Seminar
Lektion 123: Lære og Pagter 115-116


Lektion 123

Lære og Pagter 115-116

Indledning

Den 26. april 1838 modtog profeten Joseph Smith den åbenbaring, der findes i Lære og Pagter 115. Deri åbenbarede Herren Kirkens navn, befalede de hellige at rejse sig og lade deres lys skinne (se L&P 115:5) og åbenbarede sin vilje angående templet i Far West. Den 19. maj 1838 modtog profeten Joseph Smith den åbenbaring, der findes i Lære og Pagter 116, som fortalte, at Spring Hill i Missouri er Adam-ondi-Ahman.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 115:1-6

Herren befaler medlemmerne af sin kirke at rejse sig og lade deres lys skinne

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før undervisningen:

  1. Hvad afspejler navnet på en organisation?

  2. Hvem leder organisationen?

  3. Hvad gør organisationen?

Vis flere navne eller logoer fra forskellige passende firmaer eller organisationer, som dine elever formentlig kender. Stop op efter hvert navn eller logo, og bed eleverne om at besvare spørgsmålene på tavlen.

Vis Kirkens navn og logo. Bed eleverne se efter svar på spørgsmålene på tavlen i forhold til Kirkens navn, mens de studerer Lære og Pagter 115.

Sammenfat Lære og Pagter 115:1-3 ved at forklare, at denne åbenbaring blev givet gennem profeten Joseph Smith til de mænd, der er nævnt i vers 1-2 og til alle Kirkens medlemmer. Bed eleverne om at læse Lære og Pagter 115:4 for sig selv og se efter det navn, som Herren bestemte til sin kirke. Når eleverne har fortalt, hvad de har fundet frem til, så skriv Kirkens navn på tavlen på denne måde:

Jesu Kristi Kirke

af Sidste Dages

Hellige

Hjælp eleverne til at forstå betydningen af Kirkens navn ved at bede eleverne om sammen med en makker at drøfte, hvad de mener, hvert ord eller sætning på tavlen betegner. Bed efter noget tid nogle af eleverne om at fortælle deres indsigt vedrørende betydningen af hvert ord eller sætning. Hvis eleverne har brug for hjælp, kan du eventuelt læse følgende udtalelse af ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»På engelsk angiver det første ord The, at den genoprettede kirke har en særstilling blandt alle verdens religioner som Kirken.

Ordene Jesu Kristi Kirke erklærer, at det er hans kirke …

Af Sidste Dages forklarer, at det er den samme kirke, som den kirke Jesus Kristus grundlagde under sin jordiske tjenestegerning, og som er genoprettet her i de sidste dage …

Hellige henviser ganske enkelt til dem, som stræber efter at gøre deres liv helligt ved at indgå pagt om at følge Kristus« (»Et navns betydning«, Liahona, nov. 2011, s. 80).

  • Hvilke vigtige sandheder afspejler Kirkens navn?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 115:5 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren forventer af dem, der tilhører hans kirke.

  • Hvad forventer Herren af os som medlemmer af hans kirke?

  • Hvad tror I, det betyder at rejse sig og lade sit lys skinne som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige?

  • Hvilke velsignelser vil medlemmerne af Kirken ifølge vers 5 modtage, når de følger Herrens råd om at rejse sig og lade deres lys skinne? (Eleverne bør komme frem til følgende princip: Hvis vi rejser os og lader vores lys skinne, så vil vores lys blive et banner for folkeslagene. Du kan eventuelt foreslå dem, at de markerer dette princip i vers 5).

Stil følgende spørgsmål for at hjælpe eleverne til at få en større forståelse af dette princip:

  • Hvad tror I, det vil sige, at vores lys eller eksempel kan være et »banner for folkeslagene«? (Et banner er et flag, der kan bruges som et samlingspunkt eller et symbol til inspiration. Vores eksempel som kirkemedlemmer kan inspirere andre og drage dem nærmere til Herren).

  • Hvordan kan vi, når vi følger Herrens befaling om at rejse os og lade vores lys skinne, drage andre til Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige?

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af, hvordan vores lys kan hjælpe andre, ved at bede en elev om at læse følgende beretning fortalt af præsident James E. Faust fra Det Første Præsidentskab højt:

Billede
Præsident James E. Faust

»For nogle år siden fik Constance, der var sygeplejeelev, til opgave at forsøge at hjælpe en kvinde, der var kommet til skade med sit ben i en ulykke. Kvinden nægtede at modtage lægehjælp, fordi hun havde haft en dårlig oplevelse med nogen på hospitalet. Hun var bange og var blevet noget af en eneboer. Den første gang Constance kom forbi, beordrede den syge kvinde hende ud. Ved det andet forsøg lod hun Constance komme ind. På det tidspunkt var kvindens ben dækket af store, åbne sår, og noget af kødet var ved at rådne. Men hun ville stadig ikke behandles.

