Seminar
Lektion 19: Joseph Smith – Historie 1:68-75; Lære og Pagter 13


Lektion 19

Joseph Smith – Historie 1:68-75; Lære og Pagter 13

Indledning

Den 15. maj 1829 gik Joseph Smith og Oliver Cowdery ind i skoven tæt på Josephs gård i Harmony i Pennsylvania for at adspørge Herren, da de havde oversat et afsnit i Mormons Bog, der understregede dåbsordinancens betydning. Mens de bad, viste Johannes Døber sig for dem som et opstandent væsen. Han overdrog dem Det Aronske Præstedømme, befalede dem at døbe hinanden i den nærliggende flod, Susquehanna, og bad dem derefter om at ordinere hinanden til Det Aronske Præstedømme. Johannes’ ord til Joseph Smith og Oliver Cowdery står i Lære og Pagter 13. Efter deres dåb blev Joseph og Oliver fyldt af Helligånden og oplevede store velsignelser.

Forslag til undervisningen

Joseph Smith – Historie 1:68-72; Lære og Pagter 13

Johannes Døber overdrager Det Aronske Præstedømme til Joseph Smith og Oliver Cowdery

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før klassen, eller giv dem til eleverne på et uddelingsark (uden svarene). Når de kommer til klassen, beder du dem om at besvare spørgsmålene på et stykke papir eller på deres ark. Hvis det er nødvendigt, kan du foreslå, at de bruger Guide til skrifterne (se »Aronske præstedømme«) for at finde de rigtige svar. Du kan eventuelt vente til, de har skrevet deres svar ned, inden du indleder med forprogrammet.

  1. Hvor i skrifterne kan vi lære om gengivelsen af Det Aronske Præstedømme?

  2. Hvilken dato blev Det Aronske Præstedømme gengivet?

  3. Hvad var navnet på den engel, der gengav Det Aronske Præstedømme her på jorden ved at overdrage det til Joseph Smith og Oliver Cowdery?

  4. Hvordan blev Det Aronske Præstedømme overdraget til dem?

  5. Hvad andet lovede englen Joseph og Oliver, at de ville modtage? Og hvem ville de modtage det af?

(Svar: (1) JS-H eller L&P 13; (2) 15. maj 1829 (se JS-H 1:72); (3) Johannes Døber (se JS-H 1:72); (4) Ved håndspålæggelse (se JS-H 1:68, 71); (5) Johannes Døber fortalte dem, at de senere ville modtage Det Melkisedekske Præstedømme fra apostlene Peter, Jakob og Johannes (se JS-H 1:72)).

Bed efter forprogrammet eleverne om at besvare det første spørgsmål. Når de har svaret rigtigt på dette spørgsmål, deler du dem op parvis, så de kan tjekke deres svar på resten af spørgsmålene. Bed dem om at anvende Joseph Smith – Historie 1:68-72 og Oliver Cowderys beskrivelse, som kommer efter Joseph Smith – Historie. Du kan gå rundt i klasseværelset og hjælpe dem med at finde de rigtige svar.

Efter tilstrækkelig tid gennemgår I sammen svarene i klassen. Når I sammen drøfter disse svar, skal du hjælpe dem til at finde og forstå følgende læresætninger: Johannes Døber gengav Det Aronske Præstedømme til jorden (se JS-H 1:72). Præstedømmet bliver overdraget ved håndspålæggelse (se JS-H 1:68, 71). Når du gennemgår deres svar, kan du også forklare, at Joseph Smith og Oliver Cowdery fik Det Melkisedekske Præstedømme af Peter, Jakob og Johannes senere i maj 1829 (se Larry C. Porter, »The Restoration of the Aaronic and Melchizedek Priesthoods«, Ensign, dec. 1996, s. 30-47).

Bed en om at læse Joseph Smith – Historie 1:68 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Joseph og Oliver var i færd med, som ledte dem til at adspørge Herren angående dåb til syndernes forladelse.

