Seminar
Lektion 29: Lære og Pagter 21


Lektion 29

Lære og Pagter 21

Indledning

Under profeten Joseph Smiths ledelse blev Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige officielt organiseret den 6. april 1830 i Peter Whitmer seniors hjem i Fayette i New York. Næsten 60 mennesker deltog i mødet, der bestod af bønner, opretholdelser, ordinationer, nadveren og bekræftelser. Under dette møde fik Joseph Smith åbenbaringen, som nu findes i Lære og Pagter 21. I denne åbenbaring kom Herren med Joseph Smiths kaldelse og ansvar samt instruerede Kirkens medlemmer i at give agt på hans ord.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 21:1-3

Joseph Smith kaldes som profet og seer i Kirken

Overvej at bede klassen om at synge »Hav tak for profeten, du sendte« (Salmer og sange, nr. 13) som en del af den åndelige indledning. Når du indleder lektionen, nævner du denne salme og stiller følgende spørgsmål:

  • Hvorfor føler I jer taknemlige for en profet?

Forklar, at de i deres studium af Lære og Pagter 21 vil lære sandheder, som kan øge deres forståelse af profeternes rolle. For at give dem lidt historisk baggrund til denne åbenbaring sammenfatter du oplysningerne fra indledningen.

Bed en om at læse Lære og Pagter 21:1 højt. Lad de andre følge med og se efter de titler, som Joseph Smith skulle bære. Bed dem derefter om at fortælle om det, de har fundet frem til.

  • Hvad betyder det, at Herren kaldte Joseph Smith som seer?

  • Hvad betyder det, at Herren kaldte Joseph Smith som profet?

For at hjælpe dem til at forstå disse titler og deres tilknyttede ansvar skal du bede to om at læse følgende beskrivelser af en seer og en profet højt. Bed dem om at læse hver udtalelse langsomt og holde en kort pause efter hver sætning. Lad resten af klassen lytte efter sætninger, der betyder noget for dem, og være klar til at forklare hvorfor.

Billede
Ældste John A. Widtsoe

»En seer er en, der ser med åndelige øjne. Han opfatter betydningen af det, som er dunkelt for andre. Derfor kan han fortolke og tydeliggøre evig sandhed. Han forudser fremtiden fra fortiden og nutiden. Dette gør han ved Herrens kraft, der virker direkte gennem ham, eller indirekte med hjælp af guddommelige redskaber som for eksempel Urim og Tummim. Kort sagt er han en person, der ser, og som går i Herrens lys med åbne øjne« (John A. Widtsoe, Evidences and Reconciliations, arr. G. Homer Durham, 3 bind i 1, 1960, s. 258).

En profet er »en, som er blevet kaldet af Gud, og som taler på hans vegne. Som Guds budbringer modtager profeten befalinger, profetier og åbenbaringer fra Gud. Det er hans ansvar at kundgøre Guds vilje og sande væsen for menneskeheden og at vise dem betydningen af hans måde at handle med dem på. En profet fordømmer synd og forudsiger konsekvenserne af det. Han forkynder retfærdighed. Lejlighedsvis inspireres profeterne til at forudsige fremtiden til gavn for menneskene. Men hans hovedansvar er at aflægge vidnesbyrd om Kristus« (Guide til skrifterne, »Profet«, scriptures.lds.org).

Når begge definitioner er blevet læst op, beder du flere om at forklare, hvilke sætninger de lagde mest mærke til.

Før I fortsætter, kan det være godt kort at drøfte følgende definitioner på de andre titler i det første vers af Lære og Pagter 21:

Oversætter: En person, der (1) omdanner skriftlige eller mundtlige ord til et andet sprog eller (2) giver tydeligere mening til en eksisterende oversættelse ved at forbedre eller rette den eller genskabe materiale, der var gået tabt (Se Guide til skrifterne, »Oversætte«, scriptures.lds.org).

Apostel: Et særligt vidne om Jesus Kristus til verden (se Guide til skrifterne, »Apostel«).

Ældste: »Alle, der bærer Det Melkisedekske Præstedømme« og en person, der er kaldet til at være fuldtidsmissionær for Jesus Kristus (se Guide til skrifterne, »Ældste«).

