Bibliotek
Leksjon 39: Markus 9:1-29


Leksjon 39

Markus 9:1-29

Innledning

Jesus ble forklaret i nærvær av Peter, Jakob og Johannes. Han underviste dem så om døperen Johannes’ oppgave som en Elias, som skulle berede veien for Messias. Da Jesus kom tilbake til de andre disiplene, bønnfalt en mann ham om å drive en ond ånd ut av hans sønn. Jesus drev ut den onde ånden og underviste sine disipler om behovet for bønn og faste.

Undervisningsforslag

Markus 9:1-13

Jesus blir forklaret i nærvær av Peter, Jakob og Johannes og underviser om Elias

Be noen frivillige om å komme frem foran klassen og kort vise en aktivitet som øker fysisk styrke.

  • Hvorfor kan man ønske eller behøve å øke sin fysiske styrke?

  • Hvordan kan fysisk styrke sammenlignes med åndelig styrke, eller tro på Jesus Kristus?

  • Kan du nevne noen situasjoner hvor vår tro på Jesus Kristus kan bli satt på prøve, og få spesielt behov for å bli styrket? (Skriv elevenes svar på tavlen.)

Mens elevene studerer Markus 9:1-29, kan du be dem lete etter sannheter som kan hjelpe dem å styrke sin tro på Jesus Kristus.

Gi et sammendrag av Markus 9:1-13 ved å forklare at det inneholder en beretning om Jesu forklarelse i nærvær av Peter, Jakob og Johannes på Forklarelsens berg. Dette skriftstedet forteller også at Jesus lærte disse apostlene at døperen Johannes hadde utført den profeterte oppgaven som en Elias, eller en som bereder veien for Frelserens komme (se Joseph Smiths oversettelse, Markus 9:10 [i Markus 9:12, fotnote a]).

Markus 9:14-29

Jesus driver en ond ånd ut av en manns sønn

Be en elev lese Markus 9:14-15 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Frelseren fikk se da han kom tilbake fra fjellet til de andre disiplene. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Be én elev om å lese Frelserens ord og en annen elev om å lese ordene til faren i beretningen som følger i Markus 9:16-24 (du kan gjerne tildele disse delene før leksjonen, og be disse elevene om å finne sine respektive replikker). Vurder å spille rollen som fortelleren, eller be en tredje elev om å gjøre det. Be de utvalgte elevene om å lese sine deler i Markus 9:16-18 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva faren ønsket av Frelserens disipler.

  • Hva var det denne faren ønsket for sin sønn? (Du må kanskje forklare at sønnen var besatt av en ond ånd, noe som gjorde ham stum og døv [se Markus 9:17, 25], i tillegg til andre plager. Når den onde ånden grep tak i sønnen, fikk sønnen krampetrekninger, frådet om munnen og skar tenner før han ble liggende helt slapp.)

Be elevene forestille seg at de er denne faren, og tenke på hvordan deres tro på Frelseren og hans kraft kunne ha blitt påvirket da disiplene ikke kunne helbrede sønnen.

Be de utvalgte elevene om å fortsette å lese sine deler i Markus 9:19-22 høyt. Be klassen følge med og forestille seg hvordan denne faren kan ha følt det da han samtalte med Frelseren.

  • Hva tror du denne faren følte da han samtalte med Frelseren?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter hva eldste Holland legger til vår forståelse av denne farens følelser og bønner.

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Uten annet håp igjen, bedyrer denne faren den tro han har og bønnfaller verdens Frelser: ‘Om du kan gjøre noe, ha medynk med oss og hjelp oss’ [Markus 9:22; uthevelse tilføyd]. Jeg kan knapt lese disse ordene uten å gråte. Flertallspronomenet oss er tydeligvis brukt med hensikt. Denne mannen sier i praksis: ‘Hele familien ber deg. Vår kamp slutter aldri. Vi er utmattet. Vår sønn faller i vannet. Han faller i ilden. Han er stadig i fare, og vi er stadig redde. Vi har ingen annen å henvende oss til. Kan du hjelpe oss? Vi vil være takknemlige for hva som helst – en delvis velsignelse, et lite glimt av håp, en liten lindring av byrden denne guttens mor bærer hver dag’” (“Herre, jeg tror,” Ensign eller Liahona, mai 2013, 93).

Be eleven som leser Frelserens ord, om å lese Markus 9:23 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Frelseren underviste denne faren.

