Bibliotek
Leksjon 84: Apostlenes gjerninger 3


Leksjon 84

Apostlenes gjerninger 3

Innledning

Ved tempelporten helbreder Peter og Johannes en mann som har vært lam fra fødselen av. Peter forkynte deretter for de menneskene som hadde vært vitne til denne helbredelsen. Han vitnet om Jesus Kristus, ba dem om å omvende seg, og profeterte om gjengivelsen av evangeliet i de siste dager.

Undervisningsforslag

Apostlenes gjerninger 3:1–11

Peter og Johannes helbreder en mann som har vært lam fra fødselen av.

Be elevene tenke på en gang de ba om en spesiell ting (for eksempel en bursdagsgave eller en julegave) men fikk noe annet isteden. Be noen få av dem om å dele sine opplevelser og forklare hva de følte når de ikke fikk det de hadde ønsket seg.

  • Hvordan kan vi sammenligne disse opplevelsene med å søke velsignelser fra vår himmelske Fader gjennom bønn? (Noen ganger besvarer ikke vår himmelske Fader våre bønner slik vi forventer, eller gir oss de velsignelsene vi ber om.)

Be elevene grunne på opplevelser der de ikke har mottatt det svar, eller den velsignelsen fra vår himmelske Fader som de hadde forventet seg.

Be elevene, mens de leser Apg 3, om å se etter et prinsipp som vil hjelpe dem når de ikke mottar svar eller velsignelser fra Herren slik som de forventer.

Be en elev lese Apg 3:1-3 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvem Peter og Johannes møtte ved tempelporten.

  • Hvem møtte Peter og Johannes ved tempelporten?

  • Hva betyr det at denne mannen ba om “en almisse”? (vers 3). (Du kan gjerne forklare at almisser er gjenstander som blir gitt til de fattige.)

Påpek at vi lærer i Apg 4:22 at den lamme mannen var mer enn 40 år gammel.

  • Med tanke på at denne mannen ikke hadde vært i stand til å gå på 40 år, hvilken tilstand kan føttene hans ha vært i?

Be klassen tenke gjennom hvordan det kunne føles å være i den lamme mannens sted.

  • Hvilke typiske måter kan folk reagere på med hensyn til noen som er i denne mannens situasjon?

Be en elev lese Apg 3:4-7 høyt. Be klassen følge med og se etter hva Peter gjorde for denne mannen.

  • Hva gjorde Peter for denne mannen?

  • Hva gjør sterkest inntrykk på deg angående Peters gjerninger og ord?

Be en elev lese Apg 3:8 høyt, og be klassen se etter hva mannen gjorde etter at Peter “reiste ham opp” (vers 7).

  • Hva gjorde mannen etter at Peter “reiste ham opp”?

  • På hvilke måter var velsignelsen som denne mannen mottok, bedre enn de almisser han opprinnelig hadde bedt om?

Minn elevene på den opplevelsen der de mottok et svar eller en velsignelse fra vår himmelske Fader som var annerledes enn de hadde forventet seg.

  • Hvilken sannhet kan vi lære fra Apg 3:1-8 som kan hjelpe oss når vi ikke mottar det svaret eller den velsignelsen vi forventer fra vår himmelske Fader? (Elevene kan bruke forskjellige ord men skulle finne frem til følgende sannhet: Vår himmelske Fader svarer ikke alltid på våre bønner slik vi ønsker eller forventer at han skal, men hans svar er alltid til vårt eget beste. Skriv denne sannheten på tavlen, og overvei å be elevene skrive det i Skriftene sine ved siden av vers 6.)

  • Hvordan vil vår himmelske Fader kunne besvare våre bønner annerledes enn hva vi forventet at han ville gjøre? (For eksempel kan han gi oss styrke til å utholde en prøvelse istedenfor å fjerne den, eller han kan gi oss visdom slik at vi kan løse problemet istedenfor at han skal løse det for oss.)

Forklar at i hendelsen som er nedtegnet i Apg 3:1-8, er det klart at det denne mannen mottok, var bedre enn det han hadde bedt om. I andre tilfeller er det imidlertid ikke så tydelig at det vi mottar er bedre enn det vi ba om.

  • Hvordan kan det å huske sannheten som er skrevet på tavlen, hjelpe oss når vi mottar et svar på bønn som er forskjellig fra det svaret vi forventer?

Be elevene grunne på opplevelser der Herrens svar på deres bønner var forskjellig fra det svaret de ønsket, men som viste seg å være til deres eget beste. Be noen få elever fortelle om sine erfaringer. Du kan også godt fortelle om en erfaring du selv har hatt.

Be en elev lese Apg 3:9-11 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan folket reagerte på mannens helbredelse.

