Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 3-7; 10; Joseph Smith – Historie 1:66-67 (Del 3)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 3-7; 10; Joseph Smith – Historie 1:66-67 (Del 3)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 3-7, 10 og Joseph Smith – Historie 1:66-67 (del 3), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 3; 10)

Da eleverne lærte om omstændighederne omkring tabet af de 116 sider af manuskriptet til Mormons Bog, lærte de, at Guds formål ikke kan ødelægges. Herrens revselse af Joseph Smith for at gentage anmodningen om at give manuskriptet til Martin Harris lærte dem, at de skal frygte Gud mere end menneskers overtalelser, og hvis vi er trofaste mod Herrens befalinger, så vil han støtte os, når vi har problemer. Da pladerne blev givet tilbage til Joseph Smith, lærte Herren ham, at Satan ønsker at tilintetgøre Herrens værk og vores sjæl, men hvis vi altid beder, så vil vi have magt til at overvinde Satan og dem, der tjener ham.

Dag 2: (Lære og Pagter 4)

Eleverne lærte af Herrens svar på Joseph Smith seniors forespørgsel om, hvad Herren ønskede, at han skulle gøre, at hvis de tjener Gud med hele deres hjerte, kraft, sind og styrke, så vil de stå uden skyld foran ham på den sidste dag. De lærte også, at hvis de arbejder flittigt for at bringe andre til Jesus Kristus, så vil de også selv modtage frelse. Endelig fandt eleverne frem til de guddommelige egenskaber, der gør en person egnet til at hjælpe til i Herrens værk.

Dag 3 (Lære og Pagter 5)

Da Martin Harris ønskede at få yderligere vidnesbyrd om pladernes eksistens, lærte Herren Martin, at han havde kaldet Joseph Smith til at bringe hans ord til verden, men at de tre vidners vidnesbyrd også vil stå som et vidne om sandheden af Mormons Bog. Eleverne lærte, at hvis de vil tro på Herrens ord, så vil Ånden bekræfte sandheden af dem. Dette afsnit hjalp dem også til at forstå, at hvis vi oprigtigt beder i ydmyghed og tro, så vil vi modtage svar i henhold til vores retskafne ønsker.

Dag 4 (Joseph Smith – Historie 1:66-67; Lære og Pagter 6-7)

Herren lærte Oliver Cowdery vigtige sandheder om at modtage og anerkende åbenbaring. Eleverne tænkte over, hvordan disse sandheder vedrørte dem. Derudover lærte de, at Herren som et vidne om sandheden giver os fred i sindet. De lærte også, at når vi ser hen til Jesus Kristus i tro, så kan vi overvinde tvivl og frygt.

Indledning

I denne lektion vil eleverne hovedsageligt studere Lære og Pagter 10, som blev åbenbaret til profeten Joseph Smith efter tabet af de 116 sider af manuskriptet til Mormons Bog. Forud for denne åbenbaring havde Moroni taget pladerne og Urim og Tummim fra Joseph Smith, og profeten havde i en periode mistet evnen til at oversætte. Da pladerne blev givet tilbage, befalede Herren Joseph ikke at genoversætte den del af pladerne, der svarede til de mistede manuskriptsider. Herren åbenbarede også Satans plan om at ødelægge værket og belærte om, hvordan vi kan overvinde Satan.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 3; 10

Satan søger at ødelægge Joseph Smith og Guds værk

Bed en elev om at forklare omstændighederne omkring tabet af de 116 manuskriptsider. Tal derpå om følgende spørgsmål:

  • Hvorfor tror I, ud fra det, som I lærte ved at studere Lære og Pagter 3, at Joseph Smith blev ved med at stille Gud det samme spørgsmål, selv efter han havde modtaget et klart svar?

  • Hvad tror I, at Joseph Smith lærte af denne oplevelse?

  • Hvilke sandheder har I lært af Josephs oplevelse, som kan hjælpe jer, når I oplever, at andre presser jer til at gøre noget, der ikke er rigtigt?

Vis en fælde (eller tegn et billede af en på tavlen). Lad et par elever sammenfatte, hvad de har lært af deres studium af Lære og Pagter 10 om, hvordan Satan planlagde at lægge en fælde for Joseph Smith med de 116 tabte manuskriptsider.

Billede
Tegning af musefælde

Forklar, at Herren i Lære og Pagter 10:20-29 beskrev dem, der gav efter for Satans påvirkning og tog de 116 sider af manuskriptet, og hvordan Satan var i stand til at lokke dem.

