Seminar og institut
Lektion 78: Lære og Pagter 76:1-19


Lektion 78

Lære og Pagter 76:1-19

Indledning

Den 16. februar 1832 arbejdede Joseph Smith og Sidney Rigdon på den inspirerede udgave af Bibelen (som nogle gange kaldes Joseph Smiths oversættelse). Mens de oversatte og grundede over betydningen af Johannes 5:29, modtog de det syn, der er nedskrevet i Lære og Pagter 76. I løbet af dette syn viste Frelseren Joseph Smith og Sidney Rigdon en række klare syn, som bekræftede vitterligheden af Jesus Kristus og hans guddommelighed, han underviste om Satans fald og fortabelsens sønner og åbenbarede de tre herlighedsrigers karakteristika og dem, som vil arve dem. Præsident Wilford Woodruff har sagt: »Jeg vil nøjes med at pege på ›Synet‹ [i afsnit 76], som er en åbenbaring, der rummer mere lys, mere sandhed og større principper end nogen anden åbenbaring, som findes i nogen bog, vi nogensinde har læst. Den fremstiller tydeligt vores nuværende stade, hvor vi kommer fra, hvorfor vi er her, og hvor vi skal hen. Gennem denne åbenbaring kan enhver erfare, hvad hans lod og del skal blive« (Kirkens præsidenters lærdomme: Wilford Woodruff, 2004, s. 116).

Lære og Pagter 76 vil blive gennemgået i fire lektioner. Denne lektion giver en kort oversigt over synet, Herrens lovede velsignelser til de trofaste og de handlinger, der førte til, at Joseph Smith og Sidney Rigdon modtog synet.

Forslag til undervisningen

Oversigt over Lære og Pagter 76

Bed eleverne om at nævne nogle få steder, de gerne ville hen på ferie. (Skriv deres svar på tavlen). Lav en ring om en af destinationerne på tavlen. Bed dem om at nedskrive en beskrivelse af den rute, de skulle rejse for at ankomme til den valgte destination. Bed efter et minut eller to nogle få om at beskrive, hvad de har skrevet. Vælg så en destination på tavlen, der er betydeligt anderledes end den første destination, og stil følgende spørgsmål:

  • Hvis I følger den rute, I angav for den første destination, vil den så bringe jer til denne destination?

  • Hvordan påvirker den destination, I vælger, den rute, som I må tage for at nå dertil?

Forklar, at Joseph Smith og Sidney Rigdon i februar 1832 modtog et syn, der åbenbarede menneskenes mulige evige destinationer. Dette syn, som er skrevet i Lære og Pagter 76, beskriver de tre grader (eller riger) med herlighed og graden af åndelig udvikling for dem, som vil arve dem. Bed dem om at finde frem til valg, som fører til evigt liv i det celestiale rige, mens de studerer dette syn i løbet af de næste fire lektioner. Bed dem derudover om at tænke over, om de valg, som de tager i øjeblikket, fører dem til den evige destination, der vil bringe dem størst mulig lykke.

Giv en kort oversigt over indholdet i Lære og Pagter 76 ved at give eleverne en kopi af det medfølgende diagram. (Du kan eventuelt lave kopier små nok til, at de kan sætte det ind i deres skrifter, som de kan orientere sig i, når de studerer afsnit 76). Forklar, at diagrammet skitserer, hvad Joseph og Sidney så og lærte om i det syn, de modtog.

Billede
Herlighedsriger

Lære og Pagter 76:1-10

Herren lover velsignelser til dem, som er trofaste mod ham

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 76:1-5 højt. Lad klassen følge med og se efter ord eller vendinger, som beskriver Jesu Kristi egenskaber.

  • Hvilke af Jesu Kristi egenskaber, der nævnes i disse vers, er vigtige for jer? Hvorfor?

Henled elevernes opmærksomhed på Frelserens egenskaber, der er beskrevet i Lære og Pagter 76:5.

  • Hvad må vi ifølge vers 5 gøre for at opleve Frelserens barmhjertighed og nåde? (Vi må frygte ham. Forklar, at frygte Herren i denne sammenhæng betyder at vise ærbødighed, respekt og kærlighed til ham).

  • Hvad må vi gøre for at modtage Herrens ære? Hvad tror I, at det betyder at tjene Herren »i retfærdighed og i sandhed indtil enden«?