Constance besluttede at bede om det, og i løbet af en dag eller to kom svaret. Ved sit næste besøg tog hun noget brintoverilte i skumform med. Da det ikke gjorde ondt, lod den ældre dame hende bruge det på sit ben. Så talte de om en mere indgribende behandling på hospitalet. Constance forsikrede hende om, at hospitalet ville gøre hendes ophold så behageligt, som det var muligt. I løbet af en eller to dage blev kvinden modig nok til at tage på hospitalet. Da Constance besøgte hende, smilede kvinden og sagde: ›Du overbeviste mig.‹ Og meget overraskende spurgte hun så Constance: ›Hvilken kirke tilhører du?‹ Constance fortalte hende, at hun var medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Kvinden sagde: ›Jeg vidste det. Fra den første gang jeg så dig, vidste jeg, at du var sendt til mig. Der var et lys i dit ansigt, som jeg har bemærket hos andre af din tro. Jeg blev nødt til at stole på dig.‹

Efter omkring tre måneder var det betændte ben fuldstændig helet op. Medlemmer fra den menighed, hvor den ældre dame boede, istandsatte hendes hus og ordnede hendes have. Missionærerne mødtes med hende, og snart efter blev hun døbt (se Constance Polve, ›Et slag vundet‹, Den danske Stjerne, mar. 1981, s. 21-24). Alt dette fordi hun lagde mærke til lyset i denne unge sygeplejeelevs øjne« (se »Lyset i deres øjne«, Liahona, nov. 2005, s. 22).

  • Hvad gjorde Constance for at rejse sig og lade sit lys skinne?

  • Hvordan blev lyset i Constances ansigt et banner for den tilskadekomne kvinde?

Hjælp eleverne til at føle sandheden og vigtigheden af dette princip ved at lade dem tænke på en person, som de kender, som er et godt eksempel på at rejse sig og lade sit lys skinne. Bed nogle få elever om at fortælle, hvem de tænkte på, og hvordan denne persons eksempel har været til velsignelse for dem. Når du lytter til deres svar, så stil opfølgende spørgsmål, der vil motivere eleverne til at fortælle mere om det, som de tænker og føler.

Lad eleverne skrive i deres skriftstudiebog, hvad de vil gøre for i højere grad at være et banner for dem, der er omkring dem.

Bed en om at læse Lære og Pagter 115:6 højt. Lad klassen se efter de velsignelser, der bliver lovet dem, der samler sig med Kirken i Zions stave.

  • Hvilke velsignelser bliver lovet dem, som samler sig i Zions stave? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende sandhed på tavlen: Vi samles i Zions stave som forsvar og tilflugt).

  • Hvad skal vi forsvare os mod? Hvad skal vi søge tilflugt fra? I hvilke situationer har I oplevet, at det hjælper os til at forsvare os selv og finde tilflugt, når vi samles som hellige?

Opfordr eleverne til at tænke på en, de kender, som kan blive styrket ved at samles med de hellige. Tilskynd eleverne til at lade deres lys skinne, så andre kan finde frem til den fred og sikkerhed og det tilflugtssted, som Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige giver.

Lære og Pagter 115:7-19

Herren befaler de hellige at grundlægge en by i Far West og bygge et tempel

Forklar, at en af de måder, som gør det muligt for os at få Herrens beskyttelse og sikkerhed på, er ved at tilbede ham i templet. Da de hellige begyndte at flytte til Far West i Missouri i 1836, lagde Kirkens ledere planer om at bygge et tempel lig templet i Kirtland i Ohio. Selv om en del af den indledende udgravning var foretaget, stoppede opførelsen, indtil Joseph Smith kunne modtage yderligere instruktion fra Herren. Herren åbenbarede sin vilje omkring templet i en del af den åbenbaring, der findes i Lære og Pagter 115.

Sammenfat Lære og Pagter 115:7-16 ved at forklare, at Herren åbenbarede, at et tempel skulle bygges i Far West ifølge den plan, som han ville give til Det Første Præsidentskab. Herren rådede også Kirkens ledere til ikke at sætte sig i gæld for at bygge templet.

Få en elev til at læse Lære og Pagter 115:17-19 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Herren ønskede, at de hellige skulle gøre under Joseph Smiths ledelse i Far West og i de nærliggende områder.

  • Hvad ønskede Herren, at de hellige skulle gøre i Far West? Hvad skulle de gøre under Joseph Smiths ledelse i området omkring Far West?

  • Hvad gør ifølge vers 19 Kirkens præsident i vore dage egnet til at lede Herrens værk på jorden? (Eleverne bør finde frem til følgende læresætning: Kirkens præsident har nøglerne til at lede Herrens værk på jorden. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer de ord, der underviser om denne sandhed i vers 19).

Henvis til spørgsmålene på tavlen, og bed eleverne om at forklare, hvordan de vil besvare dem ud fra det, som de har lært i Lære og Pagter 115.

Lære og Pagter 116:1

Herren udpeger Adam-ondi-Ahman som det sted, hvor Herren og hans folk senere skal mødes

Forklar, at Joseph Smith fulgte Herrens råd i Lære og Pagter 115:18 og udforskede området omkring Far West. Bed en elev om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 116 højt, og få eleverne til at se efter navnet på det sted, som Joseph undersøgte.

