Seminar og institut
Lektion 132: Lære og Pagter 124:22-83


Lektion 132

Lære og Pagter 124:22-83

Indledning

Den 19. januar 1841 befalede Herren de hellige at bygge et tempel i Nauvoo i Illinois. I denne åbenbaring, som findes i Lære og Pagter 124, fortalte Herren om de velsignelser, de hellige kunne få, hvis de ville være flittige til at bygge templet. Herren befalede også de hellige at bygge et hus, hvor rejsende kunne bo i Nauvoo.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 124:22-41, 56-83

Herren befaler de hellige at bygge et tempel og et hus til besøgende i Nauvoo

Skriv, før klassen begynder, følgende spørgsmål på tavlen: Hvad har I opnået, som har krævet, at I har brugt meget tid, energi eller ofret meget? Når eleverne kommer, så bed dem om at overveje dette spørgsmål. Bed efter den åndelige indledning nogle af eleverne om at fortælle klassen deres svar.

  • Hvorfor var det, som I opnåede, jeres tid, bestræbelser og ofre værd?

Forklar, at mange af de hellige i 1841 var flyttet til Nauvoo i Illinois. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 124:25-27 for sig selv og se efter, hvad Herren ønskede, at de hellige i Nauvoo skulle gøre.

  • Hvad gav Herren de hellige befaling om at gøre?

  • Hvad ønskede Herren, at de hellige skulle bruge til at bygge templet?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 124:28 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvilken årsag Herren gav til, at de hellige havde brug for at bygge et tempel.

  • Hvorfor skulle de hellige bygge et tempel? (For at have et sted, hvor Herren kunne komme og gengive præstedømmets fylde).

Hjælp eleverne til at forstå vendingen »præstedømmets fylde« i vers 28 ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Enhver mand, som er trofast og vil tage imod disse ordinancer og velsignelser, opnår en fylde af præstedømmet, og Herren har sagt, at ›han gør dem lige i kraft og i magt og i herredømme‹ (L&P 76:95; se også L&P 88:107) … Herren har gjort det muligt for hver eneste mand i denne kirke at modtage præstedømmets fylde gennem Herrens tempels ordinancer – hvis han er lydig. Det kan ikke modtages nogen som helst andre steder« (Lærdomme om frelse, 3:114).

Forklar, at alle Kirkens medlemmer, mænd og kvinder, kan modtage en fylde af præstedømmets velsignelser ved at modtage alle templets ordinancer. Gennem disse ordinancer kan vi få adgang til de velsignelser, som vor himmelske Fader ønsker at give sine børn. Påpeg, at gengivelsen af tempelordinancerne og -pagterne begyndte i templet i Kirtland, men blev ikke fuldført. Bygningen af templet i Nauvoo gjorde, at gengivelsen af templets ordinancer og pagter kunne fortsætte (se L&P 124:28, 40-41).

  • Hvad er en ordinance? (En hellig, formel handling udført med præstedømmets myndighed).

Forklar, at nogle ordinancer er afgørende for vores ophøjelse, og mange af disse frelsende ordinancer kan kun udføres i templet. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 124:29 for sig selv og lede efter en af disse afgørende tempelordinancer, som Herren sagde, der skulle gengives. Bed eleverne fortælle om det, de har fundet ud af.

Forklar, at profeten Joseph Smith den 15. august 1840 for første gang underviste om, at de hellige kunne udføre frelsende ordinancer såsom dåb for deres afdøde familiemedlemmer og venner, der ikke havde haft mulighed for at tage imod evangeliet (se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 399). Efter denne bekendtgørelse blev der udført mange dåb for de døde i Mississippifloden eller i nærliggende vandløb.

Lad nogle elever skiftes til at læse Lære og Pagter 124:30-34 højt. Bed klassen om at følge med og se efter Herrens befaling om, hvor ordinancen dåb for de døde skal udføres.

