Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 17-19 (Del 5)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 17-19 (Del 5)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 17-19 (del 5), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 17)

Af Herrens råd til Mormons Bogs tre vidner lærte eleverne, at hvis vi udøver tro på Gud, så vil vi modtage et vidnesbyrd om de sandheder, som vi ønsker at kende. De, der får et vidnesbyrd om sandheden, har et ansvar for at bære deres vidnesbyrd om det. Frelseren selv bar sit vidnesbyrd om, at Mormons Bog er sand.

Dag 2 (Lære og Pagter 18)

I denne lektion lærte eleverne, at sjæles værdi er så stor, at Jesus Kristus led og døde, så alle mennesker kan omvende sig og vende tilbage til vor himmelske Fader. De fandt også ud af, at hvis vi hjælper andre med at omvende sig og komme til Herren, så vil vi glædes med dem i Guds rige. Vi kan høre Jesu Kristi røst ved Åndens kraft, når vi læser skrifterne.

Dag 3 (Lære og Pagter 19:1-22)

Eleverne lærte af Frelserens råd til Martin Harris, at Jesus Kristus udførte sin Faders vilje, og at Jesus Kristus vil dømme os efter vores gerninger. De lærte også, at vi skal omvende os fra vores synder eller lide. De, der vælger ikke at omvende sig, vil lide straffen for deres synder.

Dag 4 (Lære og Pagter 19:23-41)

Eleverne lærte om Herrens løfte til Martin Harris, at hvis Martin ville lære af ham, lytte til hans ord og vandre i hans Ånds sagtmodighed, så ville han have fred. Dette løfte gælder også for os. Denne lektion lærte dem også, at hvis vi gør Herrens vilje, så vil han give os velsignelser, der er af større værdi end jordens skatte.

Indledning

Denne lektion vil hjælpe eleverne til at lære, hvorfor omvendelse er nødvendig. Den vil give dem en større forståelse af Jesu Kristi forsoning. Jo bedre vi forstår Jesu Kristi offer og lydighed, jo mere vil vores usikkerhed om vores evne til at hjælpe til i Guds værk forsvinde.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 17

Herren lover de tre vidner, at de vil få lov til at se pladerne og andre hellige genstande

Medbring en interessant genstand, men lad ikke eleverne se den. Når klassen begynder, så fortæl, at du har taget genstanden med dig. Spørg eleverne, om de tror, at du har genstanden, selv om de ikke har set den.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 17:2 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad de tre vidner skulle have, før de kunne se guldpladerne.

  • Hvorfor tror I, at de tre vidner skulle have tro, før de kunne se pladerne?

Få en til at læse Lære og Pagter 17:3-5 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvad Herren bad de tre vidner om at gøre, når de havde set guldpladerne og de andre hellige genstande.

  • Hvad sagde Herren til de tre vidner, at de skulle gøre, når de havde set guldpladerne og andre hellige genstande?

  • Hvad kræver Herren af os, når vi har fået et vidnesbyrd om en sandhed? (Når vi får et vidnesbyrd om sandheden, har vi ansvar for at bære vidnesbyrd om den).

Lad eleverne overveje, hvad de ved, der er sandt, og hvordan de kan bære vidnesbyrd om det.

Lære og Pagter 18-19

Herren taler om sin lidelse og belærer om vigtigheden af omvendelse

Vis eleverne en frugt, eller vis et billede af en frugt. Spørg dem, hvordan vi ved, hvornår en frugt er klar til at blive spist. (Dens udseende eller andet viser, at den er moden).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 18:6 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter, hvad Herren sagde, der var ved at være modent i ugudelighed.

  • Hvad tror I, det betyder, at »verden er ved at være moden i ugudelighed«?

  • Hvilke beviser har I set på, at dette er ved at ske?

Lad dem læse Lære og Pagter 18:10 (en del af et mesterskriftsted) for sig selv og se efter, hvad Herren føler for alle mennesker, selv de, der er modne i ugudelighed. Bed dem derpå om i kor at læse Lære og Pagter 18:10 højt adskillige gange, indtil alle i klassen kan fremsige det udenad.

  • Hvad er Herrens følelser for sine børn?

  • Hvordan kan denne viden påvirke jer i jeres omgang med mennesker omkring jer?

  • Hvordan kan nogen lære, at vedkommende er af stor værdi for Gud?

Påpeg, at en genstands værdi i mange situationer er afhængig af, hvor meget nogen vil betale for den. Du kan eventuelt fremvise nogle genstande af forskellig værdi for at illustrere dette. Bed en elev om at læse Lære og Pagter 18:11-12 højt. Bed klassen om at følge med og se efter den pris, som Frelseren betalte for vores sjæl.

