Seminar og institut
Lektion 135: Lære og Pagter 128:12-25


Lektion 135

Lære og Pagter 128:12-25

Indledning

Denne lektion omhandler resten af det brev, som Joseph Smith skrev til de hellige i begyndelsen af september 1842. I denne del af brevet fortalte profeten om de levendes og de dødes frelse. Han opfordrede de hellige til at være trofaste i deres arbejde for de døde og udtrykte sin glæde over gengivelsen af evangeliet.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 128:12-18

Joseph Smith underviser om de levendes og de dødes frelse

Billede
Templets dåbsbassin

Vis et billede af et dåbsbassin i et tempel (for eksempel, »Templets dåbsbassin«, Evangelisk kunst, 2009, nr. 121; se også LDS.org). Bed eleverne om at forestille sig, at de er til åbent hus i et tempel med en ven, der ikke er medlem af Kirken. Efter at have været nede i dåbslokalet, spørger deres ven: »Hvorfor er I helt nede under vandet, når I bliver døbt?« Deres ven spørger også: »Hvorfor bliver I døbt for døde folk?«

Mind eleverne om, at mens Joseph Smith var i skjul for de mennesker, der på ulovligt grundlag forsøgte at arrestere ham, skrev han et brev til de hellige. I dette brev lærte han dem mere om dåb for de døde. Få en elev til at læse Lære og Pagter 128:12-13 højt. Lad eleverne følge med og se efter, hvordan Joseph Smith underviste om dåbens symbolik.

  • Hvordan kan I bruge læresætningerne i vers 12-13 til at hjælpe nogen til at forstå, hvorfor dåb foretages ved nedsænkning?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 128:15 højt. Lad klassen følge med og se efter årsager til, at vi udfører dåb for de døde.

  • Hvorfor har vores forfædre ifølge dette vers behov for, at vi udfører dåb for de døde? (Hvis det er nødvendigt, kan du gøre eleverne opmærksomme på ordene: »De [kan] ikke … blive gjort fuldkomne uden os.« Hjælp eleverne til at komme frem til følgende læresætning: Vores forfædre, der dør uden evangeliet, kan ikke udvikle sig hen imod fuldkommenhed, før evangeliets frelsende ordinancer er udført for dem).

Hvis eleverne har brug for hjælp til at besvare dette spørgsmål, så bed en elev om at læse følgende udtalelse højt:

»Jeres afdøde forfædre bor et sted, der hedder åndeverden. Der har de mulighed for at høre og tage imod Jesu Kristi evangelium. De kan dog ikke modtage evangeliets ordinancer på egne vegne, og de kan ikke udvikle sig, før nogen udfører disse ordinancer for dem.

Det er jeres privilegium og ansvar at give jeres forfædre denne gave ved at finde frem til dem og sikre jer, at ordinancerne bliver udført på deres vegne i templet. De kan derefter vælge, hvorvidt de vil tage imod det arbejde, der er blevet udført« (Member’s Guide to Temple and Family History Work, 2009, s. 2).

  • Hvordan tror I, at jeres forfædre vil have det med jer, når I gør dette arbejde for dem?

  • Hvad er ifølge vers 15 en anden årsag til, at vi udfører dåb for de døde? (Når eleverne svarer, så skriv følgende læresætning på tavlen: Frelsen af vores afdøde forfædre er nødvendig og afgørende for vores frelse).

  • Hvorfor tror I, at »deres frelse er nødvendig og afgørende for vor frelse«? (Når eleverne har drøftet dette spørgsmål, så fortæl dem, at de vil lære mere om denne læresætning i deres fortsatte studium af Lære og Pagter 128).

Få en elev til at læse Lære og Pagter 128:16-17 højt. Bed klassen om at følge med og se efter profeter i Bibelen, der skrev om dåb for de døde. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvordan kan disse skriftsteder fra Bibelen hjælpe en ven, der ikke er medlem af Kirken?

Vis en kæde med adskillige led, eller tegn en på tavlen.

Billede
kæde

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 128:18 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan leddene i kæden har forbindelse til Joseph Smiths undervisning om dåb for de døde. (Du kan eventuelt minde eleverne om, at en uddeling er en tidsperiode, hvor Herren åbenbarer sin lære, ordinancer og sit præstedømme. Du kan også forklare, at ordet børnene i dette vers henviser til os, og ordet fædrene henviser til vores forfædre).

  • Hvad er forbindelsen mellem leddene i kæden og Joseph Smiths undervisning om dåb for de døde? (Eleverne bør komme frem til følgende sandhed: Dåb for de døde kæder os for evigt sammen med vores forfædre). Forklar, at de andre frelsende ordinancer udover dåb er bekræftelse, ordination til Det Melkisedekske Præstedømme (for mænd), tempelbegavelsen og beseglingsordinancen, og de er også afgørende for at sikre et bestandigt led mellem vores forfædre og os selv).

