Seminar og institut
Lektion 3: Det store frafald


Lektion 3

Det store frafald

Indledning

Jesus Kristus oprettede sin kirke under sin tjenestegerning på jorden. »Apostlene fortsatte efter Kristi himmelfart med at anvende de nøgler, som han havde efterladt hos dem. Men på grund af medlemmernes ulydighed og tab af troen døde apostlene, uden at nøglerne blev overdraget til efterfølgere. Vi kalder denne tragiske episode for ›frafaldet‹« (Henry B. Eyring, »Den sande og levende kirke«, Liahona, maj 2008, s. 21). På grund af dette udbredte frafald fjernede Herren præstedømmets myndighed fra folket. En forståelse af det store frafald hjælper os til bedre at forstå behovet for en gengivelse af Jesu Kristi evangelium i de sidste dage.

Forslag til undervisningen

Bemærk: Da denne lektion foreslår brug af en genstand og flere billeder som hjælpemidler, er det en god idé at have disse genstande klar på forhånd. Disse omfatter en slags mekanisk del og følgende billeder: Kristus ordinerer apostlene (Evangelisk kunst, 2009, nr. 38; se også LDS.org), En ung mand bliver døbt (nr. 103), Helligåndsgaven (nr. 105), Velsignelse af nadveren (nr. 107) og Ungt par går i templet (nr. 120).

Billede
Kristus ordinerer apostlene
Billede
En ung mand bliver døbt
Billede
Helligåndsgaven
Billede
Velsignelse af nadveren
Billede
Ungt par går i templet

Jesus Kristus oprettede sin kirke, da han var på jorden

Medbring en mekanisk del, som er nødvendig for, at en maskine eller noget udstyr kan virke (såsom en ledning til et apparat eller computer, en kæde eller hjul fra en cykel eller tændrør til en bil). Vis den til eleverne og spørg dem, hvor den hører til, og hvad man bruger den til. (Hvis du ikke kan skaffe en mekanisk del, så tegn en på tavlen).

  • Hvad sker der, når denne del mangler på det udstyr, den hører til?

  • Hvordan kan dette eksempel sammenlignes med Jesu Kristi kirke? (Jesu Kristi kirke har vigtige komponenter. Uden disse komponenter kan den ikke fungere eller endog eksistere).

Bed dem om at begynde at tænke over, hvilke dele af Kirken der er vigtige, for at den kan fungere og tilbyde frelse til verden. Skriv overskriften Vigtige elementer i Jesu Kristi kirke på tavlen.

Bed en om at læse Efeserne 2:19-22 højt. Bed klassen om at følge med og finde det fundament, hvorpå Jesus Kristus byggede sin kirke i løbet af sin jordiske tjenestegerning. (Du kan eventuelt give dem sidenumrene for at hjælpe dem med at finde de skriftsteder i Det Nye Testamente, som de skal læse i denne lektion). Når de har fortalt, hvad de har fundet ud af, skriver du følgende sandhed på tavlen under overskriften: Apostlene og profeterne udgør grundvolden i Jesu Kristi kirke. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer sætningen i Efeserne 2:20, der belærer om denne sandhed.

  • Hvorfor tror I, at apostle og profeter betegnes som Kirkens »grundvold«?

Hjælp dem til at finde andre vigtige elementer i Jesu Kristi kirke ved at vise billedet Kristus ordinerer apostlene (Evangelisk kunst, nr. 38). Bed en om at forklare, hvad der sker på billedet. Bed derefter en anden om at læse Markus 3:13-14 højt. Bed klassen om at følge med og finde et andet element ved Kirken, der er vigtige for Guds børns frelse. Når de har fortalt, hvad de har fundet ud af, skriver du følgende sandhed på tavlen: Præstedømmets myndighed er nødvendig for at modtage frelsens ordinancer og pagter.

Forklar, at Frelseren inden sin himmelfart gav sine apostle myndighed til at lede kirken og handle i Guds navn for sine børns frelse.

Bed en om læse følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Lad klassen finde et andet vigtigt element ved den sande kirke:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»De sandheder og lærdomme, som vi har modtaget, [er] kommet og vil fortsat komme gennem guddommelig åbenbaring. I nogle trosretninger … [kan] spørgsmål om læresætninger blive en kamp på meninger … Men i Kirken i dag er fastsættelsen af Kristi lære eller rettelsen af lærdomsmæssige afvigelser ligesom i fordums tid et spørgsmål om guddommelig åbenbaring til de personer, som Herren udstyrer med apostolsk myndighed« (»Kristi lære«, Liahona, maj 2012, s. 86).

  • Hvilken væsentlig rolle spiller apostle og profeter ifølge ældste Christofferson? (De kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende sandhed: Apostlene og profeterne fastlægger korrekte læresætninger gennem guddommelig åbenbaring. Du er eventuelt nødt til at minde dem om, at læresætninger henviser til fundamentale, evige sandheder i Jesu Kristi evangelium. Tilføj denne sandhed til listen på tavlen).