Del dem op i par. Bed en elev i hvert par om at læse Lære og Pagter 10:20-29 for sig selv og se efter, hvad disse vers lærer om Satans formål. Bed den anden elev om at læse de samme vers og se efter, hvordan Satan søger at opnå sine formål. Når de er færdige, så lad hvert par fortælle hinanden, hvad de fandt frem til. Stil klassen følgende spørgsmål efter noget tid:

  • Hvad kan vi lære af Lære og Pagter 10:20-29 om Satans formål? (Eleverne kommer måske frem til adskillige principper, men sørg for, at de forstår, at Satan ønsker at ødelægge Herrens værk og vores sjæl. Skriv eventuelt denne læresætning på tavlen. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer de ord og vendinger, der belærer om denne sandhed i vers 22-23 og 27).

  • Hvordan forsøger Satan ud fra det, som I har læst i disse vers, at ødelægge Herrens værk og vores sjæl? (Han bruger sådanne midler som bedrag, vrede, smiger og løgn. Du kan eventuelt foreslå, at de understreger modstanderens midler i deres skrifter).

Hjælp eleverne til at forstå og mærke betydningen af denne sandhed ved at bede dem drøfte følgende spørgsmål med deres makker (du kan eventuelt skrive disse spørgsmål på tavlen eller på forhånd forberede et uddelingsark):

  • Hvad har I oplevet, der viser, at Satan stadig benytter bedrag, vrede, smiger og løgn for at ødelægge Herrens værk og menneskets sjæl?

  • Hvordan kan vi undgå og undslippe Satans fælder, når vi er klar over hans intentioner og metoder?

Lad eleverne overveje, hvilke af modstanderens metoder, der er nævnt i Lære og Pagter 10:20-29, de har mærket eller set, såvel som hvad de kan gøre for at undgå eller undslippe Satans fælder.

Forklar, at Herren i denne åbenbaring gav en befaling og et løfte vedrørende vores bestræbelser på at undgå Satans påvirkning. Bed en om at læse Lære og Pagter 10:5 højt, og få klassen til at se efter både Herrens befaling og hans løfte.

Skriv følgende på tavlen: Når vi , vil vi have magt til .

Spørg eleverne: Hvordan vil I ifølge vers 5 færdiggøre dette princip? (De kommer måske frem til en række principper, men sørg for at fremhæve, at når vi konstant beder, så vil vi have magt til at overvinde Satan og dem, der tjener ham).

Bed dem gennemgå Lære og Pagter 10:38-45. Lad derefter en elev forklare, hvordan Herren kompenserede for tabet af de 116 manuskriptsider.

Få dem til at læse Lære og Pagter 10:43 for sig selv og se efter en vigtig sandhed, som Herren ønskede, at Joseph Smith skulle forstå. (Når de har svaret, skrives følgende sandhed på tavlen: Guds visdom er større end Djævelens snedighed. Du kan eventuelt forklare, at snedighed henviser til brugen af trick for at bedrage os mennesker).

Stil følgende spørgsmål:

  • Hvordan afspejler Herrens plan om at erstatte det tabte manuskript denne sandhed?

  • Hvordan hjælper det jer at vide, at Guds visdom er større end Satans snedighed?

Få dem til at læse Lære og Pagter 10:44-45 og se efter yderligere belæg for den sandhed, der står på tavlen.

  • Hvorfor var de små plader ifølge Lære og Pagter 10:44-45 af større værdi end Mormons forkortelse af de større plader, som var i de tabte 116 sider? (De små plader indeholdt en førstehåndsberetning om åndelige ting. De tabte 116 sider indeholdt en forkortet beretning om historiske begivenheder).

  • Hvordan hjælper kundskaben om, at Gud forberedte en måde, hvorpå der kunne kompenseres for de 116 tabte manuskriptsider, jer til bedre at kunne stole på ham?

Lære og Pagter 4-7

Herren råder Joseph Smith og Oliver Cowdery til ikke at tvivle eller frygte

Bed eleverne om kort at fortælle om nogle af de sandheder om personlig åbenbaring, som de har lært, mens de studerede Lære og Pagter 6. Lad dem tænke over oplevelser, hvor de har følt, at deres sind blev oplyst, og hvor de følte fred omkring noget, som de bad om. Bed nogle elever fortælle klassen om deres oplevelser.

Mind dem om, at de som led i deres studium af mesterskriftstedet i Lære og Pagter 6:36 skrev en kort tale, der omhandlede, hvordan de kan efterleve det råd, som Herren gav i det vers. Lad dem sammen læse Lære og Pagter 6:36 højt. Du kan gentage dette for at hjælpe dem til at lære det udenad. Bed derpå nogle elever, som vil have lyst til at holde deres tale, om at gøre det. Du kan eventuelt bære dit vidnesbyrd om, hvordan Herren tidligere har hjulpet dig til at overvinde tvivl og frygt.

Næste del (Lære og Pagter 8-9, 11-16)

Hvad er åbenbarelsens ånd? Hvordan kan I vide, at I modtager åbenbaring fra Gud? Forklar, at eleverne i den næste del vil lære om principperne for åbenbaring, som vil være til velsignelse for dem, når de søger efter vejledning fra Gud.

Udskriv