Seminar
Lektion 56: Lære og Pagter 49


Lektion 56

Lære og Pagter 49

Indledning

Leman Copley, der var omvendt til Kirken, ønskede, at missionærer skulle forkynde evangeliet for medlemmerne af hans tidligere trosfæller, shakerne. Men han fortsatte med at holde fast ved nogle af den religions usande overbevisninger. Joseph var bekymret for Lemans vedholdende overbevisning og adspurgte derfor Herren den 7. maj 1831, hvorefter han modtog den åbenbaring, der nu er nedskrevet i Lære og Pagter 49.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 49:1-4

Herren kalder Sidney Rigdon, Parley P. Pratt og Leman Copley til at forkynde for shakerne

Lav før klassen begynder en abefælde, eller tegn nedenstående illustration på tavlen. For at lave en abefælde skal du bruge en kasse med låg. Sæt låget godt fast på kassen og skær en åbning i den ene side af kassen, som lige er stor nok til, at en elev kan række en åben hånd ind, men ikke en knytnæve. Læg et stykke frugt eller en bold inde i kassen.

Billede
box with hole

Spørg eleverne, om de ved, hvordan man fanger en abe. (Hvis de kender den følgende metode, så bed dem om at forklare den for resten af klassen. Hvis du har bygget en fælde, så kan du også bede en elev om at vise, hvordan man bliver fanget). Sig, at en måde at fange en abe på er at lægge en ønskværdig genstand ind i en beholder, der har et hul, der lige er stort nok til, at aben kan få sin hånd ind. Når aben tager fat om genstanden, kan den ikke tage sin hånd ud, fordi den er knyttet om en genstand, der er for stor til at komme ud af hullet. Fordi nogle aber er så forhippede på at holde fast i genstanden, bliver de fanget.

Bed eleverne om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 49 for sig selv og se efter, hvordan den situation, der er beskrevet, minder om en abefælde. Når eleverne har gjort opmærksom på, at Leman Copley kæmpede med at give slip på shakernes tro, så bed eleverne om at nævne nogle af shakernes overbevisninger.

Når eleverne svarer, så skriv svarene på tavlen, som vist nedenfor. Tag ikke kolonnen med overskriften »Herrens læresætning« med. Du skal tilføje den kolonne senere i lektionen.

Shakernes overbevisning

Herrens læresætning

  1. Kristi andet komme var allerede indtruffet.

L&P 49:5-8

  1. Kristus havde vist sig i form af en kvinde, Ann Lee.

L&P 49:22-25

  1. Dåb med vand blev ikke anset for nødvendigt.

L&P 49:11-14

  1. De afviste ægteskabet og troede på et liv i fuldstændig cølibat (afholdelse fra ægteskab og seksuelle forhold).

L&P 49:15-17

  1. Nogle shakere forbød, at man spiste kød.

L&P 49:18-21

Hvis eleverne er nysgerrige omkring navnet shaker, så forklar, at medlemmer af United Society of Believers in Christ’s Second Appearing almindeligvis blev kaldt shakere på grund af deres måde at tilbede på, som omfattede at ryste kroppen, mens de sang, dansede og klappede i hænderne til musik.

Bed en elev om at læse Lære og Pagter 49:1-4 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren åbenbarede om shakerne.

  • Hvordan beskrev Herren shakerne? (Se v. 2).

  • Hvad tror I, at det betyder, at »de ønsker at kende en del af sandheden, men ikke den hele«? (De accepterede nogle af Guds lærdomme, men ignorerede eller afviste andre).

  • Hvordan kan medlemmer af Kirken have lignende holdninger i vore dage?

Skriv følgende ufuldstændige sætning på tavlen: At leve ret for Herren omfatter …

Spørg eleverne, hvordan de ville færdiggøre dette princip ud fra Herrens ord i vers 2. Når eleverne svarer, så færdiggør princippet på tavlen: At leve ret for Herren omfatter at ønske at modtage hele sandheden, som han har åbenbaret. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne skriver dette princip i deres skrifter ud for vers 2. Gør opmærksom på, at hvis vi oprigtigt ønsker at kende sandheden, ønsker vi også at leve i overensstemmelse med sandheden.