Vis dem listen over de Grundlæggende læresætninger, der findes i tillægget til dette hæfte eller i deres skriftstudiebog. Forklar, at seminarelever opfordres til at få en dybere forståelse af de grundlæggende læresætninger i løbet af deres tid i seminar. Dette vil styrke deres vidnesbyrd og forberede dem til at undervise andre i evangeliet. Bed dem om at se efter disse læresætninger i deres studium af Lære og Pagter i år.

Lad dem vælge en af de grundlæggende læresætninger, der betyder noget for dem, og bed nogle få af dem om kort at forklare, hvorfor de har valgt den.

  • Hvorfor er det livsvigtigt, at der undervises i den sande lære, og at den forstås rigtigt i Herrens kirke? (Når de har svaret, kan du eventuelt læse følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum: »Den sande lære ændrer, når den forstås rigtigt, holdning og opførsel« (»Små børn«, Stjernen, jan. 1987, s. 13)).

Hjælp eleverne til at tænke over andre vigtige elementer i Herrens kirke ved at vise billederne En ung mand bliver døbt (Evangelisk kunst, nr. 103), Helligåndsgaven (nr. 105), Velsignelse af nadveren (nr. 107) og Ungt par går i templet (nr. 120). Spørg, hvad dåb, bekræftelse, nadveren og en besegling har til fælles. (De er alle ordinancer).

  • Hvad er en ordinance? (En hellig, formel forordning udført med præstedømmets myndighed).

  • Hvorfor tror I, at disse ordinancer er en meget væsentlig del af Jesu Kristi kirke? (Hjælp dem til at besvare dette spørgsmål ved at bede dem om at læse Johannes 3:5 og derefter spørge dem, hvad der ville ske, hvis de ikke kunne blive døbt. Understreg, at alle præstedømmets frelsende ordinancer ledsages af pagter, der er hellige aftaler med Gud).

Bær vidnesbyrd om, at vi i Jesu Kristi kirke kan modtage ordinancer, der er nødvendige for vores frelse. Føj denne sandhed til listen på tavlen.

Forklar, at efter Jesus Kristus døde, opstod han og steg til himmels. Han var ikke længere fysisk til stede for at lede kirken på jorden. Selvom han ikke længere er fysisk på jorden, leder og vejleder han stadig sine apostle gennem åbenbaring. Under hans apostles lederskab voksede den fordums kirke hurtigt, og tusindvis af mennesker blev døbt. Der blev oprettet forsamlinger af hellige over det meste af det romerske rige. Ældster, biskopper, diakoner, præster, lærere og evangelister (patriarker) blev kaldet og overdraget præstedømmemyndighed af apostlene.

Det store frafald skete i de århundreder, som fulgte Herrens jordiske tjenestegerning

Skriv følgende sandhed på tavlen: Frafald opstår, når folk vender sig bort fra evangeliets sande lære og forkaster Herrens bemyndigede tjenere.

Forklar, at der er forekommet andre perioder med alment frafald gennem verdenshistorien. Et eksempel er det store frafald, som indtraf, efter Frelseren oprettede sin kirke (se 2 Thess 2:1-3). Efter Frelserens apostles død blev evangeliets principper forvansket, og ubemyndigede ændringer blev foretaget i kirkens organisation og præstedømmeordinancer. (Se Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 48-49).

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: Apostlenes Gerninger 12:1-3; 2 Timotheus 4:3-4; 2 Peter 2:1-2.

Forklar, at den oprindelige kirke på trods af apostlenes bestræbelser stod over for trusler. Del klassen op i tre grupper. Bed hver gruppe om at læse en af skriftstedshenvisningerne på tavlen og finde noget, der truede kirken. (For dem, der læser ApG 12:1-3, er du måske nødt til at forklare, at Jakob og Peter var apostle). Lad efter tilstrækkeligt med tid en fra hver gruppe fortælle, hvad gruppen har fundet frem til.

  • Hvorfor tror I, at disse trusler var så faretruende for Kirken?

Bed en om at læse følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum om de store tab, som kirken på Det Nye Testamentes tid dengang oplevede:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Jakob blev dræbt i Jerusalem af Herodes. Peter og Paulus døde i Rom. Overleveringer hævder, at Filip tog til Østen. Meget mere end det ved vi ikke.

De spredtes, og de underviste og vidnede og oprettede Kirken. Og de døde for deres tro, og med deres død indtrådte frafaldets mørke århundreder« (»De Tolv«, Liahona, maj 2008, s. 84).

