Bibliotek
Leksjon 156: Johannes’ åpenbaring 12–13


Leksjon 156

Johannes’ åpenbaring 12–13

Innledning

Johannes så i et syn en drage som truet en kvinne og hennes barn, noe som symboliserer Satans forsøk på å ødelegge Herrens kirke og dens trofaste medlemmer. Johannes skrev om krigen i himmelen og om verdens riker som ville kjempe mot Guds etterfølgere.

Undervisningsforslag

Johannes’ åpenbaring 12

Johannes blir vist at Satan og hans engler alltid har ført krig mot Herren og hans Kirke.

Før leksjonen tegner du opp følgende aktivitet på tavlen. Etter at klassen er begynt, be noen få elever tegne linjer som passer mellom hver av truslene som står listet opp i den venstre kolonnen, og måter å bekjempe dem på i den høyre kolonnen.

Trusler

Måter å bekjempe trusler på

Solbrenthet

Sannheter i Johannes’ åpenbaring 12

Fiendens soldater

Medisin eller hvile

Sykdom

Solkrem eller klær

Synd og skyldfølelse

Omvendelse og tro på Jesus Kristus

Satans påvirkning

Krigsvåpen

  • Hvilke av disse truslene har du måttet bekjempe nylig? Hvilken synes du er den farligste? Hvorfor?

Be elevene se etter sannheter mens de studerer Johannes’ åpenbaring 12 som kan hjelpe dem å kjempe mot Satans påvirkning. Forklar at Johannes’ åpenbaring 12–14 inneholder et mellomspill, eller en pause, i Johannes’ syn om begivenhetene under det syvende segl. Herren kan ha forsøkt å hjelpe Johannes å forstå betydningen av uttrykket “Kongedømmet over verden tilhører nå vår Herre og hans Salvede” i Johannes’ åpenbaring 11:15.

Bilde
kvinne med drage

Vis elevene det tilhørende bildet av kvinnen med dragen bak seg. Be elevene tenke over hva disse symbolene kan representere.

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 12:1-2, 5 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva som skjedde med kvinnen. Forklar at Joseph Smiths oversettelse plasserer vers 5 rett etter vers 2.

  • Hva skjedde med kvinnen? (Hun fødte en sønn “som [skulle] styre alle hedningefolkene med jernstav” [vers 5].)

  • Hva tror du det betyr at han skulle “styre alle hedningefolkene med jernstav”? (vers 5). (Dette barnet vil bruke jernstaven, som kan symbolisere evangeliet, prestedømmet, og Guds ord og kraft, til å regjere med rettferdighet over verdens nasjoner [se Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind (1965–73), 3:517].)

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 12:3-4 høyt. Be klassen følge med, og se etter symbolene som er beskrevet i disse versene.

  • Hva tror du symbolene beskrevet i vers 1–5 kan representere?

Be elevene lese stille Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 12:7–8 (i Veiledning til Skriftene). Be dem se etter hva dragen, kvinnen, og barnet representerer.

  • I følge Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 12:7–8, hva representerer dragen, kvinnen, og barnet i Johannes’ syn? (Dragen representerer Satan [se vers 8]; kvinnen representerer “Guds kirke”; og barnet representerer “Guds rike og hans Kristus” [vers 7], hvilket er et politisk kongerike som Herren vil etablere i løpet av tusenårsriket, der han vil herske over alle nasjoner. [Se Det nye testamente – elevhåndbok (Kirkens skoleverks håndbok, 2014), 550–52, for ytterligere forklaring på symbolismen i disse versene.])

  • Hva var dragens intensjoner, ifølge Johannes’ åpenbaring 12:4? Hvorfor tror du Satan så ivrig søker å ødelegge Guds og Jesu Kristi rike?

Be en elev lese Johannes’ åpenbaring 12:6 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva kvinnen gjorde på grunn av den truende dragen.

