Bibliotek
Leksjon 109: 1 Korinterbrev 12


Leksjon 109

1 Korinterbrev 12

Innledning

Paulus skrev om Åndens mange gaver. Han sammenlignet Kirken med en fysisk kropp og forklarte at akkurat som kroppen trenger hver del for å fungere ordentlig, kan ethvert medlem av Kirken bruke Åndens gaver til å bidra til og styrke Kirken.

Undervisningsforslag

1 Korinterbrev 12:1-11

Paulus underviser om åndelige gaver

Vis et bilde av følgende stein:

Bilde
stein: det du er, vær det fullt og helt

Be en elev lese høyt inskripsjonen på toppen av steinen. Forklar at da president David O. McKay var på misjon i Skottland, så han denne steinen over døren til en bygning i nærheten av Stirling slott, og ble inspirert av dens budskap (se Francis M. Gibbons, David O. McKay: Apostle to World, Prophet of God [1986], 45).

Forklar at hvert symbol i de ni rutene av denne steinen representerer en tallverdi. Be elevene finne tallverdien av hver form. (Fra venstre til høyre representerer symbolene 5, 10 og 3 i den øverste raden, 4, 6 og 8 i den midterste raden og 9, 2 og 7 i den nederste raden.)

  • Hva er summen av de tre tallene som er representert i øverste rad? midterste rad? nederste rad?

Forklar at de tre tallene som er representert i en hvilken som helst rad, kolonne eller diagonal linje på denne steinen, til sammen blir 18. Én grunn til at disse figurene sto sammen med setningen “Hva du enn er, vær det fullt og helt”, er at hvis noen av disse figurene ble flyttet på, eller hvis tallverdien endret seg, ville ikke summen av radene og kolonnene på steinen lenger bli 18 i alle retninger.

Be elevene overveie hvordan vi som medlemmer av Kirken er som figurene på steinen, mens de studerer 1 Korinterbrev 12.

Sammenfatt 1 Korinterbrev 12:1-2 ved å forklare at Paulus ønsket å undervise Kirkens medlemmer i Korint om åndelige gaver, som mange av de hellige hadde misforstått. Paulus minnet dem på at før deres omvendelse, hadde de blitt ledet på villspor ved avgudsdyrkelse.

Be en elev lese 1 Korinterbrev 12:3 høyt, og be klassen se etter hvordan vi selv kan få vite at Jesus er Herren og Frelseren. Forklar at Joseph Smith sa at ordet si i vers 3 skal forstås som vite (i History of the Church, 4:602-3).

  • Hva sier 1 Korinterbrev 12:3 om hvordan vi kan få et personlig vitnesbyrd om Jesus Kristus? (Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Bare ved Den hellige ånd kan vi få et personlig vitnesbyrd om at Jesus Kristus er vår Frelser. Du kan gjerne forklare at det samme prinsippet gjelder for å få et personlig vitnesbyrd om Joseph Smith eller Mormons bok).

For å hjelpe elevene å forstå denne sannheten, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Et vitnesbyrd er et dyrebart eie fordi man ikke kan tilegne seg det bare ved logikk eller fornuft, det kan ikke kjøpes med jordisk gods, og det kan ikke gis i gave eller nedarves fra våre forfedre. Vi kan ikke være avhengig av andres vitnesbyrd. Vi må selv komme til visshet. President Gordon B. Hinckley har sagt: ‘Enhver siste-dagers-hellig er ansvarlig for selv å vite uten noen tvil at Jesus er den levende Guds oppstandne, levende Sønn’ (“Frykt ikke for å gjøre godt,” Lys over Norge, okt. 1983, 140-45) …

Vi mottar dette vitnesbyrdet når Den hellige ånd taler til den ånd vi har i vårt indre. Vi vil motta en rolig og urokkelig visshet som vil være den sikre kilde til vårt vitnesbyrd og vår overbevisning” (“Styrken i et personlig vitnesbyrd,” Ensign eller Liahona, nov. 2006, 38).

  • Hvorfor er det viktig å forstå at et vitnesbyrd om Jesus Kristus bare kommer gjennom Den hellige ånd?

  • Hva kan vi gjøre for å innby Den hellige ånd i vårt liv?

Forklar at slik det står i 1 Korinterbrev 12:4-6, forkynte Paulus at det finnes en rekke åndelige gaver som fungerer på forskjellige måter, men at alle kommer fra Gud gjennom Den hellige ånd. Du kan gjerne forklare at åndelige gaver er velsignelser eller evner som gis gjennom Den hellige ånd, og at Gud gir minst én gave til ethvert medlem av Kirken (se L&p 46:11).

Be en elev lese 1 Korinterbrev 12:7 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvorfor Åndens gaver blir gitt oss. (Forklar om nødvendig at “til det som er gagnlig” betyr til felles beste for alle hellige.)

