Seminar
Lektion 51: Lære og Pagter 45:1-15


Lektion 51

Lære og Pagter 45:1-15

Indledning

I marts 1831 fortsatte Kirken med at vokse i Kirtland. Modstanden mod Kirken fortsatte også. Profeten Joseph Smith skrev: »Mange falske forlydender, løgne og tåbelige historier blev udgivet i aviserne og sat i omløb alle vegne, for at hindre folk i at undersøge værket eller tage imod troen«. I denne tid med vækst og modstand modtog Joseph Smith en åbenbaring, der, som han senere sagde, kom »som en glæde til de hellige, der måtte kæmpe mod enhver ting som fordom og ugudelighed kunne finde på« (i History of the Church, 1:158). Denne åbenbaring, der nu står i Lære og Pagter 45, begyndte med erklæringer fra Frelseren om hans rolle for vores frelse. Dagens lektion er den første af tre, der omhandler Lære og Pagter 45.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 45:1-5

Jesus Kristus understreger sin rolle som skaber og talsmand

Bed eleverne om at forestille sig, at de søger vejledning om noget, der er vigtigt for dem, og at forskellige personer gerne vil give dem råd.

  • Hvilke kvaliteter skal en person have, før I vil lytte til vedkommendes råd? (Eleverne kan komme med flere forskellige svar på dette spørgsmål. Hvis der er brug for det, kan du tale om, at der er større sandsynlighed for, at de vil lytte til en, der bekymrer sig for dem, og som ved noget om det emne, de giver råd om).

Forklar, at den åbenbaring, der står i Lære og Pagter 45, kom på et tidspunkt, hvor sidste dages hellige og andre hørte og læste modstridende budskaber om Kirken. Bed en elev om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 45 højt. Lad klassen følge med og se de efter de forhold, som de hellige stod over for.

Bed en elev om at læse Herrens første ord i den åbenbaring.

Når vi virkelig lytter til Herren, vil vi følge hans råd og befalinger. Forklar, at Herren i begyndelsen af denne åbenbaring kommer med erklæringer om nogle af sine roller og om sine bestræbelser på at hjælpe os. Når vi læser disse erklæringer, kan vi finde grunde til at lytte til hans ord. Tilskynd eleverne til at se efter ordene lyt, hør og giv agt i de vers, de studerer i dag.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 45:1 for sig selv og se efter, hvad Jesus Kristus sagde om sig selv. Lad dem fortælle, hvad de finder frem til. Når de svarer, så skriv følgende læresætning på tavlen: Jesus Kristus skabte himlene og jorden.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 45:2 højt. Lad klassen følge med og se efter grunde til at lytte til Frelseren.

  • Hvorfor skal vi ifølge dette vers lytte til Frelseren? (Det kan være, at du bliver nødt til at forklare, at sætningen »i en stund, hvor I ikke tror, at sommeren er forbi« henviser til, at sommeren kan være et tidspunkt, hvor man arbejder og forbereder sig til høsten ved årstidens slutning. Dette vers fortæller os, at vi skal lytte til Frelseren nu og omvende os fra vores synder, mens vi stadig har tid til at arbejde på frelse for vores sjæl).

Forklar, at Lære og Pagter 45:3 indeholder ordet talsmand. En talsmand er en, som taler på vegne af andre, som for eksempel en advokat. Nogle gange præsenterer en advokat i retten beviser for en dommer på vegne af en, der er blevet anklaget.

Lav følgende tre skilte, inden klassen begynder:

Billede
Dommer, Advokat/talsmand, Anklagede

Skriv følgende på bagsiden:

Billede
Vor himmelske Fader, Jesus Kristus, Os

Bed tre elever om at komme op foran i klassen. Giv et skilt til hver elev. Bed dem om at holde skiltet, så de viser ordene Dommer, Advokat/talsmand og Anklagede. Bed eleven med skiltet Advokat/talsmand om at stå mellem de to andre.

Lad klassen forestille sig, at de er i en retssal, hvor der er en dommer, en advokat og en anklaget, der er blevet beskyldt for en forbrydelse.

  • Hvilken rolle har dommeren?

  • Hvordan kan advokaten eller talsmanden hjælpe den anklagede?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 45:3 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad dette vers fortæller os om Frelseren.

