Seminar
Lektion 2: Introduktion til Lære og Pagter


Lektion 2

Introduktion til Lære og Pagter

Indledning

Lære og Pagter indeholder »en samling af guddommelige åbenbaringer og inspirerede erklæringer, givet med det formål at oprette og styre Guds rige på jorden i de sidste dage« (indledning til Lære og Pagter). Ved bønsomt at studere Lære og Pagter kan eleverne styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus og få personlig åbenbaring.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter indeholder åbenbaringer modtaget af profeten Joseph Smith og hans efterfølgere

Indled klassen med at stille følgende spørgsmål:

  • Hvilke bøger tror I, at verden ville have gavn af at læse? Hvorfor? (Overvej at vise nogle få bøger, som du vil foreslå).

Når de er kommet med nogle svar, så lad en læse følgende udtalelse af Joseph Smith. Bed klassen om at lytte efter det, profeten sagde om Lære og Pagter.

Billede
Profeten Joseph Smith

»[Lære og Pagter er] Kirkens grundvold i de sidste dage og til gavn for verden, eftersom de[n] viser, at nøglerne til vor Frelsers riges hemmeligheder igen er betroet mennesket« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 192).

Forklar, at Lære og Pagter er af så stor gavn for verden, at præsident Joseph Fielding Smith erklærede, at »den er mere værd for os end jordens rigdomme« (Lærdomme om frelse, 3:166). Tilskynd dem til under dagens lektion at se efter, hvordan studium af Lære og Pagter kan gavne deres liv.

Bed dem om at slå op på titelbladet i Lære og Pagter. Forklar, at for at Lære og Pagter kan blive os til gavn, må vi først forstå, hvad læresætninger og pagter er. Bed en om at læse titelbladet og den første sætning i indledningen højt.

  • Hvordan vil I definere ordet læresætning? Hvad er en pagt? Hvad er åbenbaring? (Du er eventuelt nødt til at forklare, at en læresætning er en fundamental evig sandhed i Jesu Kristi evangelium, at en pagt er en hellig aftale mellem Gud og hans børn, og at åbenbaring er kommunikation fra Gud til hans børn. Du kan skrive disse definitioner på tavlen og foreslå, at de skriver det på titelbladet i deres skrifter).

Bed eleverne om at slå op på det ottende afsnit i indledningen til Lære og Pagter (det begynder med »I åbenbaringerne bliver … «). Forklar, at der i dette afsnit nævnes eksempler på nogle af læresætningerne i Lære og Pagter. Bed dem om at læse den første sætning for sig selv og finde en eller flere læresætninger, som de er interesseret i at lære mere om.

  • Hvilke læresætninger er I mest interesseret i at lære mere om? Hvordan tror I, at det vil gavne jer at få større kundskab om og forståelse af disse sandheder?

Forklar, at selvom kundskab om disse læresætninger er yderst vigtig, ligger den største værdi i Lære og Pagter i den allervigtigste sandhed, som den indeholder. Bed dem om at læse den sidste sætning i afsnittet højt, og bed klassen om at følge med og se, hvilken sandhed, som gør Lære og Pagter så værdifuld.

  • Hvad gør, at Lære og Pagter er af stor værdi? Hvorfor er et vidnesbyrd om Frelseren så værdifuldt?

  • Hvordan kan jeres studium af Lære og Pagter styrke jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus?

Skriv følgende princip på tavlen: Ved at studere åbenbaringerne i Lære og Pagter kan vi styrke vores vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Bed dem om at overveje, hvordan de kan få gavn af et stærkere vidnesbyrd om Frelseren. Overvej at fortælle, hvordan studiet af Lære og Pagter har styrket dit vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Hjælp dem til at forstå, hvordan studium af Lære og Pagter kan styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus, ved at bede en om at læse den anden sætning i det første afsnit i indledningen højt. Bed klassen om at følge med og finde ud af, hvis røst de vil høre i Lære og Pagter. Når de har svaret, skrives følgende princip på tavlen: Når vi studerer Lære og Pagter, kan vi høre Frelserens røst.

Bed en om at læse Lære og Pagter 18:34-36 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan vi kan høre Herrens røst, når vi studerer Lære og Pagter.

  • Hvad kan vi vidne om, hvis vi studerer Lære og Pagter?