  • Hvad førte ifølge dette vers Joseph og Oliver til at spørge om dåb til syndernes forladelse? (De oversatte Mormons Bog og stødte på læren om dåb til syndernes forladelse).

Påpeg, at gengivelsen af Det Aronske Præstedømme er så vigtig, at Johannes Døbers ord blev medtaget i Lære og Pagter som afsnit 13. Bed en elev om at læse Lære og Pagter 13 højt. Lad klassen følge med og finde frem til, hvordan gengivelsen af Det Aronske Præstedømme besvarede Joseph og Olivers bøn om at vide mere om dåb til syndernes forladelse.

  • Hvordan besvarede gengivelsen af Det Aronske Præstedømme Joseph og Olivers bøn om at vide mere om dåb til syndernes forladelse?

Tegn på tavlen et enkelt billede af en dør med et nøglehul.

Billede
tegning af en dør
Billede
tegning af en nøgle
  • Hvad er formålet med en dør? (Når eleverne drøfter dette spørgsmål, skal du hjælpe dem til at se, at en dør befinder sig i åbningen af en indgang til et andet sted. En dør kan desuden holde os ude eller lukke os ind).

Vis dem et sæt nøgler (eller tegn et enkelt billede af en nøgle på tavlen) og stil følgende spørgsmål:

  • Hvilken sammenhæng er der mellem en nøgle og en dør? (En nøgle åbner eller låser en dør. Når vi bruger en nøgle til at låse en dør op med, giver det os mulighed for at gå igennem og se det, der er på den anden side).

Forklar, at Herren bruger nøgler som et symbol, der repræsenterer præstedømmets myndighed, som låser op og åbner vejen, så vi kan modtage evige muligheder og velsignelser. Bed dem om at lede i Lære og Pagter 13:1 og se efter de nøgler, der er forbundet med Det Aronske Præstedømme. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer disse nøgler i deres skrifter, når de finder dem.

  • Hvad sagde Johannes Døber, at Det Aronske Præstedømme har nøgler til? (Det Aronske Præstedømme har nøglerne til engles betjening og til omvendelsens evangelium og til dåb ved nedsænkning til syndernes forladelse. Du kan eventuelt bede en om at skrive denne udtalelse under billedet af døren på tavlen).

Hjælp dem til en bedre forståelse af nøglerne i Det Aronske Præstedømme og de velsignelser, de gør tilgængelige for Kirkens medlemmer, ved at bede en om at læse følgende forklaring af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum højt. (Overvej at lave en lille udskrift af denne udtalelse, som de kan opbevare i deres skrifter).

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Hvad vil det sige, at Det Aronske Præstedømme holder [nøglen til] ›evangeliet om omvendelse og om dåb og syndsforladelse‹? Betydningen findes i dåbens ordinance og nadveren. Dåb er til syndernes forladelse, og nadveren er en fornyelse af dåbens pagter og velsignelser. Begge bør først ske efter omvendelse …

Ikke en eneste af [os] har levet uden synd efter [vores] dåb. Hvis der ikke var tilvejebragt et eller andet middel, så vi kunne blive yderligere renset efter dåben, ville hver eneste af os være fortabt med hensyn til det åndelige …

Vi har fået befaling om at omvende os fra vore synder og komme til Herren med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd og nyde nadveren i overensstemmelse med de pagter, som er knyttet hertil. Når vi fornyr vores dåbspagter på denne måde, fornyr Herren vores dåbs rensende virkning …

Vi kan ikke tilstrækkeligt stærkt fremhæve Det Aronske Præstedømmes betydning i dette. Alle disse vitale skridt for at kunne få forladelse for synd sker gennem dåbens frelsende ordinance og nadverens fornyende ordinance. Begge disse ordinancer bliver udført af bærere af Det Aronske Præstedømme under biskoprådets ledelse, som bruger nøglerne til evangeliet til omvendelse og om dåb og syndsforladelse« (»Det Aronske Præstedømme og nadveren«, Liahona, jan. 1999, s. 43-44).