Hjælp eleverne til en større forståelse af de læresætninger og principper, som de har fundet frem til i Lære og Pagter 128:12-18, ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith højt:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Der skal være en familieorganisation, en familieenhed, og hver generation skal lænkes til den, der ligger forud, for at der kan blive fuldkommenhed i familieorganisationen. Således vil vi til sidst blive én stor familie med Adam, ærkeenglen Mikael, i spidsen, som præsident over sine efterkommere« (Lærdomme om frelse, 2:147).

Påpeg, at ifølge vers 18 vil verden blive slået med en forbandelse, medmindre fædrenes og børnenes generation bliver kædet sammen. Hjælp eleverne til at forstå denne lære ved at læse følgende forklaring af præsident Joseph Fielding Smith:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Simpelthen fordi vi alle – hvis der ikke er et sammenføjende led mellem fædrene og børnene, hvilket vil sige arbejdet for de døde – vil blive forkastet; hele Guds værk ville slå fejl og blive lagt fuldstændig øde« (Lærdomme om frelse, 2:106).

Lære og Pagter 128:19-25

Joseph Smith udtrykker sin glæde ved evangeliets gengivelse og opfordrer de hellige til at være trofaste i arbejdet for de dødes frelse

Lad eleverne tænke på et tidspunkt, hvor de var glade for at høre nogle virkelig gode nyheder. Bed nogle af dem om at fortælle om deres oplevelse. Når de gør det, så spørg dem, om de havde lyst til at fortælle andre deres nyhed, og hvorfor.

Forklar, at et andet ord for nyheder er tidender. Bed derpå en elev om at læse Lære og Pagter 128:19 højt. Lad klassen se efter, hvilke tidender Joseph Smith sagde, at vi havde modtaget.

  • Hvilke »glædelige tidender« har vi modtaget? (Jesu Kristi evangelium).

  • Hvordan er Jesu Kristi evangelium en glædesrøst for de levende og de døde?

Forklar, at Joseph Smith nævnte nogle af de oplevelser, som han havde haft med himmelske budbringere, da evangeliet blev gengivet ved ham. Få eleverne til at skimme Lære og Pagter 128:20-21 og finde frem til oplevelserne og budbringerne. Foreslå eventuelt eleverne at markere det, de finder. Bed dem om at fortælle, hvad de har lært. Når de har fortalt, hvad de har fundet frem til, så sammenfat deres bemærkninger ved at skrive følgende læresætning på tavlen: Tidligere uddelingers nøgler, kraft og myndighed er blevet gengivet i tidernes fyldes uddeling.

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident John Taylor højt:

Billede
Præsident John Taylor

»De principper, som [Joseph Smith] havde, satte ham i forbindelse med Herren, og ikke kun med Herren, men også med fordums apostle og profeter, mænd som for eksempel Abraham, Isak, Jakob, Noa, Adam, Set, Enok, Jesus og Faderen og de apostle, som havde levet på dette kontinent, såvel som dem, der levede på det asiatiske kontinent. Han syntes at være ligeså bekendt med disse personer, som vi er med hinanden. Hvorfor? Fordi han skulle indlede en uddeling, som blev kaldt tidernes fyldes uddeling, og det var kendt som sådan af Guds tjenere fordum« (The Gospel Kingdom, 1987, s. 353).

  • Hvilken forskel gør det for jer at vide, at evangeliet blev gengivet til jorden gennem himmelske budbringere?

Forklar, at Joseph Smith i Lære og Pagter 128:22-23 gav udtryk for den glæde, han følte, fordi præstedømmets nøgler var blevet gengivet, og fordi de hellige kunne hjælpe med at forløse de døde. Bed en elev om at læse versene højt. Lad klassen følge med og se efter ord og sætninger, der betyder særlig meget for dem. (Du kan eventuelt foreslå, at de markerer disse udtryk). Bed derefter eleverne om at læse disse sætninger og forklare, hvorfor de har betydning for dem.

Lad en elev læse Lære og Pagter 128:24 højt, og få klassen til at se efter, hvad profeten bad de hellige om at gøre. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvilke retskafne ofre skal vi ifølge dette vers yde til Herren? (En bog, der indeholder optegnelserne om vores døde).

