Seminar og institut
Lektion 94: Lære og Pagter 88:118-141


Lektion 94

Lære og Pagter 88:118-141

Indledning

Dette er den sidste af fire lektioner om Lære og Pagter 88. Denne åbenbaring blev givet ved en konference for højpræster den 27. og 28. december 1832 (v. 1-126) og 3. januar 1833 (v. 127-141). Denne lektion omhandler Lære og Pagter 88:118-141. I denne del af åbenbaringen befaler Herren, at en gruppe præstedømmebærere skulle organisere Profeternes skole under Joseph Smiths ledelse. De, der deltog i skolen, skulle sammen lære ved studium og ved tro og udvise kærlighed og venskab overfor hinanden.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 88:118-126

Herren beskriver en fremgangsmåde for indlæring

Begynd med at drøfte følgende spørgsmål:

  • Hvad lærer I om lige nu i skolen? Derhjemme? På arbejdet? I kirken?

  • Hvilken forskel er der på at lære om et fag i skolen, såsom matematik eller naturvidenskab, og at lære om evangeliet? Hvordan ligner det hinanden?

Forklar, at der i Kirtland i Ohio i januar 1833 var en gruppe præstedømmebærere, der fulgte Herrens befaling om at mødes i det, der kaldtes Profeternes skole, for at forberede sig til at forkynde evangeliet over hele jorden. Når de mødtes, underviste Herren disse brødre i, hvordan de blev styrket eller opløftet gennem Ånden, når de lærte i fællesskab. Bed eleverne om at se efter principper om læring, når de studerer Lære og Pagter 88:118-141 i dag.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 88:118 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan medlemmerne af Profeternes skole skulle søge efter læring.

  • Hvordan skulle disse brødre søge efter læring?

  • Hvad tror I, det betyder at lære »ved studium og også ved tro«?

Hjælp eleverne til at forstå, hvad det betyder at lære ved tro, ved at bede en af dem om at læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste David A. Bednar

»At lære ved tro kræver åndelig, mental og fysisk handling og ikke kun passiv modtagelse …

Lærdom ved tro kan ikke overføres fra lærer til elev gennem en lektion, præsentation eller et eksperiment. I stedet må eleven udøve tro og handle for selv at opnå kundskab« (Søg kundskab ved tro«, Liahona, sep. 2007, s. 20).

Forklar, at vi kan lære ved tro, når vi aktivt og bønsomt deltager i muligheder for læring og derpå handler i overensstemmelse med det, som vi lærer. Vi lærer, når vi udøver vores tro gennem lydighed.

  • Bemærk, at Herren i begyndelsen af vers 118 indikerer, at nogen ikke har tro. Hvad lærer dette vers os om, hvordan vi kan få større tro? (Hjælp eleverne til at komme frem til et princip lig det følgende: Hvis vi aktivt søger at lære gennem studium og tro, så vil vores tro på Jesus Kristus øges. Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

Giv eleverne en bedre forståelse af, hvilke situationer de kan anvende dette princip i, ved at læse følgende situationer højt. Efter hver situation kan du bede eleverne om at forklare, hvordan den person aktivt kan søge at lære ved studium og ved tro. Bed dem også om at forklare, hvordan det vil hjælpe personen til at få større tro, hvis de gør det.

  1. En ung pige læser regelmæssigt i skriften, men hun stopper sjældent op og tænker over, hvad hun læser. Hun føler, at hun ikke får særlig meget ud af at læse skrifterne.

  2. En ung mand deltager i sine kirkemøder og holder af at deltage i drøftelserne i klassen. Nogle gange føler han sig tilskyndet til at foretage ændringer i sit liv på grund af det, som han lærer, men han følger sjældent de tilskyndelser.

Når klassen har talt om disse situationer, stilles følgende spørgsmål:

  • Hvornår har I følt, at jeres tro er blevet større, fordi I aktivt har søgt at lære ved studium og ved tro? Hvordan forårsagede jeres handlinger, at jeres tro blev større?

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 88:119-120 for sig selv og se efter, hvad Herren bad de hellige om at gøre. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

Forklar, at de hellige som reaktion på befalingen om at bygge det hus, der beskrives i vers 119, med tiden byggede templet i Kirtland. Mens templet blev bygget, mødtes Profeternes skole i det øverste lokale i Newel K. Whitneys butik i Kirtland.