  • Hvorfor havde Leman Copley behov for råd i vers 2? Hvordan kan dette princip hjælpe os?

  • Hvilke velsignelser kan en person gå glip af ved at vælge kun at acceptere en del af sandheden?

Henvis til abefælden. Bed eleverne om at nævne nogle fælder, som kan få folk til at afvise nogle af Guds lærdomme – det kan være handlinger og indstillinger, som folk hænger fast ved, der afholder dem fra at være ret i Herrens øjne. (Nogle eksempler kunne være at bortforklare en dårlig vane, at lytte til musik, der jager Ånden væk, at deltage i aktiviteter om søndagen, som er upassende for sabbatten, at foretrække verdens lærdomme og filosofier frem for Guds lære og ikke acceptere befalingen om at tilgive andre).

  • Hvilke konsekvenser er der ved at holde fast ved sådanne handlinger og indstillinger? Hvordan er det ligesom en fælde?

Bed eleverne om at tænke over, hvad de har brug for at give slip på for at kunne modtage alle de velsignelser, som vor himmelske Fader har til dem. Overvej at bede dem om at sætte et mål om at give slip på noget, der afholder dem fra at leve ret i Herrens øjne.

Lære og Pagter 49:5-28

Herren retter shakernes usande lærdomme og befaler sine tjenere at indbyde dem til at omvende sig og blive døbt

Mind eleverne om, at Herren befalede Leman Copley, Sidney Rigdon og Parley P. Pratt at forkynde evangeliet for shakerne (se L&P 49:1-4). Forklar, at før denne befaling blev modtaget, havde Leman Copley været »ivrig efter, at nogle af ældsterne skulle tage hen til hans tidligere brødre [shakerne] og forkynde evangeliet« (Histories, Volume 2: Assigned Histories, 1831-1847, bind 2 i serien Histories The Joseph Smith Papers, 2012, s. 37). Da disse ældster tog hen til shakerne, læste de åbenbaringen i Lære og Pagter 49 højt for dem.

Skriv den anden kolonne i skemaet fra tidligere i lektionen på tavlen.

Del klassen op i fem grupper. Giv hver gruppe en af de skriftstedshenvisninger, du har skrevet på tavlen. (Hvis du har en lille klasse, så del skriftstederne op mellem eleverne og drøft dem sammen som klasse). Bed eleverne om at læse deres tildelte skriftsteder og se efter læresætninger og principper, der retter shakernes usande trossætninger.

Når eleverne har haft tid til at studere disse skriftstedshenvisninger, så bed dem om at tale om følgende spørgsmål i deres gruppe og forberede sig på at fortælle klassen om deres svar.

  • Hvilke læresætninger og principper havde shakerne og Leman Copley brug for at forstå?

  • Hvordan forklarer jeres tildelte vers disse sandheder?

Når grupperne har haft tid til at læse og tale om deres tildelte skriftsteder, så bed en elev fra hver gruppe om at besvare disse spørgsmål for hele klassen. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer de skriftsteder, der underviser om de sandheder, de har fundet frem til.

De bør finde frem til følgende læresætninger og principper. (Bemærk, at disse sandheder er nummererede, så de passer til listen med falske overbevisninger på tavlen). Når eleverne nævner disse sandheder, så overvej at stille opfølgningsspørgsmål for at fremme yderligere drøftelse.

  1. I Lære og Pagter 49:7 bør eleverne finde frem til følgende læresætning: Ingen udover Gud ved, hvornår det andet komme sker.

  2. I Lære og Pagter 49:22-25 er et princip, som eleverne måske finder frem til, følgende: Hvis vi kender tegnene på det andet komme, vil vi ikke blive bedraget af falske forlydender.

    • Hvilke tegn bliver nævnt i vers 23-25? (Du kan forklare, at navnet Jakob i vers 24 henviser til Israels hus). Hvordan har I set disse tegn i vore dage?

