Seminar
Lektion 68: Lære og Pagter 63:22-66


Lektion 68

Lære og Pagter 63:22-66

Indledning

Den 30. august 1831 modtog profeten Joseph Smith åbenbaringen i Lære og Pagter 63. Denne lektion dækker Lære og Pagter 63:22-66, hvori Herren lover velsignelser til de hellige, som er trofaste i de sidste dage, advarer om farerne ved stolthed og formaner sine tjenere til at huske helligheden af hans navn og at tale ærbødigt om alle hellige ting.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 63:22-54

Herren lover velsignelser til de trofaste i de sidste dage

Skriv, før klassen begynder, følgende spørgsmål op på tavlen: Hvorfor kan nogle være bekymrede for at leve i de sidste dage?

Bed i begyndelsen af lektionen eleverne om at drøfte dette spørgsmål som klasse eller parvis.

Forklar, at Herren i åbenbaringen i Lære og Pagter 63 talte om den ødelæggelse, der vil komme over de ugudelige i de sidste dage, men han gav også de hellige mægtige løfter. Derudover bad han de hellige på den tid om at købe jord i Missouri til oprettelsen af Zion, som han havde lovet ville være et tilflugtssted (se L&P 45:66-69).

Hjælp eleverne til at lære om profetierne i Lære og Pagter 63 ved at lave et skema, der indeholder følgende udsagn. Del eleverne op parvis. Bed dem om at afgøre, om hvert udsagn er sandt eller falskt ved at søge i følgende skriftstedshenvisninger. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer de sandheder i deres skrifter, de lærer, mens de udfylder dette skema.

  • ____1. Under krigene i de sidste dage vil de ugudelige tilintetgøre hinanden. (Se L&P 63:32-33).

  • ____2. De retfærdige hellige vil nemt kunne undslippe al ødelæggelsen i de sidste dage. (Se L&P 63:34).

  • ____3. Når Jesus Kristus kommer igen, vil han tilintetgøre enhver ugudelig person, der stadig er på jorden. (Se L&P 63:34).

  • ____4. De, der er trofaste, vil i sidste ende overvinde alle livets udfordringer. (Se L&P 63:47-48).

  • ____5. Retfærdige, der dør inden det andet komme, vil opstå, når Frelseren kommer til jorden. (Se L&P 63:49).

  • ____6. Retfærdige, der lever på jorden ved det andet komme, vil aldrig dø. (Se L&P 63:50-51).

Når eleverne har udfyldt skemaet, så bed dem om at svare på de to første udsagn. (Det første udsagn er sandt, det andet er falskt). Drøft deres svar ved at bede dem om at gennemgå det skriftsted, der står efter hvert udsagn. Når de har drøftet deres svar på udsagn 2, så bed en elev om at læse følgende forklaring af profeten Joseph Smith højt:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Det er en falsk idé og tanke, at de hellige vil undgå alle straffedommene, mens de ugudelige lider, for alt kød er underkastet lidelser, og ›de retfærdige skal undslippe med nød og næppe;‹ dog skal mange af de retfærdige blive et bytte for sygdom, for pest etc. på grund af kødets skrøbelighed og dog blive frelst i Guds rige« (i Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 192; se også Journals, Volume 1: 1832-1839, bind 1 af serien Journal i The Joseph Smith Papers, 2008, s. 352-353).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt at vide, at de retfærdige ikke vil blive skånet for alle prøvelser i de sidste dage?

Bed eleverne om at give deres svar på udsagn 3-6 i skemaet. (Udsagn 3-5 er sande, det 6. er falskt). Få en til at læse Lære og Pagter 63:47-48 højt. Bed klassen om at følge med og se efter et løfte fra Herren. Tilskynd dem til at overveje, hvordan man kan udtrykke Herrens løfte i dette vers i en »hvis/så«-sætning.

  • Hvordan ville I udtrykke Herrens løfte i dette vers i en »hvis/så«-sætning? (De bør udtrykke, at hvis vi er trofaste og holder ud, så vil vi overvinde verden. Skriv dette princip på tavlen).

  • Hvordan kan Herren hjælpe os med at »overvinde verden« i vores daglige liv?

  • Hvordan kan Herren hjælpe os med at »overvinde verden«, når vi er døde?

Fremhæv de evige velsignelser, vi kan modtage, som vil hjælpe os med at overvinde verden, ved at bede en om at læse Lære og Pagter 63:49 højt. Lad klassen følge med og finde de velsignelser, Herren lover de retfærdige.

