Bibliotek
Leksjon 40: Markus 9:30-50


Leksjon 40

Markus 9:30-50

Innledning

Jesus fortalte sine disipler om sin forestående død og oppstandelse, og underviste dem om hvem som skal være den største i Guds rike. Han advarte mot konsekvensene av å lede andre til synd, og ba disiplene om å unngå påvirkninger som ville få dem til å synde.

Undervisningsforslag

Markus 9:30-37

Jesus forutsier sin død og oppstandelse, og underviser om hvem som skal være den største i Guds rike

Ta med til klassen noe som har en sterk aroma som elevene vil kjenne igjen (for eksempel en nyoppskåret appelsin eller løk, eller nybakt brød). Før leksjonen legger du dette på et sted i klasserommet hvor elevene ikke kan se det.

Begynn leksjonen med å spørre elevene om de la merke til en ny aroma da de kom inn i klasserommet.

  • Hva, om noe, fikk denne aromaen dere til å tenke på eller gjøre da dere gjenkjente den?

Forklar at omtrent slik en aroma kan påvirke oss, kan vi påvirke andres tanker og adferd. Be elevene lete etter sannheter i Markus 9:30-50 som kan hjelpe dem å vurdere sin innflytelse på andres innsats for å følge Frelseren, så vel som hvilken innflytelse andre har på dem.

Forklar at etter å ha drevet en ond ånd ut av en ung mann (se Markus 9:17-29), reiste Frelseren gjennom Galilea sammen med sine disipler. Be en elev lese Markus 9:31-32 høyt. Be klassen følge med, og se etter hendelsene Frelseren profeterte om.

  • Hvilke hendelser profeterte Frelseren om?

Gi et sammendrag av Markus 9:33-37 ved å forklare at da Jesus kom til Kapernaum, underviste han disiplene om hvem som vil være den største i Guds rike. Han befalte dem også å motta i kirken dem som ydmyker seg som barn og som mottar ham (se Joseph Smiths oversettelse, Markus 9:34-35 [i Markus 9:37, fotnote a i Kirkens engelske utgave av Skriftene]). (Merk: Disse læresetningene vil bli dekket i større dybde i leksjonen om Markus 10.)

Markus 9:38-50

Jesus advarer mot å påvirke andre til å synde og å ikke ta avstand fra onde innflytelser

Be en elev lese Markus 9:38. Be klassen følge med, og se etter situasjonen apostelen Johannes fortalte Frelseren om.

  • Hva rapporterte Johannes til Frelseren?

Forklar at apostlene forbød denne mannen å drive ut onde ånder fordi han ikke reiste sammen med de tolv apostlene. Frelseren sa imidlertid at de ikke skulle forby mannen det (noe som tyder på at han var en rettferdig mann som hadde myndighet), og sa at de som hjelper hans representanter, vil bli belønnet (se Markus 9:39-41).

Be en elev lese Markus 9:42 høyt. Be klassen følge med, og se etter Frelserens advarsel. Forklar at i denne sammenhengen betyr ordet forføre å påvirke andre til å snuble, å føre på villspor, eller å påvirke noen til å synde eller oppgi sin tro.

  • Hvilken gruppe mennesker advarte Frelseren mot å påvirke til å synde? (Du må kanskje forklare at “disse små som tror på [Jesus]”, omfatter dem som er unge i troen, for eksempel ungdom og nye konvertitter, så vel som hans ydmyke, tillitsfulle disipler i alle aldre.)

  • Hva var Jesu advarsel mot å påvirke hans disipler til å synde? (Han antydet at det ville være bedre å dø enn å oppleve den intense lidelse og adskillelse fra Gud som vi vil oppleve hvis vi påvirker andre til å synde.)

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Frelserens advarsel i vers 42? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men bør finne følgende prinsipp: Hvis vi påvirker noen som tror på Jesus Kristus, til å synde, vil vi bli holdt ansvarlige overfor Gud.)

  • På hvilke måter kan noen påvirke dem som tror på Jesus Kristus, til å synde?

Minn elevene på aromaen i klasserommet og at akkurat som en aroma, har vi en positiv eller negativ innvirkning på andre. Be elevene tenke over sin innflytelse på dem som tror på Jesus Kristus.

