Seminar
Lektion 23: Lære og Pagter 18:17-47


Lektion 23

Lære og Pagter 18:17-47

Indledning

Joseph Smith fik denne åbenbaring til sig selv, Oliver Cowdery og David Whitmer i juni 1829. Frelseren belærte dem om vigtigheden af at tage sit navn på sig, da han havde kaldet de to mænd til at forkynde omvendelse. Han nævnte den kommende kaldelse af De Tolv Apostle og ønsket om, at de skulle påtage sig Jesu Kristi navn »med hjertets faste fortsæt« (L&P 18:27). Herren gav derefter Oliver Cowdery og David Whitmer ansvaret for at søge efter mænd, som kunne virke som medlemmer af De Tolvs Kvorum.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 18:17-25

Jesus Kristus lærer os, at hans navn er det eneste navn, hvorved vi kan blive frelst

Bed en eller to elever om at dele deres tanker med klassen. Stil følgende spørgsmål:

  • Hvad betyder jeres efternavn for jer?

  • Hvilke privilegier og ansvar følger med det navn? (Privilegier kan omfatte et sted at bo, kærlighed i familiens skød, tryghed og en opvækst som medlem af Kirken. Ansvar kan være at bidrage til, at hjemmet er trygt, behandle familiemedlemmer med respekt, udføre huslige pligter og ære familienavnet).

Mind dem om, at Herren kaldte Oliver Cowdery og David Whitmer til at råbe omvendelse (se L&P 18:6, 9, 14). Forklar, at da Herren havde givet dem disse instruktioner, talte han til dem om de privilegier og det ansvar, der følger med ved at påtage sig hans navn.

Kopiér følgende skema på tavlen, men udelad svarene. Bed dem om at kopiere skemaet i deres skriftstudiebog. Bed dem derefter om at læse Lære og Pagter 18:17-25 for sig selv og finde de privilegier og det ansvar, der kommer ved at påtage sig Jesu Kristi navn. Bed dem om at skrive det, de finder frem til, i den korrekte kolonne på skemaet.

Privilegier

Ansvar

Modtage og blive undervist af Helligånden

Invitere andre til at blive døbt og holde ud til enden

Modtage frelse i Faderens rige

Have tro, håb og næstekærlighed

Undgå at strides med andre kirker

Tale sandheden med alvor

Omvende sig og holde ud til enden

  • Hvorfor er det ifølge Lære og Pagter 18:23 vigtigt for os, at vi påtager os Jesu Kristi navn? (De bør finde følgende læresætning: Jesu Kristi navn er det eneste navn, hvorved vi kan blive frelst. Du kan foreslå, at de markerer denne sandhed i deres skrifter).

Bed en om at læse følgende udtalelse op af ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum: Få klassen til at lytte efter ældste Ballards råd om, hvordan vi påtager os Jesu Kristi navn:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»Vi påtager os Kristi navn i dåbens vande. Vi fornyer dåbens virkning hver uge, når vi deltager i nadveren og viser vores villighed til at påtage os hans navn og lover altid at mindes ham (se L&P 20:77, 79) …

Vi bliver bedt om at stå som [hans] vidner … Det betyder til dels, at vi må være villige til at lade andre vide, hvem vi følger, og hvis kirke vi tilhører: Jesu Kristi Kirke. I kærlighedens og vidnesbyrdets sande ånd ønsker vi bestemt at gøre det. Vi ønsker at følge Frelseren ved enkelt og tydeligt, omend stadig ydmygt, at erklære, at vi er medlemmer af hans kirke« (»Et navns betydning«, Liahona, nov. 2011, s. 79-80).

  • Hvordan foreslog ældste Ballard, at vi lader andre vide, at vi følger Jesus Kristus?

  • I Lære og Pagter 18:19-20 befalede Herren Oliver Cowdery og David Whitmer at have tro, håb og næstekærlighed og at undgå at strides med andre kirker og deres medlemmer. Hvorfor tror I, at det er vigtigt for os som Jesu Kristi disciple at gøre dette?

