Seminar og institut
Lektion 86: Lære og Pagter 84:1-44


Lektion 86

Lære og Pagter 84:1-44

Indledning

I september 1832 vendte missionærer tilbage til Kirtland i Ohio efter at havde forkyndt evangeliet i den østlige del af USA. I løbet af deres glædelige genforening modtog profeten Joseph Smith den åbenbaring, der er optegnet i Lære og Pagter 84. Han modtog åbenbaringen over to dage, nemlig den 22. og 23. september 1832. I dette lektionshæfte er afsnit 84 opdelt i tre lektioner. Denne første lektion fokuserer på Herrens instrukser om præstedømmet, og hvordan præstedømmet kan forberede os til at modtage alt, hvad vor himmelske Fader har.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 84:1-30

Herren erklærer, at et tempel vil blive bygget og forklarer formålet med præstedømmet

Hvis det er muligt, så medbring en persons myndighedslinje (din egen eller et familiemedlems). (Du kan eventuelt skrive myndighedslinjen på tavlen). Hjælp eleverne med at forstå, at myndighedslinjen viser, hvordan præstedømmemyndigheden er blevet overdraget fra en præstedømmebærer til den næste, fra Jesus Kristus og til en præstedømmebærer i dag.

Forklar, at Lære og Pagter 84 indeholder en åbenbaring om præstedømmet, og hvordan det velsigner vor himmelske Faders børn. Den første del af åbenbaringen viser Moses’ præstedømmelinje. Bed eleverne om for sig selv at skimme Lære og Pagter 84:6-19 og se efter, hvordan Moses kunne føre sin præstedømmemyndighed tilbage til Gud.

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt, at præstedømmemyndigheden kan føres direkte tilbage til Gud? (se Hebr 5:4).

Få en elev til at læse Lære og Pagter 84:17 højt. Bed klassen om at følge med og se efter den sætning, der beskriver præstedømmets evige natur (»uden dages begyndelse eller års ende«). Du kan eventuelt bære vidnesbyrd om, at præstedømmet er Guds evige kraft og myndighed og give udtryk for din taknemlighed over, at Gud har overdraget denne kraft til mennesket til sine børns gavn.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 84:19-22 højt. Bed klassen om at følge med og se efter de velsignelser, vi kan modtage gennem Det Melkisedekske Præstedømme.

  • Hvilke velsignelser kan vi ifølge vers 19-22 modtage gennem Det Melkisedekske Præstedømme? (Eleverne kommer måske med adskillige svar. Sørg for, at de kommer frem til følgende læresætning: Guddommelighedens kraft bliver tilkendegivet gennem ordinancerne i Det Melkisedekske Præstedømme. Skriv denne læresætning på tavlen).

  • Hvilken af de frelsende ordinancer skal udføres med Det Melkisedekske Præstedømmes myndighed? (Bekræftelse, overdragelse af Det Melkisedekske Præstedømme, tempelbegavelsen og tempelbeseglingen. Skriv disse ordinancer på tavlen). Hvornår har I set guddommelighedens kraft blive tilkendegivet i disse ordinancer?

  • Hvorfor er det ifølge vers 22 vigtigt, at vi modtager Det Melkisedekske Præstedømmes ordinancer? (»Guddommelighedens kraft«, der er tilkendegivet i disse ordinancer, gør det muligt for os at se Guds ansigt og leve).

Skriv følgende sandhed på tavlen: Vi skal modtage Det Melkisedekske Præstedømmes ordinancer for at blive som Gud og leve i hans nærhed.

Henvis til listen over ordinancerne i Det Melkisedekske Præstedømme på tavlen.

  • Hvilke af disse ordinancer kan man kun modtage i templet?

Når eleverne har svaret, så læs følgende udtalelse af ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Templet er målet for enhver aktivitet, enhver lektion og ethvert udviklingsskridt i Kirken … Templets ordinancer er altafgørende. Vi kan ikke vende tilbage til Guds herlighed uden dem« (»Bered dig på templets velsignelser«, Liahona, okt. 2010, s. 41).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 84:23 højt. Bed klassen om at følge med og finde frem til, hvad Moses gjorde for at forberede sit folk til at se Guds ansigt. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. Du kan eventuelt fortælle, at ordet helliggøre også betyder at rense. Vi er helliggjort ved Jesu Kristi forsoning.

