du sammenfatte betydningen av Frelserens uttalelse at “ingen kommer til Faderen uten ved meg”? (Johannes 14:6). (Elevene kan bruke andre ord, men bør nevne en sannhet som ligner på denne: Bare ved Jesu Kristi forsoning og ved å følge hans vei kan vi komme inn i vår himmelske Faders rike.)

  • Hva vil skje hvis vi prøver å følge en vei som ikke er Frelserens vei?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Lawrence E. Corbridge i De sytti. Be klassen lytte etter hva som vil skje hvis vi prøver å følge en vei som ikke er Frelserens vei.

Bilde
Eldste Lawrence E. Corbridge

“Jesus Kristus er veien. Han er lyset og livet, brødet og vannet, begynnelsen og enden, oppstandelsen og livet, verdens Frelser, sannheten og veien.

“Det finnes bare én vei til lykke og tilfredsstillelse. Han er Veien. Enhver annen vei, uansett hvilken vei det er, er dårskap…

Herrens vei er ikke vanskelig. Livet er vanskelig, ikke evangeliet. ‘Det må… være en motsetning i alle ting’ [2 Nephi 2:11], overalt, for alle. Livet er vanskelig for oss alle, men livet er også enkelt. Vi har bare to alternativer. Vi kan enten følge Herren og bli begavet med hans kraft og motta fred, lys, styrke, kunnskap, frimodighet, kjærlighet og glede, eller vi kan gå en annen vei, en hvilken som helst annen vei, og gå den alene, uten hans støtte, uten hans kraft, uten veiledning, i mørke, i forvirring, tvil, sorg og fortvilelse. Jeg spør: Hvilken vei er lettest?…

“Det finnes bare én vei til lykke og tilfredsstillelse. Jesus Kristus er Veien” (“Veien,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 34, 36).

  • Hva sier eldste Corbridge vil skje hvis vi ikke følger Frelserens vei?

  • Hva vil skje hvis vi følger Frelserens vei?

  • Hva er Frelserens vei? (Minn om nødvendig elevene på at Frelserens vei omfatter å utvikle tro på ham og vår himmelske Fader, omvende oss, motta de frelsende ordinanser, som dåp og tempelordinanser, og holde ut til enden i tro og lydighet.)

Be elevene tenke på opplevelser de har hatt der de ble velsignet ved å følge Frelserens vei. Be noen av dem fortelle om sine erfaringer.

Be elevene tenke over hvor godt de følger Frelserens vei. Be dem finne ut hvordan de kan bli bedre til å følge Frelseren, og å sette seg som mål å gjennomføre denne handlingen.

Gi et sammendrag av Johannes 14:7-14 ved å forklare at Frelseren underviste apostlene om at en av hans hensikter med å komme til jorden var å vise ved ord og gjerninger vår himmelske Faders sanne natur. Han har lovet også apostlene at de ville få evnen til å gjøre store gjerninger.

Neste enhet (Johannes 16-21)

Be elevene lete etter svar på følgende spørsmål når de fullfører studiet av Johannesevangeliet: Hva sa Jesus til sin mor mens han hang på korset? Hvem var den første Jesus Kristus viste seg for etter oppstandelsen? Hvem nektet å tro andres vitnesbyrd om at Jesus var oppstanden? Be elevene forestille seg hva Frelseren ville si til sine disipler som hadde vært vitner om ham og hans oppstandelse, men som deretter bestemte seg for å gå tilbake til sitt gamle arbeid istedenfor å forkynne evangeliet. Be dem se i neste enhet etter hva Frelseren sa til disse disiplene.

Skriv ut