For å forberede elevene til å finne et annet prinsipp som Frelseren underviste, kan du be om en frivillig som har sko med lisser, om å komme frem foran klassen. Be eleven om å løse og knytte en av skoene sine med bare én hånd. Mens eleven prøver å gjøre dette, kan du spørre klassen:

  • Hvilke utfordringer ville du oppleve hvis du mistet en av hendene dine?

  • Hva, om noe, ville være verdt å miste hånden for?

Forklar at bevisst fjerning av en kroppsdel er kjent som amputasjon, og kan utføres dersom en kroppsdel blir alvorlig skadet, infisert eller syk. Selv om amputasjon og påfølgende rehabilitering kan være smertefullt og traumatisk, kan denne prosessen hindre infeksjonen i å spre seg til resten av kroppen og forårsake ytterligere skade eller død.

Be en elev lese Markus 9:43 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Frelseren sa om når det ville være bedre å miste én hånd enn å beholde begge.

  • Når ville det være bedre å miste én hånd enn å beholde begge?

  • Tror dere vi skal ta denne læresetningen bokstavelig, og kutte av en hånd som har “fristet” oss, eller påvirket oss til å synde? (Du må kanskje forklare at Frelseren ikke sa at folk bokstavelig talt skulle kutte av seg hendene sine. Han brukte snarere en talemåte for å understreke viktigheten av det han underviste.)

Be en elev tegne en person på tavlen. Mens eleven tegner, kan du forklare at Joseph Smiths oversettelse av Markus 9:43-48 kan styrke vår forståelse av Frelserens læresetninger i dette skriftstedet. I disse versene lærer vi at Frelseren brukte hånden, foten og øyet til å symbolisere innflytelser i vårt liv som kan få oss til å synde. Be eleven som tegner på tavlen, om å sette ring rundt en hånd, en fot og et øye på tegningen sin. Be så eleven om å sette seg på plassen sin igjen.

Be noen elever etter tur lese høyt fra Joseph Smiths oversettelse, Markus 9:40-48 (i Veiledning til Skriftene). Be klassen følge med, og se etter hva Frelseren sammenlignet med en hånd, en fot, og et øye som har “fristet” noen, eller påvirket noen til å synde. Du må kanskje forklare at ordet livet i Joseph Smiths oversettelse, Markus 9:40-41, 43, sikter til evig liv.

  • Hva symboliserer den fristende hånden, foten og øyet ifølge denne oversettelsen? (Hånden symboliserer våre familiemedlemmer og venner, foten representerer dem vi ser på som et forbilde på hvordan vi skal tenke og handle, og øyet symboliserer våre ledere.)

Merk disse delene med deres tolkninger på elevens tegning på tavlen.

  • Hva lærte Frelseren oss å gjøre med negative innflytelser, eller innflytelser som kan få oss til å synde?

  • Hvordan kan det å trekke oss bort fra negative innflytelser sammenlignes med å amputere en hånd eller fot?

  • Hva kan skje hvis vi ikke trekker oss bort fra negative innflytelser? Hvorfor?

  • Hvilken sannhet kan vi lære av Frelserens læresetninger i disse versene? (Elevene kan bruke andre ord, men bør nevne en sannhet som ligner på denne: Det er bedre å ta avstand fra negative innflytelser enn å ende med å bli adskilt fra Gud. Bruk elevenes ord til å skrive denne sannheten på tavlen.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Walter F. González i De sytti: Be klassen lytte etter andre innflytelser som vi bør trekke oss bort fra.

Bilde
Eldste Walter F. González

“En slik avhogging gjelder følgelig ikke bare venner, men enhver negativ innflytelse, som upassende TV-programmer, nettsteder, filmer, litteratur, spill eller musikk. Hvis vi skriver dette prinsippet på vår sjel, vil det hjelpe oss å motstå fristelsen til å gi etter for negativ innflytelse” (“Det er i dag vi må forberede oss”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 55).

  • Hvilke utfordringer kan vi oppleve ved å ta avstand fra negative innflytelser?

  • Hvordan kan vi vite hva som er den riktige måten å ta avstand fra negative innflytelser på?