Sammenfat Lære og Pagter 84:24-30 ved at forklare, at israelitterne ikke fik mulighed for at modtage Det Melkisedekske Præstedømme og de tilhørende ordinancer her på jorden, da de forhærdede deres hjerte. Herren hjalp dem dog stadig, så de kunne udvikle sig. Han lod det mindre præstedømme, eller Det Aronske Præstedømme, fortsætte hos dem (se L&P 84:26-27).

Lære og Pagter 84:31-44

Herren underviser om præstedømmets ed og pagt

Bed en elev, der bærer præstedømmet, om at svare på følgende spørgsmål:

  • Hvordan er du blevet velsignet, fordi du bærer præstedømmet? Hvordan er du blevet velsignet, fordi andre bærer præstedømmet?

Bed en om at læse Lære og Pagter 84:31-32 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter de ord, som Herren bruger til at omtale dem, der bærer præstedømmet.

  • Hvordan omtaler Herren dem, der bærer præstedømmet? (Hjælp eleverne til at forstå, at vendingen »Moses’ sønner« henviser til dem, der bærer Det Melkisedekske Præstedømme, og vendingen »Arons sønner« henviser til dem, der bærer Det Aronske Præstedømme).

Skriv følgende sætning på tavlen: Præstedømmets ed og pagt.

Forklar, at Lære og Pagter 84:33-44 er kendt som præstedømmets ed og pagt. Disse vers omhandler (1) de pagter, som en person indgår, når han modtager præstedømmet, og (2) de løfter, som Herren giver til trofaste bærere af præstedømmet.

Skriv følgende ufærdige udsagn på tavlen: Hvis de, der modtager præstedømmet, vil , så vil Gud .

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 84:33-44 for sig selv eller parvis. Bed dem om at færdiggøre sætningen på tavlen ud fra disse vers.

  • Hvordan færdiggjorde I sætningen? (Eleverne bør forstå følgende princip: Hvis de, der modtager præstedømmet, vil højne deres kaldelse, følge Herren og hans tjenere og give agt på det evige livs ord, så vil Gud helliggøre dem og give dem alt, hvad han har).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Gordon B. Hinckley højt:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Vi forstørrer vores præstedømme og gør vores kaldelse større, når vi tjener med flid og begejstring i de ansvar, hvortil vi kaldes af den rette myndighed … Vi ærer vores kaldelse, vi gør vores præstedømmes muligheder større, når vi rækker ud til de nødlidende og giver styrke til dem, der vakler … Vi forstørrer vores kaldelse, når vi vandrer ærligt og oprigtigt« (»At forstørre vore kaldelser, Stjernen, juli 1989, s. 42).

Forklar, at når vi modtager kaldelser i Kirken, har vi mulighed for at forberede os selv og andre til at modtage præstedømmets frelsende ordinancer. Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson højt:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Hvordan ærer man så sin kaldelse? Simpelthen ved at udføre de pligter, som henhører til den … Jeg håber af hele mit hjerte og hele min sjæl, at enhver ung mand, der modtager præstedømmet, vil ære det præstedømme og være værdig til den tillid, som udvises, når det overdrages (»Præstedømmets magt«, Stjernen, jan. 2000, s. 58, 60).

  • Hvordan kan aronske præstedømmebærere højne deres kaldelse i præstedømmet?

  • Hvordan er I blevet velsignet på grund af en person, som ærede sin kaldelse?

Hjælp eleverne til at se, at velsignelserne ved præstedømmets ed og pagt ikke blot er til præstedømmebærerne. Guds største velsignelser er til de mænd og kvinder, der bliver beseglet til hinanden i templet. Læs følgende udtalelse af ældste Russell M. Nelson:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»En dag vil søster Nelson og jeg bo sammen med vores familie og Herren for evigt. Vi vil have været trofast over for de pagter, som vi har indgået i templet, og over for præstedømmets ed og pagt, som har forsikret os om, med Herrens ord, at ›alt det, som min Fader har, gives [jer]‹ (L&P 84:38).

Trofaste søstre har del i præstedømmets velsignelser. Tænk på disse ord: ›alt det, som min Fader har‹ … Det betyder, at ingen himmelske belønning og ingen anden succes kan kompensere for de velsignelser, som Herren vil udgyde over dem, der elsker ham, holder hans befalinger (se Moro 4:3) og holder ud til enden (se L&P 14:7)« (»Identity, Priority, and Blessings«, Ensign, aug. 2001, s. 10).