  • Hvem er dommeren i dette vers? (Når eleverne besvarer spørgsmålet, så bed den elev med skiltet Dommer om at vende skiltet om). Hvem er den anklagede? (Bed den elev med skiltet Anklagede om at vende skiltet om). Hvem er talsmanden? (Bed den elev med skiltet Advokat/talsmand om at vende skiltet om). Skriv derpå følgende læresætning på tavlen: Jesus Kristus er vores talsmand hos vor himmelske Fader).

  • Hvorfor har vi brug for en talsmand hos vor himmelske Fader? (Vi er skyldige i at synde. Ifølge Guds retfærdighed kan intet urent dvæle i hans nærhed. Derfor har vi brug for en talsmand, der kan tale vores sag hos Faderen og hjælpe os til at blive forligt med ham).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 45:4-5 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan Jesus Kristus taler vores sag for Faderen.

  • Hvad beder Jesus Kristus ifølge vers 4 vor himmelske Fader om at overveje? (Frelseren fortæller om sit syndfrie liv og sin lidelse og død).

  • Hvad beder Frelseren ifølge vers 5 ellers vor himmelske Fader om at overveje? (Vores tro på Jesus Kristus).

Bed eleverne om at tænke over, hvordan de har brug for Jesus Kristus til at være deres talsmand i deres hverdag. Giv dem tid til at skrive deres følelser om, at Frelseren er deres talsmand, i deres skriftstudiebog. Bed dem også om at skrive, hvad de tror, at han gerne vil have, at de gør for at vise, at de tror på hans navn.

Lære og Pagter 45:6-10

Frelseren erklærer, at han er verdens lys og liv, og at han har sendt sin evigtvarende pagt til verden

Del eleverne op parvis, og bed parrene om at læse Lære og Pagter 45:6-10 sammen. Når de har haft tid til at læse, så stil følgende spørgsmål:

  • Hvilke grunde giver Frelseren os ifølge vers 6-7 til at lytte til ham? Hvad betyder det for jer, at han er »begyndelsen og enden«? Hvordan bringer han lys og liv til verden?

Skriv følgende beskrivelser af Frelseren på tavlen:

Jesus Kristus er begyndelsen og enden.

Jesus Kristus er verdens lys og liv.

  • Hvad lover Frelseren ifølge vers 8 dem, der modtager ham?

Gør opmærksom på, at vi i vers 9 læser, at Jesus Kristus har sendt sin »evigtvarende pagt … for at den kan være et lys for verden, og for at den kan være et banner for [hans] folk«. I en anden åbenbaring sagde han, at hans evigtvarende pagt er hans »evangeliums fylde« (L&P 66:2).

  • Hvad tror I, det vil sige at »søge til« evangeliet?

  • Hvordan har I set evangeliet være et lys for verden? Hvordan er evangeliet et banner for dem af os, der har indgået pagter med Herren?

Lære og Pagter 45:11-15

Frelseren erklærer, at han er Enoks Gud

Vis billedet Byen Zion tages op, (Evangelisk kunst, 2009, nr. 6; se også LDS.org). Forklar, at det er en kunstners skildring af Enok og hans folk. Bed derefter en elev om at læse Lære og Pagter 45:11 højt. Gør opmærksom på, at Herren i dette vers siger, at nogle folk kalder ham »Enoks … Gud«.

Billede
Byen Zion tages op

Bed nogle af eleverne om at fortælle de andre i klassen, hvad de ved om profeten Enok. Hvis der er behov for det, kan du give følgende oplysninger: Enok levede før Noas tid. På Enoks tid var jorden dækket af ugudelighed, men han ledte et samfund af retfærdige folk, der boede i en by, der hed Zion. Indbyggerne i Zion blev til sidst »taget bort fra jorden« (L&P 45:12) og taget op i himlen på grund af deres retfærdighed (se Moses 7:69).

Sammenfat Lære og Pagter 45:12-14 ved at forklare, at Herren har taget folket i byen Zion op til sig, og at han vil bevare dem »indtil retfærdighedens dag kommer«. På det tidspunkt vil Enok og hans folk vende tilbage til jorden og møde trofaste sidste dages hellige i byen Det Ny Jerusalem, der også vil blive kaldt Zion (se Moses 7:62-64). Alle profeter har set frem til den dag. På grund af ugudeligheden blandt jordens befolkning er denne dag endnu ikke kommet, men de, der har set frem til den, vil se den på et tidspunkt.

