Seminar
Lektion 71: Lære og Pagter 65


Lektion 71

Lære og Pagter 65

Indledning

Den 12. september 1831 flyttede Joseph Smith og hans familie fra Kirtland i Ohio til Hiram i Ohio, cirka 50 km sydøst for Kirtland. De flyttede som følge af råd fra Herren (se L&P 63:65). Joseph Smith og hans familie flyttede ind hos John og Alice Johnson, der var nye medlemmer af Kirken. En væsentlig grund til at flytte fra Kirtland var at genoptage arbejdet på den inspirerede udgave af Bibelen. Da de kom til Hiram, genoptog Joseph dette arbejde. Den 30. oktober 1831 modtog profeten Joseph Smith åbenbaringen i Lære og Pagter 65. I denne åbenbaring sagde Herren, at evangeliet vil komme til alle nationer som forberedelse på Frelserens andet komme, og at de hellige skal bede for vækst i Guds rige.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 65

Herren erklærer, at evangeliet vil opfylde hele jorden

Bed eleverne om at skrive noget, de beder for jævnligt, i deres skriftstudiebog. Hvis de føler sig trygge ved det, så bed nogle få om at fortælle, hvad de skrev.

Bed en om at læse højt fra afsnitsindledningen i Lære og Pagter 65. Forklar, at Herren i denne åbenbaring fortæller os, hvad vi bør bede for, i særdeleshed når vi bevidner opfyldelsen af de begivenheder, der er blevet profeteret vil ske i de sidste dage.

Få en til at læse Lære og Pagter 65:1-2 højt. Lad klassen følge med og se efter Herrens beskrivelse af evangeliets udbredelse.

  • Hvor langt skal Jesu Kristi evangelium udbredes? (De bør finde frem til følgende læresætning: Jesu Kristi evangelium vil nå ud til jordens ender. Skriv denne læresætning på tavlen).

  • Hvad har Herren ifølge vers 2 »overdraget til menneskene«, der muliggør, at evangeliet opfylder hele jorden? (Nøglerne til Guds rige. Forklar eventuelt, at udtrykket »nøglerne til riget« henviser til præstedømmets myndighed til at præsidere i Kirken. Med disse nøgler leder Kirkens præsident vores indsats for at forkynde evangeliet. Han uddelegerer nogle af nøglerne til de øverste og de lokale præstedømmeledere).

Billede
Daniel fortolker Nebukadnezars drøm

Vis eleverne billedet Daniel fortolker Nebukadnezars drøm (Evangelisk kunst, 2009, nr. 24; se også LDS.org). Bed dem om at forklare, hvad de ved om Daniels fortolkning af kong Nebukadnezars drøm. (Du kan overveje at læse eller sammenfatte Dan 2:31-45. Forklar dem, at Kong Nebukadnezar havde været plaget af en drøm, og at Herren åbenbarede drømmen og dens betydning til Daniel. I drømmen blev en stor statue, der repræsenterede forskellige riger, tilintetgjort af en sten, der uden hænder var blevet hugget ud af et bjerg. Stenen var først lille, men voksede, indtil den opfyldte hele jorden).

  • Hvad er ifølge Lære og Pagter 65:2 den sten, der blev hugget ud af et bjerg uden hænder? (Guds rige. Forklar, at udtrykket »Guds rige« i dette vers henviser til Guds rige på jorden – Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Foreslå eventuelt eleverne at skrive denne udtalelse i deres skrifter ud for vers 2).

Giv om muligt eleverne en kopi af følgende udtalelse, så de kan placere den i deres skrifter. Hvis dette ikke er muligt, kan du skrive udtalelsen på tavlen inden klassen og bede eleverne om at skrive den i deres skriftstudiebog. Bed en elev om at læse udtalelsen højt.

Præsident Gordon B. Hinckley har sagt:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Vi er borgere i det største rige på jorden – et rige, som ikke styres ved menneskers visdom, men ledes af Herren Jesus Kristus. Det er en realitet. Dets fremtid er sikker. Det er det rige, som profeten Daniel talte om – en sten, der skulle rives ud af bjerget uden brug af menneskehænder og rulle frem og fylde hele jorden (se Dan 2:34-35).

Intet dødeligt menneske har skabt dette rige« (»Sandhedens søjler«, Liahona, maj 2002, s. 4).

  • Hvilket tegn ser I på, at Daniels profeti bliver opfyldt i dag?

  • Hvordan styrker dette tegn jeres vidnesbyrd om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige?

  • Hvad betyder det for jer at være en del af Guds rige på jorden?

Læs følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum. Fortæl eleverne, inden du læser, at du vil stoppe med at læse midt i den sidste sætning af udtalelsen. Bed dem om at lytte godt efter og tænke over, hvordan de ville færdiggøre sætningen.

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Har I nogensinde tænkt over, hvorfor I blev sendt til jorden på netop dette tidspunkt? I blev ikke født i Adam og Evas tid, eller mens Farao herskede i Egypten, eller under Ming-dynastiet. I er kommet til jorden på dette tidspunkt 20 århundreder efter Kristi første komme. Guds præstedømme er blevet gengivet til jorden, og Herren er gået i gang med at forberede verden på sin herlige genkomst. Denne tid er en tid med storslåede muligheder og et vigtigt ansvar. Dette er jeres tid … Et af jeres vigtige ansvar er at… « (»Forbered verden på det andet komme«, Liahona, maj 2011, s. 49).

