Seminar og institut
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 109-112 (del 24)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 109-112 (del 24)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 109-112 (del 24), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 109)

Da eleverne studerede indvielsesbønnen til templet i Kirtland, fandt de frem til nogle af årsagerne til, at vi bygger templer. De lærte, at hvis vi værdigt tilbeder i templet, så vil Herren give sig til kende for os, udruste os med styrke og med sin hjælp og velsigne os, så ugudelighed ikke får overhånd over os. De helliges oplevelse ved indvielsen af templet i Kirtland minder på mange måder om det, der skete pinsedag for apostlene fordums (se ApG 2).

Dag 2 (Lære og Pagter 110)

Som et led i de velsignelser, som de hellige modtog i templet i Kirtland, viste Jesus Kristus sig for profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery. Eleverne lærte, at hvis vi adlyder Herrens befalinger og holder hans hus rent, så vil han give sig til kende for os i sine templer. De lærte også, at Moses, Elias og profeten Elias viste sig i templet i Kirtland og betroede præstedømmets nøgler til Joseph Smith og Oliver Cowdery. Eleverne lærte, at nøglerne til missionering, evige familier og tempeltjeneste forbereder os til Herrens andet komme.

Dag 3 (Lære og Pagter 111)

Af en åbenbaring, der blev givet til profeten Joseph Smith i Salem i Massachusetts, lærte eleverne, at Herren kan frembringe godt fra vores oprigtige indsats. De lærte også, at vi kan modtage Herrens vejledning gennem hans Ånds fred og kraft.

Dag 4 (Lære og Pagter 112)

Gennem Herrens råd til Thomas B. Marsh lærte eleverne, at hvis vi er ydmyge, så vil Herren lede os og give os svar på vores bønner. Herren fortalte præsident Marsh, at han som præsident for De Tolv Apostles Kvorum bærer nøglerne til at lede De Tolvs arbejde med at forkynde evangeliet for alle nationer. Disse nøgler er blevet gengivet for sidste gang i tidernes fyldes uddeling. Eleverne lærte også, at de skal være trofaste for at modtage Herrens lovede velsignelser.

Indledning

I dele af indvielsesbønnen for templet i Kirtland bad profeten Joseph Smith for andres velbefindende. Da templet var blevet indviet, overdrog profeter fra tidligere uddelinger præstedømmenøgler til profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery, herunder beseglingsnøglerne.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 109:47-53

Joseph Smith beder vor himmelske Fader om at hjælpe de hellige i Missouri

Bed eleverne om at tænke på nogen, som de ved kæmper eller lider i en eller anden form. Når de har haft tid til at tænke, så stil følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan I lindre nogens lidelse?

Når eleverne har nævnt et par ideer, så mind dem om, at de hellige i Missouri led voldsomt på grund af volden fra pøbelen i Jackson County. De andre hellige havde dem i deres tanker ved indvielsen af templet i Kirtland. Lad en elev læse den del af indvielsesbønnen, som står i Lære og Pagter 109:47-49, højt. Bed klassen om at følge med og se efter en ting, vi kan gøre for at hjælpe andre i svære tider.

  • Hvad gjorde profeten ved indvielsen af templet i Kirtland for de hellige i Missouri?

Bed en elev om at skrive for dig. Lad klassen foreslå et princip, som vi kan lære af profetens bøn i disse vers. Når de svarer, kan eleven skrive følgende princip: Vores bønner kan bringe hjælp og styrke til dem i nød.

  • Hvornår har I følt eller set bønnens kraft hjælpe nogen i nød? (Du kan eventuelt påpege, at sådanne bønner til tider bliver besvaret gennem inspiration, som vi eller andre modtager, om, hvad der kan gøres for at hjælpe andre. Du kan overveje at fortælle, hvordan du har set dette princip virke for dig).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 109:50 højt. Lad klassen følge med og se efter andre personer, som profeten bad for.

  • Hvem bad profeten ellers for?

  • Hvorfor tror I, at vi skal bede for vores fjender?

  • Hvad kan vi lære af Lære og Pagter 109:50 om, hvordan vores bønner kan påvirke andre? (Når de har svaret, så bed eleven om at skrive følgende princip på tavlen: Vores bønner kan påvirke andre til at omvende sig. Bed eleven om at sætte sig).

Bed eleverne om at overveje følgende spørgsmål:

  • Hvad hvis dem, vi beder for, vælger ikke at omvende sig?

Få en til at læse Lære og Pagter 109:51-53 højt. Lad klassen følge med, mens de ser efter udtryk, der anerkender Herrens vilje og andres handlefrihed. Bed nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til. (Inden de læser dette, kan du forklare, at når skriften nævner, at Herren blotter sin arm, så betyder det, at Herren viser sin styrke).

Få en til at læse Lære og Pagter 109:53 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvad vor himmelske Fader vil gøre for dem, der omvender sig. (Du skal måske forklare, at Guds vrede ofte bliver udtrykt i den straf eller lidelse, vi oplever på grund af vores synder i overensstemmelse med hans retfærdighed. Sætningen: »Når du ser på din Salvedes ansigt« henviser til vor himmelske Faders villighed til at være barmhjertig på grund af sin Søns, Jesu Kristi, sonoffer).