Du kan eventuelt hjælpe dem med at forstå, at vendingen »Djævelens kirke« i Lære og Pagter 18:20 ikke henviser til en specifik kirke. Det henviser til ethvert menneske, enhver gruppe, organisation eller filosofi, der modarbejder Jesu Kristi kirke og Guds børns frelse.

Bed dem om at skrive i deres skriftstudiebog, hvordan de kan lade andre vide, at de følger Jesus Kristus.

Lære og Pagter 18:26-47

Herren åbenbarer De Tolv Apostles kaldelse og mission

Forklar, at Herren talte om andre end Oliver Cowdery og David Whitmer, som ville påtage sig Jesu Kristi navn og forkynde hans evangelium. Bed dem om at læse Lære og Pagter 18:27-32 for sig selv og besvare følgende spørgsmål. (Skriv disse spørgsmål på tavlen før klassen eller på et uddelingsark til hver elev).

  1. Hvilke ønsker skulle disse tolv disciple have?

  2. Hvad skulle disse mænd kaldes til at gøre? (Se efter 3-5 forskellige ting).

  3. Hvilke af de nuværende Tolv Apostle kan du huske? (Skriv deres navne).

Efter en passende tid beder du dem om at komme med deres svar på det første spørgsmål på tavlen. Stil derpå følgende spørgsmål:

  • Hvad tror I, det betyder at påtage sig Jesu Kristi navn med hjertets faste forsæt?

Bed nogle få om at fortælle, hvordan de har svaret på det andet spørgsmål på tavlen. Et princip, de bør finde, er, at Herrens Tolv Apostle er kaldet til at forkynde og forvalte evangeliet i hele verden. Bed en om at læse Lære og Pagter 18:37-39 højt. Lad klassen følge med og se det ansvar, Gud gav Oliver Cowdery og David Whitmer.

  • Hvad befalede Herren Oliver og David at gøre? (Søge efter mænd, Herren ville kalde som de første medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum i de sidste dage).

  • Hvordan ville de være i stand til at vide, hvem der skulle kaldes som apostle? (Kommende apostle skulle udvise de ønsker og gerninger, som Herren havde talt om).

Forklar, at Martin Harris også fik ansvaret for at finde de tolv apostle. De første medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum i de sidste dage blev kaldet den 14. februar 1835, næsten fem år efter den officielle organisering af Kirken. Åbenbaringen i Lære og Pagter 18 hjælper os til at forstå dette kvorums betydning ved at beskrive apostlenes rolle i Jesu Kristi Kirke.

Bed dem om at komme med deres svar til det tredje spørgsmål, der står på tavlen, ved lade dem nævne de nuværende medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum. Vis om muligt billeder af disse mænd. Billederne findes i tidsskriftet Liahona fra maj og november og på lds.org/church/leaders.

Bed en om at læse følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum. Før udtalelsen læses højt, forklarer du, at ældste Holland kom med disse bemærkninger i sin første generalkonferencetale som nykaldet apostel.

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Naturligvis er det mest spændende for mig og den mest glædelige af alle erkendelser, at jeg nu får mulighed for at sige – med Nefis ord – jeg ›taler om Kristus … fryder [mig] i Kristus … prædiker om Kristus [og] profeterer om Kristus‹ (2 Ne 25:26), overalt hvor jeg er, og med alle, jeg måtte være sammen med indtil mit sidste åndedrag. Der kan uden tvivl ikke være noget højere formål eller større privilegium end at være et særligt vidne ›om Kristi navn i hele verden‹ (L&P 107:23)

… Foruden mine ord og belæringer og offentlige vidnesbyrd må mit liv også være en del af det vidnesbyrd om Jesus. Selve mit væsen bør afspejle guddommeligheden i dette værk. Jeg kan ikke bære det, hvis noget, jeg nogensinde måtte sige eller gøre, på nogen måde skulle mindske jeres tro på Kristus, jeres kærlighed til denne kirke eller den agtelse, I nærer for det hellige apostelembede.