  • Hvilken sannhet kan vi lære av Paulus om hvorfor Åndens gaver gis til vår himmelske Faders barn? (Elevene bør nevne en sannhet som ligner på denne: Åndens gaver gis til beste for alle vår himmelske Faders barn. Skriv denne sannheten på tavlen.)

For å hjelpe elevene å forstå denne sannheten, kan du kopiere følgende oversikt på tavlen og be elevene kopiere den i notatboken eller skriftstudiedagboken.

Åndelige gaver

Hvordan disse åndelige gavene er til nytte for Guds barn

Del klassen i grupper på to til tre. Be hver gruppe om å studere 1 Korinterbrev 12:8-11 og følge de tilhørende instruksjonene. Du kan gjerne skrive disse instruksjonene på tavlen eller dele dem ut på et utdelingsark.

  1. I første kolonne i oversikten skriver du hver av Åndens gaver som er nevnt i 1 Korinterbrev 12:8-11.

  2. Snakk om betydningen eller gi et eksempel på hver av Åndens gaver.

Be hver gruppe fortelle hvilke åndelige gaver de fant, og betydningen av hver gave. Ved behov kan du forklare at “visdoms tale” (vers 8) sikter til god dømmekraft og riktig anvendelse av kunnskap. “Kunnskaps tale” (vers 8) sikter til kunnskap om Gud og hans lover. “Prøve ånder” (vers 10) sikter til å gjenkjenne sannhet og usannhet og se det gode og det onde i andre, og “ulike slags tunger” (vers 10) sikter til evnen til å snakke fremmede eller ukjente språk.

Be hver gruppe velge to åndelige gaver som er nevnt i vers 8-10, og skrive i den andre kolonnen i oversikten hvordan disse gavene kan være til nytte for Guds barn. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen av dem forklare et av svarene sine fra den andre kolonnen for klassen.

Forklar at de åndelige gavene som nevnes konkret i Skriftene, bare er noen få av de mange gavene vi kan motta ved Ånden.

  • Hvilke andre gaver kan komme til oss ved Den hellige ånd?

  • Hvilke åndelige gaver har du lagt merke til hos dine familiemedlemmer, venner og klassekamerater?

  • Hva kan vi gjøre for å oppdage våre åndelige gaver? (Spørre vår himmelske Fader om dem i bønn, og motta og studere vår patriarkalske velsignelse.)

Be elevene tenke over de åndelige gavene de har fått, og hvordan de kan ha nytte av dem og bruke dem til å hjelpe andre.

1 Korinterbrev 12:12-31

Åndens gaver blir gitt for å velsigne alle medlemmer av Kirken

Be fire elever komme frem til tavlen. Uten å la resten av klassen høre det, gir du hver av disse elevene ett av følgende ord: Fot, hånd, øre, og øye. Be elevene om å lage en tegning av ordet sitt på tavlen, og be klassen gjette hva hver elev tegner. Når klassen har identifisert hver tegning riktig, ber du elevene sette seg på plassene sine. Be klassen overveie hvordan føtter, hender, ører og øyne bidrar til arbeidet som kroppen gjør.

  • Har du noen gang skadet en liten kroppsdel, som en finger, tann eller tå? Hvordan påvirket denne lille skaden selv enkle, daglige oppgaver?

Be en elev lese 1 Korinterbrev 12:12-14 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Paulus sammenlignet kroppen og dens deler med.

  • Hva sammenlignet Paulus kroppen og dens deler med? (Jesu Kristi kirke og dens medlemmer.)

Skriv følgende skriftstedhenvisning og spørsmål på tavlen:

1 Korinterbrev 12:15–22, 25–30

På hvilke måter sammenlignet Paulus kroppen med Kirken?

Del elevene inn i de samme gruppene som før. Be hver gruppe lese 1 Korinterbrev 12:15-22, 25-30 høyt sammen, og legge merke til hvordan Paulus sammenlignet Kirkens medlemmer med kroppsdeler. Du kan gjerne foreslå at elevene ser etter hva Paulus underviste om kroppen og dens deler før de finner ut hvordan han sammenlignet kroppsdeler med Kirkens medlemmer. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be dem fortelle hva de har funnet ut.

  • Hvorfor tror du Paulus drøftet hvilke oppgaver og funksjoner Kirkens medlemmer har, rett etter at han skrev om åndelige gaver?

  • Hvilke bekymringer kan Kirkens medlemmer i dag ha som kan løses ved Paulus’ lære om at Kirkens medlemmer er som kroppsdeler?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Paulus’ sammenligning av Kirkens medlemmer med kroppsdeler? (Sørg for at elevene finner følgende prinsipp: Når vi bruker våre unike åndelige gaver til å hjelpe andre, kan vi styrke Kirken. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Be en elev lese følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley høyt. Vurder å gi hver elev en kopi av uttalelsen.

