Seminar
Lektion 24: Lære og Pagter 19:1-22


Lektion 24

Lære og Pagter 19:1-22

Indledning

I juni 1829 hyrede Joseph Smith trykkeren Egbert B. Grandin til at trykke 5.000 eksemplarer af Mormons Bog til en værdi af 3.000$. Men Grandin ville ikke begynde trykningen eller købe bogstaverne, før han var blevet sikret en betaling for arbejdet. I åbenbaringen i Lære og Pagter 19, som formodentlig blev modtaget i sommeren 1829, befalede Herren Martin Harris: »Afhænd en del af din ejendom … [og] betal den gæld, du har stiftet hos bogtrykkeren« (L&P 19:34-35). Martin Harris brugte sin gård som kaution og garanterede personligt for betalingen for at trykke Mormons Bog, hvis ikke salget dækkede omkostningen.

Præsident Joseph Fielding Smith beskrev denne åbenbaring med dens læresætninger om forsoningen, som »en af de største åbenbaringer i denne uddeling, der eksisterer få af større vigtighed end denne« (Church History and Modern Revelation, 1953, 2 bind, 1953, 1: 85).

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 19:1-3

Frelseren erklærer, at han har udført Faderens vilje

Når klassen begynder, beder du eleverne om at tænke over noget, de er blevet bedt om at gøre eller vil blive bedt om at gøre, fordi de er medlem af Kirken. Skriv deres svar på tavlen. Bed dem derefter om at gennemgå listen på tavlen og udvælge det, som nogle måske synes er svært. (Eksemplerne kan omfatte at betale tiende, at tage på mission og at omvende sig).

  • Hvorfor kan disse ting være sværere for nogle mennesker at udføre?

For at hjælpe dem til at forstå den historiske baggrund for Lære og Pagter 19, skal du læse indledningen til denne lektion.

Bed dem om at læse Lære og Pagter 19:1-3 for sig selv og se efter sandheder om Frelseren. Bed dem om at dele det, de har fundet ud af. Som en del af drøftelsen sikrer du dig, at de finder følgende læresætninger: Jesus Kristus udførte sin Faders vilje. Jesus Kristus vil dømme os i forhold til vores gerninger. Kopiér følgende skema på tavlen og brug disse sandheder som titler for de to rækker. Bed dem om at lave et lignende skema i deres skriftstudiebog og udfylde det i løbet af lektionen. Efterlad god plads på tavlen til at udfylde skemaet som vist senere i lektionen.

Jesus Kristus udførte sin Faders vilje.

Jesus Kristus vil dømme os i forhold til vores gerninger.

  • Hvordan kan det at kende disse sandheder om Frelseren have hjulpet Martin Harris til at føle fred angående hans beslutning om at sælge en stor del af hans gård?

Lære og Pagter 19:4-12

Jesus Kristus forklarer uendelig og evig straf

I skemaet på tavlen skriver du Lære og Pagter 19:4-12 under titlen: »Jesus Kristus vil dømme os i forhold til vores gerninger.« Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 19:4 for sig selv og se efter en sandhed om dommen, som vi alle bør tænke over. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. De bruger måske andre ord, men vær sikker på, at de kommer frem til følgende læresætning: Alle mennesker skal omvende sig eller lide. Bed en om at skrive denne læresætning på tavlen under »Lære og Pagter 19:4-12

Forklar, at Lære og Pagter 19:5 indeholder Frelserens forklaring om, at han ikke vil tilbagekalde sine domme. Det vil sige, at de, som ikke omvender sig, skal få en straf for deres synder. Bed en om at læse Lære og Pagter 19:5 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan Frelseren beskrev tilstanden hos de mennesker, som ikke omvender sig og derfor vil modtage hans domme.

  • Hvad vil de mennesker, som ikke omvender sig, opleve?

  • Hvordan kan Lære og Pagter 19:5 motivere os til at omvende os?

Skriv følgende vending på tavlen under »Alle mennesker skal omvende sig eller lide«: Uendelig eller evig straf.