  • Hvorfor vil vor himmelske Fader vende sin vrede væk fra dem, der omvender sig? (Eleverne bruger måske andre ord, men hjælp dem til at komme frem til følgende princip: Takket være Jesu Kristi sonoffer vil vor himmelske Faders vrede vende sig bort fra dem, som omvender sig).

Hjælp dem til at visualisere beskrivelsen i vers 53 ved at bede dem om at gøre følgende:

Forestil jer et tidligere medlem af en anti-mormonsk pøbel stå foran Gud for at blive dømt. Forestil jer så, at denne person inden sin død omvendte sig oprigtigt og bad om at blive tilgivet og forløst gennem Jesu Kristi forsoning. Eftersom Jesus Kristus har lidt for denne persons synder, vil vor himmelske Fader fjerne straffen og udvise barmhjertighed overfor den angrende synder.

  • Hvilken holdning skal mennesker have for oprigtigt at bede om, at vor himmelske Fader vil fjerne sin vrede fra deres fjender?

Tilskynd eleverne til at udvikle denne holdning overfor dem, som har fornærmet dem eller har fået dem til at lide. Bed dem forestille sig, at sådanne personer står angrende foran vor himmelske Fader. Tilskynd dem til, som Joseph Smith gjorde, at bede for personer, der har fornærmet dem eller syndet mod dem.

Lære og Pagter 110:13-16

Profeten Elias overdrager beseglingsnøglerne til Joseph Smith og Oliver Cowdery

Mind eleverne om, at Jesus Kristus sidst på ugen ved indvielsen at templet i Kirtland viste sig for profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet. Bed dem om at se i afsnitssammendraget til Lære og Pagter 110 og finde datoen for dette syn. Når de har fundet det, så forklar, at weekenden den 3. april 1836 fejrede jøderne verden over påskefest. I århundreder har jødiske familier haft en tom plads ved deres påskefest på grund af en profeti fra Malakias i Det Gamle Testamente, der så frem til profeten Elias’ komme for at »vende fædres hjerte til deres sønner og sønners hjerte til deres fædre« (Mal 3:24).

Få en til at læse Lære og Pagter 110:13-16 højt. Lad klassen følge med og se, hvordan Malakias’ profeti gik i opfyldelse i templet i Kirtland. Bed eleverne fortælle om det, de har fundet ud af.

Præsident Joseph Fielding Smith forklarede, at profeten Elias overdrog til Joseph Smith »præstedømmets beseglende magt, hvormed alle ting bliver bundet i himlen såvel som på jorden. Den gav Joseph Smith myndighed til at udføre alle de nødvendige ordinancer for både de levendes og de dødes frelse i Guds tempel« (Lærdomme om frelse, 2:103).

  • Hvad giver vi vores afdøde forfædre, når vi hjælper dem med ordinancer i templet på deres vegne? (Du kan eventuelt skrive følgende princip på tavlen: Vi giver vores forfædre muligheden for frelse, når vi udfører slægtsforskning og tempeltjeneste for dem).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Du kan også give dem et eksemplar af denne udtalelse. Få dem til at lytte efter en velsignelse, som de, der hjælper med slægtsforskning og tempeltjeneste, kan modtage.

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Al den tjeneste, du yder i templet, er tid, der er brugt godt, men stedfortrædende modtagelse af ordinancerne for ens egen familie gør tiden i templet mere hellig, og der følger endnu større velsignelser …

Ønsker I unge en sikker måde at fjerne modstanderens indflydelse i jeres liv? Fordyb dig i at søge efter dine forfædre, forbered deres navne til de hellige stedfortrædende ordinancer, der er tilgængelige i templet, og tag så til templet og vær stedfortræder for dem, så de kan modtage ordinancerne dåb og Helligåndsgaven. Når du bliver ældre, vil du selv være i stand til at deltage i modtagelsen af de øvrige ordinancer Jeg kan ikke komme i tanke om en større beskyttelse mod modstanderens indflydelse i dit liv« (»Glæden ved at forløse de døde«, Liahona, nov. 2012, s. 93, 94).

  • Hvilke velsignelser kan de, der udfører tempeltjeneste og slægtsforskning, modtage?

  • Hvornår har I eller nogen, I kender, oplevet en af disse velsignelser?

Lad dem overveje, hvad de kan gøre for at forbedre deres bestræbelser indenfor slægtsforskning og tempeltjeneste.

Næste del (Kirken flytter til det nordlige Missouri; Lære og Pagter 113-120)

Forbered eleverne til deres studium i den kommende uge ved at bede dem om at overveje følgende: Hvordan fik Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige sit navn? Hvornår blev tiendeloven introduceret? Forklar, at de i den næste del vil lære svarene på disse spørgsmål, samt hvordan vi kan påkalde Gud for at få hjælp til at forblive sand mod vores tro og pagter.

Udskriv