Seminar
Lektion 118: Lære og Pagter 110


Lektion 118

Lære og Pagter 110

Indledning

Søndag den 3. april blev der afholdt et nadvermøde i templet i Kirtland. Under mødet gik Joseph Smith og Oliver Cowdery til et område i templet, hvor et slør adskilte dem fra forsamlingen. Der opsendte de en bøn. Da de rejste sig fra bønnen, viste Jesus Kristus sig for dem og antog det nyligt indviede tempel. Moses, Elias og profeten Elias kom derefter til syne, og præstedømmets nøgler blev gengivet. Lære og Pagter 110 er en beretning om dette syn.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 110:1-10

Herren viser sig i og antager templet i Kirtland

Spørg eleverne om, hvad der står skrevet på alle templer. (»Helliget Herren – Herrens hus«).

  • Hvad betyder udtrykket »Herrens hus« for jer?

Når de har drøftet spørgsmålet, så forklar, at Herren besøgte sit hus i Kirtland i Ohio kort tid efter, det var blevet indviet. Hjælp eleverne til at forstå omstændighederne omkring denne hellige hændelse ved at bede en elev om at læse højt fra afsnitsindledningen til Lære og Pagter 110. Lad klassen følge med og se efter, hvem der var til stede, og hvad de gjorde, inden dette syn fandt sted.

  • Hvem var til stede under synet? Hvad havde de foretaget sig, inden synet fandt sted?

Bed en anden om at læse Lære og Pagter 110:1-3 højt. Inden eleven læser, beder du klassen om at følge med og forsøge at visualisere det, som beskrives i disse vers.

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 110:4-5 for sig selv for at se, hvad Frelseren sagde til Joseph Smith og Oliver Cowdery.

  • Hvad siger jer noget i disse vers? Hvorfor?

Bed flere elever om skiftevis at læse højt fra Lære og Pagter 110:6-10. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren sagde, at alle de hellige havde grund til at glæde sig over.

  • Hvorfor havde de hellige ifølge vers 7 stor grund til at glæde sig? (Herren antog templet og lovede at manifestere sig for dem derinde).

  • Hvordan kan Herren manifestere sig for folk i templet? (Ordet manifestere betyder at vise. Mind dem om, at de drøftede dette, da de studerede Lære og Pagter 97 og Lære og Pagter 109. Oftest manifesterer Herren sig ved Helligåndens kraft).

Bed eleverne om at finde frem til et princip i løftet i vers 7-8. De kan finde forskellige principper, men sørg for at understrege følgende: Hvis vi adlyder Herrens befalinger og holder hans hus rent, vil han manifestere sig for os i sine templer. Du kan eventuelt skrive dette princip på tavlen.

Hjælp eleverne til bedre at forstå dette princip ved at drøfte følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan vi holde Herrens hus rent og uplettet?

  • Hvorfor tror I, at Herren kræver, at vi er lydige og rene, førend han vil manifestere sig for os i sit hus?

Hvis de har været i templet, bed dem da om at tænke over en oplevelse, de har haft, hvor de har følt sig tæt på Herren der. Overvej at fortælle, hvordan du føler, når du tager i templet.

Bed en om at læse Lære og Pagter 110:9-10 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvem der ville glæde sig, og hvorfor.

  • Hvem vil ifølge disse vers blive velsignet på grund af gengivelsen af tempelvelsignelser?

  • Hvordan bliver verden velsignet på grund af templer og arbejdet for frelse for både levende og døde?

  • Hvordan er templet en velsignelse for jer?

Lære og Pagter 110:11-16

Moses, Elias og profeten Elias viser sig, og præstedømmets nøgler bliver gengivet til Joseph Smith og Oliver Cowdery

Bed eleverne om at fortælle om engang, hvor deres familie var midlertidigt adskilt fra hinanden. Lad dem fortælle om, hvordan de havde det under denne adskillelse. Mens de studerer Lære og Pagter 110:11-16, beder du dem om at se efter, hvordan dette syn sikrer, at vores familie kan overvinde enhver adskillelse.