  • Hva skjedde med kvinnen? Hva kan dette symbolisere? (At kvinnen flyktet ut i ødemarken representerer at Kirken kom inn i Det store frafall og at prestedømmet ble tatt fra jorden etter apostlenes død [se også L&p 86:3].)

Forklar at etter at Johannes så at dragen truet kvinnen og hennes barn, var han vitne til striden i himmelen mellom Satan og Guds hellige. Be noen få elever lese høyt etter tur fra Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 12:6-11. Be den ene halvparten av klassen se etter hva som skjedde med Satan i krigen i himmelen, og den andre halvparten se etter hvordan Guds hellige overvant Satan og hans tilhengere.

  • Hva skjedde med Satan og hans tilhengere? (Du vil kanskje påpeke at i Johannes’ åpenbaring 12:4 står det at dragens hale “drog med seg tredjedelen av himmelens stjerner.” Dette er symbolsk for det store antall av vår himmelske Faders åndebarn som valgte å følge Satan. Du vil kanskje også forklare at “Mikael og hans engler” [Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 12:6] er Adam og andre rettferdige åndebarn av Gud.)

  • Hvordan overvant de rettferdige i himmelen Satan, ifølge vers 11? (“Ved Lammets blod,” eller gjennom Frelserens forsoning, og ved å være trofast mot sitt vitnesbyrd om evangeliet. Skriv disse svarene på tavlen.)

  • Hvor ble Satan og han tilhengere sendt etter deres opprør, ifølge vers 8?

Be en elev lese høyt Joseph Smiths oversettelse, Johannes’ åpenbaring 12:12, 17. Be klassen følge med, og se etter hvem Satan gikk til krig mot etter at han var kastet ut av himmelen.

  • Hvem gikk Satan til krig mot etter at han var kastet ut av himmelen?

  • Basert på det vi lærer i vers 11, hva kan vi gjøre for å overvinne Satans innflytelse og angrep i vår tid? (Hjelp elevene å finne frem til en prinsipp omtrent som det følgende: Vi kan overvinne Satans innflytelser gjennom Jesu Kristi forsoning og ved å holde oss trofast mot vårt vitnesbyrd om evangeliet. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste James J. Hamula i De sytti: Be klassen lytte etter hvordan Satan angriper deres generasjon.

Bilde
Eldste James J. Hamula

“Blant dem som er holdt tilbake for å komme frem i disse siste dager og arbeide for vår Fader og hans Sønn, finner vi noen av de tapreste og edleste av vår Faders sønner og døtre. Deres tapperhet og edelhet kom for dagen i den førjordiske strid med Satan …

Nå som Guds rike er gjenopprettet på jorden og dere har kommet til verden, vet Satan at ‘han bare har en liten tid’ [Johannes’ åpenbaring 12:12]. Derfor mønstrer Satan enhver tilgjengelig ressurs for å lokke dere ut i overtredelse. Han vet at om han kan trekke dere ut i overtredelse, kan han hindre dere i å reise på heltidsmisjon, gifte dere i templet og oppdra deres fremtidige barn i troen. Alt dette vil svekke ikke bare dere, men også Kirken. Han vet at ingenting kan felle Guds rike annet ‘enn [Guds] folks overtredelse’. [Mosiah 27:13]. Tro meg – hans krig dreier seg nå om dere” (“Hvordan vinne krigen mot det onde,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 50, 51).

  • Hvordan forsøker Satan og hans tilhengere å svekke oss?

Be elevene overveie hvordan Satan fører krig mot dem personlig.

  • Hva er noen ting vi kan gjøre for å øke vår tro på Jesus Kristus og styrke vårt vitnesbyrd om ham? (Skriv elevenes svar på tavlen.)

Les de to følgende uttalelser høyt, og be elevene svare på ett av dem i notatboken eller skriftstudiedagboken:

  1. Skriv om en opplevelse der ditt vitnesbyrd og tro på Frelserens forsoning har hjulpet deg å bekjempe Satans innflytelse.