  • Hvor sagde Herren, at ordinancen dåb for de døde skulle udføres for at være antagelig for ham? Hvorfor tillod Herren midlertidigt de hellige at udføre dåb udenfor templet?

Billede
Templet i Nauvoo

Du kan eventuelt vise eleverne et billede af templet i Nauvoo i Illinois (Evangelisk kunst, 2009, nr. 118; se også LDS.org). Forklar, at efter Joseph Smith havde modtaget åbenbaringen i Lære og Pagter 124, skred arbejdet på templet hurtigt fremad. Den 3. oktober 1841, da templets kælder var delvist færdigbygget, fortalte Joseph Smith de hellige: »Der skal ikke udføres dåb for de døde igen, før ordinancen kan udføres i Herrens hus … For således siger Herren!« (Lærdomme: Joseph Smith, s. 463). Da dåbsbassinet var blevet bygget og indviet i kælderen i templet i Nauvoo, genoptog man den 21. november 1841 dåb for de døde (se Kirkens historie i tidernes fylde, 2002, CES-hæfte, s. 253-254; Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 463-465).

Billede
dåbsbassin

Da templet i Nauvoo blev bygget, sagde profeten Joseph Smith, at dåbsbassinet skulle bygges i kælderen på ryggen af tolv okser, som symboliserede Israels tolv stammer.

  • Hvor er ifølge Lære og Pagter 124 det eneste sted, man kan modtage fylden af præstedømmets ordinancer til forløsning af både de levende og de døde? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende læresætning: Templet er det eneste sted, hvor vi kan modtage fylden af præstedømmeordinancerne til forløsning af de levende og de døde).

  • Hvordan kan denne læresætning have motiveret de hellige til at foretage de nødvendige ofre for at bygge templet i Nauvoo?

Hjælp eleverne til at føle sandheden og vigtigheden af denne læresætning ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson højt. (Du kan eventuelt give eleverne en kopi af udtalelsen).

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»De, som forstår de evige velsignelser, der kommer igennem templet, ved, at intet offer er for stort, ingen pris for høj, ingen indsats for besværlig for at modtage disse velsignelser. Der er aldrig for langt at rejse, for mange forhindringer at overvinde eller for meget ubehag at udholde. De forstår, at de frelsende ordinancer i templet, der tillader os en dag at vende tilbage til vor himmelske Fader i et evigt familieforhold og blive begavet med velsignelser og kraft fra det høje, er hvert eneste offer og hver eneste indsats værd« (»Det hellige tempel – Et fyrtårn for verden«, Liahona, maj 2011, s. 92).

  • Hvilke ofre skal I foretage for at være værdige til og forberedt på at modtage templets ordinancer?

Få en elev til at læse Lære og Pagter 124:38-41 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvorfor Herren befalede Moses at bygge en bolig i ørkenen, og hvorfor han befalede sit folk at bygge et tempel i det forjættede land. (Du skal måske forklare, at Moses og hans folk ikke udførte dåb for de døde. Intet arbejde for de døde blev udført, før Frelseren indstiftede arbejdet i åndeverden efter sin død).

  • Hvorfor befalede Herren ifølge vers 38 israelitterne fordum at bygge en bolig og templer?

Skriv følgende to spørgsmål på tavlen:

Hvorfor er templet betydningsfuld for jer? Hvorfor bygger Kirken templer?

Del eleverne op parvis. Bed hver elev om at vælge et af spørgsmålene på tavlen. Lad eleverne vende sig mod deres makker og skiftes til at besvare deres spørgsmål ud fra det, som de har lært i Lære og Pagter 124:25-41. Derudover kan du bede nogle elever om at fortælle klassen om deres indsigt (eller deres makkers indsigt).

Du kan eventuelt sammenfatte Lære og Pagter 124:22-24, 56-83 ved at forklare, at Herren ud over templet instruerede de hellige i at bygge en anden bygning, der hed Nauvoo House, hvor besøgende til Nauvoo kunne bo.