  • Hvad tænker I på, når I hører eller læser vendingen »uendelig og evig straf«?

Bed dem om at læse Lære og Pagter 19:6-12 for sig selv og se efter, hvordan Herren definerer uendelig eller evig straf. Når eleverne har svaret, sletter du ordene Uendelig og evig på tavlen og erstatter dem med ordet Guds.

  • Hvad tænker I på, når I hører eller læser vendingen »Guds straf«?

Du kan eventuelt forklare, at begreberne uendelig straf og evig straf i skrifterne ikke henviser til den tidslængde, som mennesker vil lide for deres synder. Frelseren sagde: »For se, jeg er uendelig, og den straf, som gives ved min hånd, er uendelig straf, for Uendelig er mit navn« (L&P 19:10). Når han taler om uendelig straf eller evig straf, taler han derfor om den straf, som han giver i henhold til den guddommelige lov og retfærdighedens krav.

Lære og Pagter 19:13-22

Frelseren taler om sin lidelse for synd

I skemaet på tavlen skal du skrive Lære og Pagter 19:13-17 under titlen: »Jesus Kristus vil dømme os i forhold til vores gerninger.« Forklar, at vers 13-17 indeholder en advarsel til Kirkens medlemmer. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 19:13-17 for sig selv og se efter konsekvenserne for dem, der vælger ikke at omvende sig.

  • Hvad vil der ske med dem, der vælger ikke at omvende sig fra deres synder? (De bør finde følgende læresætning: De, der vælger ikke at omvende sig, vil få en straf for deres synder. Skriv denne sandhed på tavlen under »L&P 19:13-17«).

Skriv Lære og Pagter 19:16-19 under titlen: »Jesus Kristus vil dømme os i forhold til vores gerninger.« Bed en elev om at læse Lære og Pagter 19:16-19 højt. Få klassen til at følge med og se efter årsagen, som Frelseren gav til, at han led for alle vores synder.

  • Hvilken årsag gav Frelseren til, at han led for alle vores synder? (De kan bruge andre ord, men de bør finde følgende læresætning: Frelseren led for vores synder, så vi kan omvende os og ikke lide, som han gjorde).

  • Hvad gjorde ifølge disse vers det muligt for os at blive tilgivet for vores synder? (Når de har svaret, skriver du følgende udtalelse i skemaet på tavlen under »L&P 19:16-19«: Jesu Kristi lidelse og hans sonende blod tilfredsstillede retfærdighedens krav. Derfor gives der nåde til alle dem, der omvender sig).

  • Hvordan påvirker de sandheder, vi har fundet i dag, jeres ønske om at omvende jer?

For at hjælpe eleverne til at forstå valget, vi alle har mellem enten at omvende os eller få straffen for vores synder, skal du bede en af dem om at læse følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste Neal A. Maxwell

»I sidste ende vælger vi enten Kristi levevis eller måden, hvorpå han led! Det er enten lid, ›ligesom jeg‹ (L&P 19:16-17) eller sejr ›ligesom [han] har sejret‹ (Åb 3:21)« (»I skal sejre, ›ligesom også jeg har sejret‹«, Stjernen, juli 1987, s. 65).

I skemaet på tavlen skriver du Lære og Pagter 19:15, 18-19 under titlen: »Jesus Kristus udførte sin Faders vilje.«

Forklar, at de fleste beretninger om Jesu Kristi lidelse blev fortalt af andre end ham selv (se Matt 26:36-39; Luk 22:39-44). Lære og Pagter 19 indeholder Frelserens personlige beskrivelse af hans lidelse. Bed dem om at læse Lære og Pagter 19:15, 18-19 for sig selv og se efter, hvordan Herren beskrev den lidelse, som han oplevede under forsoningen. Foreslå eventuelt, at de markerer det, de finder. Skriv deres svar på tavlen under »Lære og Pagter 19:15, 18-19.« Det færdige skema bør se nogenlunde sådan ud:

Jesus Kristus udførte sin Faders vilje.