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af de specifikke løfter, som Herren har givet som en del af præstedømmets ed og pagt, ved at skrive følgende ufærdige sætning på tavlen: Herren lover at …

Bed dem om at genlæse Lære og Pagter 84:33-34, 38, 42 for sig selv. Bed dem om at finde de velsignelser, som Herren lover som en del af præstedømmets ed og pagt. Du kan eventuelt skrive deres svar på tavlen. De nævner måske, at Herren vil: (1) helliggøre os ved Ånden (se v. 33); (2) forny vores legeme (se v. 33); (3) tælle os blandt Abrahams sæd, med andre ord vil han give os de velsignelser, der er lovet Abraham og hans efterkommere (se v. 34); (4) gøre os til sine udvalgte (se v. 34); (5) give os alt, hvad Faderen har (se v. 38) og (6) give hans engle ansvar for at passe på os (se v. 42). (Når eleverne nævner løftet i v. 38, kan du eventuelt opfordre dem til at tænke på Guds egenskaber og ære og ikke på materialistiske ejendele. Vi kan for eksempel modtage hans sandhed, hans kærlighed, hans glæde og hans fred. Vi kan blive velsignet ved en fylde af hans kraft).

Lad dem fortælle, hvorfor præstedømmet betyder noget for dem. Overvej at bære dit vidnesbyrd om velsignelserne ved præstedømmet.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 84:3-5. »Denne slægt«

I Lære og Pagter 84:3-5 kan vi læse Herrens åbenbaring om, at der vil blive opført et tempel i Det Ny Jerusalem i Missouri. I denne åbenbaring, der blev givet i 1832, sagde Herren, at dette tempel vil blive bygget i »denne slægt« (L&P 84:4-5). Templet er endnu ikke blevet bygget, men Herren har befalet sine hellige at bygge mange andre templer. Herren har sagt, at han for tiden ikke kræver, at dette tempel skal bygges i byen Ny Jerusalem (se L&P 124:49-51).

Præsident Joseph Fielding Smith har angående udtrykket »denne slægt« skrevet følgende:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Denne udtalelse har været en anstødssten for nogle, og der har været mange fortolkninger af betydningen af en slægt. Nogen mener, at en slægt er 100 år, andre påstår, at det er 120 år, og andre igen siger, at en slægt, som nævnes i dette og i andre skriftsteder, henviser til en tidsperiode, der er uendelig. Frelseren har sagt: ›En ond og utro slægt kræver tegn.‹ Dette henviser ikke til en specifik tidsperiode, men til en periode med ugudelighed. En slægt kan betyde denne nuværende uddeling. Denne udtalelse bliver yderligere defineret i denne åbenbaring i ovennævnte citat. ›For sandelig, denne slægt skal ikke helt gå bort‹ og så videre. Det er ikke vores hensigt at komme med en fortolkning af dette udtryk, men blot at sige, at dette er i Herrens hænder, og han vil udføre sit formål, når han mener, at tiden er moden« (Church History and Modern Revelation, 2 bind, 1953, 1:337).

Lære og Pagter 84:24-25. »[Han] tog … det hellige præstedømme«

I Lære og Pagter 84:25 læser vi, at Herren tog det hellige præstedømme bort fra Israels børn, som var med Moses i ørkenen. Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at Herren »tog Det Melkisedekske Præstedømme, der forvalter evangeliet, væk fra deres midte i den betydning, at det ikke fortsatte eller blev overdraget fra en præstedømmebærer til den næste i den normale og sædvanlige betydning af ordet. Præstedømmets nøgler blev fjernet med Moses, så alle fremtidige præstedømmeordinancer krævede særlig guddommelig myndighed« (The Mortal Messiah, 4 bind, 1979-1981, 1:60).

Præsident Ezra Taft Benson har videre sagt:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Ifølge Joseph Smiths oversættelse af Bibelen kan vi se, at Herren … sagde til Moses: ›Jeg vil tage præstedømmet bort fra deres midte … min hellige orden og dens ordinancer‹ (JSO, 2 Mos 34:1 i Guide til skrifterne, fremhævelse tilføjet).

Israel havde således ikke dette højere præstedømme, med dets tilhørende ordinancer, og fik det ikke tilbage før på Jesu Kristi tid …

I tiden mellem Moses og Kristus var der kun visse profeter, som var i besiddelse af retten til det højere præstedømme og de velsignelser, der kan bringe mennesker tilbage til Gud« (se »Det håber jeg, I vil lære jeres børn om templet«, Stjernen, maj 1986, s. 5).

