Seminar
Lektion 81: Lære og Pagter 76:81-119


Lektion 81

Lære og Pagter 76:81-119

Indledning

Denne lektion udforsker det syn om telestial herlighed, som Joseph Smith og Sidney Rigdon blev vist, som er optegnet i Lære og Pagter 76. Joseph Smith og Sidney Rigdon beskrev, hvad de lærte om dem, der vil arve det telestiale rige, og om konsekvenserne ved at afvise Jesu Kristi vidnesbyrd. De beskrev også, hvordan det telestiale rige adskiller sig fra de andre herlighedsriger.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 76:81-112

Herren viser Joseph Smith og Sidney Rigdon det telestiale rige i et syn

Bed eleverne om at forestille sig, at en ven, der er medlem af en anden kristen kirke, fortæller dem: »Min præst har fortalt os, at når vi dør, så kommer vi enten i himlen eller i helvede. Jeg føler ikke, at jeg er god nok til at komme i himlen lige nu, men jeg føler heller ikke, at jeg er så slem, at jeg skal i helvede. Hvad siger din religion om himmel og helvede?«

  • Hvordan ville I svare jeres ven?

Vis oversigten fra lektion 78, »Lære og Pagter 76: Oversigt over synet« (eller bed eleverne om at finde deres oversigt frem). Når eleverne drøfter resten af Lære og Pagter 76, så tilskynd dem til at se efter sandheder, der kan hjælpe denne ven.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 76:81-83, 101, 103 højt. Lad klassen følge med og finde ord eller udtryk, der beskriver de mennesker, der vil arve det telestiale rige.

  • Hvilke ord eller udtryk i disse vers beskriver de mennesker, der vil arve det telestiale rige? (Du er måske nødt til at forklare, at troldmænd er personer, der deltager i aktiviteter, der åbner for onde ånders påvirkning. Horkarle er personer, der deltager i seksuel synd).

  • Nogle mennesker vil ifølge vers 82 og 101 arve det telestiale rige, fordi de har nægtet af tage imod store velsignelser, der er blevet dem tilbudt. Hvilke velsignelser har de nægtet at modtage? (De har med overlæg afvist Jesu vidnesbyrd og evangeliet. Eftersom de har forkastet Frelseren og hans evangelium, så har de afvist muligheden for at omvende sig fra deres synder og blive renset gennem forsoningen. Når eleverne drøfter dette spørgsmål, kan du eventuelt minde dem om det, som de lærte i den foregående lektion om at være tapper i vidnesbyrdet om Jesus. Påpeg, at den herlighed, som vi arver, vil afhænge af den måde, hvorpå vi modtager dette vidnesbyrd (se L&P 76:50-51, 69, 78-79, 81-82, 101)).

  • Hvordan vil de, der arver det telestiale rige, ifølge vers 83 adskille sig fra fortabelsens sønner? (De har ikke begået den utilgivelige synd at fornægte Helligånden (se L&P 76:35)).

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 76:84-85, 104-106 for sig selv og se efter, hvad der vil ske med de ugudelige, før de modtager telestial herlighed.

  • Hvad sker der med de ugudelige, før de bliver forløst og får lov til at arve det telestiale rige? (Hjælp eleverne med at finde frem til følgende sandhed: De, der arver det telestiale rige, skal lide i helvede, før de bliver forløst af Frelseren. Du kan eventuelt skrive denne sandhed på tavlen).

Hjælp eleverne med at forstå betydningen af udtrykket helvede ved at forklare, at skrifterne bruger udtrykket på mindst to måder. For det første er helvede en del af åndeverdenen, der bebos af de ugudelige, og det er en bogstavelig, men midlertidig tilstand med åndelig smerte og lidelse. For det andet bruges ordet helvede til tider i skrifterne for at beskrive en varig tilstand med smerte og lidelse for fortabelsens sønner. (Se Guide til skrifterne, »Helvede«, scriptures.lds.org/da).

  • Hvilke ord i vers 84-85 og 104-106 beskriver den lidelse, som de ugudelige vil opleve, når de er døde? (Du kan eventuelt forklare, at udtrykket »evig ild« i vers 105 er billedligt og henviser til den lidelse, som de ugudelige, der vil arve det telestiale rige, vil opleve. Det betyder ikke, at deres lidelse aldrig ender. Se L&P 19:4-12).