Jesus Kristus vil dømme os i forhold til vores gerninger.

L&P 19:15, 18-19

Frelserens lidelser var svære, intense og tunge at bære.

Frelserens lidelser fik ham til at skælve af smerte og til at bløde fra hver pore.

Jesus Kristus led både fysisk og åndeligt.

Frelseren bad om, at han måtte blive fri for at drikke af det bitre bæger.

Frelseren udførte sin Faders vilje og »fuldendte [sine] forberedelser for menneskenes børn« (L&P 19:19).

L&P 19:4-12

Alle mennesker skal omvende sig eller lide.

Guds straf

L&P 19:13-17

De, der vælger ikke at omvende sig, vil lide straffen for deres synder.

L&P 19:16-19

Jesu Kristi lidelse og hans sonende blod tilfredsstillede retfærdighedens krav. Derfor gives der nåde til alle dem, der omvender sig.

  • Hvad føler I om, at Frelseren led straffen for jeres synder?

  • Hvordan kan det at kende Frelserens smerte have hjulpet Martin Harris, da han overvejede forskellige ting så som det at miste de 116 sider af manuskriptet, eller da han skulle sælge en del af sin ejendom for at finansiere trykningen af Mormons Bog?

  • Hvornår har jeres viden om Frelserens forsoning hjulpet jer til at takle noget, der er svært? (Mind eleverne om, at visse oplevelser er for hellige eller personlige til at blive fortalt).

Bed en om at læse Lære og Pagter 19:20 højt. Få de andre til at følge med og se efter en vending, der henviser til et tidspunkt, hvor Martin Harris led for sine synder.

  • Hvorfor tror I, at Åndens tilbagetrækning ville medføre lidelse?

Bed dem om at læse Lære og Pagter 19:13, 15, 20 for sig selv igen og se efter befalingen i hver vers og advarslen i vers 15 og 20.

  • Hvorledes er Herrens befaling om, at vi skal omvende os, et bevis på hans kærlighed til os?

Få dem til at skrive deres vidnesbyrd om en af de læresætninger og principper, de har lært fra Lære og Pagter 19:1-22, i deres skriftstudiebog

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 19: Afsnitsindledning. »En befaling fra Gud og ikke fra noget menneske til Martin Harris«

I marts 1830 flere måneder efter, at Joseph Smith sandsynligvis fik åbenbaringen i Lære og Pagter 19, overværede Joseph Knight sen. en samtale mellem Joseph Smith og Martin Harris angående salget af Mormons Bog:

»›Bøgerne vil ikke sælge, fordi ingen ønsker at købe dem.‹ Joseph siger: ›Jeg tror, at de sagtens kan sælges.‹ Han siger: ›Jeg ønsker en befaling eller åbenbaring fra Herren.‹ ›Hvorfor,‹ siger Joseph, ›efterlev den, du allerede har fået.‹ ›Men,‹ siger han, ›jeg skal have en befaling‹ … Han insisterede tre eller fire gange på, at han skulle have en befaling« (Dean Jessee, »Joseph Knight’s Recollection of Early Mormon History«, BYU Studies, bind 17, nr. 1, 1976, s. 37).

Joseph Smiths anvisning om at »efterlev[e] den, du allerede har fået« henviser til Lære og Pagter 19, hvor Gud allerede havde givet Martin Harris en befaling om »frit [at] give [hans ejendom] til trykningen af Mormons Bog« (L&P 19:26).

Lære og Pagter 19:2, 19. »Har fuldbragt hans vilje angående mig, han hvem jeg tilhører«

Billede
Ældste Neal A. Maxwell

Ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum sagde, at »det eneste helt personlige, som vi kan lægge på Guds alter, er at indordne vores vilje under hans. De mange andre ting, som vi ›giver‹ ham … er ting, som han allerede har givet eller lånt os. Men når du og jeg endelig underkaster os ved at lade vores vilje opsluges i Guds vilje, giver vi ham virkelig noget! Det er den eneste besiddelse, som vi for alvor kan give!« (»Opslugt i Faderens vilje«, Stjernen, jan. 1996, s. 24).

