Seminar
Lektion 145: Lære og Pagter 135, Del 2


Lektion 145

Lære og Pagter 135, Del 2

Indledning

Dette er den anden af to lektioner om Lære og Pagter 135 og Joseph og Hyrum Smiths martyrium den 27. juni 1844. I denne lektion vil eleverne drøfte den rolle, profeten Joseph Smith spillede i frelsen for Guds børn.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 135

Joseph og Hyrum Smiths martyrium bekendtgøres

Placer, inden klassen begynder, et billede af Joseph Smith foran i lokalet (se Evangelisk kunst, 2009, nr. 87; se også LDS.org). Du kan overveje at bede klassen om at synge »Priser profeten« (Salmer og sange, nr. 17) som indledningssalme. Forklar, inden I synger, at W.W. Phelps skrev ordene til salmen som en hyldest til profeten Joseph Smith kort efter martyriet.

Billede
Joseph Smith

Indled lektionen med at stille følgende spørgsmål:

  • Har I nogensinde talt med en person, der ikke er medlem af Kirken, om profeten Joseph Smith? Hvis I har, hvad talte I så om? (Hvis der ikke er nogen, der har oplevet det, kan du bede dem om at fortælle, hvad de ville sige om Joseph Smith til andre).

Påmind dem om, at Lære og Pagter 135 indeholder en bekendtgørelse af Joseph og Hyrum Smiths martyrium. Bed en om at læse den første sætning i Lære og Pagter 135:3 højt. Lad klassen følge med.

  • Hvad er budskabet i dette vers? (De bør nævne, at Joseph Smith har gjort mere, Jesus alene undtaget, for menneskenes frelse i denne verden end nogen anden, der nogensinde har levet i den).

  • Hvad har profeten Joseph Smith gjort for vores frelse og ophøjelse? (Skriv deres svar på tavlen).

Bed en om at læse resten af Lære og Pagter 135:3 højt. Få klassen til at følge med og se efter vendinger, der beskriver, hvad Joseph Smith har gjort for vores frelse. Lad dem finde yderligere punkter, de kan føje til listen på tavlen.

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith. Lad klassen lytte efter, hvem der er blevet påvirket af profeten Joseph Smiths arbejde.

Billede
Præsident Joseph F. Smith

»Det værk, som Joseph Smith var engageret i, var ikke begrænset til dette liv alene, men det vedrører lige så meget det tilkommende liv og det liv, der har været. Med andre ord vedrører det dem, der har levet på jorden, dem, der lever nu, og dem, der skal komme efter os. Det er ikke noget, der kun angår mennesket, mens det lever i kødets tabernakel, men det angår hele menneskeheden fra evighed til evighed« (Gospel Doctrine, 5. udg., 1939, s. 481).

Henvis til Joseph Smiths beskrivelse i vers 3, da han frembragte Mormons Bog og Lære og Pagter. Hjælp dem til at forstå betydningen af dette værk ved at bede en elev om at læse Lære og Pagter 135:6 højt. Bed klassen om at følge med og se efter en årsag til, at Mormons Bog og Lære og Pagter blev frembragt.

  • Hvorfor blev Mormons Bog og Lære og Pagter ifølge vers 6 frembragt? (De kan bruge andre ord, men bør finde frem til følgende sandhed: Mormons Bog og Lære og Pagter blev frembragt til verdens frelse).

  • Hvordan hjælper disse bøger til at bringe frelse til verden?

  • Hvad gør ifølge vers 6 Mormons Bog og Lære og Pagter til nogle af de mest værdifulde bøger, I kan eje?

Bed dem om at overveje, hvad de har gjort med Mormons Bog og Lære og Pagter i deres liv.

  • Hvad kan vi gøre for at vise vores taknemlighed for de ofre, som Joseph og Hyrum Smith ydede for at frembringe disse bøger?

Bed dem om i deres skriftstudiebog at skrive konkret, hvordan de kan vise deres taknemlighed for de ofre, som er ydet for at frembringe disse bøger.

Henvis til listen på tavlen, der er skrevet tidligere i lektionen. Bær vidnesbyrd om, at Joseph Smith ved at hjælpe med at gengive skriften, den sande lære, præstedømmets myndighed og nøgler, ordinancerne for de levende og de døde og organiseringen af Jesu Kristi Kirke hjalp alle Guds børn til at få fuld adgang til forsoningens velsignelser.