  • Hvordan reagerte folket på mannens helbredelse?

Apostlenes gjerninger 3:12-26

Peter vitner om Jesus Kristus og forkynner omvendelse

Be klassen forestille seg at de var blant folket i templet som var vitne til helbredelsen av den lamme mannen. Påpek at disse menneskene ofte hadde sett den lamme mannen tigge når de kom inn gjennom tempelporten, men etter at han var blitt helbredet så de ham hoppe og gå.

  • Hvis du hadde vært blant folket i templet, hvordan tror du ditt syn på Peter og Johannes kunne ha endret seg etter å ha vært vitne til dette miraklet?

La elevene gå sammen to og to. Be hvert par om å lese Apg 3:12–16 høyt sammen, og se etter hvordan Peter forklarte helbredelsen av den lamme mannen til folkemengden. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du spørre:

  • Tok Peter æren for å ha helbredet mannen?

  • Med hvilken myndighet sa Peter at mannen var blitt helbredet? (Når elevene har svart, skriv følgende sannhet på tavlen: Jesu Kristi tjenere kan utrette mirakler gjennom tro på hans navn.)

Forklar at Peter brukte denne anledningen til å undervise folket om Jesus Kristus, som nylig hadde blitt dømt til døden av sitt eget folk, men som hadde overvunnet døden gjennom sin oppstandelse.

Be en elev lese Apg 3:17-21 høyt, inkludert endringene i Kirkens engelske bibel, Joseph Smiths oversettelse i vers 17 (se fotnote a) og 20 (se fotnote b). Be klassen følge med, og se etter Peters råd til folket.

  • Hva rådet Peter folket til å gjøre?

For å hjelpe elevene å forstå Peters budskap, påpek at Peter talte til det folket som hadde bedt om eller sagt seg enig i korsfestelsen av Jesus Kristus (se Apg 3:14-15). Be en elev lese høyt følgende uttalelse av profeten Joseph Smith:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“[Peter] sa ikke til dem, ‘Omvend dere og bli døpt til forlatelse for deres synder’, men han sa, ‘Fatt da et annet sinn og omvend dere, så deres synder kan bli utslettet, for at husvalelsens tider kan komme fra Herrens åsyn.’ [Apg 3:19.]

“… De kunne ikke bli døpt til syndenes forlatelse fordi de hadde spilt uskyldig blod” (i History of the Church, 6:253).

Vis til utsagnet “for at husvalelsens tider kan komme fra Herrens åsyn, og han kan sende den Messias som forut er utkåret for dere, Jesus” (vers 19-20).

  • Hva tror du dette utsagnet viser til?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Denne utvalgte tiden, denne husvalelsens tid, skal finne sted ved Mennskesønnens annet komme, på den dagen da Herren sender Kristus tilbake til jorden igjen.

… Det er på den dagen ‘jorden vil bli fornyet og få sin paradisiske herlighet’. (Tiende trosartikkel.) Det er tiden for den ‘nye jord’ som Jesaja så (Jesaja 65:17), den jord som vil bestå når ugudeligheten avtar, når tusenårsriket blir innledet” (i Conference Report, okt. 1967, 43).

Bilde
Det annet komme

Vis på tavlen bildet Det annet komme (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 66; se også LDS.org). Merk det med å skrive Husvalelsens tid på tavlen ved siden av bildet.

  • Hvordan vil jorden bli fornyet ved Jesu Kristi annet komme? (Den vil bli renset fra ugudelighet)

Påpek uttrykket “de tider da alt det blir gjenopprettet” (vers 21).

  • Hva tror du “de tider da alt det blir gjenopprettet” henviser til? (Du kan gjerne vise til Apg 3:21, fotnote a i Kirkens engelske bibel for å hjelpe elevene å forstå at dette henviser til gjenopprettelsen av evangeliet i de siste dager. Jesus Kristus skulle bli i himmelen gjennom det kommende frafallet, men han ville komme tilbake til jorden for å tilveiebringe gjengivelsen eller gjenopprettelsen av alle ting henhørende til evangeliet. Du kan også gjerne påpeke at Peter brukte uttrykket “de tider da alt det blir gjenopprettet” for å beskrive tilfeller da Jesus Kristus ville besøke jorden før sitt annet komme.

  • Når har Jesus Kristus besøkt jorden som en del av gjenopprettelsen av evangeliet i de siste dager? (Elevene kan nevne Frelserens tilstedeværelse i Joseph Smiths første syn [se Joseph Smith – Historie 1:17] og i Kirtland tempel [se L&p 110:2-5].)