Forklar at å ta avstand fra negative innflytelser ikke betyr å behandle andre frekt, fordømme andre eller nekte å omgås dem som ikke er trofaste medlemmer av Kirken. Vi bør imidlertid ta avstand fra, eller unngå å omgås tett med dem som kan påvirke oss til å synde. Selv om vi kanskje ikke kan fjerne eller unngå enhver innflytelse som kan lede oss til synd, vil Herren velsigne oss når vi prøver å ta avstand fra enhver negativ innflytelse vi kan, og når vi prøver å utvikle selvdisiplin til å unngå innflytelser som vi ikke helt kan fjerne.

For å hjelpe elevene å forstå denne sannheten, kan du be to elever om å komme fram foran klassen. Be hver elev lese høyt en av følgende situasjoner, og stille klassen de tilhørende spørsmålene. Be klassen svare på spørsmålene basert på sannheten som er nevnt i Markus 9:43-48.

Situasjon 1. Jeg har venner som ofte oppfordrer meg til å delta i aktiviteter som bryter Guds bud. Jeg tror imidlertid at jeg kan øve god innflytelse på dem hvis jeg fortsetter å være sammen med dem.

  • Vil jeg ikke miste min mulighet til å påvirke disse vennene til det gode hvis jeg tar avstand fra dem? Hva slags forhold bør jeg ha til dem?

  • Hva bør jeg si og gjøre for å ta avstand fra disse vennene på en passende måte?

Situasjon 2. Jeg har likt et populært band i flere år. I noen av sine siste låter og intervjuer har de oppfordret til adferd og oppfatninger som er i strid med Herrens normer og læresetninger.

  • Det er da bare musikk og tekst, ikke sant? Hva er faren ved å fortsette å lytte til musikken deres og følge dem på sosiale medier?

Takk de frivillige for hjelpen, og be dem gå tilbake til plassene sine. Spør klassen:

  • Selv om det å ta avstand fra innflytelser som leder oss til å synde, noen ganger kan være vanskelig, hva kan dette offeret gi oss? (Mange velsignelser, innbefattet evig liv.) Hvorfor er denne belønningen verdt ethvert offer?

  • Når har du eller noen du kjenner, valgt å ta avstand fra negative innflytelser? (Minn elevene på at de ikke bør fortelle noe som er for personlig eller privat.) Hva var vanskelig ved å ta avstand fra denne innflytelsen? Hvilke velsignelser kom ved å gjøre det?

Be elevene tenke over om det er noen innflytelser i livet deres som kan lede dem til å synde. Oppfordre dem til å skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken hvordan de vil ta avstand fra disse innflytelsene.

Gi et sammendrag av Markus 9:49-50 ved å forklare at Frelseren lærte sine disipler å ha et fredelig forhold til hverandre.

Avslutt med å oppmuntre elevene til å følge eventuelle tilskyndelser de fikk i løpet av denne leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Markus 9:31. “Menneskesønnen”

“Menneskesønnen” er “en tittel som Jesus Kristus brukte om seg selv (Lukas 9:22; 21:36). Den betydde sønn av Hellighetens menneske. Hellighetens menneske er et av Gud Faderens navn. Når Jesus kalte seg Menneskesønnen, erklærte han åpenlyst sitt guddommelige slektskapsforhold til Faderen. Vi finner denne tittelen ofte i evangeliene. Åpenbaring i de siste dager bekrefter den spesielle betydning den har og hvor hellig dette navnet på Frelseren er (L&p 45:39; 49:6, 22; 58:65; Moses 6:57)” (Veiledning til Skriftene, “Menneskesønnen”, scriptures.lds.org).