Du kan eventuelt forklare, at vendinger som »Herren« eller »Gud« i Lære og Pagter almindeligvis henviser til Jesus Kristus. Han taler til os igennem hele Lære og Pagter.

Få en til at læse det tredje afsnit i indledningen højt. Lad klassen følge med og se efter ord, der beskriver Frelserens røst. (Foreslå eventuelt, at de markerer det, de finder).

  • Hvilke ord bruges til at beskrive Frelserens røst?

  • Hvordan kan det gavne jer at være i stand til at høre og genkende Herrens røst? (Forklar, at de i de kommende uger vil lære om andre måder at høre Herrens røst på og genkende, når han taler til dem).

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af, hvordan et studium af Lære og Pagter kan gavne dem, ved at overveje at vise billeder af nogle mennesker, der har med åbenbaringerne i Lære og Pagter at gøre: Bror Joseph (Evangelisk kunst, 2009, nr. 87; se også LDS.org), Emma Smith (nr. 88), Johannes Døber overdrager Det Aronske Præstedømme (nr. 93), Gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme (nr. 94) og Profeten Elias viser sig i templet i Kirtland (nr. 95). Forklar, at når de studerer åbenbaringerne i Lære og Pagter, vil de lære noget vigtigt om disse personer. Bed en om at læse de to første sætninger i det sjette afsnit af indledningen (som begynder med »Disse hellige åbenbaringer … «). Lad klassen følge med og finde de omstændigheder, som åbenbaringerne i Lære og Pagter blev givet under.

Billede
Profeten Joseph Smith
Billede
Emma Smith
Billede
Johannes Døber overdrager Det Aronske Præstedømme
Billede
Gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme
Billede
Profeten Elias viser sig i templet i Kirtland
  • Hvilke vendinger i dette afsnit beskriver de omstændigheder, disse åbenbaringer blev givet under? (»Svar på bønner«, »når behovet opstod« og »virkelige situationer«).

Vis et stykke papir med ordet jer. Påpeg, at vi ligesom personerne fra Kirkens historie også går igennem situationer, hvor vi har brug for guddommelig vejledning. Bed eleverne om at beskrive situationer, der kan opstå i løbet af skoleåret, hvor de kan have gavn af Herrens vejledning. Bed en om at skrive deres svar på tavlen.

Forklar, at hver åbenbaring, som de studerer i år, er endnu et vidnesbyrd om, at Gud virkelig lever, at han taler til sine børn, og at han vejleder sin kirke.

  • Hvordan kan disse mange vidnesbyrd hjælpe jer, når I befinder jer i udfordrende situationer?

  • Hvad skal vi gøre baseret på det, I har læst i afsnit seks i indledningen, for at få guddommelig vejledning, når behovet opstår?

Hjælp dem til at finde et princip fra afsnit seks ved at skrive følgende udtalelse på tavlen: Hvis vi , så vil Herren .

Bed dem om at sammenfatte det, de har lært, ved at afslutte denne udtalelse. De kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Hvis vi beder om hjælp, når vi har brug for det, så vil Herren vejlede os.

Få eleverne til at slå op på afsnit fire og fem i indledningen. Sammenfat disse afsnit ved at forklare, at de giver en oversigt over vigtige begivenheder i genoprettelsen af Jesu Kristi kirke på jorden, deriblandt det første syn og andre guddommelige tilkendegivelser, oversættelsen af Mormons Bog, gengivelsen af præstedømmets myndighed og nøgler samt organiseringen af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Fortæl, at de kommer til at lære mere om disse hellige begivenheder i løbet af deres studiekursus. Forklar, at disse guddommelige oplevelser kom, da profeten Joseph Smith og andre søgte Herrens hjælp og vejledning.

  • Hvornår har I stået i en situation, hvor I havde brug for Herrens hjælp og vejledning og fik den?

Bed dem om at slå op på »De Tolv Apostles vidnesbyrd om sandheden af bogen Lære og Pagter« i indledningen. Bed en om at læse de to første afsnit højt (det begynder med sætningen »Vi aflægger derfor gerne … «). Lad klassen følge med og finde vendinger, der gør indtryk på dem.

  • Hvilke vendinger i De Tolv Apostles vidnesbyrd i Lære og Pagter springer jer i øjnene? Hvorfor?