  • Hvordan hjælper de titler, som Joseph Smith fik, jer til at forstå hans vigtige rolle i genoprettelsen?

Bed dem om at læse Lære og Pagter 21:2-3 for sig selv og se efter det, Gud inspirerede Joseph Smith til at gøre. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til. (De bør udtrykke sandheden om, at Gud ledte Joseph Smith til at genoprette Jesu Kristi kirke).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt for os at vide, at Joseph Smith blev kaldet af Gud til at genoprette og lede Jesu Kristi kirke?

Billede
Profeten Joseph Smith

Vis billedet af Bror Joseph (Evangelisk kunst, 2009, nr. 87; se også LDS.org) og ) og vidn om den sandhed, I drøftede før.

Lære og Pagter 21:4-9

Medlemmer af Kirken bør give agt på Joseph Smiths ord

Mind dem om, at Herren gav denne åbenbaring den dag, Kirken blev organiseret. At denne åbenbaring blev givet på lige præcis den dag, har givet den en særlig betydning.

Skriv følgende ord og vendinger på tavlen fra Lære og Pagter 21:4-5 (udelad definitionerne i parentes):

kirken (medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige på Joseph Smiths tid såvel som i vores tid)

hans (især Joseph Smith, men kan også henvise til Kirkens nuværende præsident)

ord og befalinger (kunne henvise til alle profetens belæringer og råd, deriblandt særlige instruktioner givet af Herren til profeten)

i al tålmodighed og tro (kunne betyde, at vi fuldstændig kan stole på profetens belæringer, at vi ikke skal være kritiske over for ham, at vi bør følge hans råd på trods af de personlige mangler, han måtte have, og vi skal tålmodigt vente på de lovede velsignelser)

Bed dem om at læse Lære og Pagter 21:4-5 for sig selv og tænke over betydningen af ordene og vendingerne på tavlen. Når de har haft tid nok, spørger du dem, hvordan de ville definere disse ord og vendinger. Du kan eventuelt bruge definitionerne i parentesen til at lede samtalen. Stil dernæst følgende spørgsmål:

  • Hvilke af profetens belæringer skal vi ifølge Lære og Pagter 21:4-5 give agt på? (Vi skal give agt på »alle [hans] ord og befalinger«).

  • Hvorfor kræver det af og til tålmodighed og tro at give agt på profetens ord?

  • Hvordan kan det at vide, at profeten får råd og befalinger fra Herren hjælpe jer til at tage imod alle hans ord »i al tålmodighed og tro«? (L&P 21:5).

Bed dem om at læse Lære og Pagter 21:6 for sig selv og se efter tre velsignelser, der gives dem, der modtager profetens ord med tålmodighed og tro. (Du kan eventuelt forklare, at en betydning af ordet ryste er at løsne noget fra det, der fastholder det. Derfor kunne en fortolkning af vers 6 være, at når himlene ryster »til [vores] gavn«, vil åbenbaringer og velsignelser blive frigivet, så de kan falde på dem, der følger de levende profeter).

  • Hvordan vil I opsummere de løfter, som er givet til dem, der følger profetens ord? (De bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende princip: Hvis vi giver agt på profetens ord, vil vi blive beskyttet mod modstanderen. Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

  • Hvordan kan det at give agt på profetens ord »sprede mørkets magter«?

For at hjælpe dem til at forstå det princip, de lige har fundet, skal du bede en af dem om at læse følgende uddrag om dating (eller et andet uddrag, du vælger) fra Til styrke for de unge højt. Bed resten af klassen om at lytte godt efter og finde det profetiske råd og de lovede velsignelser. Når eleven er færdig med at læse, beder du dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til.

»En date er en planlagt aktivitet, som giver en ung mand og en ung pige mulighed for at lære hinanden bedre at kende. I kulturer, hvor det er acceptabelt at date, kan det hjælpe dig med at lære og udøve sociale færdigheder, udvikle venskaber, have det sjovt på en sund måde og med tiden finde en evig partner.

Du bør ikke date, før du er mindst 16 år gammel. Når du begynder at date, bør du gå ud med et eller flere andre par. Undgå hyppige stævnemøder med den samme person. At udvikle et alvorligt forhold for tidligt i livet kan begrænse antallet af andre personer, du møder, og kan måske føre til umoralskhed. Invitér dine forældre til at møde dem, du dater.