Markus 9:38-40. Mannen som drev ut onde ånder i Frelserens navn

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte at apostelen Johannes var bekymret for mannen som drev ut onde ånder i Frelserens navn, muligens fordi mannen “ikke tilhørte den indre krets av disipler som reiste, spiste, sov og samtalte kontinuerlig med Mesteren. Lukas skrev: ‘Fordi han ikke er i følge med oss.’ Med andre ord, han er ikke en av våre reisefeller. Men ut fra vår Herres svar er det tydelig at han var medlem av riket, en rettmessig forvalter som handlet med prestedømmets myndighet og troens kraft. Enten var han ukjent for Johannes, som derfor feilaktig antok at han måtte være uten myndighet, eller så antok Johannes feilaktig at det bare var De tolv som kunne drive ut onde ånder, og ikke alle trofaste prestedømsbærere. Det er fullt mulig at han som drev ut onde ånder, var en sytti. Det står ingenting i Det nye testamente om da De syttis første quorum ble kalt, men da Jesus (ved en senere anledning) kalte et annet quorum av sytti, ga han dem uttrykkelig myndighet til å drive ut onde ånder. (Lukas 10:1–20.)” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965-73], 1:417).

“Frelserens svar til Johannes i Markus 9:40 forsikret Johannes og De tolv om at mannen var en disippel med myndighet, selv om han ikke var apostel” (New Testament Student Manual [Church Educational System manual, 2014], 125).

Markus 9:42. “[Det var] bedre om det var hengt en kvernstein om halsen hans”

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum underviste om Frelserens advarsel i Markus 9:42:

“Få forbrytelser er så grove og ondsinnede som å undervise falsk lære og lede sjeler bort fra Gud og frelse… Hvis evig glede er belønningen som gis dem som underviser sannheten og bringer sjeler til frelse, skal ikke de som underviser falske læresetninger og fører sjeler til fortapelse, motta evig anger som sin lønn? (L&p 18:10–16)

…Det er bedre å dø og bli nektet velsignelsene ved å fortsette å leve på jorden, enn å leve og lede sjeler bort fra sannheten og derved motta evig fordømmelse” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965–73], 1:420).

Markus 9:43-48. Vi må trekke oss bort fra innflytelser som kan få oss til å synde

President Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum forklarte når det er riktig å ta avstand fra dem som kan få oss til å synde:

“Hvem vil dere velge å omgås med?

Dere vil møte mange gode mennesker som også tror på Gud. Enten de er jøder, katolikker, protestanter eller muslimer, vet troende at det faktisk finnes absolutt sannhet…

På deres vei gjennom livet vil dere også bli kjent med personer som ikke tror på Gud. Mange av dem har ennå ikke funnet guddommelig sannhet, og vet ikke hvor de skal lete etter den. Men dere ungdom av edel fødselsrett kommer dem til unnsetning…

Når dere omgås med ikke-troende, må dere være oppmerksom på at det kan være noen som ikke ønsker deres beste (se L&p 1:16; 89:4). Så snart dere oppdager dette, må dere flykte fra dem raskt og for godt (se 1 Timoteus 6:5–6, 11)” (“Hva vil dere velge?” Ensign, jan. 2015, 33, eller Liahona, jan. 2015, 21).

Markus 9:43-48. Å komme “til helvete… hvor deres orm aldri dør og ilden ikke slokner”

Ordet helvete i Markus 9:43, 45, 47 er en oversettelse av ordet gehenna, som er den greske formen for de hebraiske ordene ge hinnom, som betyr “Hinnoms dal”. I denne dype dalen syd for Jerusalem, “ofret avgudsdyrkende jøder sine barn til [den hedenske guden] Molok (2 Korinterbrev 28:3; 33:6; Jeremia 7:31; 19:2–6)” (Bible Dictionary, “Hell”). Etter at kong Josia fikk slutt på denne skikken, ble dalen “brukt til å brenne byens avfall (2 Kongebok 23:10), og ble på denne måten symbolsk for et tortursted (Matteus 5:22, 29–30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Markus 9:43, 45, 47; Lukas 12:5; Jakobs brev 3:6). Uttrykk som ‘helvetes ild’ kommer trolig av inntrykk som ble skapt ved synet av denne ustanselige brenningen, og er et symbol på deres pine som er bevisst ulydige mot Gud” (Bible Dictionary, “Hell”).

Markus 9:44, 46 nevner at de opprørske har en orm som “aldri dør”. Noen typer ormer gnager seg gjennom avfall. Parasittiske ormer angriper levende kropper og forårsaker forskjellige plager og intens smerte. Dermed symboliserer ormen som “aldri dør” de opprørskes minner og samvittighetskvaler som kontinuerlig vil gnage på dem og plage dem i det neste liv.

Skriv ut