Fremhæv, at tilstanden i helvede, som de, der vil arve de telestiale rige, vil opleve, er midlertidig. Fordi disse personer ikke ville omvende sig og anvende forsoningens velsignelser, så vil de forblive i helvede i tusindårsriget, hvor de ved deres lidelser betaler straffen for deres synder.

  • Hvilke udtryk fra vers 85 og 106 belærer om, at helvede er en midlertidig tilstand for dem, der vil arve det telestiale rige?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith højt, og bed klassen om at lytte efter, hvad resultatet er af den lidelse, som de ugudelige oplever i helvede:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Denne lidelse vil være et middel til renselse eller lutring, og gennem den vil de ugudelige blive bragt til en tilstand, hvor de – gennem Jesu Kristi forløsning, kan opnå udødelighed. Deres ånder vil igen blive forenet med deres legemer, og de skal bo i det telestiale rige. Men denne opstandelse sker ikke før verdens ende«(Lærdomme om frelse, 2:241).

Sammenfat Lære og Pagter 76:106-108 ved at forklare, at de ugudelige vil lide for deres synder, indtil Jesus Kristus fuldkommengør sit værk og overdrager Guds rige på jorden til sin Fader. Kristus vil da blive kronet med herlighed.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 76:109-111 højt. Bed en anden om at læse Lære og Pagter 137:9 højt. Lad klassen følge med og finde frem til, hvad der vil ske, når de, der skal arve det telestiale rige, står foran Guds trone for at blive dømt.

  • Hvad vil der ifølge Lære og Pagter 76:110 ske, når disse mennesker føres frem foran Guds trone for at blive dømt? (De vil knæle og anerkende Jesus Kristus som deres Frelser).

  • Hvad vil Herren ifølge Lære og Pagter 76:111 og 137:9 dømme ud fra?

Forklar, at selv om vers 111 specifikt omtaler dem, der vil arve det telestiale rige, så gælder den sandhed, der er i dette vers, for alle.

  • Hvad vil ifølge vers 111 afgøre, hvilket herlighedsrige vi vil arve? (Hjælp eleverne til at finde frem til følgende læresætning: Vores handlinger i dette liv og vores hjertes ønsker vil afgøre, hvilket herlighedsrige vi arver. Skriv eventuelt denne læresætning på tavlen).

  • Hvordan kan den læresætning påvirke de valg, I træffer?

Bed dem om at læse Lære og Pagter 76:86-89, 98, 112 for sig selv og se efter ord og udtryk, der beskriver, hvordan evigheden vil være for dem, der arver det telestiale rige. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvordan afspejler disse ord og udtryk Jesu Kristi kærlighed og barmhjertighed?

Lad nogle elever skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 76:91-98. Lad klassen følge med og se efter, hvordan herlighedsrigerne er i forhold til hinanden.

  • Hvordan adskiller det celestiale riges herlighed sig fra det terrestriale og det telestiale riges herlighed? (Eleverne bruger måske andre ord, men deres svar bør afspejle følgende sandhed: Det celestiale riges herlighed overgår det terrestriale og det telestiale riges herlighed).

  • Hvilke velsignelser modtager de, der bliver ophøjet i det celestiale rige, ifølge vers 92-95? Hvordan er disse velsignelser i forhold til de velsignelser, som de, der arver det telestiale rige, vil modtage?

Lære og Pagter 76:113-119

Joseph Smith og Sidney Rigdon forklarer, hvordan andre kan få den viden, som de fik.

Sammenfat Lære og Pagter 76:113-119 ved at forklare, at efter Joseph Smith og Sidney Rigdon havde beskrevet dette syn, erklærede de, at Herren havde befalet dem ikke at nedskrive alt, hvad de havde fået vist. De forklarede også, hvad vi skal gøre for at kunne se og forstå Guds riges hemmeligheder.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 76:116-118 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan vi kan se og forstå Guds riges hemmeligheder.

