Seminar og institut
Hjemmestudielektion: Rækkefølgen i præsidentskabet, Nauvoo forlades og Rejsen mod vest


Hjemmestudielektion

Rækkefølgen i præsidentskabet, Nauvoo forlades og Rejsen mod vest (Del 30)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende er en sammenfatning af de læresætninger og principper, som eleverne lærte, da de studerede del 30. Sammenfatningen er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i som del 30, koncentrerer sig om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Rækkefølgen i præsidentskabet)

Eleverne lærte de følgende principper om rækkefølgen i præsidentskabet: Apostlene besad alle de nødvendige præstedømmenøgler til at præsidere over Kirken. Når Kirkens præsident dør, opløses Det Første Præsidentskab, og De Tolv Apostles Kvorum bliver det ledende kvorum under ledelse af seniorapostlen. Gennem Helligånden kan vi få et vidnesbyrd om, at de, som leder Kirken, er blevet kaldet af Gud.

Dag 2 (Nauvoo forlades; Rejsen hen over Iowa; Lære og Pagter 136:1-18)

Ved at studere om de helliges bestræbelser på at færdiggøre templet i Nauvoo, før de blev tvunget til at forlade Illinois, lærte eleverne, at modtagelse af tempelordinancerne er alle vores retskafne bestræbelser og ofre værd. De lærte også, at Herren kræver, at vi efterlever de pagter, som vi indgår.

Dag 3 (Lære og Pagter 136:19-42)

Da eleverne studerede den åbenbaring, der findes i Lære og Pagter 136, lærte de, at hvis vi er lykkelige, skal vi prise og takke vor himmelske Fader, og hvis vi er sorgfulde, skal vi bede om, at vores sjæl må blive fyldt af glæde. De lærte, at vores prøvelser kan forberede os til at modtage den herlighed, som Gud har til os, og hvis vi ydmyger os og påkalder Gud, så vil Ånden oplyse os. De lærte også, at hvis vi flittigt adlyder Herrens befalinger, så vil Herrens straffedomme ikke komme over os, vores tro vil være stærk, og vores fjender vil ikke sejre over os.

Dag 4 (Håndkærrepionerer, 1856-1860)

Eleverne lærte om håndkærrepionerernes prøvelser og fandt frem til, at hvis vi lider med tålmodighed for evangeliets skyld, kan vi blive helliggjort for evigt. De lærte, at som Jesu Kristi disciple skal vi hjælpe dem, der er i nød. De lærte også, at når vi trofast udholder lidelser, kan vi lære Gud at kende.

Indledning

I denne lektion vil eleverne forstå, at de udøver tro, når de følger vores kirkes lederes råd og vejledning. De vil også lære, at Herren vil velsigne dem, når de hjælper dem, der er i nød, og baner vej for dem.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 136:1-18

Herren råder de hellige til at organisere sig og forberede sig på at fortsætte deres rejse vestpå

Giv en elev bind for øjnene, og placer ham eller hende i den ene side af lokalet. Flyt derefter rundt på nogle genstande i lokalet, og lav larm, så han eller hun kan høre, at der bliver flyttet rundt. Bed ham eller hende med bind for øjnene om at vælge en klassekammerat til at give mundtlig vejledning for at hjælpe ham eller hende over til den anden ende af lokalet. Når han eller hun har valgt en, så spørg:

  • Hvorfor valgte du den person?

  • Hvordan kan vores tillid til en anden person påvirke, hvordan vi følger deres vejledning?

Bed guiden om at vejlede ham eller hende med bind for øjnene sikkert til den anden ende af lokalet. Lad de to elever sætte sig på deres plads igen.

Bed en elev om at læse følgende afsnit om de helliges udvandring fra Nauvoo. Lad klassen lytte efter, hvordan de helliges oplevelse kan have været ligesom oplevelsen for eleven, der blev ledt gennem klasselokalet.

Under trusler om vold fra lokale pøbelhobe begyndte de hellige at forlade Nauvoo i februar 1846 og rejse vestpå igennem staten Iowa. »Det krævede stor tro hos de hellige at forlade Nauvoo. De tog af sted uden at vide nøjagtigt, hvor de tog hen, eller hvornår de ville nå til et sted, hvor de kunne slå sig ned. Det eneste, som de vidste, var, at de var lige ved at blive fordrevet fra Illinois af deres fjender, og at deres ledere havde fået en åbenbaring om at finde et tilflugtssted i Rocky Mountains« (Kirkens historie i tidernes fylde, 2. udg., CES-hæfte, 2002, s.311).

  • Hvordan ligner de helliges oplevelse den oplevelse, som eleven, der blev vejledt gennem klasselokalet, havde?