Bed et par elever om at fortælle, hvordan de ville færdiggøre den sidste sætning i ældste Andersens udtalelse. Bed derpå en elev om at læse Lære og Pagter 65:3 højt. Lad klassen følge med og se efter Herrens befaling til os som medlemmer af hans rige.

  • Hvad betyder det, at vi skal berede Herrens vej og Lammets nadver samt berede os for Brudgommen? (Disse sætninger henviser til ansvaret for at forberede verden på Jesu Kristi andet komme).

Skriv følgende sandhed på tavlen: Vi har ansvaret for at forberede os selv og andre på Jesu Kristi andet komme. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne skriver denne sandhed i deres skrifter ud for Lære og Pagter 65:3. Forklar, at ældste Neil L. Andersen vidnede om denne sandhed. Læs hele den sidste sætning fra hans udtalelse: »Et af jeres vigtige ansvar er at hjælpe med at forberede verden på Frelserens andet komme« (»Forbered Verden på det andet komme«, s. 49).

  • Når I tænker på jeres ansvar for at forberede jer selv og andre på det andet komme, hvad tænker og føler I da?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 65:4 højt, og bed klassen om at se efter, hvad vi kan gøre for at forberede os selv og andre på det andet komme. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvordan kan vi gøre Herrens »underfulde gerninger kendt blandt folket«?

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 65:5-6 højt, og bed klassen om at se efter, hvad vi skal bede for.

  • Hvad bør vi ifølge disse vers bede for, når vi forbereder os til det andet komme? (Mens de besvarer dette spørgsmål, kan du opfordre dem til at sammenligne vers 6 med ordlyden af Herrens bøn i Matt 6:10).

  • Hvordan kan det hjælpe os med at forberede os på Jesu Kristi andet komme, at vi beder for dette?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson, og bed klassen om at lytte efter noget, vi bør medtage i vores bønner.

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Jeg beder til, at jeres tro og bønner fortsat lyder for de områder, hvor vores indflydelse er begrænset, og hvor vi ikke har lov til frit at fortælle om evangeliet på nuværende tidspunkt. Mirakler kan ske, når vi gør det« (»Velkommen til konference«, Liahona, nov. 2009, s. 6).

  • Hvad skal vi ifølge præsident Monson bede for? Hvordan vil disse bønner være med til at berede vejen for det andet komme?

Bed klassen om at vende tilbage til Lære og Pagter 65:1-2, og bed en om at læse disse vers højt.

  • Hvordan kan vi deltage i Herrens arbejde med at opfylde jorden med hans evangelium? (Mens de svarer på dette spørgsmål, kan du hjælpe dem til at se, at de kan deltage i dette arbejde som fuldtidsmissionærer. Hjælp dem også til at se, at de deltager i arbejdet nu gennem den indflydelse, de udøver i deres hjem, i deres menighed, deres skole og deres lokalsamfund).

Tilskynd eleverne til at forberede sig selv og andre på Jesu Kristi andet komme.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 65. »Så Himmeriget må komme«

Et tidligt manuskript af åbenbaringen i Lære og Pagter 65 indeholder følgende indledning: »En åbenbaring af seeren Joseph 30. oktober 1831 om det 6. kapitel, 10. vers i Matthæus« (William E. McLellin copy of Revelation, Oct. 30., 1831 (L&P 65) i William E. McLellin Papers, 1831-1878, Kirkens historiske bibliotek). Matthæus 6:10 indeholder en del af Fadervor: »Komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden.« Åbenbaringen i Lære og Pagter 65 viser forskellige måder, hvorpå Herrens rige er kommet til jorden og vil fortsætte med at gå fremad. Og det slutter med ordene, der ligner de sidste ord i Fadervor: »For din er æren, magten og herligheden for evigt og altid. Amen« (L&P 65:6; se også Matt 6:13).

Lære og Pagter 65:2. »Indtil den har opfyldt hele jorden«

Selvom Kirken var meget lille de første år, efter den blev organiseret, havde Joseph Smith en profetisk fornemmelse for dens storslåede skæbne. Wilford Woodruff fortalte om en erklæring, profeten gav ved et præstedømmemøde i Kirtland i Ohio i april 1834:

Billede
Præsident Wilford Woodruff

»Profeten bad alle, der bar præstedømmet, om at samles i den lille skole, de havde dér. Det var en lille hytte på omkring 18 kvadratmeter. Men den rummede hele præstedømmet i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, som dengang var i Kirtland … Da vi var samlet, bad profeten Israels ældster om sammen med ham at bære vidnesbyrd om dette værk … Da de var færdige, sagde profeten: ›Brødre, jeg er blevet meget opbygget og belært af jeres vidnesbyrd her i aften, men jeg ønsker at sige til jer i Herrens nærvær, at I ikke kender mere til denne kirkes og dette riges skæbne end et spædbarn på sin mors skød. I fatter det ikke.‹ Jeg blev temmelig overrasket. Han sagde: ›Det er kun en lille håndfuld præstedømmebærere, I ser her i aften, men denne kirke vil fylde Nord- og Sydamerika – den vil fylde hele verden‹« (i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 136).

Udskriv