  • Hvad skal vi ifølge disse vers gøre for at kunne se og forstå Guds riges hemmeligheder? (Se også L&P 76:5-10).

Hjælp eleverne til at forklare og bære vidnesbyrd om de læresætninger, som de har lært af deres studium af Lære og Pagter 76, ved at minde dem om det, som de drøftede ved klassens begyndelse, nemlig spørgsmålet: »Hvad lærer din religion om himmel og helvede?« Del eleverne op parvis, og bed dem om at arbejde sammen om at lave en oversigt over, hvordan de kan besvare dette spørgsmål. Fortæl dem, at hvert par efter nogle minutter vil have mulighed for at fortælle et af de andre par, hvad de er kommet frem til.

Uddel kopier af følgende spørgsmål, eller skriv spørgsmålene på tavlen, før klassen begynder, for at hjælpe eleverne i deres forberedelse:

Hvad har Herren åbenbaret om himmel og helvede i Lære og Pagter 76?

Hvad er forskellen på herlighedsrigerne?

Hvordan adskiller de valg, der bliver truffet af dem, der arver disse riger, sig fra de valg, der bliver truffet af dem, der ikke arver et herlighedsrige?

Hvilke sandheder kender I om Frelseren og hans rolle i vores frelse?

Foreslå, at eleverne overvejer disse spørgsmål, når de forbereder sig til at forklare, hvad Kirken underviser vedrørende himmel og helvede. Bed dem desuden om at bruge mindst to skriftsteder fra Lære og Pagter 76 som led i deres forklaring.

Bed efter noget tid hvert par om at arbejde sammen med et andet par. Bed det ene par om at undervise de to andre elever ved hjælp af deres oversigt. Når det første par har forklaret læresætningen, så bed det andet par om at undervise. Når de er færdig med at undervise, kan du eventuelt bede dem om at fortælle klassen, hvad de har lært.

Hjælp dem til at anvende det, de har lært af deres studium af herlighedsrigerne, ved at skrive følgende ufærdige sætning på tavlen, og bed eleverne om at færdiggøre den i deres skriftstudiebog:

På grund af det, som jeg har lært af at studere herlighedsrigerne i Lære og Pagter 76:

Ved jeg …

Ønsker jeg at …

Vil jeg …

Når eleverne har haft tid til at udføre denne aktivitet, så tilskynd dem til at overveje, hvorvidt de valg, som de træffer, gør dem egnet til at arve det celestiale rige. Opmuntr dem også til at søge Herrens hjælp til at foretage de ændringer, som de føler, at de skal foretage. Overvej at bære dit vidnesbyrd om de sandheder, som du har lært af at studere Lære og Pagter 76.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 76:84. Helvede

Guide til skrifterne forklarer brugen af udtrykket helvede i skrifterne:

»I nutidig åbenbaring bruges helvede i mindst to betydninger. For det første er det et midlertidigt opholdssted i åndeverdenen for dem, som var ulydige i dette liv. I den betydning har helvede en afslutning. De ånder, som findes der, bliver undervist i evangeliet, og på et tidspunkt efter deres omvendelse opstår de til den grad af herlighed, som de er værdige til. De, som ikke vil omvende sig, men dog ikke hører til blandt fortabelsens sønner, forbliver i helvede under tusindårsriget. Efter disse tusind års pinsler, opstår de til en telestial herlighed (L&P 76:81-86; 88:100-101).

I den anden betydning er helvede det permanente opholdssted for dem, som ikke bliver forløst ved Kristi forsoning. I den betydning er helvede permanent. Her bor de, der ›forbliver tilsølede‹ (L&P 88:35, 102). Det er her Satan, hans engle og fortabelsens sønner – de, som har fornægtet Sønnen, efter at Faderen har åbenbaret ham for dem – kommer til at bo i al evighed (L&P 76:43-46)« (Guide til skrifterne, »Helvede«, scriptures.lds.org).