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Vi er alle sammen om dette arbeidet. Vi er her for å hjelpe vår Fader i hans gjerning og hans herlighet, ‘å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv’ (Moses 1:39). Deres forpliktelse er like alvorlig i deres ansvarsområde som min i mitt område. Intet kall i denne kirken er lite eller av mindre betydning. Vi berører alle andres liv mens vi utfører vår plikt” (“Dette er Mesterens verk,” Lys over Norge, juli 1995, 72).

  • Hvordan blir Kirken velsignet på grunn av de forskjellige åndelige gavene og kallene som hvert medlem har?

  • Hvordan har du sett familien din, en Seminar-klasse eller en menighet eller gren bli styrket ved dens medlemmers åndelige gaver?

Be elevene tenke over hvordan de kan bruke sine åndelige gaver til å styrke Kirken og velsigne andre.

Be elevene lese 1 Korinterbrev 12:31 hver for seg, og legge merke til hva Paulus rådet de hellige i Korint til å gjøre.

  • Hva rådet Paulus de hellige til å gjøre? (Forklar at å strebe i dette verset betyr å “søke oppriktig” [vers 12:31, fotnote a] i Kirkens engelske utgave av Bibelen.)

  • Hva kan vi gjøre for oppriktig å søke Åndens “beste nådegaver” (se også L&p 46:8-9)?

Uttrykk ditt vitnesbyrd og din takknemlighet for åndelige gaver, og oppfordre elevene til å søke oppriktig etter og bruke åndelige gaver til å tjene andre og styrke Kirken.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

1 Korinterbrev 12:3. “Ingen kan si: Jesus er Herre! – uten i Den Hellige Ånd”

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum forklarte hva vi kan gjøre for å få et vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium ved Den hellige ånds kraft:

“Et virkelig vitnesbyrd om… kostelige sannheter kommer som et vitne ved Den hellige ånd etter oppriktig og hengiven anstrengelse, herunder undervisning i hjemmet, bønn, skriftstudium, tjeneste for andre og standhaftig etterlevelse av vår himmelske Faders bud. Det å oppnå og for alltid holde fast ved et vitnesbyrd om evangeliets sannheter er verdt enhver pris i åndelig forberedelse som måtte kreves av oss” (“Rent vitnesbyrd,” Ensign eller Liahona, nov. 2004, 40).

1 Korinterbrev 12:4-10. Åndens gaver

Åndens gaver er så viktige for Herren at de blir undervist i tre av våre fire standardverker (se 1 Korinterbrev 12, Moroni 10, og Lære og pakter 46).

Eldste Marvin J. Ashton i De tolv apostlers quorum sa følgende om åndelige gaver som ikke er nevnt spesielt i Skriftene:

“La meg nevne noen gaver som ikke alltid er like tydelige eller bemerkelsesverdige, men som likevel er meget viktige …

La oss se nærmere på disse ikke fullt så iøynefallende gavene: evnen til å kunne spørre, evnen til å lytte, evnen til å gi akt på og følge den lille stemmen, evnen til å gråte, evnen til å unngå stridigheter, evnen til å være omgjengelig, evnen til å unngå unødvendige gjentagelser, evnen til å søke rettferdighet, evnen til å la være å dømme andre, evnen til å be Gud om veiledning, evnen til å være en god disippel, evnen til å vise omsorg for andre, evnen til å overveie, evnen til å be, evnen til å bære et sterkt vitnesbyrd og evnen til å motta Den hellige ånd” (“Der er mange gaver,” Lys over Norge, jan. 1988, 17).

1 Korinterbrev 12:7. Hvordan kan jeg vite hvilke åndelige gaver jeg har?

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum forklarte hvordan vi kan finne ut hvilke åndelige gaver som er gitt oss:

“For å finne gavene vi har fått, må vi be og faste. Ofte kan patriarkalske velsignelser fortelle oss hvilke gaver vi har mottatt og erklære løftet om gaver vi kan få hvis vi søker dem. Jeg ber hver av dere innstendig om å oppdage deres gaver og trakte etter slike som vil gi dere veiledning i livet og som vil fremme himmelens verk” (“Gifts of the Spirit,” Ensign, feb. 2002, 16).

1 Korinterbrev 12:22. “De lemmer på legemet som synes å være de svakeste, de er nødvendige”

President Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap har sagt:

“Dere føler kanskje at det er andre som er dyktigere eller mer erfarne som kunne ha utført kallene og oppgavene deres bedre enn dere kan, men Herren har gitt dere disse ansvarsoppgavene av en grunn. Det kan finnes mennesker og hjerter bare dere kan strekke dere ut til og påvirke. Kanskje ingen andre kunne ha gjort det helt på samme måte” (“Løft der dere står,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 56).

Skriv ut