Bibliotek
Hjemmestudie-leksjon: Hebreerne 5–Jakobs brev 1 (Enhet 28)


Hjemmestudie-leksjon

Hebreerne 5Jakobs brev 1 (Enhet 28)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Hebreerne 5Jakobs brev 1 (enhet 28), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Hebreerne 5-6)

Av Paulus’ skrifter om prestedømsmyndighet lærte elevene at de som blir ordinert til prestedømmet, må kalles av Gud ved åpenbaring gjennom hans bemyndigede tjenere. Elevene lærte også følgende sannheter: Ved å være flittig til enden, tro på Jesus Kristus og utøve tålmodighet, kan vi arve velsignelsene Gud har lovet. Vårt håp om Guds løfter er et åndelig anker for vår sjel.

Dag 2 (Hebreerne 7-10)

Da elevene studerte Hebreerne 7-10, lærte de at Jesus Kristus ga sitt eget liv som et offer for våre synder, og at på grunn av Jesu Kristi forsoning, kan vi komme inn i Det celestiale rike hvis vi holder fast ved vår tro på ham.

Dag 3 (Hebreerne 11)

I sitt studium av Paulus’ preken om tro, lærte elevene at tro er et løfte om noe man håper på, overbevisning om det man ikke ser. De lærte også følgende: For å behage Gud, må vi utøve vår tro ved å komme til ham, tro på ham og stole på at han belønner dem som flittig søker ham. Når vi utøver tro på Jesus Kristus, kan vi utholde lidelse, utrette mirakler, motta guddommelige løfter, styrke vårt vitnesbyrd om ham og utvikle oss mot fullkommenhet.

Dag 4 (Hebreerne 12Jakobs brev 1)

Da elevene studerte slutten av Paulus’ brev til hebreerne, lærte de at når vi ser hen til Jesu Kristi eksempel, kan vi finne styrke til å legge bort våre synder og utholde motgang med tålmodighet. De lærte også at hvis vi underkaster oss tukt fra vår himmelske Fader, vil vi bli mer lik ham og ha den fred som kommer av rettskaffenhet. I sitt studium av Jakobs brev 1 lærte elevene at Gud villig gir visdom til dem som ber ham i tro.

Innledning

Apostelen Jakob rådet de adspredte israelittene til å være ordets gjørere, til å tjene andre og til å holde seg åndelig rene.

Undervisningsforslag

Merk: Elevene lærte to Kjenn skriftene-skriftsteder i denne enheten – Hebreerne 12:9 og Jakobs brev 1:5-6. Dere kan gjerne lese eller fremsi disse skriftstedene sammen som klasse, og be elevene forklare læresetningene og prinsippene som skriftstedene underviser.

Jakobs brev 1:22-27

Jakob oppfordrer sine lesere til å være ordets hørere og gjørere, og til å tjene andre

Be en elev lese høyt følgende beretning av eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

“Jeg møtte nylig en tenåring, en flott ung mann. Hans mål var å reise på misjon, skaffe seg utdannelse, gifte seg i templet og ha en trofast og lykkelig familie. Jeg var svært tilfreds med målene hans. Men i løpet av flere samtaler kom det frem at adferden hans og valgene han tok, ikke var forenelig med målene. Jeg følte at han virkelig ønsket å reise på misjon og unngikk alvorlige overtredelser som ville hindre en misjon, men hans daglige adferd bidro ikke til å forberede ham for de fysiske, følelsesmessige, sosiale, intellektuelle og åndelige utfordringene han ville møte. Han hadde ikke lært å arbeide hardt. Han tok ikke skolen eller Seminar på alvor. Han gikk i kirken, men han hadde ikke lest Mormons bok. Han tilbragte mye tid på videospill og sosiale medier. Han syntes å tro at det å stille opp til misjon ville være tilstrekkelig” (“Velg med omhu,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 47).

  • Hvis du hadde vært i eldste Cooks situasjon, hvilke betenkeligheter ville du kanskje hatt med hensyn til denne unge mannens manglende misjonsforberedelse?