Lære og Pagter 84:28. Ordineret af en engel

I følgende udtalelse henviser ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum til Lære og Pagter 84:28 og forklarer, at da Johannes Døber var otte dage gammel, blev han ordineret eller udvalgt til at fuldføre en mission. Han blev ikke ordineret til præstedømmet på det tidspunkt. Johannes blev ordineret til at omstyrte jødernes rige og forberede vejen for Herren. En engel erklærede, at han ville gøre dette.

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Lukas siger: ›Da kom Guds ord til Zakarias’ søn, Johannes, ude i ørkenen.‹ Senere siger Johannes: ›Han, som har sendt mig for at døbe med vand, han sagde til mig‹ dette og hint (Joh 1:33). Vi ved ikke, hvem der sendte ham. Vi ved, at ›han blev døbt, mens han endnu var barn [hvilket vil sige, da han var otte år gammel], og blev, da han var otte dage gammel, ordineret af Guds engel til denne magt [læg vel mærke til, at det ikke var til Det Aronske Præstedømme, men til] at omstyrte jødernes rige og at gøre Herrens vej ret for hans folks ansigt, at berede dem til Herrens komme, han, i hvis hånd al magt er givet‹ (L&P 84:24). Vi ved ikke, hvornår han modtog Det Aronske Præstedømme, men han modtog det naturligvis efter sin dåb, i den alder, der var passende, og inden han blev sendt af en, som han ikke nævner navnet på, for at forkynde og døbe med vand« (The Mortal Messiah, 4 bind, 1979-1981, 1:384-385).

Lære og Pagter 84:33-44. Tillid i kraft af præstedømmets ed og pagt

Præsident Henry B. Eyring har talt om den tillid, som præstedømmebærere bør have, når de indgår præstedømmets ed og pagt:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»At gøre sig værdig til mulighederne i eden og pagten indebærer den største af alle Guds gaver: Evigt liv. Det er formålet med Det Melkisedekske Præstedømme. Ved at holde de pagter, vi indgår, når vi modtager præstedømmet og fornyr dem i tempelordinancer, har vi fået et løfte gennem en ed af vor himmelsk Fader, Elohim, om, at vi vil modtage af hans herligheds fylde og leve, som han lever. Vi vil få velsignelserne ved at være beseglet som familie for evigt med løftet om evigt afkom …

Der er mindst to grunde til, at I bør føle jer mere opmuntret end skræmte ved tanken om de straffedomme, som følger af at bryde eden og pagten eller vende sig fra den. Hvad enten I accepterer eden og pagten og synes, det er for svært, eller I ikke forsøger, så er straffen den samme. Der er ingen tvivl, derfor er jeres og min bedste kurs at modtage det hellige præstedømme og af hele vores hjerte forsøge at holde pagterne. Hvis vi vælger ikke at prøve, går vi med sikkerhed glip af muligheden for evigt liv. Hvis vi prøver og det med Guds hjælp lykkes for os, vil vi opnå evigt liv.

Der er endnu en årsag til, at I nu bør beslutte jer for at gøre en helhjertet indsats for at leve op til den ed og pagt og have tro på, at det kan lykkes for jer. Gud lover jer den hjælp og kraft, hvis I udøver tro, som vil krone jer med held.

Lad mig beskrive nogle af de velsignelser, som I vil opnå, når I går fremad i tro.

For det første er selve det faktum, at I er blevet tilbudt eden og pagten, bevis på, at Gud har valgt jer, og han kender jeres styrke og evner. Han har kendt jer, siden I var hos ham i åndeverdenen. Med hans forudviden om jeres styrke har han tilladt jer at finde Jesu Kristi sande kirke og modtage tilbuddet om præstedømmet. I kan føle jer trygge, fordi I har bevis på hans tillid til jer.

For det andet, hvis I vil prøve at holde jeres pagter, har Frelseren lovet sin personlige hjælp. Han har sagt, at når I går fremad og ærer præstedømmet ›vil jeg også være [der]; for jeg vil drage foran jeres ansigt. Jeg vil være ved jeres højre hånd og ved jeres venstre, og min Ånd skal være i jeres hjerte og mine engle rundt omkring jer til at styrke jer‹ (L&P 84:88)« (se »Tro og præstedømmets ed og pagt«, Liahona, maj 2008, s. 61-62).

Udskriv