Vælg kun at date personer, der har høje moralske standarder, og i hvis selskab du kan bevare dine standarder. Husk, at en ung mand og en ung pige på en date er ansvarlige for at beskytte hinandens ære og dyd« (Til styrke for de unge, 2011, s. 4; se også LDS.org).

  • Hvornår er I eller en, I kender, blevet velsignet for at give agt på den levende profets befalinger?

Opfordr dem til at tænke over, hvad de kan gøre for at gøre krav på de lovede velsignelser i Lære og Pagter 21:6. Forsikr dem om, at de vil modtage store velsignelser både nu og i evigheden, når de giver alvorligt agt på de levende profeters ord.

Få en til at læse Lære og Pagter 21:7-9 højt. Bed klassen om at følge med og se efter profeten Joseph Smiths retfærdige ønsker og adfærd.

  • Hvad lærer vi om profeten Joseph Smith af disse vers?

  • Hvordan tror I, at disse vers også gælder den nuværende præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige?

Lære og Pagter 21:10-12

Oliver Cowdery anerkendes som ældste og prædikant

Fortæl eleverne, at Oliver Cowdery ved Kirkens første møde blev ordineret som ældste af profeten Joseph Smith, og profeten blev ordineret som ældste af Oliver Cowdery. Bed nogle få om at skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 21:10-12.

Du kan eventuelt påpege, at Herren i vers 10 henviser til Oliver Cowdery som »min apostel« (se også L&P 20:2-3). Forklar, at på græsk betyder apostel »udsending« (Guide til skrifterne, »Apostel«, scriptures.lds.org). Oliver Cowdery blev sendt ud af Jesus Kristus og blev befalet at vidne om Frelseren. Selvom han fik apostolske ansvar, var han ikke medlem af De Tolv Apostles Kvorum. Men han hjalp dog med at finde de mænd, der blev kaldet som medlemmer af det kvorum, da det blev organiseret i 1835.

  • Hvad blev Oliver Cowdery ifølge Lære og Pagter 21:11 bedt om at gøre? (Bære Herrens navn).

  • Hvad betyder det for jer at bære Herrens navn?

Afslut dagens lektion med at opfordre dem til at følge de tilskyndelser, de får med hensyn til, hvordan de kan bære Herrens navn og repræsentere Kirken i deres familie, lokalsamfund og verden.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 21. Joseph Smiths beskrivelse af den 6. april 1830

Med hensyn til begivenhederne den 6. april 1830, da Kirken blev formelt organiseret, har profeten Joseph Smith sagt:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Helligånden blev udgydt over os i rigt mål – nogle profeterede, mens vi alle priste Herren og frydede os overordentligt« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 137).

Lære og Pagter 21. Joseph Knights erindring om den 6. april 1830

Joseph Knight sen. skrev om den glæde, profeten Joseph Smith følte på denne mindeværdige dag, da hans far, Joseph Smith sen., blev døbt:

»Der er en ting, jeg vil nævne om den aften, hvor gamle bror Smith og Martin Harris blev døbt. Joseph var så fyldt med Ånden over at se sin far og hr. Harris, at han ikke kunne holde sin glæde tilbage og virkede som, at verden ikke kunne rumme ham. Han gik ud på grunden og virkede til at ville være alene. Han græd og snøftede og virkede til at være så fyldt, at han ikke kunne leve … Jeg har aldrig set en mand være så påvirket. Men hans glæde virkede til at være fuldkommen. Jeg tror, at han så det store værk, han havde indledt, og ønskede at føre det ud i livet« (citeret i Dean Jessee, »Joseph Knight’s Recollection of Early Mormon History«, BYU Studies, bind 17, nr. 1, 1976, s. 37; retskrivning er gjort tidssvarende).

Lære og Pagter 21:5. »Hans ord skal I tage imod … som kom det fra min egen mund«

Præsident Ezra Taft Benson understregede vigtigheden af den levende profet og Kirkens præsident:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Til at bestå de store prøver, der ligger forude, vil jeg give jer … en prægtig nøgle, der, hvis I ærer den, vil krone jer med Guds herlighed og føre jer sejrrigt frem trods Satans rasen

… Her er den storslåede nøgle – at følge profeten – og heri ligger de fjorten grundprincipper, hvorved vi kan følge profeten, præsidenten for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige …

Det første princip: Profeten er det eneste menneske, der taler på vegne af Herren i alting.