Be en elev lese Jakobs brev 1:22 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Jakob underviste som kunne ha hjulpet den unge mannen som er beskrevet i eldste Cooks beretning.

  • Hva underviste Jakob som kunne ha hjulpet den unge mannen?

Forklar at, slik det står i Jakobs brev 1:23-24, sammenlignet Jakob en som hører, men ikke handler, med en mann som ser seg selv i et speil, men så glemmer hvordan han ser ut når han går sin vei.

Be en elev lese Jakobs brev 1:25 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva som skjer med dem som velger å handle ifølge sannhetene de hører.

  • Hva skjer med dem som ikke bare hører, men også handler? (Når elevene har svart, kan du skrive følgende prinsipp på tavlen: Når vi hører og handler ifølge Guds ord, vil han velsigne oss i våre gjerninger.)

Be elevene vurdere seg selv som hørere og gjørere av Guds ord ved å tenke på følgende spørsmål. Du kan gjerne lese disse spørsmålene høyt eller skrive dem på tavlen.

  • Hvor fullstendig tror jeg sannhetene som jeg lærer i Skriftene, hjemme, i kirken og i Seminar?

  • Hvor ofte setter jeg åndelige mål om å handle ifølge sannhetene jeg lærer? Hvor ofte oppnår jeg dem? Hvor ofte glemmer jeg dem?

  • Hva kan jeg gjøre for å bli bedre til å være ordets gjører og ikke bare en som hører?

Bær vitnesbyrd om velsignelsene som kommer når vi handler ifølge det vi lærer.

Be en elev lese Jakobs brev 1:26-27 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Jakobs forslag til hvordan vi kan etterleve vår religion.

  • Hva sier Jakob er noen måter vi kan etterleve vår religion, eller vise vår hengivenhet til Gud?

Forklar at i vers 27 brukte Jakob tanken på å “se til farløse og enker i deres nød” som et eksempel på omsorg for andre, og at det å “holde [oss] uplettet av verden” betyr å være åndelig rene, selv i en verden hvor ugudelighet kan være fremtredende.

  • Hvilken sannhet kan vi lære av Jakobs brev 1:27? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de oppdager følgende sannhet: Vi utøver ren religion når vi hjelper andre og holder oss åndelig rene. Skriv denne sannheten på tavlen.)

  • På hvilke måter kan omsorg for andre og det å holde oss åndelig rene være viktige uttrykk for vår hengivenhet til Gud?

  • Hvem kjenner du som er et godt eksempel på å utøve “ren religion” i sitt daglige liv? Hva gjør vedkommende som inspirerer deg?

Oppfordre elevene til å skrive på en lapp en eller to gjerninger de vil gjøre i løpet av neste uke for å vise omsorg for noen som trenger det, eller å holde seg “uplettet av verden”. Oppfordre dem til å være gjørere av Guds ord ved å anvende dette prinsippet i sitt eget liv.

Neste enhet (Jakobs brev 21 Peter 5)

Forklar for elevene at når de studerer Jakobs brev 21 Peter 5, vil de finne svar på følgende spørsmål: Hva rådet Jakob de hellige til å gjøre hvis de så en bror eller søster som “ikke har klær, og mangler mat for dagen”? (Jakobs brev 2:15). Hva om vi ikke gjør noe for å hjelpe de trengende? Hvorfor sa Jakob at “troen… uten gjerninger [er død]”? (Jakobs brev 2:26). Hvilken del av kroppen sa Jakob er “en ild” og kan “[smitte] hele legemet”? (Jakobs brev 3:6). Hvilke velsignelser venter dem som hjelper en synder å omvende seg “fra [sin] villfarne vei”? (Jakobs brev 5:20). Hvilke grunner ga Peter for å forkynne evangeliet for de døde? Be elevene lete etter svar på disse spørsmålene mens de studerer neste skriftbolk.

Skriv ut