Jeg lover jer – som jeg har lovet Herren og disse mine brødre – at jeg vil stræbe efter at leve op til denne tillid og tjene med hele min formåen« (»Genoprettelsens mirakler«, Stjernen, jan. 1995, s. 29).

Bed en om at læse Lære og Pagter 18:27 højt.

  • Hvordan hjælper det jer at vide, at de, der virker som apostle, har påtaget sig Jesu Kristi navn med hjertets faste forsæt? Hvordan kan vi følge deres eksempel?

Bed en eller to om at hjælpe dig med en aktivitet. Giv dem bind for øjnene eller bed dem om at lukke øjnene. Få flere andre til at skiftes til at tale med deres normale stemme. Lad den person med bind for øjnene nævne, hvem det er, der taler. Stil derpå følgende spørgsmål:

  • Hvorfor er nogle stemmer lettere at genkende end andre? (De kan eventuelt påpege, at jo oftere vi hører en stemme, jo lettere er det at kende og genkende den).

Bed en om at læse Lære og Pagter 18:34-36, 47 højt. Lad klassen følge med og finde en måde, hvorpå Herren har sagt, at vi kan høre hans røst. (Du er måske nødt til at forklare, at vendingen »disse ord« i vers 34 henviser til åbenbaringerne i Lære og Pagter).

  • Hvordan kan vi ifølge disse vers høre Herrens røst? (De kan komme med forskellige svar, men sikr dig, at følgende princip er tydeligt: Vi kan høre Jesu Kristi røst, når vi læser skrifterne gennem Åndens kraft. Skriv denne sandhed på tavlen).

  • Hvordan hjælper skriftstudium os til at høre Jesu Kristi røst?

Få eleverne til at forstå, at vi kan høre Herrens røst på måder, som ikke kan registreres af vores ører. Gennem Helligånden kan vi opleve følelser og budskaber, der taler til vores sind og hjerte (se L&P 8:2-3).

Henvis til den sandhed, du har skrevet på tavlen.

  • Hvordan kan denne sandhed påvirke, hvordan I tænker om skrifterne? Hvordan kan det være jer en vejledning, når I udvælger det tidspunkt og det sted, hvor I læser skrifterne?

  • Hvornår har I følt Herrens inspiration, mens I læste eller funderede over skrifterne?

Opfordr eleverne til at læse i skrifterne dagligt og flittigt søge efter og forstå Herrens røst. Sammenfat Lære og Pagter 18:40-47 ved at forklare, at Herren bekræftede, at Oliver Cowdery, David Whitmer og de kommende medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum ville få store velsignelser, hvis de trofast holdt hans befalinger. Du kan afslutte ved at bære vidnesbyrd om de sandheder, I har talt om i dag.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 18:20. »Strid … mod … Djævelens kirke«

Som henvisning til Lære og Pagter 18:20 sagde præsident Joseph Fielding Smith: »Vi skal forstå, at dette er en befaling til os om strides mod alt ondt, det som er i modstrid med retfærdighed og sandhed« (Church History and Modern Revelation, 2. bind, 1953, 1:83). Det er ikke et kald til at strides mod andre kirker eller deres medlemmer.

Lære og Pagter 18:44. »Ved jeres hænder vil jeg udføre en forunderlig gerning«

Præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Når vi følger [Frelserens] fuldkomne eksempel, kan vores hænder blive hans, vores øjne hans øjne og vores hjerte hans hjerte …

Lad os med dette i tankerne strække hjerte og hænder ud i barmhjertighed mod andre, for alle har sin svære sti at træde. Som Mesteren Jesu Kristi disciple er vi kaldet til at støtte og lindre frem for at fordømme« (»I er mine hænder«, Liahona, maj 2010, s. 68-69).

Udskriv