Seminar
Hjemmestudielektion: Lære og Pagter 98-101:42 (Del 21)


Hjemmestudielektion

Lære og Pagter 98-101:42 (Del 21)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Lære og Pagter 98-101:42 (del 21), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Lære og Pagter 98)

Da eleverne studerede den vold, som pøbelen udøvede overfor de hellige i Jackson County i Missouri, lærte de, at vi viser vores beslutsomhed overfor Herren ved at holde vores pagter, selv når det er svært at gøre det. De lærte også, at hvis vi udholder dårlig behandling med tålmodighed og uden gengældelse, vil Herren belønne os. Endelig lærte de, at det kan retfærdiggøres at deltage i en krig under visse omstændigheder som foreskrevet af Herren.

Dag 2 (Lære og Pagter 99-100)

I denne lektion lærte eleverne, at vi repræsenterer Herren, når vi er på mission, og at de, der modtager evangeliet »som et lille barn« (L&P 99:3), skal modtage barmhjertighed. De lærte også, at når vi opløfter vores røst for at fortælle andre om evangeliet i hjertets alvor og i en ånd af sagtmodighed, så vil Herren hjælpe os til at vide, hvad vi skal sige, og Helligånden vil vidne om vores budskab. De fandt også ud af, at alt vil virke sammen til vores gavn, hvis vi vandrer retsindigt for Herren.

Dag 3 (Lære og Pagter 101:1-16)

Da eleverne læste om de helliges udvisning fra Jackson County i Missouri, lærte de, at når vi bryder befalingerne, så tillader Gud, at vi lider; dette er ikke det samme som de prøvelser og svære oplevelser, som de retskafne kommer ud for. De lærte også, at hvis vi ikke udholder irettesættelse, kan vi ikke blive helliggjort. Eleverne fandt frem til, at selv når vi har syndet, så har Herren barmhjertighed mod os. Når vi lever retfærdigt, kan vi finde trøst i kundskaben om, at alle mennesker er i Herrens hænder.

Dag 4 (Lære og Pagter 101:17-42)

I denne lektion lærte eleverne, hvordan vi kan forberede os til Frelserens andet komme. De fandt også frem til et princip om, at de, der lider forfølgelse i Frelserens navn og holder ud i tro, vil få del i Guds herlighed. Desuden fandt de ud af, at vi for at hjælpe jordens folk med at modtage Guds velsignelser må omvende os fra vores synder og være ydmyge.

Indledning

Denne lektion fokuserer på nogle af de instruktioner fra Lære og Pagter 98, som Herren gav til de hellige, der blev forfulgt af pøblen. Denne lektion kan hjælpe eleverne til at forstå, hvordan vi skal reagere i vanskelige situationer, og den kan hjælpe med at styrke deres vidnesbyrd om Herrens magt og venlighed.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 98

Herren beroliger de hellige i deres lidelser

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før undervisningen: Hvordan ville I have det? Hvad ville I gøre?

Forklar, at de i dagens lektion vil lære om nogle af de prøvelser og den forfølgelse, som de hellige, der boede Jackson County i Missouri, oplevede i juli 1833. Forklar, at nogle af indbyggerne i Missouri var blevet vrede på de hellige på grund af politiske, sociale, økonomiske og religiøse forskelle.

Bed en elev om at læse følgende afsnit højt:

Lørdag den 20. juli 1833 mødte mellem 400 og 500 vrede borgere i Missouri op ved retsbygningen i Independence i Missouri. De valgte en komité, der skulle lave et dokument over deres krav til mormonerne. De krævede, at der ikke var flere sidste dages hellige, som fik lov til at flytte til Jackson County, og at de, som allerede boede der, skulle love at flytte så snart som muligt. Derudover krævede de, at Kirkens avis skulle stoppe sin udgivelse. Da disse krav blev forelagt for kirkelederne i Missouri, blev de overraskede og bad om at få tre måneder til at overveje forslaget og til at rådføre sig med kirkeledere i Ohio. Gruppen af borgere fra Missouri, som havde forelagt kravene, nægtede at imødekomme kirkeledernes anmodning. De hellige bad derefter om 10 dage, men de fik kun et kvarter til at svare. (Se Kirkens historie i tidernes fylde, 2. udg., CES-hæfte, 1985, s. 134-135).

Bed eleverne om at svare på spørgsmålene på tavlen.

Få en anden til at læse følgende afsnit højt:

Mødedeltagerne i retsbygningen i Independence blev hurtigt til en pøbel, der besluttede sig for at ødelægge trykkeriet og trykpressen. Pøblen brød ind i trykkeriet, smed møbler ud på gaden og i haven, ødelagde trykpressen, spredte typerne og ødelagde næsten alt det allerede trykte materiale, deriblandt det meste af de uindbundne sider af Befalingernes Bog. Pøbelen fortsatte dernæst hen for at ødelægge Gilbert og Whitneys forretning. Men Sidney Gilbert mødte pøbelen, før de kunne udføre deres plan, og lovede, at han ville pakke varerne og flytte indenfor tre dage. (Se Kirkens historie i tidernes fylde, s.135).