  • Hvilken pris blev betalt for vores sjæl? Hvorfor blev den betalt? (Du kan eventuelt skrive følgende princip på tavlen: Vores personlig værdi er så stor, at Jesus Kristus led og døde, så vi kan omvende os og vende tilbage til vor himmelske Fader).

  • Hvilken forbindelse er der mellem omvendelse og at komme til Frelseren?

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af, hvordan omvendelse hjælper os med at komme til Frelseren, ved at bede en elev om at læse følgende afsnit fra Tro mod sandheden:

»Omvendelse er meget mere end blot at erkende sine fejltagelser. Det er en ændring af sind og hjerte, som giver dig et nyt syn på Gud, dig selv og på verden. Det omfatter at vende sig bort fra synd og at vende sig til Gud for at få tilgivelse. Den motiveres ved kærlighed til Gud og et oprigtigt ønske om at adlyde hans befalinger« (Tro mod sandheden, Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 111).

Tilskynd eleverne til at overveje, hvilke synder, handlemåder eller holdninger de har, som de er nødt til at vende sig bort fra for at omvende sig og komme til Kristus.

Skriv følgende skriftstedshenvisning på tavlen: Lære og Pagter 18:13-16.

Få nogle elever til på skift at læse disse vers højt, mens klassen følger med. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer alle former af ordet omvendelse i disse vers (omvend og omvendelse). Spørg efter hvert vers klassen, hvad verset fortalte om omvendelse. Du kan påpege, at Lære og Pagter 18:15-16 er et mesterskriftsted.

Skriv de sandheder, som de fandt frem til, op på tavlen med de andre. Eleverne kommer måske frem til flere forskellige principper, men sørg for, at det er klart, at hvis vi hjælper andre med at omvende sig og komme til Herren, så vil vi have glæde med dem i Guds rige.

Lad dem tænke over, hvordan det mon vil være, når de vender tilbage til Guds nærhed for at blive dømt. Spørg dem, hvordan de regner med at forberede sig til denne storslåede begivenhed. Få en til at læse Lære og Pagter 19:4 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad vi bør gøre for at forberede os til den dag.

  • Hvad sker der ifølge dette vers, hvis vi vælger ikke at omvende os?

Bed dem for sig selv at læse Lære og Pagter 19:13-19. Lad dem se efter konsekvenserne for dem, der vælger ikke at omvende sig.

  • Hvilken årsag gav Frelseren i Lære og Pagter 19:16-19 til, at han led for vores synder? (Du kan eventuelt skrive følgende læresætning ved siden af de andre på tavlen: Frelseren led for vores synder, så vi kan omvende os og ikke behøver at lide, som han gjorde).

Du kan eventuelt vise et billede af Frelseren i Getsemane have, såsom Jesus beder i Getsemane have (Evangelisk kunst, 2009, nr. 56; se også LDS.org). Forklar, at de fleste beretninger om Jesu Kristi lidelse ikke stammer fra ham selv (se Matt 26:36-39; Luk 22:39-44), men Lære og Pagter 19 indeholder Frelserens personlige beretning om sin lidelse.

Bed eleverne om at gennemgå Lære og Pagter 19:18-19 for sig selv og se efter, hvordan Frelseren beskrev den lidelse, som han oplevede, da han sonede for os.

Skriv følgende to spørgsmål på tavlen:

Hvilke dele af Frelserens beskrivelse af sin lidelse gør indtryk på jer? Hvorfor?

Hvad i Frelserens beskrivelse giver jer et større ønske om at omvende jer og vende jer til ham?

Lad eleverne vælge et af spørgsmålene og drøfte svaret med en makker.

Bed dem om at synge eller lytte til teksten i salmen »O, se hvilken kærlighed« (Salmer og sange, nr. 114). Få dem til at overveje denne salmes tekst og tænke over, hvad Frelseren har gjort for dem.

Hvis der er tid, så lad dem bære deres vidnesbyrd om Frelseren og velsignelserne ved omvendelse. Tilskynd dem til at handle ifølge de følelser eller tilskyndelser, som de har haft om at omvende sig og komme til Frelseren.

Afslut denne lektion ved at bede eleverne om at fremsige Lære og Pagter 19:23 efter hukommelsen eller læse det sammen fra deres skrifter. Spørg dem, hvordan dette mesterskriftsted har forbindelse til omvendelse og håbet om tilgivelse.

Næste del (Lære og Pagter 20-23)

Hvad gør vi i dag i Kirken, som er det samme, som da Kirken blev organiseret den 6. april 1830? Hvad er kravene til at blive døbt? Hvordan skal en præstedømmebærer velsigne nadveren? Hvad er en lærers eller præsts pligter? Eleverne vil lære svarene på disse spørgsmål, når de studerer Lære og Pagter 20-23

Udskriv