Bed dem om at læse Lære og Pagter 76:6-9 for sig selv og se efter velsignelser, som Herren lover dem, der viser ham ærbødighed og tjener ham.

  • Hvilke velsignelser gives der ifølge disse vers dem, som viser Herren ærbødighed og tjener ham? (Du kan minde dem om, at ordet hemmeligheder i vers 7 henviser til åndelige sandheder, man kun kan komme til at kende gennem åbenbaring).

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: Hvis vi viser Herren ærbødighed og tjener ham indtil enden, vil han ære os ved …

Bed dem om at færdiggøre princippet på tavlen. De bør finde frem til følgende: Hvis vi viser Herren ærbødighed og tjener ham indtil enden, vil han ære os ved at åbenbare os sandhed.

Hjælp dem til at forstå, hvordan Herren åbenbarer os sandheder, ved at vise en elpære (eller lommelygte) og spørg, hvordan den kan sammenlignes med Åndens indflydelse. Bed, når de har svaret, en elev om at læse Lære og Pagter 76:10 højt. Lad klassen følge med og se efter yderligere indsigt i, hvordan en elpære (eller lommelygte) kan sammenlignes med Åndens indflydelse.

  • Hvordan er Åndens indflydelse ligesom en kilde til lys, såsom en elpære? (Elevernes svar kan afspejle følgende sandhed: Herren oplyser os ved Ånden).

  • Hvad betyder oplyse? (At give kundskab eller åndelig indsigt, som forøger vores forståelse eller hjælper os til at se sandheden).

  • Hvornår har I oplevet at blive oplyst af Ånden? (Fortæl eventuelt om en oplevelse, du selv har haft, når eleverne har svaret).

Lære og Pagter 76:11-19

Joseph Smith og Sidney Rigdon beskrev de omstændigheder, der førte til deres syn

Bed en om at læse Lære og Pagter 76:11-14 højt. Bed klassen følge med og se efter en opfyldelse af løfterne nævnt i vers 5-10.

  • Hvordan var Joseph Smith og Sidney Rigdons oplevelse en opfyldelse af de løfter, der nævnes i vers 5-10?

Bed eleverne om at tænke på tidspunkter, hvor de har læst i skrifterne og ikke har forstået, hvad de læste.

  • Hvad har I gjort for at forstå skrifterne bedre?

Forklar, at Joseph Smith og Sidney Rigdons handling, inden de modtog dette syn, kan lære os, hvordan vi bedre kan forstå skrifterne og indbyde Helligånden til at åbenbare sandheden for os.

Del eleverne op parvis. Bed en fra hvert par om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 76 for sig selv. Bed den anden i hvert par om at læse Lære og Pagter 76:15-19 for sig selv. Bed dem om at se efter, hvad Joseph Smith og Sidney Rigdon havde gjort eller gjorde, som forberedte dem på at modtage forståelse af skrifterne gennem åbenbaring. (Forklar eventuelt, at på Joseph Smiths tid troede de fleste, som troede på Bibelen, at alle efter den endelige dom ville blive sendt til enten himlen eller helvede). Bed eleverne fortælle deres makker om det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok til at læse. Stil dem derpå følgende spørgsmål:

  • Hvad gjorde Joseph Smith og Sidney Rigdon, som forberedte dem på at modtage dette syn? (De studerede og mediterede over Joh 5:29).

  • Hvad vil det sige at meditere over skrifterne? (Svarene kan være at grunde eller tænke over, hvad man læser, stille spørgsmål om det, man læser, og at forbinde det, man lærer, med det, som man allerede ved).

  • Hvilket princip kan vi lære af Joseph Smith og Sidney Rigdons eksempel? (De kan finde forskellige principper, men sørg for at understrege følgende princip: Når vi bønsomt studerer og grunder over skrifterne, forbereder vi os på at modtage forståelse fra Herren gennem Helligånden).

Hjælp eleverne til bedre at forstå, hvordan man bønsomt studerer og grunder over skrifterne, ved at bede en om at læse følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed klassen om at lytte efter handlinger, som er forbundet med bønsomt studium og at grunde over skrifterne. (Du kan også give eleverne et eksemplar af denne udtalelse, så de kan følge med).