Lad en elev læse Lære og Pagter 116:1 højt, og bed eleverne om at se efter, hvad Herren åbenbarede om Spring Hill i Missouri. Du kan eventuelt bede dem om at slå op på kortet over samt billedet af Adam-ondi-Ahman bagerst i deres skrifter (se Kronologisk kirkehistorisk oversigt, landkort og fotografier, kort 5, »Udsnit af Missouri, Illinois og Iowa i USA« og foto 10, »Dalen Adam-ondi-Ahman«).

Billede
kort over det vestlige Missouri

Forklar, at denne åbenbaring nævner det sted, hvor den kommende opfyldelse af en profeti, der blev udtalt fordum af profeten Daniel, skal finde sted (se Dan 7:9-10, 13-14). Profetien beskriver en begivenhed i de sidste dage, hvor Frelseren og Adam vil komme til jorden og præsidere over et møde forud for Jesu Kristi andet komme til hele verden (se L&P 27:5-14).

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 115:11-12. Templet i Far West

Selv om de hellige var villige til at bygge templet i Far West, så var de ikke i stand til at gøre det. I henhold til Herrens befaling lagde de hjørnestenene den 4. juli 1838. Men de var ikke i stand til at påbegynde opførelsen af templet den 26. april 1839, sådan som Herren havde sagt, de skulle (se L&P 115:11), fordi de i februar samme år var tvunget til at flygte fra staten Missouri. Flere apostle vendte imidlertid tilbage til tempelgrunden den 26. april 1839, da de var på vej på mission i England. Dette gjorde de i lydighed mod den åbenbaring, der står i Lære og Pagter 118:5.

Lære og Pagter 116:1. Hvad betyder »Adam-ondi-Ahman«?

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Ahman er et af de navne, hvorved Gud var kendt for Adam. Adam-ondi-Ahman, et navn, der er overført fra Adams rene sprog til engelsk, er et navn, som vi ikke har fået en åbenbaret, bogstavelig oversættelse af. Så godt som vi kan bedømme det, og dette synspunkt kommer fra de første brødre, som var sammen med profeten Joseph Smith, som var den første, der brugte navnet i denne uddeling, betyder Adam-ondi-Ahman Guds sted eller land, i hvilket Adam boede« (Mormon Doctrine, 1966, s. 19-20).

Lære og Pagter 116:1. »Adam skal komme for at besøge sit folk«

Præsident Joseph Fielding Smith forklarede om det tidspunkt, hvor Adam vil komme for at besøge sit folk:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Denne forsamling af Adams børn, hvor tusinder og titusinder er samlet til dommen, vil være en af de mest storslåede begivenheder, denne urolige jord nogensinde har set. Ved denne konference eller dette råd vil alle, som har haft nøgler i uddelingerne, give en beretning om deres forvaltning. Adam vil gøre ligeså og derpå overdrage al myndighed til Kristus. Derpå vil Adam få bekræftet sin kaldelse som prins over sine efterkommere og vil officielt blive indsat og kronet for evigt i denne præsiderende kaldelse. Så vil Kristus blive modtaget som kongernes Konge og herrernes Herre. Vi ved ikke, hvor længe denne samling vil vare, eller hvor mange møder, der skal holdes i dette store råd. Det er tilstrækkeligt at vide, at det er en forsamling af Guds præstedømme fra begyndelsen af denne jord og til nutiden, hvor der vil blive aflagt beretninger og alle, som har fået uddelinger (talenter), vil bekendtgøre deres nøgler og tjenestegerninger og aflægge beretning om deres forvaltning i henhold til lignelsen. Der vil blive afsagt dom over dem, for dette er en forsamling af retfærdige, de, som har haft og som har myndighedsnøgler i Guds rige på jorden. Det skal ikke være dommen over de ugudelige. Når alt er beredt og enhver nøgle og magt ordnet med en fuldstændig og fuldkommen rapport over hvert menneskes forvaltning, vil Kristus modtage disse rapporter og blive indsat som retmæssig regent over denne jord. Ved dette store råd tager han sin plads ved tusinders forenede røst, tusinder, som ved præstedømmets ret er forsamlet der. Dette vil gå forud for dagen for den store ødelæggelse af de ugudelige og vil være forberedelsen for det tusindårige herredømme« (The Progress of Man, 1952, s. 481-482).

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»Han [Kristus] vil i stilhed personligt besøge sin profet og de levende apostle. De, der har haft nøgler, magt og bemyndigelse i alle tidsperioder fra Adam og op til nutiden, vil også være til stede. Desuden vil alle Kirkens trofaste medlemmer, som er levende, og alle de trofaste hellige fra alle tidsaldre være til stede. Det vil være den mest storslåede forsamling af trofaste hellige, der nogensinde har været samlet på jorden. Det vil være et nadvermøde. Det vil være en dommens dag for de trofaste fra alle tidsaldre. Og dette vil finde sted i Daviess County i Missouri på et sted, der hedder Adam-ondi-Ahman« (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man, 1982, s. 578-579).

Udskriv