Lav følgende oversigt på tavlen. Undlad svarene i parenteserne.

Moses

L&P 110:11

Elias

L&P 110:12

Profeten Elias

L&P 110:13-16

Præstedømmets nøgler gengivet

(Nøglerne til Israels indsamling)

(Abrahams evangeliums uddeling)

(Denne uddelings nøgler)

Hvad disse nøgler åbner for

(Missionering)

(Celestialt ægteskab og evige efterkommere)

(Beseglingsmagten, herunder tempeltjeneste og slægtshistorie)

Forklar, at da synet med Frelseren sluttede, viste tre andre personer sig en efter en for Joseph Smith og Oliver Cowdery. Vis et billede af Moses og Profeten Elias (se Evangelisk kunst, 2009, nr. 14; 20; se også LDS.org). Bed eleverne om at forklare, hvem Moses og profeten Elias er, samt at nævne nogle betydningsfulde ting, de gjorde (hvis de har brug for hjælp, så foreslå at slå disse profeter op i Guide til skrifterne). Forklar, at Elias kan have været en profet, som levede på Abrahams tid. Udover at være et navn er Elias også en titel på en forløber eller en genopretter (se Guide til skrifterne, »Elias«, scriptures.lds.org).

Billede
De ti bud
Billede
Profeten Elias kappes med Ba’als præster

Del klassen op i tre grupper. Giv hver gruppe et af de tre navne i oversigten på tavlen. Forklar, at hver af disse budbringere gengav præstedømmets nøgler til Joseph Smith og Oliver Cowdery. Bed eleverne om at læse de skriftsteder, der er skrevet under deres tildelte navn og se, hvad den himmelske budbringer gengav. Lad efter en passende tid en elev fra hver gruppe læse deres tildelte skriftsted for klassen. Bed en anden elev fra hver gruppe om at skrive, hvad budbringeren gengav, i rækken kaldet »Præstedømmets nøgler gengivet« i oversigten på tavlen.

Hjælp eleverne til at forstå, hvad nøglerne til Israels indsamling er, ved at drøfte følgende spørgsmål:

  • Hvordan indsamler Herren sine børn til sit rige i vore dage?

Suppler eller bekræft elevernes svar på disse spørgsmål ved at læse følgende udtalelse af præsident Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Missionering [er] afgørende for Israels indsamling … I mange lande har vore missionærer ledt efter efterkommere af det spredte Israel« (»Indsamlingen af det spredte Israel«, Liahona, nov. 2006, s. 81).

Skriv missionering på tavlen under »Moses« i rækken »Hvad disse nøgler åbner for«.

  • Hvordan er jeres liv blevet påvirket af, at Moses gengav de nøgler, der leder missioneringen?

Abrahams evangeliske uddeling blev givet til Joseph Smith og Oliver Cowdery af Elias, som gengav de løfter, Herren gav Abraham. Hjælp eleverne til at forstå Abrahams evangeliske uddeling, der blev gengivet ved Elias, ved at bede en elev om at læse følgende forklaring af ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Elias bringer ›Abrahams evangelium‹ til veje, den store pagt indgået med Abraham, hvorved alle trofaste modtager løfte om evigt afkom, løfter om, at ved et celestialt ægteskab vil deres evige afkom blive så talrigt som havets sand eller som stjernerne på himlen. Elias giver det løfte – som blev modtaget af Abraham, Isak og Jakob – at i vore dages mennesker og i deres sæd skal alle generationer blive velsignet. Og vi tilbyder nu alle Abraham, Isak og Jakobs velsignelser til alle dem, der vil modtage dem« (»Rigets nøgler«, Den danske Stjerne, okt. 1983, s. 36).

  • Hvilke løfter fik Abraham ifølge ældste Bruce R. McConkie? (Skriv celestialt ægteskab og evige efterkommere på tavlen under »Elias«, mens eleverne svarer).