  • Hvad kan vi lære af de helliges oplevelse med at forlade Nauvoo? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør udtrykke følgende princip: Vi udøver tro, når vi følger råd og vejledning fra vores kirkeledere. Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

Bed dem om at slå op på kort 6 (»Kirkens rejse mod vest«) i afsnittet Kronologisk kirkehistorisk oversigt, landkort og fotografier i deres skrifter og finde Nauvoo og Winter Quarters. Forklar, at de hellige, som forlod Nauvoo i februar 1846, brugte fire måneder på at rejse 480 km henover Iowa på grund af usædvanlig megen regn og utilstrækkelige forsyninger. Gruppens tempo blev sænket på grund af disse forhold, og fordi de mistede hjælp fra mere end 500 raske sidste dages hellige mænd. Disse mænd, som blev kendt som Mormonbataljonen, havde imødekommet præsident Brigham Youngs kald om at melde sig til den amerikanske hær for at tjene penge til at hjælpe de fattige medlemmer af Kirken med at rejse vestpå. Dette offer hjalp på mange måder, men det efterlod også mange familier uden ægtemænd og fædre på en del af rejsen. På grund af det langsomme tempo besluttede kirkeledere, at de ikke ville fortsætte vestpå til Rocky Mountains før foråret 1847. De rådede de hellige til at slå sig ned for vinteren. En af de største bosættelser, Winter Quarters, var placeret på den vestlige side af Missouri-floden i det, der i dag er staten Nebraska.

Bed en elev om at læse følgende beskrivelse af Winter Quarters og de andre midlertidige bosættelser:

Mange af de hellige boede i træhytter og udgravede huler af piletræ og jord. Mange var utilstrækkeligt beskyttet mod det kolde vejr. Sygdomme såsom malaria, lungebetændelse, tuberkulose, kolera og skørbug forårsagede udbredte lidelser og død. Mere end syv hundrede personer døde i lejrene ved slutningen af den første vinter (se Vores arv: En kort beretning om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 1996, s. 71-72; Kirkens historie i tidernes fylde, s. 322-323).

  • Hvis I havde været i Winter Quarters, hvilke følelser ville I måske have haft, når det gik op for jer, at I stadig skulle rejse mange hundrede kilometer?

Du kan eventuelt påpege, at de retfærdige hellige selv på dette tidspunkt med lidelse og død blev velsignet på grund af de pagter, som de havde indgået. Du kan også forklare, at Herren har lovet store velsignelser til dem, der dør i hans tjeneste (se Alma 40:11-12; 60:13; L&P 42:46).

Bed eleverne om at skimme afsnitsindledningen til Lære og Pagter 136, mens de ser efter, hvor denne åbenbaring blev givet, og hvem der modtog den. Lad dem fortælle, hvad de har fundet ud af.

Bed en om at læse Lære og Pagter 136:1 højt.

  • Hvordan tror I, at det kan have hjulpet de hellige at vide, at Herren fortsatte med at åbenbare sin vilje for dem?

Lad nogle elever skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 136:2-5. Bed klassen om at følge med og se, hvad Herren rådgav de hellige om at gøre som forberedelse til deres rejse vestpå.

  • Hvordan blev kompagnierne organiseret?

  • Hvorfor tror I, at det ville være nyttigt at organisere de hellige i grupper med udpegede ledere? Hvordan kan dette sammenlignes med den måde, hvorpå Kirken er organiseret i dag? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende sandhed på tavlen: Herren organiserer sine hellige i grupper, så alle kan modtage vejledning og omsorg).

Forklar, at mange familier og personer på grund af sygdom og død i Winter Quarters og de omkringliggende lejre havde brug for økonomisk hjælp, så de kunne fortsætte deres rejse vestpå.

Del dem op parvis. Bed dem om at læse Lære og Pagter 136:6-11 sammen og se efter, hvordan de hellige skulle tage sig af dem i nød. (Foreslå eventuelt eleverne at markere det, de finder). Forklar, før de læser disse skriftsteder, at de hellige ikke alle forlod Winter Quarters på samme tid. Sætningen »dem, som bliver tilbage« i vers 6 henviser til de hellige, som skulle blive i et stykke tid i Winter Quarters og de omkringliggende lejre.

  • Hvilke ord eller vendinger i vers 6-11 giver et fingerpeg om, hvordan de hellige skulle tage sig af dem i nød?

  • Hvilket ord i vers 7 henviser til personer, der skal bane vejen for andre? (Pionerer).

Skriv følgende definition på tavlen: (Den kommer fra Oxford English Dictionary, 2. udg., 1989, »pioneer«).

Pionerer: En, der går forud for at bane vejen eller berede vejen, som andre kan følge.

  • Hvad er Herrens løfter ifølge vers 11 til dem, der søger at hjælpe andre i nød og forberede vejen for dem? Hvad kan vi lære af det? (Når de har svaret, kan du skrive følgende princip på tavlen: Herren velsigner os, når vi hjælper andre i nød og bereder vejen for dem).

  • Hvem har beredt vejen for jer, så I kan nyde evangeliets velsignelser?

Bed eleverne om at overveje følgende spørgsmål: Få derpå nogle til at dele deres svar med klassen.

  • Hvad vil I gøre for at være en pioner – hjælpe andre og berede vejen for dem, så de kan nyde evangeliets velsignelser?

Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet i lektionen, og tilskynd dem til at handle i overensstemmelse med disse sandheder.

Næste del (Utah-krigen og massakren ved Mountain Meadows, Fremkomsten af Den Kostelige Perle, Officiel Erklæring – 1 og Lære og Pagter 138)

Hjælp eleverne til at forberede sig til deres studium i den kommende uge ved at bede dem om at overveje følgende spørgsmål: Hvad er nogle af konsekvenserne ved at forsøge at skjule synd? I den næste del vil de lære om en tragisk begivenhed, der kaldes massakren ved Mountain Meadows, som fandt sted, da nogle kirkemedlemmer forsøgte at skjule deres synder. De vil også lære om Kirkens udvikling, da de hellige bosatte sig i Salt Lake-dalen.

Udskriv