Det andet princip: Den levende profet er vigtigere for os end standardværkerne.

Det tredje princip: Den levende profet er vigtigere for os end en død profet.

Det fjerde princip: Profeten vil aldrig vildlede Kirken.

Det femte princip: Det kræves ikke af profeten, at han skal have nogen særlig jordisk uddannelse eller kvalifikationer for at tale om et givent emne eller handle i en given sag på et givent tidspunkt.

Det sjette princip: Profeten behøver ikke at sige: ›Så siger Herren‹ for at give os hellig skrift.

Det syvende princip: Profeten fortæller os det, som vi har behov for at vide, ikke altid det, som vi ønsker at vide.

Det ottende princip: Profeten er ikke begrænset af menneskets logik.

Det niende princip: Profeten kan modtage åbenbaring om et hvilket som helst emne – timeligt eller åndeligt.

Det tiende princip: Profeten kan være involveret i samfundsmæssige foretagender.

Det ellevte princip: De to grupper, der har sværest ved at følge profeten, er de stolte, som er lærde, og de stolte, som er rige.

Det tolvte princip: Profeten er ikke nødvendigvis populær i verden eller blandt de verdslige.

Det trettende princip: Profeten og hans rådgivere udgør Det Første Præsidentskab – det højeste kvorum i Kirken.

Det fjortende princip: [Følg] den levende profet og Det Første Præsidentskab … og bliv velsignet; afvis dem og lid« (»Fourteen Fundamentals in Following the Prophet«, foredrag på Brigham Young University, 26. feb.1980, s. 1, 6, speeches.byu.edu; se »Fjorten grundprincipper hvorved vi kan følge profeten«, Den danske Stjerne, juni 1981, s. 1-7).

Lære og Pagter 21:5-6. »I al tålmodighed og tro«

Præsident Harold B. Lee forklarede værdien i at give agt på profetens råd, selv når vores egne synspunkter er anderledes end det råd:

Billede
Præsident Harold B. Lee

»Den eneste sikkerhed, vi har som medlemmer af denne kirke, er at gøre nøjagtigt det, som Herren sagde til Kirken den dag, den blev oprettet. Vi må lære at give agt på de ord og befalinger, som Herren giver gennem sin profet, ›efterhånden som han modtager dem, idet han vandrer i hellighed over for mig … i al tålmodighed og med tro, som om det var fra min egen mund‹ (L&P 21:4-5). Der vil være noget, som kræver tålmodighed og tro. Måske synes I ikke om det, som kommer fra Kirkens ledelse. Det strider måske imod jeres politiske synspunkter. Det strider måske imod jeres sociale synspunkter. Det griber måske ind i en del af jeres sociale liv. Men hvis I lytter til disse ting, som om de kom fra Herrens egen mund, med udholdenhed og tro, loves der, ›skal helvedes porte ikke få overhånd over jer, ja, Gud Herren vil sprede mørkets magter foran jer og få himlene til at ryste til jeres gavn og sit navns ære‹ (L&P 21:6)« (Kirkens præsidenters lærdomme: Harold B. Lee, 2001, s. 84; se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, Kirkens Uddannelsessystem, 1981, s. 368).

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»Det er ikke en ringe ting, brødre og søstre, at have en Guds profet i vores midte. De velsignelser, som kommer til os i livet, når vi lytter til Herrens ord, som gives os gennem ham, er store og vidunderlige. Når vi så samtidig ved, at [Kirkens præsident] er Guds profet, er det ligeledes en gave til os med ansvar. Når vi lytter til Herrens råd, som de kommer til udtryk gennem ordene fra Kirkens præsident, så bør vores svar være positivt og uden tøven. Historien har vist, at der er sikkerhed, fred, fremgang og lykke ved at følge de profetiske råd, ligesom Nefi gjorde i fordum tid: ›Jeg vil tage af sted og gøre det, som Herren har befalet‹« (»Thi I skal tage imod hans ord«, Liahona, juli 2001, s. 80).

Udskriv