Du kan eventuelt bære dit vidnesbyrd om de velsignelser, vi vil modtage i dette liv og det næste, hvis vi er trofaste og holder ud.

Lære og Pagter 63:55-56

Herren udtrykker sit mishag med Sidney Rigdons stolthed

Bed en elev om at læse følgende eksempler højt. Når hvert eksempel er blevet læst, så hold en pause og bed klassen om at forklare, hvordan en person måske kan være fristet til at svare med stolthed eller hovmod i den situation.

  1. I bliver bedt om at bære jeres vidnesbyrd foran en stor gruppe unge ved en ungdomskonference.

  2. Nogle af de unge i jeres kvorum eller UP-klasse brokker sig over en aktivitet, I har været med til at planlægge.

  3. I er dygtige til at synge og bliver bedt om at synge ved et nadvermøde.

Forklar, at Sidney Rigdon modtog en vigtig opgave fra Herren, men reagerede med stolthed. Herren befalede, »at han skal affatte en beskrivelse af Zions land og en redegørelse for Guds vilje, som den skal blive kundgjort for ham af Ånden« (L&P 58:50). Denne beskrivelse ville hjælpe de hellige, som boede langt fra Independence i Missouri, med at vide, hvordan der så ud (fotografi var ikke tilgængeligt på det tidspunkt). Det ville også hjælpe med at inspirere de hellige til at donere penge til at købe jordlodder (se L&P 58:51).

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 63:55-56 højt. Lad klassen følge med og se efter tegn på, at Sidney Rigdon var påvirket af stolthed, da han fuldførte sin opgave med at lave en beskrivelse af Zion.

  • Hvilke tegn på stolthed fandt I? (De bør påpege, at Sidney Rigdon »ophøjede sig i sit hjerte og tog ikke imod råd«).

  • Hvad var resultatet af Sidneys stolthed? (Han bedrøvede Ånden, og Herren godtog ikke det, han havde skrevet. Du kan evt. forklare, at bedrøve Ånden betyder at leve på en sådan måde, at Helligånden trækker sig fra os).

  • Hvad kan vi lære af vers 55? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende sandhed: Ånden bliver bedrøvet, hvis vi er stolte, når vi udfører Herrens arbejde. Skriv denne sandhed på tavlen).

Bed nogle om at læse eksemplerne ovenfor igen. Når hvert eksempel er blevet læst, så hold en pause og bed klassen om at forklare, hvordan en person kan forholde sig til den situation med ydmyghed i stedet for stolthed. Påpeg efter drøftelsen, at Herren gav Sidney Rigdon en mulighed for at lave en anden beskrivelse af Zion (se L&P 63:56). Sidney omvendte sig og lavede en anden beskrivelse af Zions land, der var acceptabel for Herren.

Lære og Pagter 63:57-66

Jesus Kristus instruerer sine tjenere om at huske helligheden af hans navn og om at tale ærbødigt om alle hellige ting

Læs eller sammenfat følgende beretning fra præsident Spencer W. Kimballs liv. Bed eleverne om at lytte efter noget, der imponerer dem.

Billede
Præsident Spencer W. Kimball

»På St. Marks Hospital i Salt Lake City blev [præsident Spencer. W. Kimball] lagt i fuld bedøvelse og blev opereret, hvorefter blev han kørt tilbage til sin stue på et bord. Stadig påvirket af bedøvelsen fornemmede Spencer, at hans bord blev stoppet ved en elevator og hørte en portør, som var vred over noget, bespotte Herrens navn. Halvt ved bevidsthed bønfaldt han med stor anstrengelse: ›Lad venligst være med at sige det. Jeg elsker ham mere end noget andet i denne verden. Lad venligst være.‹ Fuldstændig tavshed. Så svarede portøren stille: ›Det skulle jeg ikke have sagt. Undskyld‹« (Edward L. Kimball og Andrew E. Kimball jun., Spencer W. Kimball: Twelfth President of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 1977, s. 264).

  • Hvad imponerer jer ved denne beretning?

  • Hvordan adskilte præsident Kimballs ærbødighed for Herrens navn sig fra den måde, hvorpå mange i verden i dag bruger Herrens navn?

Lad et par elever skiftes til at læse højt fra Lære og Pagter 63:59-64. Lad klassen følge med og finde de ord og udtryk, der hjælper dem til at forstå, hvordan Herren ønsker, at vi bruger hans navn, og hvordan han ønsker, at vi taler om alle hellige ting.