Bed en anden om at fortsætte med at læse præsident Packers forklaring på det største tab ved det store frafald:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Det mest værdifulde, der gik tabt i forbindelse med frafaldet, var den myndighed, som De Tolv besad – præstedømmenøglerne. For at Kirken kan være hans kirke, skal der være et kvorum af tolv apostle, der besidder nøglerne og kan overdrage dem til andre« (»De Tolv«, s. 84).

  • Hvilken betydning ville tabet af præstedømmets myndighed have for de andre altafgørende elementer i Kirken?

  • Fandtes der en måde, hvorpå mennesker kunne reparere Kirken uden profeter og apostle, præstedømmets myndighed og korrekt kundskab om Jesu Kristi lære? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Bed en om at læse følgende historiske sammenfatning af præsident Packer:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Men som århundrederne gik, begyndte flammen at blafre og gå ud. Ordinancer blev ændret eller forkastet. Myndighedslinjen blev brudt, og myndigheden til at overdrage Helligånden som en gave gik tabt. Frafaldets mørke tidsalder sænkede sig over verden« (»Tunger af ild«, Liahona, juli 2000, s. 8).

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt at forstå det store frafald og dets konsekvenser? (Selvom eleverne kan komme med forskellige årsager, så understreg, at forståelse af dette store frafald hjælper os til at indse, at en gengivelse af Jesu Kristi lære og myndighed var nødvendig for at opveje resultatet af det store frafald).

Forklar, at selvom der ikke igen bliver et stort frafald fra sandheden, må vi beskytte os personligt mod frafald ved at holde pagterne, adlyde buddene, følge Kirkens ledere, deltage i nadveren og konstant styrke vores vidnesbyrd gennem dagligt skriftstudium, bøn og tjeneste (se Tro mod sandheden, s. 48-49). Afslut med at bære dit vidnesbyrd om vor himmelske Faders kærlighed til hans børn, om at det store frafald virkelig fandt sted, og at evangeliets gengivelse er en stor gave.

Kommentar og baggrundsinformation

Frafald opstår på grund af ulydighed og tab af tro

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har forklaret, at en af årsagerne til det store frafald var mangel på tro blandt kirkens medlemmer:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Guds folk har ikke altid været værdige til den bemærkelsesværdige oplevelse, som vi har været fælles om i dag. Apostlene fortsatte efter Kristi himmelfart med at anvende de nøgler, som han havde efterladt hos dem. Men på grund af medlemmernes ulydighed og tab af troen døde apostlene, uden at nøglerne blev overdraget til efterfølgere. Vi kalder denne tragiske episode for ›frafaldet‹. Havde medlemmerne af Kirken dengang haft muligheden og viljen til at udøve tro, som I har i dag, ville Herren ikke have fjernet præstedømmets nøgler fra jorden. Så det er en dag af historisk betydning og af evig betydning i verdenshistorien og for vor himmelske Faders børn.

Vores forpligtelse er nu at forblive værdige, så den nødvendige tro kan hjælpe os til at opfylde vores løfte om at opretholde dem, som er blevet kaldet. Herren var godt tilfreds med Kirken i begyndelsen af genoprettelsen, ligesom han er i dag. Men han advarede medlemmerne dengang, ligesom han gør nu, om, at han ikke kan se på synd med den mindste billigelse. For at vi kan opretholde dem, som er blevet kaldet i dag, må vi gennemgå vores liv, omvende os efter behov, forpligte os til at holde Herrens befalinger og følge hans tjenere. Herren advarer os om, at hvis vi ikke gør dette, bliver Helligånden trukket tilbage, vi mister lyset, som vi har modtaget, og vi vil ikke være i stand til at holde den forpligtelse, som vi har indgået i dag om at opretholde Herrens tjenere i hans sande kirke« (se »Den sande og levende kirke«, Liahona, maj 2008, s. 21).

Gud vendte ikke ryggen til sine børn under frafaldet

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at selv på tidspunkter med mørke og frafald vender vor himmelske Fader ikke ryggen til sine børn:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»I den relativt korte årrække, Det Nye Testamente dækker over … vendte folket sig mod Kristus og hans apostle. Kollapset blev så stort, at vi kalder det frafaldet, hvilket førte til flere århundreders stagnation og uvidenhed ofte kaldt den mørke middelalder.

Jeg må være meget præcis omkring disse historiske, gentagne perioder med frafald og åndeligt mørke. Vor himmelske Fader elsker alle sine børn, og han ønsker, at de alle modtager evangeliets velsignelser i deres liv. Åndeligt lys mistes ikke ved, at Gud vender ryggen til sine børn. Det er snarere et resultat af, at hans børn samlet vender ham ryggen. Det er en naturlig konsekvens af menneskers, samfunds, landes og hele civilisationers dårlige valg. Det er blevet bevist igen og igen i tidens løb. En af historiens store lektier er, at vores valg, både de personlige og kollektive, har åndelige konsekvenser for os selv og vores efterkommere« (»Lær af fortiden«, Liahona, maj 2009, s. 32).

Udskriv