  • Hvordan hjælper Det Aronske Præstedømmes nøgler os til at modtage velsignelserne i Jesu Kristi forsoning?

  • Hvem holder ifølge ældste Oaks nøglerne til dåb og omvendelsens evangelium i hver menighed?

For at hjælpe dem til bedre at forstå nøglen til engles betjening beder du en om at læse følgende forklaring af ældste Oaks:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Jeg troede ikke, at jeg som bærer af Det Aronske Præstedømme ville se en engel, og jeg tænkte over, hvad sådanne besøg havde at gøre med Det Aronske Præstedømme.

Engles betjening kan også ske uset. Budskaber fra engle kan komme som en røst eller blot som tanker eller følelser, som kommunikeres til sindet« (»Det Aronske Præstedømme og nadveren«, s. 45).

Bed en om at komme op foran i klassen og holde billederne En ung mand bliver døbt (Evangelisk kunst, 2009, nr. 103; se også LDS.org) og Velsignelse af nadveren (nr. 107) op, hvis de er tilgængelige.

Billede
En ung mand bliver døbt
Billede
Velsignelse af nadveren
  • Hvordan kan en forståelse af Det Aronske Præstedømmes nøgler påvirke jeres tanker eller handlinger, når I forbereder jer til, forretter og deltager i nadveren hver uge?

Bed de unge piger i klassen om at dele deres følelser om Det Aronske Præstedømme og de velsignelser, som det giver dem i deres liv. Du kan eventuelt også fortælle, hvorfor du påskønner gengivelsen af Det Aronske Præstedømme.

Joseph Smith – Historie 1:73-75

Joseph Smith og Oliver Cowdery oplever store velsignelser efter deres dåb

Bed en om at læse Joseph Smith – Historie 1:73 højt. Lad klassen følge med og finde ord og vendinger, der beskriver det, som Joseph og Oliver oplevede, da de var blevet døbt. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer disse ord og vendinger i deres skrifter.

  • Hvad skete der med Joseph og Oliver, da de var blevet døbt?

Da Joseph og Oliver endnu ikke havde modtaget Helligåndsgaven, var det, de oplevede på det her tidspunkt, Helligåndens kraft. Joseph og Oliver ville modtage Det Melkisedekske Præstedømme for overdragelse af Helligåndsgaven på et senere tidspunkt (se JS-H 1:70; se også Guide til skrifterne, »Helligånden«, scriptures.lds.org).

Bed en om at læse Joseph Smith – Historie 1:74 højt. Lad klassen følge med og se efter en bestemt velsignelse, som Joseph og Oliver modtog gennem Helligåndens kraft. Når de har fortalt, hvad de har fundet ud af, skriver du følgende læresætning på tavlen: Helligånden hjælper os til at forstå meningen og hensigten med skrifterne.

  • Hvorfor tror I, at vi har brug for Helligånden til at hjælpe os med at forstå skrifterne?

  • Hvornår har Helligånden hjulpet jer til at forstå den »sande mening og hensigt« med skrifterne?

Bed dem om at tilbringe nogle få minutter med at skrive i deres skriftstudiebog om det, de vil gøre for at få Helligåndens hjælp, når de studerer skrifterne.

Kommentar og baggrundsinformation

Joseph Smith – Historie 1:74. Helligåndens ledsagelse under skriftstudium

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum bemærkede nødvendigheden af Helligåndens ledsagelse, når vi studerer skrifterne:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Dersom vi søger og accepterer, at åbenbaring og inspiration øger vores forståelse af skriften, vil vi opnå at få indfriet Nefis inspirerede løfte om, at ›den, der flittigt søger, skal finde og Guds hemmeligheder skal blive udfoldet for dem ved Helligåndens kraft‹ (se 1 Ne 10:19)