Ældste Bruce R. McConkie har sagt følgende om helvede:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Den del af åndeverdenen, hvor de ugudelige ånder venter på den sidste opstandelse, kaldes helvede. Disse ugudelige sjæle kastes mellem døden og opstandelsen ud i det yderste mørke i afgrundes dystre nedtrykthed, i dødsriget hvor de ugudelige venter, i helvedet. Der lider de de fordømtes kvaler. Der er de omgivet af hævnens evige flammer. Der er gråd og jammer og tænderskæren. Der udøses Guds vredes rasende harme over de ugudelige (Alma 40:11-14; L&P 76:103-106) …

Efter deres opstandelse vil størstedelen af dem, der har lidt i helvedet, gå videre til det telestiale rige. Resten, som er forbandet som fortabelsens sønner, vil blive fordømt og havne i den uendelige jammers kløft sammen med djævelen og hans engle …

For dem, der således har arvelod i frelse, hvilket omfatter alle bortset fra fortabelsens sønner (L&P 76:44), har helvede en afslutning« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 349, 350, 351; se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, 1981, s. 157, 158).

Lære og Pagter 76:85, 106. Forløsningen af de ugudelige

Præsident Brigham Young forklarede, hvordan nogle mennesker på hans tid reagerede på sandheden om, at de fleste af de ugudelige med tiden vil blive forløst og ikke lide i helvede for evigt:

Billede
Præsident Brigham Young

»Da Gud åbenbarede for Joseph Smith og Sidney Rigdon, at der er beredt et sted til alle i overensstemmelse med det lys, de har fået og deres afvisning af det onde og deres gode gerninger, var det en stor prøve for mange, og nogle faldt fra, fordi Gud ikke ville sende hedninge og små børn i evig straf, men havde et sted i frelse til Herrens tid til alle og ville velsigne de ærlige og dydige og sandfærdige, om de tilhører nogen kirke eller ej. Det var en ny lære for denne generation, og mange snublede over den« (Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 292).

Lære og Pagter 76:92-95. »Den celestiales herlighed … overgår alt«

Ældste Orson Pratt fra De Tolv Apostles Kvorum har undervist om forskellen på at blive frelst i det celestiale rige og arve andre herlighedsriger:

Billede
Ældste Orson Pratt

»Der er en forholdsvis stor forskel på at blive frelst i et eller andet rige med nogen herlighed og nogen lykke og på at blive frelst i det rige, hvor vor Fader dvæler …

Vor Fader, som bor i himlene, og hans Søn, Jesus Kristus, bebor den højeste grad af herlighed i evighed. De er i besiddelse af hele herlighedsfylden. De har en fylde af lykke, en fylde af magt, en fylde af intelligens, lys og sandhed, og de hersker over alle andre riger med en mindre herlighed, en mindre lykke og en mindre magt … Formålet med evangeliet er at ophøje menneskenes børn til den samme grad af herlighed, hvor vor Fader og hans Søn bor« (Deseret News, 10. nov. 1880, s. 642).

Lære og Pagter 76:99-101. »Dem, som er af Paulus og af Apollos og af Kefas«

Paulus skrev til korintherne for at fordømme splittelse:

»For Kloes folk har fortalt mig om jer, mine brødre, at I ligger i strid med hinanden.

Jeg sigter til, at I siger hver sit: Jeg hører til Paulus, jeg til Apollos, jeg til Kefas, jeg til Kristus.

Er Kristus da blevet delt? Var det måske Paulus, der blev korsfæstet for jer, eller blev I døbt til Paulus’ navn? (1 Kor 1:11-13).

Det samme sprogbrug findes i Lære og Pagter 76:99-101 og henviser til dem, der ikke er i harmoni med Jesus Kristus og hans profeter. Nogle siger, at de følger Jesus Kristus eller bestemte profeter. Alligevel afviser disse mennesker med overlæg Frelseren og nægter af tage imod hans evangelium og følge hans profeter.

Lære og Pagter 76:113-116. Joseph Smith så mere i dette syn, end der blev nedskrevet

Om det syn, der er optegnet i Lære og Pagter 76, sagde profeten Joseph Smith:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Jeg kunne forklare hundrede gange så meget og mere, end jeg nogensinde har, om rigernes herligheder, tilkendegivet mig i synet, hvis jeg fik lov dertil, og hvis folket var rede til at modtage dem« (i Profeten Joseph Smiths lærdomme, 1954, s. 366).

Udskriv