Bed eleverne om at gennemgå de udtalelser, du har skrevet på tavlen, som beskriver nogle af Jesu Kristi roller og karakteregenskaber. Lad dem tænke over disse udtalelser og vælge en karakteregenskab, der især betyder noget for dem. Bed efter noget tid nogle elever om at fortælle om den rolle eller karakteregenskab, de har valgt, og forklare, hvorfor den betyder noget for dem. Når de har fortalt om deres overvejelser, så skriv følgende princip på tavlen: Når vi lærer om Jesu Kristi roller og karakteregenskaber, bliver vores ønske om at følge ham større.

  • Hvad har I lært om Frelseren i dag, som gør, at I ønsker at lytte til ham?

Du kan eventuelt fortælle om dine overvejelser om en af Frelserens roller eller karakteregenskaber og om, hvordan den rolle eller karakteregenskab hjælper dig til at ønske at følge ham. Overvej at slutte af med at bære vidnesbyrd om velsignelserne ved at lytte til Jesus Kristus og adlyde hans råd og befalinger.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 45:3-5. Jesus Kristus er vores talsmand

Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har forklaret Frelserens rolle som formidler:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Enhver af os lever i en slags åndelig gæld. En dag bliver kontoen lukket, og der kræves afregning. Selvom vi måske lejlighedsvis betragter den nu, så vil vi, når den dag kommer, og fogeden står for døren, se os hvileløst omkring i det spinkle håb, at nogen, ligegyldigt hvem, vil komme os til hjælp.

Og ifølge den evigt gældende lov kan barmhjertighed ikke tilbydes, medmindre der er en person, der både er villig og i stand til at påtage sig vores gæld, betale prisen og aftale betingelserne for vores frigivelse.

Medmindre der er en formidler, medmindre vi har en ven, så vil den fulde vægt af den uformildede, usympatiske retfærdighed helt sikkert falde på os. Den fulde kompensation for hver eneste overtrædelse vil, uanset hvor lille eller alvorlig den er, blive os afkrævet til sidste øre.

Men vid dette: Sandheden, den storslåede sandhed, er, at der findes en sådan Formidler.

›For der er én Gud og én formidler mellem Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus‹ (1 Tim 2:5).« (Fra »The Mediator«, Ensign, maj 1977, s. 55-56).

Præsident Packer lagde vægt på, at Herren handler som vores talsmand hos Faderen i vores hverdag:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Af en eller anden grund tror vi, at Kristi forsoning kun gælder ved slutningen af det jordiske liv for at forløse fra faldet, fra åndelig død. Men den er meget mere end det. Den er en altid tilstedeværende kraft, man kan trække på i hverdagen. Når vi pines og plages eller er oprørte på grund af skyld eller bebyrdes af sorg, kan han helbrede os. Selv om vi ikke fuldstændigt forstår, hvordan Kristi forsoning blev udvirket, kan vi opleve ›Guds fred, som overgår al forstand‹ (Fil 4:7)« (se »Mesterens berøring«, Liahona, juli 2001, s. 26).

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum beskrev sine følelser om den måde, hvorpå Frelseren indtrængende taler sin sag og derved giver os adgang til vor himmelske Fader:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Det betyder meget for mig, at jeg, når som helst og i alle situationer, gennem bøn kan henvende mig ved nådens trone, at min himmelske Fader vil høre min bøn, at min Talsmand, han der var uden synd, hvis blod blev udgydt, vil tale min sag (se L&P 45:3-5). Jeg benytter mig meget af den mulighed for at henvende mig til Gud, som han skænker til alle sine børn, for han har ingen personsanseelse, og den, der beder, skal få« (»Jeg ved, til hvem jeg har sat min lid«, Stjernen, juli 1993, s. 81).

Lære og Pagter 45:11-12. Enok »blev taget bort fra jorden«

Profeten Joseph Smith sagde:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Denne Enok forbeholdt Gud sig selv, så han ikke skulle dø engang, og overdrog ham en tjenestegerning for terrestriale legemer, om hvem der kun er blevet åbenbaret lidt« (i Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 201).

Ved en anden lejlighed tilføjede profeten:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Han [Herren] udvalgte Enok, som han ledede og gav sin lov til og ligeledes til folket, som var med ham; og da verden i det store og hele ikke ville adlyde Guds bud og befalinger, efter at have vandret med Gud, optog han Enok og hans menighed, og præstedømmet eller himlens regering blev taget bort« (i Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 301-302).

Udskriv