… Meget af det andet, der nævnes i skrifterne, kan udelukkende forstås gennem inspiration fra Helligånden. Med apostlen Paulus’ ord: ›Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud‹ (1 Kor 2:11) …

Joseph Smith og Oliver Cowdery satte et eksempel for denne uddeling. Efter deres dåb blev de fyldt af Helligånden. Så skete der følgende, som Joseph forklarede i sin historie: ›Da vort sind nu var blevet oplyst, begyndte skrifterne at blive åbnet for os, så vi kunne forstå dem, og den sande mening og hensigt med de mere hemmelighedsfulde skriftsteder i dem blev åbenbaret for os på en måde, som vi aldrig før havde evnet, og heller aldrig før havde tænkt på‹ (JS-H 1:74) …

Som Paulus sagde til Timotheus: ›Ethvert skrift er indblæst af Gud‹ (2 Tim 3:16; se også 2 Pet 1:21). Det betyder, at for at forstå et skriftsted må vores sind være oplyst af Herrens Ånd« (»Scripture Reading and Revelation«, Ensign, jan. 1995, s. 7, 9).

Lære og Pagter 13:1. Hvad menes der med, at Levis sønner bringer Herren et offer?

Profeten Joseph Smith gav følgende forklaring på det offer, som Levis sønner skal bringe:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Det er en almindelig antagelse, at ofring blev fuldstændigt afskaffet, da det store offer (dvs.) Herren Jesu offer blev bragt, og at der ikke vil være nogen grund til ofringer i fremtiden; men de, der hævder dette, er afgjort ikke bekendt med præstedømmets pligter, privilegier og myndighed, eller med profeterne.

Offergaver har altid været forbundet med præstedømmet og danner en del af dets pligter. Det begyndte med præstedømmet og vil blive fortsat til efter Kristi komme, fra slægtled til slægtled …

Disse offergaver, såvel som enhver ordinance, der hører ind under præstedømmet, vil, når Herrens tempel skal bygges og Levis sønner blive renset, blive fuldt ud gengivet og genoprettet og efterlevet i alle deres kræfter, forgreninger og velsignelser. Dette eksisterede altid og vil altid eksistere, når Det Melkisedekske Præstedømmes kræfter og magter er tilstrækkeligt åbenbaret; hvordan kan ellers alle tings genoprettelse, om hvilken de hellige profeter har talt, blive til virkelighed. Det skal ikke forstås således, at Moseloven vil blive oprettet igen med alle dens ritualer og forskelligartede ceremonier; det har profeterne aldrig talt om, men de ting, der eksisterede før Moses’ tid, nemlig offergaver, vil blive fortsat« (Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 204, 205).

Præsident Joseph Fielding Smith forklarede desuden:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Vi lever i tidernes fyldes uddeling, hvori alle ting skal samles, og alt, hvad der har været siden begyndelsen, skal genoprettes. Selv denne jord skal føres tilbage til den tilstand, som herskede før Adams overtrædelse. Ifølge tingenes natur skal offerloven nødvendigvis gengives, ellers vil alt det, som Herren har kundgjort, ikke blive gengivet. Det vil derfor være nødvendigt for Levis sønner, som i fordums tid bragte blodofrene i Israel, at bringe et sådant offer igen for at afrunde og fuldende denne ordinance i denne uddeling. Ofring ved blodsudgydelse blev indstiftet i Adams dage og må nødvendigvis tages op igen.

Dyreofringer vil blive udført for at fuldende gengivelsen, når det omtalte tempel er bygget; ved tusindårsrigets begyndelse eller under gengivelsen vil der længe nok blive bragt blodofre til at fuldende gengivelsens fylde i denne uddeling. Bagefter vil ofring blive af en noget anden karakter« (Lærdomme om frelse, 3:84-85).