  • Hvad kan vi gøre for at bidrage til denne »bog«? Hvad lærer vers 24 os om vores deltagelse i slægtsforskning og tempeltjeneste? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende princip: Når vi laver vores slægtsforskning og modtager tempelordinancerne for vores forfædre, så yder vi Herren et retskaffent offer. Skriv dette princip på tavlen).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum: Lad klassen lytte efter, hvordan ældste Bednar beskriver deres rolle i de dødes frelse:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Mange af jer tror, at slægtsforskning udelukkende skal udføres af ældre mennesker. Men så vidt jeg ved, findes der ikke en aldersgrænse i skrifterne eller kirkeledernes retningslinjer, der begrænser denne vigtige tjeneste …

At … redskaber er kommet frem på et tidspunkt, hvor de unge er så fortrolige med en række forskellige kommunikations- og informationsteknologier, er ikke tilfældigt … Færdighederne og talenterne hos de unge i dag er en forberedelse til at bidrage til frelsens værk …

Jeg opfordrer jer til at studere, til at søge jeres forfædre og til at forberede jer til at udføre stedfortrædende dåb i Herrens hus for jeres afdøde slægtninge … Og jeg tilskynder jer til at hjælpe andre mennesker med at finde deres slægtshistorie« (»Børnenes hjerte skal vende sig«, Liahona, nov. 2011, s. 26).

  • Hvordan kan I deltage i slægtsforskning og tempeltjeneste?

  • Hvornår har I ydet ofre gennem slægtsforskning og tempeltjeneste? Hvordan er I blevet velsignet, når I har ydet disse ofre?

Bær dit vidnesbyrd om de velsignelser, som eleverne vil modtage, når de deltager i slægtsforskning og tempeltjeneste. Tilskynd eleverne til at sætte mål, der vil hjælpe dem til at udføre slægtsforskning og tempeltjeneste.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 128:15. »De [kan] ikke … blive gjort fuldkomne uden os – ej heller kan vi blive gjort fuldkomne uden vore døde«

Profeten Joseph Smith har advaret:

Billede
Profeten Joseph Smith

»De hellige, som forsømmer [læren om frelse for de døde] på deres afdøde slægtninges vegne, gør det med fare for deres egen frelse« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 466).

Lære og Pagter 128:15. Velsignelser ved at udføre slægtsforskning og tempeltjeneste

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Ønsker I unge en sikker måde at fjerne modstanderens indflydelse i jeres liv? Fordyb dig i at søge efter dine forfædre, forbered deres navne til de hellige stedfortrædende ordinancer, der er tilgængelige i templet, og tag så til templet og vær stedfortræder for dem, så de kan modtage ordinancerne dåb og Helligåndsgaven. Når du bliver ældre, vil du selv være i stand til at deltage i modtagelsen af de øvrige ordinancer Jeg kan ikke komme i tanke om en større beskyttelse mod modstanderens indflydelse i dit liv« (»Glæden ved at forløse de døde«, Liahona, nov. 2012, s. 94).

Lære og Pagter 128:24. »Optegnelser om vore døde«

Ordene »vore døde« i Lære og Pagter 128:24 rummer det ansvar, som vi har for at foretage slægtsforskning og udføre tempelordinancer for vores egne forfædre. Ældste Richard G. Scott forklarede:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Tempeltjeneste og slægtsforskning er et arbejde, der er delt i to dele …

Præsident Howard W. Hunter har sagt:

›Vi skal modtage de præstedømmetempelordinancer, som er nødvendige for vores ophøjelse. Og derefter skal vi udføre de nødvendige ordinancer for dem, som ikke havde mulighed for at modtage evangeliet i dette liv. Tempeltjeneste for andre udføres i to faser: Først søger vi vores slægts historie og finder frem til vore forfædre. Derefter udfører vi selve tempelordinancerne, hvorved vore forfædre tilbydes de samme muligheder, som tilbydes de levende …

Jeg har erfaret, at de, der udfører slægtsforskning og siden udfører tempelordinancer for dem, hvis navne de har fundet, vil opleve glæden ved at modtage begge halvdele af velsignelsen‹ (›Et tempelmotiveret folk‹, Liahona, maj 1995, s. 5, 6).

Vor Fader i himlen ønsker, at vi alle modtager begge dele af velsignelsen i dette livsvigtige stedfortrædende arbejde …

Al den tjeneste, du yder i templet, er tid, der er brugt godt, men stedfortrædende modtagelse af ordinancerne for ens egen familie gør tiden i templet mere hellig, og der følger endnu større velsignelser. Det Første Præsidentskab har erklæret: ›Vores altoverskyggende ansvar er at finde frem til og identificere vore egne forfædre‹ (brev fra Det Første Præsidentskab, 29. feb. 2012; fremhævelse tilføjet)« (»Glæden ved at forløse de døde«, Liahona, nov. 2012, s. 93-94).

Udskriv