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at Frelseren altid var villig til at underkaste sig Faderens vilje:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Det, som Kristus virker ivrigst med at fremhæve om sin tjenestegerning – ud over de personlige dyder, de vidunderlige prædikener og helbredelsen – er, at han underkastede sin vilje Faderens vilje« (»Therefore, What?«, tale til religionslærere i CES, 8. aug. 2000, s. 8, LDS.org).

Lære og Pagter 19:6, 11-12. »Uendelig pine« og »evig straf«

Præsident J. Reuben Clark fra Det Første Præsidentskab gav følgende indsigt angående »Guds straf«:

Billede
Præsident J. Reuben Clark jun.

»Når Herren kommer for at give os vores belønning … og vores straf, føler jeg, at Frelseren vil give os den mindst mulige straf i forhold til overtrædelsen. Jeg tror, at han vil gøre brug af al den uendelige kærlighed, de velsignelser og den barmhjertighed, venlighed og forståelse, som han besidder …

Og på den anden side tror jeg, at når det kommer til at give belønning for god opførsel, så vil han give os alt det, som det er muligt at give, set i lyset af den overtrædelse, som vi har begået« (»As Ye Sow …«, Brigham Young University Speeches of the Year, 3. maj 1955, s. 7).

Præsident Joseph Fielding Smith forklarede betydningen af uendelig pine og evig straf:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Fra Lære og Pagter lærer vi, at evig straf eller uendelig straf ikke betyder, at et menneske, som er fordømt, for evigt skal lide denne straf … Når et menneske betaler straffen for sine misgerninger og ydmygt omvender sig, idet han modtager evangeliet, kommer han ud af fængslet og overgives til en eller anden grad af herlighed, som stemmer med hans værd og fortjeneste« (Lærdomme om frelse, 2:135, 136).

Ældste James E. Talmage fra De Tolv Apostles Kvorum gav os en større indsigt i betydningen af evig straf:

Billede
Ældste James E. Talmage

»Evig straf … betyder ikke, at den enkelte synder skal udholde og lide den for evigt og altid. Ingen vil blive tilbageholdt i helvede længere, end det er nødvendigt for at forberede ham eller hende til noget bedre. Når han eller hun når det punkt, vil fængslets døre åbnes, og der vil blive glæde blandt de skarer, der byder ham eller hende velkommen til et bedre sted« (i Conference Report, apr. 1930, s. 97; se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, s. 35-36).

Lære og Pagter 19:20. »Da jeg trak min Ånd tilbage«

Sætningen, »da jeg trak min Ånd tilbage«, kan henvise til den oplevelse, Martin Harris havde, da han havde mistet 116 sider af manuskriptet til Mormons Bog. Lucy Mack Smith, Josephs mor, mindes, at da Martin Harris fortalte Joseph Smith om det mistede manuskript, »udbrød han i dyb smerte: ›Åh, jeg har mistet min sjæl! Jeg har mistet min sjæl!‹« (History of Joseph Smith by His Mother, red. Preston Nibley, 1958, s. 128).

Lidelse for synd kan opstå her i livet på jorden, så vel som efter at vi er døde. Når vi synder, trækker Helligånden sig tilbage og efterlader os uden den trøstende og helliggørende kraft ved sin tilstedeværelse. I hans fravær får vi et glimt af den lidelse, som Frelseren oplevede, da han led for vores synder. Omvendelsesprocessen gør det muligt for os at forlige os med vor Fader i himlen og igen nyde Helligåndens ledsagelse med alle dens medfølgende velsignelser.

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab talte om forbindelsen mellem at miste Helligåndens ledsagelse og behovet for omvendelse:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Hvis I har svært ved at fornemme Helligånden, gør I klogt i at overveje, om der er noget, som I har brug for at omvende jer fra eller modtage tilgivelse for« (»Gifts of the Spirit for Hard Times«, Liahona, juni 2007, s. 23).

Udskriv