Når de har svaret, minder du dem om, at de i begyndelsen af lektionen blev opfordret til at se efter, hvordan deres studium af Lære og Pagter kan gavne dem. Bed dem om at skrive i deres skriftstudiebog, hvordan de håber, Lære og Pagter vil gavne dem, og hvad de vil gøre for at få det til at ske.

Når de er færdige med at skrive, udfordrer du dem så til bønsomt at studere Lære og Pagter hver dag i dette skoleår, så de kan høre Frelserens røst og få hans vejledning. Du kan eventuelt afslutte ved at bære dit vidnesbyrd om, hvordan studium af Lære og Pagter har hjulpet dig til at opleve de velsignelser i dit liv.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvad er forholdet mellem Mormons Bog og Lære og Pagter?

Præsident Ezra Taft Benson sagde følgende om forholdet mellem Mormons Bog og Lære og Pagter:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Mormons Bog og Lære og Pagter hører sammen, fordi de er åbenbaringer fra Israels Gud, som er givet for at samle og berede Herrens folk til hans andet komme …

Mormons Bog og Lære og Pagter vidner om hinanden. Man kan ikke tro på den ene og ikke den anden …

Lære og Pagter er forbindelsesleddet mellem Mormons Bog og genoprettelsens fortsatte værk, som blev udført af profeten Joseph Smith og hans efterfølgere …

Mormons Bog fører folk til Kristus. Lære og Pagter fører folk ind i Kristi rige, nemlig ind i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, ›den eneste sande og levende kirke på hele jordens overflade‹ (L&P 1:30). Jeg ved dette.

Mormons Bog er vores religions slutsten, og Lære og Pagter er dens dæksten med fortsat åbenbaring i de sidste dage. Herren har sat sit godkendelsesstempel på både dækstenen og slutstenen« (se »Mormons Bog og Lære og Pagter«, Stjernen, juli 1987, s. 77).

Fra åbenbaring til udgivelse: Forskellige udgaver af Lære og Pagter

I november 1831 mødtes profeten Joseph Smith med nogle ældster i Hiram i Ohio. Gruppen besluttede at samle og udgive nogle af de åbenbaringer, som profeten havde fået. De udvalgte 65 åbenbaringer og gav samlingen titlen Befalingernes Bog. I sommeren 1833 var det meste af samlingen blevet trykt, men en pøbel ødelagde næsten alle eksemplarer. Derfor findes der meget få eksemplarer af den i dag. Endnu en udgave blev godkendt og udgivet i 1835. Denne udgave indeholdt Forelæsninger om Troen (se indledningen til Lære og Pagter) og 103 åbenbaringer. Denne udgave var derfor den første med titlen Lære (forelæsningerne) og Pagter (åbenbaringerne). (Se History of the Church, 2:243-251).

Nogle få yderligere udgaver (alle med tilføjelser af åbenbaringer eller små forbedringer til organiseringen) blev regelmæssigt udgivet indtil 1981, hvor Kirken udgav en ny udgave af tre-i-eneren på engelsk med flere fodnoter og krydshenvisninger samt et nyt indeks. På det tidspunkt blev profeten Joseph Smiths syn fra 1836 om det celestiale rige og præsident Joseph F. Smiths syn i 1918 om de dødes forløsning, der begge var blevet kanoniseret af Kirken i 1976 og oprindeligt tilføjet Den Kostelige Perle, tilføjet Lære og Pagter som afsnit 137 og 138. Udgaven fra 1981 har 138 afsnit og to officielle erklæringer: Manifestet, der blev udstedt i 1890 af præsident Wilford Woodruff, og erklæringen om præstedømmet, der blev udstedt i 1978 af præsident Spencer W. Kimball. Den 1. marts 2013 bekendtgjorde Det Første Præsidentskab udgivelsen af en ny udgave af de engelske skrifter. De fleste tilpasninger i denne udgave er i studiehjælpen, i afsnitsindledningerne til Lære og Pagter eller består af mindre rettelser af stavefejl i teksten. (Se flere detaljer om de forskellige udgaver i Revelations Correspondence Chart i »Corresponding Section Numbers in Editions of the Doctrine and Covenants«, JosephSmithPapers.org/reference/library).

Udskriv