Forklar, at nogle mennesker kan misforstå sidste dages helliges følelser for eller tro på profeten Joseph Smith. Bed en om at læse følgende udtalelse af præsident Gordon B. Hinckley højt. Lad klassen lytte efter, hvordan Kirkens medlemmer ser på Joseph Smith i forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Du kan om muligt også give dem et eksemplar af denne udtalelse.

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Vi tilbeder ikke profeten. Vi tilbeder Gud vor evige Fader og den opstandne Herre Jesus Kristus. Men vi anerkender profeten; vi forkynder, at han er profet; vi respekterer ham; vi ærer ham som et redskab i den Almægtiges hånd, gennem hvem det guddommelige evangeliums ældgamle sandheder blev gengivet til jorden sammen med præstedømmet, gennem hvilket Guds myndighed udøves i udførelsen af Kirkens anliggender og til velsignelse for hans folk« (»Joseph Smith jun. – Guds profet og en storslået tjener«, Liahona, dec. 2005, s. 4).

  • Hvordan vil I med jeres egne ord forklare kirkemedlemmers følelser om profeten Joseph Smith?

Bed dem om at tænke over den indflydelse, profeten Joseph Smiths tjenestegerning har haft på deres liv og på millioner af liv over hele verden. Skriv følgende spørgsmål på tavlen, og bed dem om at besvare dem i deres skriftstudiebog:

På hvilke specifikke måder ville jeres liv være anderledes uden profeten Joseph Smiths tjenestegerning?

Hvordan har profeten Joseph Smith haft indflydelse på jeres forståelse af og forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Bed en om at læse følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson højt. Lad klassen følge med og lytte efter, hvordan vi kan hjælpe andre til at opleve glæden ved evangeliet.

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»[Profeten Joseph Smith] efterlod en arv, der gør det muligt [for millioner] af følgere på alle kontinenter at erklære ham for at være en Guds profet. Må vi hver især stræbe efter at fortsætte profeten Josephs vision for dette værk og højne hans arv gennem vores tjeneste og vidnesbyrd for andre, så de kan kende ham, ligesom vi gør, og så de kan opleve fred og glæde ved evangeliet, som han gengav« (»Brother Joseph«, Church News, 31. dec. 2005, s. 4).

  • Hvordan kan vi hjælpe andre til at opleve glæden ved evangeliet, som det er gengivet gennem profeten Joseph Smith?

Forklar, at de resten af klassetiden kan bære deres vidnesbyrd om profeten Joseph Smith og gengivelsen af evangeliet. Bed dem overveje at bruge deres svar fra den tidligere aktivitet, når de udtrykker deres vidnesbyrd.

Afslut med at bære vidnesbyrd om profeten Joseph Smith og genoprettelsen. Bed dem om at se efter muligheder i de næste par dage for at bære deres vidnesbyrd om profeten Joseph Smith og hans rolle i gengivelsen af Jesu Kristi evangelium for andre.

Kommentarer og baggrundsoplysninger

Profeten Joseph Smith var et vidne om Jesus Kristus

Vi ser mod profeten Joseph Smith med ærbødighed for, hvad han gjorde for vores forståelse af Jesus Kristus og hans mission. Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Ved sit personlige samvær med Herren, sin oversættelse og udgivelse af Mormons Bog og beseglingen af sit vidnesbyrd med sit martyrblod er Joseph blevet den bedste åbenbarer om Jesus Kristus og hans sande egenskab som den guddommelige Forløser. Jesus havde intet større vidne eller mere hengiven ven end Joseph Smith« (»Født på ny«, Liahona, maj 2008, s. 79; fremhævelse tilføjet).

Joseph Smiths indflydelse

I foråret 1844 besøgte Josiah Quincy, tidligere borgmester i Boston i Massachusetts og daværende præsident for Harvard University, sammen med sin fætter Charles Francis Adams, søn af tidligere præsident for USA John Quincy Adams, Nauvoo. De tilbragte en dag sammen med profeten Joseph Smith. Flere år senere skrev Josiah Quincy om sin oplevelse:

»Det er slet ikke usandsynligt, at en eller anden skolebog i fremtiden til brug for endnu ufødte generationer vil indeholde et spørgsmål, der vil lyde omtrent således: Hvilken historisk amerikaner fra det 19. århundrede har udøvet størst indflydelse på sine landsmænds skæbne? Og det er på ingen måde umuligt, at svaret på dette spørgsmål vil lyde: Joseph Smith, mormonprofeten« (Figures of the Past: From the Leaves of Old Journals, 1888, s. 376).

Udskriv