Bilde
Det første syn

Vis på tavlen bildet Det første syn (Kunst inspirert av evangeliet, nr. 90; se også LDS.org). Merk det med å skrive De tider da alt det blir gjenopprettet på tavlen ved siden av bildet.

  • Hvem, i tillegg til Peter, har forkynt om evangeliets gjenopprettelse i de siste dager, ifølge vers 21? (Ved å bruke sine egne ord, skulle elevene finne frem til følgende læresetning: Profeter i alle tidsaldre har forutsagt alle tings gjenopprettelse i de siste dager.)

Oppsummer Apg 3:22-26 ved å forklare at Peter vitnet om at Moses og “alle profetene fra Samuel av og senere” (vers 24) har forkynt om Jesus Kristus og advart mot konsekvensene av å fornekte ham (vers 23).

Du kan gjerne avslutte med å dele ditt vitnesbyrd om at Jesus Kristus har kommet til jorden som en del av evangeliets gjengivelse i de siste dager, og at han vil komme tilbake ved sitt andre komme for å rense jorden for ugudelighet.

Bilde
Kjenn Skriftene ikon
Kjenn Skriftene – Apg 3:19-21

For å hjelpe elevene å forstå hvordan de kan bruke Apg 3:19-21 i misjonærarbeidet, presenter følgende antatte hendelse: En undersøker spør, “Hvor i Bibelen står det at evangeliet skulle bli gjengitt i de siste dager?”

La elevene gå sammen to og to. Be hvert par om å forberede et svar på dette spørsmålet ved å bruke Apg 3:19-21 og minst ett annet skriftsted fra Bibelen. Du kan oppfordre dem til å slå opp “Gjengivelsen av evangeliet” i Veiledning til Skriftene.

Etter tilstrekkelig tid, ber du en elev om å rollespille undersøkeren og et av elevparene om å rollespille misjonærer foran klassen. Be elevparet som rollespiller misjonærer om å dele sitt forberedte svar med den eleven som rollespiller undersøker.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Apostlenes gjerninger 3:6. “Det jeg har, det gir jeg deg”

Da han virket som dekanus for religionsundervisningen ved Brigham Young University, forklarte eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum følgende:

“Peter hadde ingen penger, men han hadde stor rikdom: ‘det han hadde’, innbefattet alle nøkler til Guds rike på jorden, prestedømskraft til å oppreise døde, tro til å styrke ben og sener, en sterk høyre hånd av kristent fellesskap. Han kunne ikke bidra med sølv eller gull, men han kunne gi det som alltid kan skaffes ‘uten penger og uten betaling’ (Jesaja 55:1) – og han gav det” (“The Lengthening Shadow of Peter,” Ensign, sept. 1975, 30).

Apostlenes gjerninger 3:7. “Og han grep hans høyre hånd og reiste ham opp”

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte at hendelsen der Peter helbredet den lamme mannen, viser den sannhet at prestedømsbærere handler på vegne av Jesus Kristus når de gir velsignelser:

“Peter ba ikke om at Herren måtte helbrede krøplingen, han ba ikke til Gud om at han måtte utøse sin nåde og helbredende kraft over den lamme mannen. Isteden – idet han handlet i Herrens navn og med kraft fra en prestedømsmyndighet han allerede hadde mottatt – befalte han selv at miraklet skulle skje. Peter var Herrens tjener, hans representant og utsending, han handlet på vegne av Kristus, og gjorde det Mesteren ville ha gjort om han personlig var tilstede” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965–73], 2:46).

Denne sannheten kommer også frem i L&p 36:2, der Herren erklærte, “Jeg vil legge min hånd på deg [Edward Partridge] ved min tjener, Sidney Rigdons hånd.”

President Harold B. Lee underviste en annen viktig sannhet, der han brukte som eksempel Peters oppførsel etter at Peter hadde helbredet den lamme mannen ved prestedømmets kraft.

“Se for deg dette bildet av denne edle sjel, den øverst apostelen, kanskje med armen rundt skulderen til mannen, der han sier, ‘Nå, min gode mann, ha mot, jeg skal ta noen skritt sammen med deg. La oss gå sammen, og jeg forsikrer deg om at du kan gå, for du har mottatt en velsignelse ved den kraft og myndighet som Gud har gitt til oss menn, hans tjenere.’ Mannen hoppet av glede.

Man kan ikke løfte en annen sjel før man står på høyere grunn enn vedkommende. Du må være sikker, hvis du skal redde ham, på at du selv er et eksempel på hvordan du vil at han skal bli. Man kan ikke tenne en flamme i en annens sjel, med mindre den brenner i ens egen sjel.” (“Stå på hellige steder,” Ensign, juli 1973, 123).

Skriv ut