Seminar
Lektion 46: Lære og Pagter 41


Lektion 46

Lære og Pagter 41

Indledning

I december 1830 befalede Herren de hellige at flytte til Ohio, hvor de ville modtage hans lov (se L&P 37:3; 38:32). Leman Copley, et medlem af Kirken i Ohio, havde tilbudt Joseph Smith og Sidney Rigdon og deres familie husly og forsyninger (se afsnitsindledningen til Lære og Pagter 41 i den engelske sdh-udgave fra 2013). Joseph Smith modtog åbenbaringen i Lære og Pagter 41 den 4. februar 1831, kort tid efter at han var ankommet til Ohio. I denne åbenbaring giver Herren profeten og andre kirkeledere besked på at bede om at modtage hans lov. Udover det tydeliggjorde han, hvor Joseph Smith og Sidney Rigdon skulle bo og kaldte Edward Partridge til at være Kirkens første biskop.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 41:1-6

Herren belærer om, at sande disciple vil holde hans lov

Bed eleverne om at overveje, hvad det betyder at fryde sig ved eller glæde sig over at gøre noget.

  • Hvad fryder I jer ved eller glæder jer over at gøre?

  • Hvad tror I, at Herren fryder sig ved at gøre?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 41:1 højt. Lad klassen følge med og finde frem til, hvad Herren fryder sig ved at gøre.

  • Hvad siger Herren, at han fryder sig ved at gøre? (Velsigne sit folk »med den største af alle velsignelser«).

Når eleverne svarer, så skriv følgende ufuldstændige udsagn på tavlen: Herren fryder sig ved at velsigne os, når…).

  • Hvad skal vi ifølge vers 1 gøre for at modtage de velsignelser, som Herren gerne vil give os? Brug elevernes svar til at færdiggøre udsagnet på tavlen: Herren fryder sig ved at velsigne os, når vi hører og adlyder ham. Du kan opfordre eleverne til at markere de ord eller vendinger, der underviser om dette princip i deres skrifter).

Bed eleverne om at tænke over, om de nogensinde har oplevet glæde, fordi de havde gjort noget godt for en anden. Bed en elev eller to om at fortælle om deres oplevelse.

  • Hvad betyder det for jer at vide, at Herren fryder sig ved at velsigne jer for at lytte til sig?

Mind eleverne om, at Herren havde befalet de hellige at samles i Ohio. Nogle af de hellige, der flyttede til Ohio, ofrede meget for det. De solgte deres ejendom med tab eller efterlod ganske enkelt deres usolgte hjem og tog til Ohio, fordi de adlød Herrens befaling, der var givet gennem hans profet.

Bed en elev om at læse følgende beretning om Lucy Mack Smith (profeten Joseph Smiths mor) og en gruppe kirkemedlemmer, hun førte til Ohio, højt. Lad klassen lytte efter et eksempel på, hvordan Herren velsignede de hellige, fordi de lyttede til hans befaling om at flytte til Ohio:

Lucy Mack Smith førte en gruppe på 80 medlemmer af Kirken fra Fayette i New York til Ohio. Mens de sejlede med en båd på Cayuga-Seneca Canal til Buffalo i New York, mindede Lucy de hellige om, at de rejste på Herrens befaling, ligesom Lehi i fordums tid, da han forlod Jerusalem. Hun sagde til de hellige, at hvis de ville være trofaste, havde de »samme grund til at forvente Guds velsignelser« (se History of Joseph Smith by His Mother, red. Preston Nibley, 1958, s. 195-196; Kirkens historie i tidernes fylde, CES-hæfte, 2002, s. 93-94).

Da de ankom til Buffalo, fandt de ud af, at havnen var frosset til, hvilket forhindrede både i at lægge til og fra. »Efter flere dage med bekymringer i Buffalo var flere af børnene blevet syge, og mange i gruppen var sultne og mismodige. De købte dækspladser på en båd, fik deres ejendele ombord og fik midlertidigt ly til kvinderne og børnene indtil tidligt næste morgen. Da de var tilbage på skibet, overtalte Lucy gruppen, der stadig beklagede sig, til at bede Herren om at bryde den 6 meter tykke is, som lukkede havnen« (se Kirkens historie i tidernes fylde, s. 94).