  • Hvem trengte denne faren å tro på?

  • Hvilket prinsipp underviste Frelseren denne faren? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de finner følgende sannhet: Hvis vi tror på Jesus Kristus, vil alt være mulig for oss. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordene i vers 23 som underviser dette prinsippet.)

Forklar at “alt” gjelder alle rettferdige velsignelser som er i samsvar med Guds vilje, hensikt og tidsplan.

  • Hvordan kan det å tro på dette prinsippet hjelpe noen som står overfor problemer som synes umulige å overvinne?

Be eleven som leser farens ord, om å lese Markus 9:24 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til farens reaksjon på prinsippet Frelseren underviste.

  • Hvordan vil du beskrive denne farens tro akkurat da?

Be elevene merke seg de to delene av denne farens reaksjon. Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland. Be klassen lytte etter hva farens erklæring illustrerer om hva vi kan gjøre hvis vi føler “vantro”, tvil eller frykt.

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Når han står overfor utfordringen med tro, bedyrer faren først sin styrke, for så å erkjenne sin begrensning. Hans første erklæring er bekreftende og uten betenkelighet: ‘Jeg tror!’ Jeg vil si til alle som ønsker mer tro: Husk denne mannen! I øyeblikk med frykt eller tvil eller urolige tider, hold på det terreng dere allerede har vunnet, selv om det er begrenset. I den vekst vi alle må oppleve i jordelivet, vil det åndelige motstykke til denne guttens lidelse eller denne farens fortvilelse komme til oss alle. Når disse øyeblikkene kommer og problemer dukker opp som ikke har en umiddelbar løsning, hold fast på det dere allerede vet, og stå sterkt til ytterligere kunnskap kommer” (“Herre, jeg tror,” 93–94).

  • Hva kan vi lære av denne faren om hva vi kan gjøre hvis vi føler vantro? (Når elevene har svart, skriver du følgende ufullstendige setning på tavlen: Hvis vi holder fast på det vi tror…)

  • Hva kan den andre delen av denne farens uttalelse i vers 24 lære oss om å takle vantro? (Når elevene har svart, kan du legge til følgende til setningen på tavlen: og søker Herrens hjelp,…)

Be en elev lese Markus 9:25-27 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Frelseren gjorde som følge av farens bønner.

  • Hva gjorde Frelseren som følge av farens bønner?

  • Hvordan vil du fullføre setningen på tavlen, basert på det du har lært av denne beretningen? (Når elevene har svart, fullfører du setningen på tavlen slik at den formidler følgende prinsipp: Hvis vi holder fast i det vi tror på og søker Herrens hjelp, vil han hjelpe oss å styrke vår tro.)

Se på situasjonene som står på tavlen, som dere snakket om i begynnelsen av leksjonen.

  • Hvordan kan dette prinsippet brukes i slike situasjoner?

  • Når har du eller noen du kjenner, mottatt Herrens hjelp til å overvinne vantro ved å holde fast i troen og søke hans hjelp? (Du kan gjerne også fortelle om en erfaring.)

Oppfordre elevene til å anvende dette prinsippet hvis de føler vantro.

Minn elevene på at denne faren i utgangspunktet kom med sønnen til noen av Jesu disipler for at han skulle bli helbredet. Be elevene tenke seg at de er disse disiplene.

  • Hva ville du kanskje ha tenkt eller følt etter at dere ikke klarte å drive den onde ånden ut av gutten?

Be en elev lese Markus 9:28 høyt, og be klassen se etter spørsmålet disiplene stilte Jesus.

  • Hvilket spørsmål stilte disiplene Jesus?

Be elevene gjennomgå Markus 9:19, og se etter hvordan Frelseren beskrev dem som var tilstede, heriblant disiplene. (De var “vantro”.) Forklar at vantro her sikter til manglende tro på Jesus Kristus. Tro på Jesus Kristus er nødvendig for at prestedømsvelsignelser skal være effektive.

Be en elev lese Markus 9:29 høyt. Be klassen følge med, og se etter Frelserens svar på disiplenes spørsmål.

  • Hva underviste Frelseren disiplene?

