Seminar
Hjemmestudielektion: Joseph Smith – Historie 1:1-65; Lære og Pagter 2 (Del 2)


Hjemmestudielektion

Joseph Smith – Historie 1:1-65; Lære og Pagter 2 (Del 2)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Joseph Smith – Historie 1:1-65 og Lære og Pagter 2 (del 2), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1: (Joseph Smith – Historie 1:1-20)

Eleverne lærte af Joseph Smiths oplevelse med at forsøge at finde ud af, hvilken kirke der var sand, at hvis vi spørger Gud i tro, så vil han besvare vores bønner. De fokuserede på sandheden om, at Joseph Smith så Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus. Eleverne lærte også af Joseph Smiths oplevelse, at Gud Faderen og Jesus Kristus lever, og at vor himmelske Fader og Jesus Kristus er adskilte og særskilte personer. Derudover lærte de, at hvis vi ihærdigt søger Guds hjælp, når Satan prøver at gøre os modløse, så kan Gud udfri os.

Dag 2 (Joseph Smith – Historie 1:21-26)

Eleverne lærte af Joseph Smiths oplevelser, at vi i svære tider kan blive styrket af eksemplerne på trofaste mennesker i skrifterne. Ved at studere, hvordan Joseph Smith håndterede den forfølgelse, som han oplevede efter det første syn, lærte eleverne læresætninger og principper, der kan hjælpe dem, når de møder modstand på grund af deres vidnesbyrd. Derudover lærte de, at vi ved at efterleve de principper, der undervises om i skrifterne, kan få et vidnesbyrd om sandheden af dem.

Dag 3: Joseph Smith – Historie 1:27-54; Lære og Pagter 2)

Joseph Smith ønskede at vide, hvad hans status var i Guds øjne. Han anerkendte sine fejl og svagheder og følte sorg over det. Vi kan ligesom Joseph Smith bede til vor himmelske Fader om tilgivelse, når vi anerkender vores synder og føler sorg over dem. Eleverne studerede Moronis besøg hos Joseph Smith og lærte, at Gud havde et værk, som Joseph Smith skulle udføre, og der ville blive spredt ud over hele jorden. Dette arbejde omfattede, at profeten Elias gengav beseglingsmagten på jorden før Jesu Kristi andet komme.

Dag 4 (Joseph Smith – Historie 1:55-65)

Eleverne grundede over Moronis løfte til Joseph Smith om, at pladerne ville blive beskyttet, og de lærte, at når vi tager ansvar for og passer på det, som Herren har givet os, så vil han give os sin beskyttelse og hjælp. Da de studerede beretningen om Martin Harris, der tog en kopi af tegnene på guldpladerne og oversættelsen og viste den til professor Anthon og Dr. Mitchell, lærte de, at Herrens tjeneres profetier vil gå i opfyldelse.

Indledning

Denne lektion vil hjælpe eleverne til at få en dybere forståelse af Joseph Smiths første syn. Den giver dem også mulighed for at lære om den indsats, det kræver, at søge efter svar på spørgsmål samt at påskønne deres rolle i evangelisk læring. Eleverne vil lære, hvordan de kan styrke deres tro imod den forfølgelse og modstand, som de kan komme ud for.

Forslag til undervisningen

Joseph Smith – Historie 1:5-20

Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, viser sig for Joseph Smith

Bed eleverne om at tænke på et tidspunkt, hvor de ønskede at få svar på et åndeligt eller evangelisk spørgsmål. Stil derpå følgende spørgsmål:

  • Hvad gjorde I for at finde svaret på jeres spørgsmål?

Mind dem om, at Joseph Smith var på samme alder som mange seminarelever, da han begyndte at overveje et vigtigt spørgsmål og søge efter et svar på det. Selv om Josephs oplevelse er enestående, så udgør de begivenheder, der ledte op til det, en fremgangsmåde, som vi hver især kan følge for at modtage hjælp og svar fra Gud.

Du kan eventuelt foreslå, at de markerer sætningen »Jeg har erfaret for mig selv« i Joseph Smith – Historie 1:20.

Del eleverne op i grupper på to eller tre. Bed hver gruppe om at læse Joseph Smith – Historie 1:8, 11-12, 14-15 og se efter, hvad Joseph Smith gjorde for at få et svar på sit spørgsmål. Lad hver gruppe sende en repræsentant op til tavlen for at skrive en vigtig ting, som vedkommendes gruppe fandt frem til. Fortæl klassen, at de ikke må skrive noget, der allerede er skrevet på tavlen. Hvis de har svært ved at finde frem til, hvad Joseph gjorde, så kan du hjælpe dem ved at foreslå de følgende ting: Joseph overvejede det grundigt, deltog i kirkemøder, studerede de forskellige trosretningers lærdomme, studerede skrifterne, bad med beslutsomhed.

Stil følgende spørgsmål:

  • Hvilket princip kan I lære af Joseph Smith om, hvad det kræver at lære åndelige ting? (Selv om eleverne måske bruger andre ord, så bør de finde frem til følgende princip: Åndelig læring kræver en indsats af os. Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

  • Hvorfor tror I, at det er nødvendigt, at vi yder en indsats for at lære åndelige sandheder?