  • Hvad fandt I frem til om, hvordan vi skal bruge Herrens navn? (Når de finder frem til ord og udtryk fra vers 64, så bed dem om at opsummere den første del af dette vers. De bør udtrykke følgende princip: Jesu Kristi navn er helligt og skal omtales med varsomhed. Skriv dette princip på tavlen).

Bed en elev om at skrive på tavlen. Bed klassen om at nævne nogle situationer, hvor det er passende for os at bruge Jesu Kristi navn, og bed eleven om at lave en liste over dette på tavlen. De nævner måske, at vi kan bruge Frelserens navn i bønner, taler, vidnesbyrd, lektioner om evangeliet og præstedømmeordinancer. Vi kan også tale om Frelseren i hverdagssamtaler, men vi bør gøre det med ærbødighed.

  • Hvorfor tror I, at vi skal bruge Frelseren navn med ærbødighed?

  • Hvordan øger Lære og Pagter 63:62 jeres forståelse af, hvad det betyder at bruge Herrens navn forfængeligt? Hvordan gælder dette vers præstedømmeordinancer?

  • Hvad kan vi gøre for at huske, at Frelserens navn er helligt og skal omtales med varsomhed, når vi anvender det?

Hjælp dem til at forstå, at de sandheder, I har drøftet, ikke kun gælder Frelserens navn.

  • Hvilke andre ord eller emner »kommer fra oven« og er hellige? Hvordan kan vi sikre os, at vi taler om dem »med varsomhed«?

Bed en om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Der findes ingen mere hellige eller betydningsfulde ord indenfor noget sprog end Gud Faderens og hans Søns, Jesu Kristi, navne« (»Ærbødig og ren«, Stjernen, rapport fra aprilkonferencen 1986, s. 54).

  • Hvorfor er Gud Faderens og Jesu Kristi navne hellige for jer?

Bær dit vidnesbyrd om vor himmelske Fader og Jesus Kristus og forklar, hvorfor deres navne er hellige for dig. Bed eleverne om at tænke over, hvordan de kan bruge vor himmelske Faders og Jesu Kristi navne mere ærbødigt, og tilskynd dem til at gøre det.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 63:25-27. »Jeg, Herren, [giver] kejseren det, som er kejserens«

I Lukas 20:19-26 læser vi om, hvordan ypperstepræsterne og de skriftkloge forsøgte at lægge en fælde for Jesus ved at spørge ham, om det var lovligt for jøderne at give skat til den romerske kejser. De vidste, at hvis han sagde ja, ville jøderne afvise ham, fordi de hadede romerne, der havde besat dem. Hvis Jesus sagde nej, kunne de melde ham til romerne, der ville anholde ham for forræderi mod det romerske styre. Jesus viste dem en mønt med kejserens billede på og sagde til dem: »Så giv kejseren, hvad kejserens er, og Gud, hvad Guds er!« (v. 25).

På profeten Joseph Smiths tid hjalp Herrens henvisning til den historie med at undervise de hellige om, at selvom hele jorden tilhører Herren, skulle de hellige stadig købe de jordlodder, som Herren havde befalet dem at opbygge byen Zion på. Købet var nødvendigt, for at de hellige kunne få ejendomsretten til jorden og for at forhindre strid omkring det i fremtiden.

Lære og Pagter 63:50-51. Hvad er »menneskets alder«, og hvad betyder det, at mennesker »skal blive forvandlet på et øjeblik«?

Profeten Esajas forkyndte, at der under tusindårsriget »ikke længere [er] børn, der dør som spæde, eller gamle, der ikke lever deres tid til ende. Ung er den, der dør som hundredårig« (Es 65:20).

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

Præsident Joseph Fielding Smith sagde også: »Mennesker på jorden vil stadig være dødelige, men en forandring skal komme over dem, så de vil have magt over sygdom og død. Døden vil stort set være væk fra jorden, da mennesker skal leve, indtil de har samme alder som et træ eller er et hundrede år gamle (se L&P 63:50-51) og skal så dø ved et menneskes alder, men denne død skal komme på et øjeblik, og dødelighed skal med et afløses af udødelighed. Der skal ingen grave være, og de retfærdige vil komme frem til en herlig opstandelse«(Church History and Modern Revelation, 2 bind, 1953, 1:461).

Udskriv