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Når jeg siger ›studere‹, mener jeg noget mere end at læse … Af og til ser jeg, at I læser nogle få vers, standser op for at overveje dem, og derpå omhyggeligt læser disse vers igen, og mens I tænker på, hvad de betyder, beder om forståelse, stiller spørgsmål i jeres sind, venter på åndelige indtryk og skriver disse indtryk og denne indsigt ned, som gør, at I kan huske det og lære mere. Når I studerer på denne måde, så læser I ikke mange kapitler eller vers i løbet af en halv time, men I giver plads i jeres hjerte til Guds ord, og da vil han tale til jer« (»Når du engang omvender dig«, Liahona, maj 2004, s. 11-12).

  • Hvilke handlinger forbandt ældste Christofferson med bønsomt studium og at grunde over skrifterne?

  • Hvad har I udover ældste Christoffersons forslag ellers gjort for at studere bønsomt og grunde over skrifterne? (Skriv elevernes svar på tavlen).

  • Hvad har I oplevet som resultat af bønsomt studium og at grunde over skrifterne?

Tilskynd eleverne til at anvende de forslag, som er blevet drøftet i dag, i deres personlige studium af skrifterne. Overvej at bære dit vidnesbyrd om bønsomt studium og at grunde over skrifterne.

Kommentar og baggrundsinformation

Oversigt over Lære og Pagter 76. Vælg den rette vej til den ønskede destination

Følgende historie, der er genfortalt af ældste Sterling W. Still fra De Halvfjerds, illustrerer vigtigheden af at vælge den vej, som vil føre os til den evige destination, vi ønsker mest:

Billede
Ældste Sterling W. Sill

»Vi kan drage mange vigtige lektier af den historie, som Harry Emerson Fosdick fortalte for mange år siden og kaldte ›På den forkerte bus‹. Den handler om en mand [i USA], som steg på en bus i den hensigt og med et ønske om at komme til Detroit. Men da han ankom ved slutningen af den lange rejse, befandt han sig i Kansas City. Først kunne han ikke tro det. Da han spurgte om [retningen til] Woodward Avenue og fik af vide, at der ikke var nogen Woodward Avenue, blev han vred – han vidste, at det var der. Der gik noget tid, inden han kunne se den kendsgerning i øjnene, at han på trods af sine gode intentioner og sit oprigtige ønske overhovedet ikke var i Detroit, men i Kansas City. Alt var fint, på nær den lille detalje, at han havde taget den forkerte bus.

Er det ikke interessant, at mange mennesker på et tidspunkt i deres liv kommer til et sted, de aldrig havde til hensigt at tage hen. Vi vælger mål for ære, succes og lykke, og sommetider tager vi de busser, der fører os til steder fyldt med vanære, svigt og ubehageligheder. Et af de primære formål med vores jordiske tilværelse er at forberede os på det liv, der kommer efter dette. Og vores mulige destination er blevet opdelt i tre store underkategorier, som Paulus med hensyn til deres ønskværdighed sammenligner med lyset fra solen, månen og stjernerne …

Og således kommer vi tilbage til denne gode ide, som er en af de vigtigste i verden: for det første at vi ved, hvor vi ønsker at tage hen, og for det andet at vi tager den bus, som vil føre os derhen« (»On the Wrong bus«, New Era, juli 1983, s. 4, 6).

Lære og Pagter 76:11-12. »Ved Åndens kraft blev vore øjne åbnet«

Joseph Smith og Sidney Rigdon sagde, at mens de oversatte Johannes 5:29, blev de »grebet af Ånden« (L&P 76:11), og »ved Åndens kraft« (L&P 76:12) blev deres øjne åbnet. I denne sammenhæng bruges disse udtryk om en midlertidig fysisk og åndelig tilstand kaldet forklarelse. Forklarelse forekommer, når »et menneske midlertidigt er forandret, hvad angår udseende og karakter – det vil sige er hævet til et højere åndeligt stade – for at kunne udholde himmelske væseners nærhed og herlighed« (Guide til skrifterne, »Forklarelse«, scriptures.lds.org).

Lære og Pagter 76:19. At studere og grunde over skrifterne

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har om forskellen på at studere og grunde over og om forholdet mellem at grunde og modtage åbenbaring sagt:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»At læse, studere og grunde over er ikke en og samme ting. Vi læser nogle ord, og vi får måske nogle ideer. Vi studerer, og vi afdækker måske temaer og sammenhænge i skriften. Men når vi grunder, indbyder vi til åbenbaring gennem Ånden. For mig er det at grunde selve tankeprocessen og bønnerne, efter at jeg har læst og studeret skriften nøje« (se »Tjen med Ånden«, Liahona, nov. 2010, s. 60).