  • Hvordan kan en anvendelse af dette princip hjælpe jer i jeres personlige studium af Lære og Pagter i år?

Bed en elev om at læse Joseph Smith – Historie 1:16-17 højt, og lad klassen følge med i deres skrifter og se efter, hvad Joseph oplevede, da han ydede en indsats for at få kundskab.

  • Hvem så Joseph Smith ifølge vers 17? (Sørg for, at det er klart, at Joseph Smith så Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus).

  • Hvad lærte han om disse to personer i sit syn?

Få en til at læse følgende udtalelse af præsident Joseph F. Smith, der forklarede betydningen af det første syn, for klassen:

Billede
Præsident Joseph F. Smith

»Den største begivenhed, som nogensinde har fundet sted i verden siden Guds Søns opstandelse fra graven og hans himmelfart, var Faderens og Sønnens komme til denne dreng, Joseph Smith« (Evangeliske lærdomme, 1980, s. 418).

  • Hvorfor føler I, at det er vigtigt at have et vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus faktisk viste sig for Joseph Smith?

Bed en elev om at læse Joseph Smith – Historie 1:18-20 højt, og lad dem finde frem til, hvad Joseph erfarede for sig selv på grund af sin indsats med at handle i tro. Stil dernæst følgende spørgsmål:

  • Hvad erfarede Joseph for sig selv?

  • Hvad kan vi lære af Joseph Smiths oplevelse om, hvad der kan ske, når vi studerer Guds ord og derpå handler i henhold til det, som vi læser? (Svarene kan omfatte følgende sandhed: Hvis vi flittigt studerer Guds ord og handler i henhold til det i tro, så kan vi selv lære evangeliets sandheder at kende. Du kan eventuelt skrive dette princip på tavlen og opfordre eleverne til at skrive det i margenen af deres skrifter).

  • Hvordan kan denne sandhed hjælpe en ven eller et familiemedlem, der har spørgsmål om evangeliet?

  • Hvordan kan denne sandhed hjælpe jer med jeres spørgsmål og overvejelser?

Joseph Smith – Historie 1:20-65; Lære og Pagter 2

Joseph Smith gifter sig med Emma Hale, modtager guldpladerne og begynder at oversætte

Bed eleverne om at gennemgå, hvad der skete med Joseph Smith efter det første syn. Sørg for, at de forstår, at profeten oplevede alvorlig forfølgelse, da han havde fortalt andre om synet. Lad dem læse den sidste del af Joseph Smith – Historie 1:20, begyndende med sætningen »Det synes, som om …« for sig selv. Stil dem derpå følgende spørgsmål:

  • Hvorfor oplevede Joseph Smith efter sin egen mening så stor forfølgelse i så ung en alder? (Forfølgelse kom fra Satans påvirkning, fordi han erkendte, at Joseph Smith ville »forstyrre og genere [Satans] rige«).

  • I hvilke situationer i dag kan I eller nogen, som I kender, opleve forfølgelse?

Bed en om at læse Joseph Smith – Historie 1:24-25 højt. Få klassen til at følge med og finde frem til, hvad vi kan gøre for at blive styrket i svære tider.

  • Hvad kan vi gøre i svære stunder for at få styrke til at være trofaste? (Eleverne kommer måske med forskellige svar. Sørg for, at de finder frem til følgende princip: I svære tider kan vi blive styrket af eksemplerne på trofaste mennesker i skrifterne. Du kan eventuelt skrive dette princip på tavlen og opfordre eleverne til at skrive det i margenen af deres skrifter).

Lad eleverne gennemgå Joseph Smith – Historie 1:24-25 og se efter ord eller vendinger, der kan give dem mod og styrke til at gøre det, der er rigtigt, når de forfølges. Når de har fortalt om vendinger, de har fundet frem til, så kan du foreslå dem at markere ordene: »Jeg havde set et syn; jeg vidste det, og jeg vidste, at Gud vidste det, og jeg kunne ikke fornægte det.«

Stil eleverne følgende spørgsmål:

  • Hvad lærer disse ord jer om Joseph Smiths vidnesbyrd om det første syn?

  • Hvordan kan disse ord hjælpe jer, når nogen udfordrer jeres vidnesbyrd eller forfølger jer på grund af jeres tro?

Afslut denne lektion ved at bære dit vidnesbyrd om de principper, I har drøftet i denne lektion. Bed dem om at dele deres tanker eller følelser omkring disse sandheder.

Næste del (Lære og Pagter 3-7; 10; Joseph Smith – Historie 1:66-67)

Hvordan gik de første 116 sider af Mormons Bog, som Joseph Smith havde oversat, tabt for altid? Når eleverne studerer den næste del, vil de lære om Martin Harris og det mistede manuskript. De vil også lære om Herrens råd til dem, der ønsker at tjene Gud.

Udskriv