Lucy formanede sin gruppe til at have tro på Herren og lovede, at hvis de ville forene sig i bøn og bede Gud om at bryde isen, der spærrede havnen, så ville det ske. Lucy beskrev, hvad der derefter skete: »I samme øjeblik lød en støj, som bragende torden. Kaptajnen skreg: ›Alle mand på sin post.‹ Isen delte sig, så der kun lige var en passage til båden, og så snæver, at da båden sejlede igennem, blev spandene på vandhjulet revet af med et brag … Vi havde knap sejlet igennem sprækken, da isen lukkede sig igen« (se History of Joseph Smith by His Mother, s. 197-205).

  • Hvordan viste de hellige tro på Herren i denne svære situation? Hvordan viser denne situation, at Herren er opmærksom på os og vil hjælpe os til at overvinde udfordringer?

Få en elev til at læse Lære og Pagter 41:2-4 højt. Lad klassen følge med og se efter de instruktioner, som Herren gav til Kirkens ældster.

  • Hvad befalede Herren Kirkens ældster at gøre? (Han befalede dem at forsamle sig for at blive enige om ordet, bede med tro, modtage hans lov og sørge for, at hans lov blev holdt af Kirkens medlemmer).

  • Hvad var ifølge vers 3 formålet med den lov, som ældsterne skulle modtage?

  • Hvordan kan modtagelse af Herrens lov have været en velsignelse for de hellige i Ohio?

Gør opmærksom op, at den »lov«, som Herren henviser til, er den lov, der er skrevet i Lære og Pagter 42, Herrens lov til Kirken. Forklar eleverne, at de skal studere denne lov i detaljer i de næste par lektioner.

Hjælp dem til at forberede sig til at finde frem til en vigtig sandhed i Lære og Pagter 41:5 ved at skrive følgende ord på tavlen: Troende og Discipel.

  • Hvordan er disse to begreber det samme? Hvorved adskiller de sig?

Lad en elev læse Lære og Pagter 41:5 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Frelseren sagde om sine disciple.

  • Hvad er ifølge dette vers et karaktertræk hos Frelserens disciple? (Du kan foreslå, at eleverne markerer ord eller vendinger, der lærer os om følgende princip: Jesu Kristi disciple modtager hans love og adlyder dem).

  • Hvorfor er det vigtigt, at Jesu Kristi disciple rent faktisk holder befalingerne og ikke bare er klar over dem?

Hjælp eleverne til at anvende dette princip ved at bede dem om at gennemgå standarderne i hæftet Til styrke for de unge for sig selv. Bed dem om at vælge en standard og skrive i deres skriftstudiebog, hvad de gerne vil gøre for at efterleve den standard lidt bedre. (Fortæl dem, at det er en personlig aktivitet, og at de ikke vil blive bedt om at fortælle andre om deres svar).

Lære og Pagter 41:7-8

Herren giver de hellige besked på at bygge et hus, hvor profeten kan bo og oversætte

Sammenfat Lære og Pagter 41:7-8 ved at forklare, at Herren gav de hellige besked på at sørge for et hus, hvor profeten og hans familie kunne bo, og hvor Joseph kunne fortsætte sit arbejde med at oversætte Bibelen. Herren kom også med nogle korte instruktioner til Sidney Rigdon.

Lære og Pagter 41:9-12

Herren kalder Edward Partridge til at være den første biskop i Kirken

Bed eleverne om at forestille sig, at der er brug for en ny biskop i deres menighed. Lad dem læse Lære og Pagter 41:9-10 for sig selv og se efter, hvad der er forbundet med kaldelsen af en biskop.

  • Hvad er der ifølge dette vers forbundet med kaldelsen af en ny biskop? (Biskopper kaldes af Gud, opretholdes ved medlemmernes stemme og ordineres ved den rette myndighed. Skriv eventuelt denne læresætning på tavlen. Det kan være, at du skal forklare, at biskopper i menigheder nu om dage ikke forventes at bruge al deres tid »til at arbejde for kirken«, ligesom Herren kaldte Edward Partridge til at gøre).