Lære og Pagter 124:42-55

Herren forklarer, hvad der vil ske, hvis de hellige adlyder befalingen om at bygge et tempel

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 124:42-45 for sig selv og se efter, hvad Herren sagde, der ville ske, hvis de hellige ville bygge templet og give agt på hans røst og hans tjeneres røst. Bed eleverne fortælle om det, de har fundet ud af.

Sammenfat Lære og Pagter 124:46-54 ved at forklare, at Herren fortalte de hellige, hvad der ville ske, hvis de byggede templet, men derpå ikke ville give agt på hans røst eller på hans tjeneres røst. Herren forklarede også, at han ville acceptere de helliges bestræbelser på at udføre hans værk (herunder at bygge templer), selv hvis de blev forhindret i at gøre det på grund af den forfølgelse, som de oplevede.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 124:55 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren erklærede, at de hellige ville vise ham ved at adlyde hans befaling om at bygge templet i Nauvoo.

  • Hvad beviser vi ifølge vers 55 overfor Herren, når vi adlyder hans befalinger? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Når vi adlyder Herrens befalinger, viser vi vores trofasthed. Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

Tilskynd eleverne til at tænke over det arbejde, den tid og de ofre, man til tider skal bruge for at holde Herrens befalinger.

  • Hvordan kunne muligheden for at vise jeres trofasthed overfor Gud motivere jer til at adlyde hans befalinger?

  • Hvilke yderligere velsignelser lovede Herren ifølge vers 55 de hellige, hvis de byggede et tempel i Nauvoo?

Påpeg, at velsignelserne ære, udødelighed og evigt liv, som loves i vers 55, er evige i deres natur.

  • Hvorfor er det vigtigt at forstå, at de velsignelser, som vi modtager for vores trofasthed overfor Herren, ikke nødvendigvis kommer med det samme?

Lad eleverne overveje situationer i deres liv, hvor de har holdt en befaling ud fra et ønske om at være loyal og trofast overfor deres himmelske Fader og Frelseren. Bed nogle elever om at fortælle om deres oplevelser og deres følelser omkring at vise Herren deres loyalitet og trofasthed. Tilskynd eleverne til at se efter muligheder for at vise Herren deres trofasthed.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 124:45. »[De] skal … ikke blive flyttet fra deres sted«

Da Herren befalede de hellige at bygge et tempel, lovede han dem også, at de ikke ville »blive flyttet fra deres sted.«

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»I en meget vanskelig tid gav Herren den strengeste advarsel, jeg kender til i alle skrifterne. Det vedrørte bygningen af templet i Nauvoo. De hellige vidste af erfaring, at det ville medføre forfærdelige forfølgelser, hvis de gik i gang, så de trak tiden ud. Herren forlængede fristen og sagde: ›Hvis I ikke gør dette, når den tilstedte tid er gået, skal I blive forkastet som kirke tillige med jeres døde, siger Herren jeres Gud‹ (L&P 124:32).

I denne åbenbaring er der en dejlig forjættelse, som ofte overses: ›Og hvis mit folk vil give agt på min røst og på mine tjeneres røst, hvem jeg har udpeget til at lede mit folk, se, sandelig siger jeg jer, så skal de ikke blive flyttet fra deres sted‹ (L&P 124:45).

Husk denne forjættelse; hold fast i den. Det må være en stor trøst for dem, der kæmper med at holde sammen på en familie i et samfund, som er stadig mere ligegyldigt, ja, tilmed fjendtligt over for standarder, der er afgørende for en lykkelig familie …

Jeg gentager forjættelsen, at de, som lytter til disse mænds røst, som Herren har oprejst, ›skal … ikke blive flyttet fra deres sted‹ (L&P 124:45).

Forjættelsen blev ledsaget af denne advarsel: ›Men hvis de ikke vil give agt på min røst eller på disse mænds røst, hvem jeg har udpeget, da skal de ikke blive velsignet‹ (L&P 124:46)« (se »De Tolv Apostle«, Liahona, sep. 2005, s. 30.

Udskriv