Bed atter eleverne om at svare på spørgsmålene på tavlen.

Få en anden til at læse følgende afsnit højt:

Tre dage senere, den 23. juli, dukkede pøbelen igen op i Jackson County i Missouri, denne gang bevæbnet med rifler, pistoler, piske og køller. Pøblen satte ild til høstakke og kornmarker og ødelagde adskillige hjem, lader og forretninger. Til sidst blev pøblen konfronteret af seks af Kirkens ledere, som da de så, at ejendom og de helliges liv var i fare, tilbød deres eget liv som løsepenge. Pøbelens ledere afviste dette tilbud og truede med, at hver mand, kvinde og barn ville blive pisket, medmindre de indvilligede i at forlade området. Under pres skrev brødrene under på en aftale om at forlade Jackson County – halvdelen af Kirkens medlemmer og de fleste ledere ville flytte inden 1. januar 1834, og resten ville flytte inden den 1. april 1834. Pøbelen gav John Corrill og Sidney Gilbert lov til at blive for at sælge de ejendomme, der tilhørte de hellige, der var blevet drevet væk. (Se Kirkens historie i tidernes fylde, s.136).

Bed atter eleverne om at svare på spørgsmålene på tavlen.

Få en til at læse højt fra afsnitssammendraget i Lære og Pagter 98. Lad klassen følge med og se efter, hvad der foranledigede denne åbenbaring. Bed nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad er ifølge afsnitssammendraget så bemærkelsesværdigt ved tidspunktet for denne åbenbaring?

Få en til at læse Lære og Pagter 98:1-2 højt. Bed resten af klassen følge med og se efter det råd, som Herren gav til de hellige. (Det kan være nødvendigt at forklare, at ordet Sebaot i vers 2 er et hebræisk ord, der normalt betyder »skarer« eller »hære«. Dets anvendelse her antyder, at Herren befaler over himmelske hære eller skarer og Israels hære eller de hellige (se Bible Dictionary, »Sabaoth«).

  • Hvilket råd gav Herren de hellige? (Skriv elevernes svar på tavlen).

  • Hvorfor er det vigtigt for de hellige at takke i svære tider?

  • Hvad tror I, at det vil sige at vente tålmodigt på Herren?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Lad klassen lytte efter, hvad det betyder at vente tålmodigt på Herren.

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Hvad betyder det … at vente på Herren? I skriften betyder ordet vente at håbe, imødese og stole på. At håbe og stole på Herren kræver tro, tålmodighed, ydmyghed, sagtmodighed, langmodighed, at holde buddene og holde ud til enden« (»Vent på Herren: Din vilje ske«, Liahona, nov. 2011, s. 72).

  • Hvordan hjælper ældste Hales’ udtalelse jer til at forstå, hvad det vil sige at vente tålmodigt på Herren?

  • Hvorfor var rådet om at vente tålmodigt på Herren vigtigt for de hellige i Missouri?

  • Hvilken advarsel gav Herren de hellige i vers 2?

Skriv følgende ufærdige udtalelse på tavlen: Hvis vi takker for alle ting og venter tålmodigt på Herren, så …

Bed en om at læse Lære og Pagter 98:3 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren lovede de hellige, hvis de ville adlyde hans råd.

  • Hvordan vil I færdiggøre princippet på tavlen ud fra vers 3? (Eleverne kan for eksempel færdiggøre dette princip på følgende måde: Hvis vi takker for alle ting og venter tålmodigt på Herren, så kan Herren få vores trængsler til at virke til gavn for os).

Bed dem om at tænke på en person, som de kender, der tålmodigt har ventet på Herren i svære tider, og har fundet grunde til at være taknemlig.

  • Hvordan medførte trængslerne gode ting i denne persons liv?

Bed en om at læse Lære og Pagter 98:18 højt. Bed klassen om at følge med og se efter de velsignelser, som de trofaste vil modtage.

Afslut ved at bære vidnesbyrd om de principper, I har drøftet i klassen i dag.

Næste del (Lære og Pagter 101:43-101, 102-105).

Lad eleverne forestille sig, hvordan de ville reagere, hvis de blev kaldet af Herren til i flere måneder at marchere hundredvis af kilometer for at hjælpe kirkemedlemmer i nød. Forklar, at når de studerer resten af Lære og Pagter 101 og afsnittene 102 til 105 i den kommende uge, vil de lære om en gruppe mennesker, der meldte sig frivilligt til at rejse fra Ohio til Missouri for at hjælpe andre kirkemedlemmer. Denne gruppe blev kaldt for Zions hær.

Udskriv