  • Hvad betyder velsignelserne celestialt ægteskab og evige efterkommere for jer? Hvorfor er de vigtige for dig?

Hjælp eleverne til at forstå, hvilke nøgler der blev gengivet af profeten Elias, ved at bede to elever om at læse følgende udtalelser:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

Præsident Joseph Fielding Smith har sagt: »Denne beseglingsmagt, som profeten Elias fik skænket, er den kraft, der binder ægtemand til hustru og børn til forældre for tid og al evighed. Det er den bindende kraft, der findes i alle evangeliets ordinancer … Det er ved denne kraft, at alle frelsens ordinancer besegles, og det var profeten Elias’ mission at komme her og gengive den« (Joseph Fielding Smith, Elijah the Prophet and His Mission, 1957, s. 5).

Billede
Ældste David A. Bednar

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret: »Som medlemmer af Kristi genoprettede kirke har vi dog det pagtsansvar at søge vore forfædre og sørge for, at de får evangeliets frelsende ordinancer … Af denne grund udfører vi slægtsforskning, bygger templer og udfører stedfortrædende ordinancer. Af denne grund blev profeten Elias sendt for at gengive den beseglingsmagt, som binder på jorden og i himlen« (»Børnenes hjerte skal vende sig«, Liahona, nov. 2011, s. 25).

  • Hvilken kraft eller myndighed gengav profeten Elias ifølge disse forklaringerne? (Skriv beseglingsmagten, herunder tempeltjeneste og slægtshistorie på tavlen under »profeten Elias«, mens de svarer. Du kan minde dem om, at uden disse ordinancer »ville hele jorden blive lagt fuldstændig øde ved [Herrens] komme« (L&P 2:3)).

  • Hvordan er I blevet velsignet ved gengivelsen af beseglingsmagten?

Forklar, at præsident Joseph Fielding Smith sagde, at templet i Kirtland »først og fremmest [blev] bygget til gengivelse af myndighedens nøgler. I modtagelsen af disse nøgler åbenbares de evangeliske ordinancer i deres fylde« (Lærdomme om frelse, 2:199). Kirkens præsident og De Tolv Apostles Kvorum udøver fortsat disse præstedømmenøgler i vore dage.

Skriv følgende ufuldstændige udsagn på tavlen: Nøglerne til missionering, evige familier og tempeltjeneste hjælper os til …

Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 110:11-16 for sig selv og se efter, hvordan de kan færdiggøre dette udsagn.

  • Hvorfor er missionering, evige familier og tempeltjeneste ifølge disse vers nødvendige? (Færdiggør udsagnet på tavlen, når de har svaret. Deres svar bør afspejle følgende princip: Nøglerne til missionering, evige familier og tempeltjeneste hjælper os til at forberede os til Herrens andet komme).

Hjælp eleverne til at forstå dette princip ved at give hver gruppe et af de følgende spørgsmål til at overveje: (1) Hvordan forbereder missionering folk til Herrens andet komme? (2) Hvordan forbereder løftet om evigt ægteskab og familier folk til Herrens andet komme? (3) Hvordan forbereder tempeltjeneste folk til Herrens andet komme? Spørg efter noget tid en elev fra hver gruppe om, hvordan han eller hun vil svare på spørgsmålet.

Skriv følgende spørgsmål på tavlen, og bed eleverne om at besvare dem i deres skriftstudiebog:

Hvordan er I blevet velsignet, fordi præstedømmets nøgler er blevet gengivet?

Hvad kan I gøre for at hjælpe en anden person til at blive velsignet gennem en af disse gengivne nøgler?