Lære og Pagter 13:1. En forklaring af nøgler

Ældste Bruce R. McConkie forklarede, at Guds åbenbaringer henviser til nøgler på to måder:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Der findes to forskellige anvendelser af begrebet nøgler i åbenbaringerne. Den ene henviser til den ledende kraft, som Kirken eller riget og alle dens organisationer bliver ledet ved. Det er rigets nøgler, som er præsidentskabets kraft. Den anden henviser til de midler, hvormed noget er blevet åbenbaret, opdaget eller tilkendegivet« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 409-410).

Lære og Pagter 13:1. Nøglen til dåb ved nedsænkning til syndernes forladelse

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum gav følgende indsigt om nøglen til engles betjening:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Disse ordinancer i Det Aronske Præstedømme er meget nært forbundet med og afgørende for englenes betjening.

›Ordet ›engel‹ benyttes i skrifterne om en hvilken som helst himmelsk budbringer, som bringer Guds budskab‹ (George Q. Cannon, Gospel Truth, udv. Jerreld L. Newquist, 1987, s. 54). Skrifterne indeholder mange tilfælde, hvor en engel har vist sig personligt …

Men engles betjening kan også ske uset. Budskaber fra engle kan komme som en røst eller blot som tanker eller følelser, som kommunikeres til sindet …

De fleste kommunikationer fra engle føles eller høres, snarere end at de ses.

Hvordan holder Det Aronske Præstedømme nøglen til engles betjening? Svaret er det samme som for Herrens Ånd.

Normalt er velsignelserne i form af åndeligt fællesskab og kommunikation kun til rådighed for dem, som er rene. Som forklaret tidligere, så bliver vi gennem Det Aronske Præstedømmes ordinancer i form af dåb og nadver renset for vores synder og lovet, at hvis vi vil holde vores pagter, vil vi altid have hans Ånd hos os. Jeg tror, at dette løfte ikke alene henviser til Helligånden, men også til engles betjening, for ›engle taler ved Helligåndens kraft; derfor taler de Kristi ord‹ (2 Ne 32:3). Og således sker det, at de, som bærer Det Aronske Præstedømme, åbner døren for alle de medlemmer af Kirken, som tager nadveren værdigt, så de kan nyde fællesskab med Herrens Ånd og blive betjent af engle …

Det Aronske Præstedømme holder nøglerne til ›evangeliet om omvendelse og om dåb og syndsforladelse‹ (L&P 84:27). Den rensende kraft i vor Frelsers forsoning bliver fornyet i os, når vi nyder nadveren. Løftet om, at vi ›altid må have hans Ånd hos [os]‹ (L&P 20:77), er af afgørende betydning for vores åndelighed. Ordinancerne i Det Aronske Præstedømme er af afgørende betydning for alt dette« (se »Det Aronske Præstedømme og nadveren«, Liahona, jan. 1999, s. 44, 45, 46).

Lære og Pagter 13:1. Englebetjening

Præsident Gordon B. Hinckley har forklaret englebetjening på denne måde:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Da Wilford Woodruff, en mand som havde levet længe og havde haft mange oplevelser, var præsident for Kirken, sagde han til drengene i Det Aronske Præstedømme: ›Jeg ønsker at fortælle jer, at det ikke gør nogen forskel, hvorvidt en mand er en præst eller en apostel, hvis han ærer sin kaldelse. En præst holder nøglerne til engles betjening. Jeg har aldrig i mit liv som apostel, som halvfjerdser eller ældste haft større beskyttelse fra Herren, end jeg havde som præst‹ (Millennial Star, 53:629).

Tænk på det, mine kære unge brødre. Det er det præstedømme, som I bærer, der indeholder nøglerne til engles betjening. Det betyder, på den måde jeg fortolker det, at hvis I lever værdigt i forhold til det præstedømme, som I bærer, så har I retten til at modtage og glæde jer over de himmelske væseners magt til at vejlede jer, beskytte jer og velsigne jer. Hvilken dreng vil, hvis han tænker sig om, ikke byde denne bemærkelsesværdige velsignelse velkommen?« (»Arons præstedømme«, Den danske Stjerne, apr. 1983, s. 78-79).

Udskriv