  • Hvordan kan rådet i vers 119 også gælde for det sted, hvor brødrene mødtes for at gå i Profeternes skole? For vores hjem? For jeres egne bestræbelser på at lære i skolen? (Profeternes skole blev organiseret efter de principper, der undervises om i dette vers. Vores hjem kan være et sted med bøn, faste, tro, undervisning og orden).

Del klassen op parvis. Bed eleverne om sammen med deres makker at søge i Lære og Pagter 88:121-126 og finde frem til, hvordan Herren forventede, at brødrene i Profeternes skole opførte sig. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer det, de finder. Når eleverne studerer disse vers, så skriv følgende instruktioner op på tavlen, som hvert makkerpar skal udføre sammen, når de har læst skriftstedet:

Beslut, hvilket råd der er særligt virkningsfuldt for unge, der søger efter at lære om evangeliet. Drøft, hvorfor I mener, at disse handlinger er vigtige for at hjælpe nogen til at lære om evangeliet.

Når de har haft tid til at læse og drøfte Herrens råd, så bed nogle elever om at forklare, hvad de lærte af deres drøftelse. Når de har svaret, så overvej at bruge nogle af de følgende spørgsmål og forklaringer, så de bedre forstår nogle af Herrens råd:

  • Hvad tror I, det vil sige, at »afstå … fra al jeres ligegyldige tale … al latter … og letsindighed« (v. 121)? Hvordan kan det hjælpe os i vores bestræbelser på at lære om det, der er helligt, at vi afstår fra at gøre disse ting, når vi er i åndelige situationer?

Forklar, at møderne i Profeternes skole skulle være hellige. Disse instruktioner vedrørende latter og letsindig tale betød, at de, der deltog i Profeternes skole, skulle være ærbødige i åndelige situationer. Disse møder skulle med tiden finde sted i templet.

  • Bemærk gentagelserne af ordet alle i vers 122. Hvordan vil klassen blive påvirket, hvis alle eleverne deltog i lektionen og forsøgte at lære af hinanden?

  • Hvorfor tror I, at »sove længere end det er nødvendigt« påvirker vores evne til at lære eller til at føle Ånden? Hvordan tror I, at en passende mængde søvn og at stå tidligt op kan hjælpe os til at lære bedre?

  • Hvordan vil I sammenfatte det råd om at lære, som er givet i Lære og Pagter 88:118-126? (Eleverne kan komme med forskellige principper. Når de har svaret, så skriv følgende princip på tavlen: Når vi udfører retfærdige handlinger og ophører med uretfærdige, så vil det hjælpe os til at lære og blive opbygget).

  • Hvilken adfærd, der er nævnt i versene, kan vores seminarklasse enten tage til os eller ophøre med, så vi bedre kan lære evangeliet og sammen blive opbygget?

Bed eleverne om at gennemse Lære og Pagter 88:121-126 og overveje, hvilket råd de kan tage til sig i større grad. Tilskynd dem til at nedskrive et mål om at gøre det, som de har lært.

Lære og Pagter 88:127-141

Herren fremsætter ordenen for Profeternes skole

Bed eleverne om at komme op til tavlen og nedskrive nogle af de steder, hvor de studerer evangeliet. (Svarene kan omfatte følgende: Søndagsskolen, deres klasser i Unge Piger og i deres præstedømmekvorummer, seminar og derhjemme). Bed dem om at overveje, om der er nogle mennesker disse steder, som de ikke kender så godt, eller som de ikke kommer særlig godt ud af det med. Lad dem tænke på en af disse personer, når de studerer Lære og Pagter 88:127-141. Bed dem om at overveje følgende spørgsmål:

  • Hvordan påvirker mit forhold til dem, som jeg lærer evangeliet med, min evne til at lære og blive opbygget af Ånden?

Forklar, at Herren forventede, at medlemmerne af Profeternes skole skabte gode forhold indbyrdes, mens de lærte sammen. Lad et par elever skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 88:128-134. Bed klassen om at følge med og se efter lærerens rolle med at skabe et åndeligt undervisningsmiljø i Profeternes skole.

  • Hvordan skulle læreren i Profeternes skole skabe et åndeligt undervisningsmiljø? (Denne hilsen, som læreren brugte, var en speciel hilsen, der kun brugtes i Profeternes skole).

  • Hvad lægger I mærke til ved hilsenen i vers 133?

Få en til at læse Lære og Pagter 88:135-137 højt. Bed klassen om at følge med og se efter elevens rolle i at skabe et åndeligt undervisningsmiljø.