Ældste Marvin J. Ashton fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Marvin J. Ashton

»Når vi overvejer tingene, giver vi Ånden mulighed for at inspirere og lede os« (»Der er mange gaver«, Stjernen, jan. 1988, s. 17).

Lære og Pagter 76. »Synet«

Under Joseph Smiths ledelse blev en poetisk udgave af Lære og Pagter 76, som af nogle kaldes »synet«, skrevet. Digtet blev trykt 1. februar 1843 i Times and Seasons, en kirkeavis udgivet i Nauvoo i Illinois fra november 1839 til februar 1846 (se Times and Seasons, 1 feb. 1843, s. 82-85). Tabellen nedenfor viser dele af Lære og Pagter 76 og tilsvarende strofer fra digtet og den indsigt, vi kan få af begge.

Lære og Pagter 76

Den poetiske udgave

Indsigt

Vers 24

»at ved ham og gennem ham og af ham, bliver og blev verdenerne skabt, og deres indbyggere er født som Guds sønner og døtre«.

Strofe 19-20

»19. Og jeg hørte en storslået røst, som bar vidnesbyrd fra himlen,

at han er Frelseren og Guds Enbårne –

ved ham, af ham og gennem ham blev alle verdenerne skabt,

og alt, der farer af sted i himlene så vide.

20. Disse indbyggere er også, fra den første til den sidste,

frelst ved den selv samme Frelser, som er vores;

og vi er selvfølgelig født som Guds døtre og sønner,

ved de selv samme sandheder og den selv samme kraft.«

Jesus Kristus er Frelseren ikke blot for beboerne af denne verden, men for beboerne af alle de verdener, han har skabt.

Vers 72-73

»Se, disse er dem, der døde uden lov;

og også dem, som er de menneskers ånder, som blev holdt i fængsel, og som Sønnen besøgte og prædikede evangeliet for, for at de kunne blive dømt på samme måde som mennesker i kødet.«

Strofe 54-55

»54. Se, disse er dem, der er døde uden lov;

De hedenske fra de tider, hvor der aldrig var håb,

og dem fra dødens land og skygge,

ånder, der er i fængslet og som lyset har løftet op.

55. Frelseren prædikede en gang til ånderne i fængslet,

og underviste dem i evangeliet igen med kraft,

og så blev de levende døbt for de døde,

Så de kan blive dømt, som var de levende.«

Til forskel fra Alvin Smith, som ville have accepteret evangeliet, hvis han havde haft mulighed for det, inden han døde (se L&P 137), er der mange, som ville have afvist evangeliet, hvis de havde modtaget det i det jordiske liv. Men takket være Guds store nåde vil disse personer få muligheden for at høre og acceptere evangeliet i det åndelige fængsel og blive dømt, som var de i kødet.

Vers 74-77

»Og som ikke modtog vidnesbyrdet om Jesus i kødet, men modtog det senere.

Disse er dem, som er jordens hæderlige mennesker, der blev forblindet af menneskers listighed.

Disse er dem, som modtager af hans herlighed, men ikke af hans fylde.

Disse er dem, som modtager af Sønnens nærvær, men ikke af Faderens fylde.«

Strofe 56-57

»56. Disse er dem, som er jordens hæderlige mennesker;

som blev forblindede og bedraget af menneskers listighed:

De modtog ikke Frelseren sandhed til at begynde med,

men gjorde det, da de igen hørte det i fængslet.

57. De var ikke tapre i sandhed, de fik ikke kronen,

men er af den herlighed, som lignes ved månen:

De er dem, som kan komme i Kristi nærhed,

men ikke til Guds fylde, på hans trone.«

Der er mange hæderlige mennesker, som afviser evangeliet i dette liv, men som senere omvender sig og accepterer evangeliet, når de bliver undervist om det i åndeverdenen. De vil modtage terrestrial herlighed, som sammenlignes med månens lys. De vil kunne omgås Jesus Kristus, men de vil ikke modtage af Gud Faderens fylde.

Udskriv