  • Hvad vil det sige at være »udpege[t] ved kirkens røst«? (Det betyder, at medlemmerne af Kirken har lovet at støtte eller opretholde den person, der er blevet kaldet af Gud).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 41:11 højt. Lad klassen følge med og se efter egenskaber, som Edward Partridge havde, der ville hjælpe ham i hans kaldelse.

  • Hvilke egenskaber havde Edward Partridge, som kan have hjulpet ham i hans kaldelse? (Når eleverne svarer, skal du måske forklare, at når man er svigefuld, er man bedragerisk eller hyklerisk. Derfor betyder »i hvem der ikke findes svig«, at man er en ærlig og oprigtig person).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 41:12 højt. Lad klassen følge med og se efter den advarsel, som Herren gav i slutningen af denne åbenbaring.

  • Hvad tror I, det vil sige at agte på, hvordan vi holder Frelserens ord? (Du kan eventuelt forklare, at for Joseph Smith og andre var det en befaling om at bevare skrifterne). Hvordan relaterer dette til, hvad vi har lært om Jesu Kristi disciple?

Billede
Ældste Neal A. Maxwell

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum højt: »Hver dag må vi bestemme graden af vores forhold som discipel« (»Min tjener Joseph«, Stjernen, juni 1992, s. 39).

Bed eleverne om at fortælle om, hvordan de sandheder, de har lært i denne lektion, kan hjælpe dem til at blive bedre Jesu Kristi disciple.

Kommentar og baggrundsinformation

Joseph Smith ankommer til Kirtland

Sidst i januar 1831 forlod Joseph og Emma Smith New York for at rejse næsten 500 kilometer med slæde til Kirtland i Ohio. Da Joseph og Emma ankom til Kirtland, stoppede de foran butikken Gilbert & Whitney:

»[Joseph] sprang op ad trapperne og gik ind i butikken og hen til den yngre kompagnon. ›Newel K. Whitney! Det er jo dig!‹ udbrød han og rakte hjerteligt sin hånd frem, som om det var til en gammel og fortrolig ven. ›Jeg har desværre ikke haft fornøjelsen,‹ svarede [Newel K. Whitney], da han mekanisk tog den udstrakte hånd, ›jeg kan ikke kalde dig ved navn, som du har gjort med mig.‹ ›Jeg er Joseph, profeten,‹ sagde den fremmede smilende. ›Du har bedt om, at jeg ville komme. Hvad ønsker du af mig?‹« (History of the Church, 1:145-146).

Joseph forklarede, at han tidligere havde modtaget et syn, hvor Newel bad om, at han ville komme til Kirtland. Familien Whitney modtog Joseph og Emma Smith med venlighed, og Joseph og Emma boede hos dem et stykke tid (se History of the Church, 1:146; se også Kirkens historie i tidernes fylde, CES-hæfte, 2002, s. 92-93).

Lære og Pagter 41:11. »Hans hjerte er rent«

Edward Partridges villighed til at »forlade sit arbejde som købmand« (L&P 41:9) og bruge sin tid på at opbygge Kirken bekræftes i følgende beretning:

»Partridges datter fortalte senere, at hendes far, efter denne åbenbaring blev fremsagt, solgte sin ejendom og fik kun en smule ud af det. Hun tilføjede: ›Min fars beslutning om at slutte sig til mormonernes religion og ofre sin ejendom fik hans venner i verden til at tro, at han var skør. De kunne ikke se, hvad der skulle være i en religion, som kunne få en mand til at opgive alle verdslige hensyn‹« (Documents, Volume 1: July 1828-June 1831, bind 1 i serien Documents i The Joseph Smith Papers, 2013, s. 244).

Edward Partridge og Sidney Rigdon var rejst til New York for at møde profeten Joseph Smith. »Ifølge Philo Dibble rejste Partridge også på andres vegne. [Philo Dibble] fik at vide af en nabo: ›Vi har sendt en mand ned til staten New York for at finde ud af, om dette værk er sandt, og han er en mand, som ikke vil lyve‹ (Dibble, ›Philo Dibble’s Narrative‹, s. 77)« (Kirkens historie i tidernes fylde, CES-hæfte, 2002, s. 84). Joseph beskrev Edward som »et forbillede med hensyn til fromhed og en af Herrens store mænd« (i History of the Church, 1:128).

Udskriv