  • Hvilket forhold skulle medlemmerne af Profeternes skole have indbyrdes?

  • Hvad lovede Herren ifølge vers 137, hvis medlemmerne af Profeternes skole ville følge hans instruktioner? (Så ville skolen blive en helligdom, hvor Ånden kunne opbygge dem).

  • Hvad vil der ske i vores klasser i Kirken eller i vores hjem, hvis vi følger Herrens instruktioner i vers 128-137? (Eleverne finder nok frem til mange forskellige principper, men du kan overveje at fremhæve følgende: Hvis vi viser hinanden venskab og kærlighed, så indbyder vi Ånden, når vi sammen studerer evangeliet).

Bed eleverne om igen at se på hilsenen i Lære og Pagter 88:133.

  • Hvordan tror I, at vi kan udvise en »beslutning, der er fast, urokkelig og uforanderlig om … at være [en] ven« med dem i vores klasse eller i vores familie, som vi ikke kender så godt, eller som vi måske kæmper for at holde af?

  • Hvornår har I oplevet et evangelisk undervisningsmiljø, hvor alle var indstillet på at være venner? (Overvej at fortælle om dine egne oplevelser).

Bed eleverne om at tænke over, hvordan de kan udvikle en beslutning om at elske dem, som de lærer evangeliet sammen med. Tilskynd dem til at følge de tilskyndelser, de kan have fået, til at udvise større venlighed og kærlighed overfor klassekammerater og dem i deres familie. Bær vidnesbyrd om, at Herren vil hjælpe dem, når de stræber efter at elske andre.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 88:118. »Stræb efter at lære, ja, ved studium og også ved tro«

Præsident Marion G. Romney fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Præsident Marion G. Romney

»Jeg tror på studium. Jeg tror, at mennesket lærer meget ved studium. Det har faktisk været min erfaring, at de lærer meget lidt om tingene, som de er, som de har været og som de vil blive uden studium. Jeg tror imidlertid også og ved, at lærdom ved studium i høj grad hjælpes fremad ved tro« (Learning for the Eternities, 1977, s. 72).

Lære og Pagter 88:121. »Afstå derfor fra al jeres ligegyldige tale, fra al latter«

Ifølge Lære og Pagter 88 skulle medlemmerne af Profeternes skole afstå fra al ligegyldig tale, latter og lystne ønsker, fordi deres møder skulle være hellige og med tiden ville foregå i templet. Det betyder ikke, at latter i sig selv er syndigt. Præsident Gordon B. Hinckley har sagt følgende om latter:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Nyd livet og hav det sjovt. Selvfølgelig kan I det! Vi ønsker, at I har det sjovt. Vi ønsker, at I nyder livet … Vi ønsker, at I er stærke og glade, at I synger og danser, ler og er lykkelige.

Men når I gør det, så vær ydmyge og bønsomme, og Himlen vil tilsmile jer« (»En profets råd og bøn til ungdommen«, Liahona, apr. 2001, s. 40)

Lære og Pagter 88:138-141. Fodtvætning

Da brødrene, der bar præstedømmet, kom til Profeternes skole, blev de budt velkommen med ordinancen fodtvætning, som skulle udføres af profeten, hvilket fulgte det eksempel, som Jesus Kristus beskrev i Johannes 13. Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende vedrørende denne ordinance:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Fodtvætning er en evangelisk ordinance. Det er et helligt ritual, et, der udføres af de hellige i deres templers afsondrede sfære. Det foretages ikke for verdens øjne eller for mennesker i verden. Jesus indstiftede den i sin tid og uddeling i det værelse, hvor de spiste det sidste måltid.

Herren gjorde to ting, da han udførte denne ordinance: 1. Han fuldkommengjorde den gamle lov, der blev givet til Moses. 2. Han indstiftede en hellig ordinance, der skulle udføres af de af hans sande disciple, der har ret til det, fra den dag og fremover.

›Som et led i genoprettelsen af alle ting er ordinancen fodtvætning også blevet gengivet i tidernes fyldes uddeling …

Den viden, der henhører til fodtvætningen, er blevet åbenbaret trin for trin indtil vor tid, hvor vi nu har en fuldstændig viden, der er medtaget i de åbenbarede ordinancer i Herrens hus‹ (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 829, 831)« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1966-1973, 1:708, 710).

Udskriv