Bed dem om at drøfte deres tanker med en makker. Overvej at fortælle, hvordan dit liv er blevet velsignet, fordi disse præstedømmenøgler er blevet gengivet.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 110:10. »Og dette hus’ ry skal sprede sig til fremmede lande«

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»[I 1836] profeterede Herren, at ›dette hus’ ry skal sprede sig til fremmede lande‹ (L&P 110:10). Det var under omstændighederne på daværende tidspunkt højst usandsynligt. Kirkemedlemmerne bestod blot af en håndfuld hellige, der boede og var spredt i landdistrikter i et nyt land. Men på trods af forfølgelsen og kampene og prøvelserne i disse tidlige dage er der nu bogstaveligt talt menigheder spredt over verden, og titusinde missionærer bærer vidnesbyrd ved hver dør, hvor de er velkomne« (The Holy Temple, 1980, s. 135).

Lære og Pagter 110:11. Israels indsamling

Præsident Joseph Fielding Smith sagde: »Moses besad nøglerne til Israels indsamling. Han førte Israel ud af Egypten og ind i Kana’ans land. Det var hans opgave i denne uddeling at komme og gengive disse nøgler til den nutidige indsamling« (Church History and Modern Revelation, 2 bind, 1953, 2:48). Kort tid efter dette syn i templet i Kirtland brugte Joseph Smith disse nøgler til at indlede Israels indsamling fra alle dele af verden. For eksempel blev ældste Heber C. Kimball, ældste Orson Hyde og andre missionærer i 1837 sendt til England, hvor de hjalp med at indsamle næsten 2.000 sjæle til Jesu Kristi genoprettede Kirke gennem deres forkyndelse.

Lære og Pagter 110:13. Profeten Elias’ tilbagevenden

»Denne store dag med syner og åbenbaring skete påskesøndag den 3. april 1836 (se Afsnitsindledningen til Lære og Pagter 110). Findes der nogen bedre dag i denne evangeliets fyldes uddeling til at bekræfte opstandelsens virkelighed? Denne weekend var også jødernes påske. I århundreder har jødiske familier dækket op ved en tom stol til deres påskefest, idet de venter på profeten Elias’ tilbagevenden. Profeten Elias er vendt tilbage – ikke til jødernes påskefest, men til templet i Kirtland« (se Kirkens historie i tidernes fylde, 2. udg., CES-hæfte, 2002, s. 169).

Lære og Pagter 110:13-16. Beseglingsnøglerne vender fædres og sønners hjerte

Præsident James E. Faust fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Præsident James E. Faust

»Efter min mening har medlemmer af Kirken den mest effektive kur mod familielivets forfald. Den består i, at mænd, kvinder og børn ærer og respekterer de guddommelige roller, som både fædre og mødre har i hjemmet. Ved at gøre dette vil gensidig respekt og påskønnelse blandt Kirkens medlemmer næres ved den retfærdighed, som findes der. På denne måde kan de betydningsfulde beseglingsnøgler, gengivet af profeten Elias og omtalt af Malakias, virke ›for at vende fædrenes hjerte til børnene og børnenes til fædrene, for at hele jorden ikke skal blive slået med en forbandelse‹ (L&P 110:15; Mal 3:23) …

Måske opfatter vi den kraft, der blev gengivet af profeten Elias, som noget, der kun har at gøre med formelle ordinancer, udført på hellige steder. Men disse ordinancer bliver kun virkningsfulde og nyttige, når deres virkning ses i vores daglige liv. Malakias sagde, at profeten Elias’ kraft ville vende fædrenes og børnenes hjerter mod hinanden. Hjertet er hjemsted for følelser og kanal for åbenbaring (se Mal 3:23-24). Denne beseglingsmagt åbenbarer sig således i familieforhold, i de egenskaber og dyder, der udvikles i nærende omgivelser og i kærlig tjeneste. Disse er de bånd, der binder familier sammen« (se »Far, kom hjem«, Stjernen, juli 1993, s. 37).

Præsident Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Denne gengivelse [af præstedømmets nøgler] blev fulgt af det, som til tider kaldes profeten Elias’ ånd – en tilkendegivelse fra Helligånden, som vidner om familiens guddommelige natur« (»En ny høsttid«, Stjernen, juli 1998, s. 35).

Udskriv