  2. Skriv ned ditt vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning, og forklar hvordan forsoningen kan hjelpe oss i vår krig mot Satan og hans tilhengere.

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen få elever fortelle hva de skrev.

Be elevene velge ett eller flere av forslagene på tavlen og anvende dem i deres kamper mot Satan og hans tilhengere.

Johannes’ åpenbaring 13

Johannes skriver om jordens riker som vil få kraft fra Satan

Oppsummér Johannes’ åpenbaring 13 ved å be en elev lese kapittelsammendraget høyt. (Hvis du foretrekker det, kan du forklare at Johannes så i et syn dyr med et redselsfullt utseende som representer ugudelige jordiske riker kontrollert av Satan. Johannes så også at gjennom disse rikene, ville Satan utføre undere og falske mirakler for å villede jordens innbyggere.

Bilde
Kjenn Skriftene ikon
Kjenn Skriftene – repetisjon

Overvei å gi elevene en siste Kjenn Skriftene-prøve i løpet av den siste uken i Seminar. Det kan være bra å oppfordre elevene til å studere hjemme eller like før prøven. Det følgende viser forskjellige prøver du kan bruke (det kan være bra å tilpasse disse forslagene for å dekke elevenes behov):

Henvisninger – prøve: Gi elevene ledetråder fra Kjenn Skriftene-skriftsteder. Disse ledetrådene kan være nøkkelord, læresetninger eller prinsipper, eller oppsummering av skriftsteder. Be elevene skrive skriftstedhenvisningene på et ark etter hver ledetråd du gir.

Læresetninger – prøve: Sett opp en liste over grunnleggende læresetninger på tavlen. Be elevene sette opp tilhørende Kjenn Skriftene-skriftsteder under hver læresetning. De kan gjøre dette ved å huske Kjenn Skriftene-skriftstedene, eller ved å bruke en liste over skriftstedene.

Utenatlæring – prøve: Be elevene bruke utenatlærte ord og prinsipper fra Kjenn Skriftene-skriftsteder for å forklare noen av de grunnleggende læresetningene. Be dem skrive ned sine forklaringer og lese dem høyt for klassen.

Husk å rose klassen for deres innsats med å lære disse nøkkelskriftstedene og grunnleggende læresetninger. Bær vitnesbyrd om den åndelige kraft og vitnesbyrd vi kan motta når vi mestrer skriftsteder og læresetninger.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Johannes’ åpenbaring 13. Dyr med et redselsfullt utseende

Bortsett fra kunnskapen om at dyrene representerer verdslige riker, har vi ingen annen tolkning fra Herren vedrørende disse dyrene. Da han snakket om mysteriene i Johannes’ åpenbaring, sa profeten Joseph Smith følgende:

“Hver gang Gud gir et syn om et bilde, et dyr eller en avbildning av noe slag, anser han seg også som ansvarlig for å gi en åpenbaring om eller en forklaring på hva det betyr, ellers er vi ikke ansvarlige for hva vi tror om det… 

Befatt dere aldri med syner om dyr og emner dere ikke forstår” ( i History of the Church, 5:343, 344).

Johannes’ åpenbaring 13:8. “Lammet som er slaktet, fra verdens grunnvoll ble lagt”

Uttrykket “Lammet som er slaktet, fra verdens grunnvoll ble lagt” (Johannes’ åpenbaring 13:8) viser til Jesus Kristus og hans forsoning. “Fra verdens grunnvoll ble lagt” viser til det førjordiske liv, før verden ble skapt. Derfor kan vi forstå av dette verset at virkningen av Frelserens forsoning var iverksatt før Jesus Kristus var født. For eksempel, mennesker som levde før Kristi tid kunne utøve tro på Kristus, omvende seg, få tilgivelse for sine synder gjennom hans forsoning, selv om Frelseren enda ikke var blitt født (se L&p 20:25–26).

Skriv ut