  • Hvordan kan bønn og faste påvirke en persons tro? (Når elevene har svart, kan du hjelpe dem å forstå følgende sannhet: Vi kan styrke vår tro på Jesus Kristus ved bønn og faste.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse fra heftet Tro mot pakten. Be klassen lytte etter forskjellige situasjoner hvor denne sannheten kan gjelde:

“Denne beretningen [om at Jesus drev ut en ond ånd fra en manns sønn] viser at bønn og faste kan gi ekstra styrke til dem som gir og mottar prestedømsvelsignelser. Beretningen kan dessuten anvendes på våre personlige anstrengelser for å etterleve evangeliet. Hvis du har en svakhet eller synd du har strevd med å overvinne, trenger du kanskje å faste og be for å få den hjelp eller tilgivelse du søker. I likhet med den demonen Kristus drev ut, er kanskje din vanskelighet av en slik art at den bare kan overvinnes med bønn og faste” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 45).

  • Hva sier denne uttalelsen er noen situasjoner hvor denne sannheten kan gjelde?

  • Når har bønn og faste bidratt til å styrke din tro på Kristus og latt deg motta de rettferdige velsignelsene du søkte?

Be elevene reflektere over velsignelser de ønsker for seg selv eller andre, som kan oppnås ved å øke deres tro på Jesus Kristus ved bønn og faste. Oppfordre dem til å skrive ned et mål om å be og faste for disse velsignelsene på neste fastesøndag.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene-repetisjon

Vurder å se fremover på noen av Kjenn Skriftene-skriftstedene elevene kanskje ennå ikke er kjent med. Be dem lese og markere dem. Du kan gi et nytt Kjenn Skriftene-skriftsted til hver elev eller til par, og be dem om å lage tegninger som skildrer sannhetene i skriftstedene deres. Be dem forklare tegningene sine for klassen. Du kan gjerne henge opp bildene til fremtidig bruk.

(Merk: Du kan bruke denne aktiviteten i begynnelsen eller slutten av en hvilken som helst leksjon, hvis tiden tillater det.)

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Markus 9:22-24. Vi må holde fast i det vi tror på og søke hjelp til å styrke vår tro

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum ga følgende råd med hensyn til å styrke vår tro:

“Når problemer oppstår og spørsmål dukker opp, innled ikke deres søken etter tro ved å si hvor mye dere ikke har, og dermed lede an med deres ‘vantro’… Jeg ber dere ikke påberope dere en tro dere ikke har. Jeg ber dere om å være tro mot den tro dere har. Noen ganger kan vi opptre som om en ærlig erklæring av tvil er en større tilkjennegivelse av moralsk mot enn en ærlig erklæring av tro. Det er det ikke! La oss derfor alle huske det klare budskap i denne beretningen i Skriftene: Vær så ærlige om deres spørsmål som dere trenger å være – livet er fullt av dem om et eller annet emne. Men hvis dere og deres familie ønsker å bli helbredet, må dere ikke la disse spørsmålene hindre troen i å bevirke sitt mirakel…

Når tvil eller vanskeligheter kommer, ikke vær redde for å be om hjelp. Hvis vi ønsker den like ydmykt og ærlig som denne faren gjorde, kan vi få den. Skriftene uttrykker slike oppriktige ønsker som at vi har ‘ærlig hensikt’, søker noe ‘av hele [vårt] hjerte [og] ikke viser falskhet og hykleri for Gud’ [2 Nephi 31:13]. Jeg vitner om at som svar på den slags bønn, vil Gud alltid sende hjelp fra begge sider av sløret for å styrke vår tro” (“Herre, jeg tror”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 94).

Hvis noen av elevene sliter med tvil eller frykt som følge av spørsmål om læren eller historien i Frelserens kirke, kan du be dem studere relevante oppføringer fra Kirkens Gospel Topics- sider (se lds.org/topics).

Markus 9:28-29. Faste kombinert med bønn

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum sa:

“I Skriftene ser vi at fasten nesten alltid er forbundet med bønn. Uten bønn er ikke fasten fullstendig, den betyr bare at man er sulten. Hvis vi vil at fasten skal være mer [enn bare å la være å spise], må vi oppløfte vårt hjerte, vårt sinn og vår stemme i bønn til vår himmelske Fader. Faste ledsaget av mektig bønn er full av kraft” (“Fasteloven”, Liahona, juli 2001, 88).

For flere instruksjoner om å kombinere faste med bønn, herunder dettes virkning i form av større åndelig kraft i vårt liv, se eldste Carl B. Pratt, “Velsignelsene knyttet til riktig faste”, Ensign eller Liahona, nov. 2004, 47–49.

Skriv ut