  3. I Lære og Pagter 49:11-14 bør eleverne finde frem til følgende læresætning: Jesus Kristus har befalet sine tjenere at kalde folk til at tro på ham, omvende sig, blive døbt og modtage Helligåndsgaven.

    • Hvorfor er I taknemlige for, at I er blevet døbt, og at I har modtaget Helligåndsgaven? Hvorfor ser I frem mod at hjælpe andre folk til at modtage disse ordinancer?

  4. I Lære og Pagter 49:15-17 bør eleverne finde frem til en eller flere af følgende læresætninger: Ægteskab mellem en mand og en kvinde er ordineret af Gud, og ægtemænd og hustruer er blevet befalet at blive et og få børn. Det kan være nødvendigt at forklare vendingen »for at jorden kan opfylde hensigten med sin skabelse; og for at den kan blive fyldt med et mål af mennesker«. Denne passage underviser om, at et af formålene med jordens skabelse var at sørge for et sted, hvor Guds børn kunne bo som familier.

    • Hvilke formål opfylder ægteskabet mellem en mand og en kvinde i vor himmelske Faders plan?

    • Hvordan er det i modstrid med vor himmelske Faders plan, at man »forbyder ægteskab«?

    • Ifølge vers 16 godkender Gud traditionelt ægteskab mellem en mand og en kvinde. Hvordan prøver folk at nedgøre eller ødelægge det traditionelle ægteskab?

    • Hvad kan unge mænd og unge piger gøre nu for at forberede sig på celestialt ægteskab?

  5. I Lære og Pagter 49:18-21 bør eleverne finde frem til følgende læresætning: Herren har sørget for dyr på jorden til vores brug.

    • Hvilken advarsel findes der i vers 21? Hvorfor tror I, at Herren ikke er tilfreds med dem, som unødvendigt slår dyr ihjel?

Forklar, at shakerne og Leman Copley ikke fulgte Herrens råd. Shakerne afviste missionærernes budskab, og Leman Copley vendte tilbage til sine tidligere overbevisninger og forlod Kirken.

Afslut ved at bede en elev om at læse Lære og Pagter 49:26-28 højt. Lad klassen følge med og se efter Herrens råd og løfter. (Du kan eventuelt forklare, at ordet bagtrop henviser til nogen, der beskytter andre bagfra).

Bed eleverne om at læse versene igen for sig selv og tænke over, hvordan Herrens råd finder anvendelse på dem personligt. Bær dit vidnesbyrd om de velsignelser, der kommer, når vi søger Herrens lærdomme og følger dem.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 49:2. Ønske om »at kende en del af sandheden«

Ældste Glenn L. Pace fra De Halvfjerds talte om faren ved delvis lydighed mod profetisk råd:

Billede
Ældste Glenn L. Pace

»Der er nogle af vore medlemmer, der praktiserer selektiv lydighed. En profet er ikke én, som fremviser et stort tag selv-bord med sandheder, hvorfra vi frit kan vælge. Men nogle medlemmer bliver kritiske og foreslår, at profeten burde ændre menuen. En profet foretager ikke en spørgeskemaundersøgelse for at se, hvilken vej den offentlige mening blæser. Han åbenbarer Herrens vilje til os. Verden er fyldt med kirker i tilbagegang, som har givet efter for den offentlige mening og er blevet bedre til at kilde deres medlemmers ører end til at adlyde Guds love.

I 1831 ønskede nogle nyomvendte at bringe nogle af deres tidligere trossætninger med sig ind i Kirken. Vores problem i dag er medlemmer, der synes meget sårbare over for samfundets tendenser (og pegende fingre, der følger dem) og ønsker, at Kirken ændrer sin holdning for at tilpasse sig dem. Det doktrinære græs på naboens plæne ser for dem meget grønnere ud.

Herrens råd i 1831 er relevant i dag: ›Se, jeg siger jer, at de ønsker at kende en del af sandheden, men ikke den hele, for de lever ikke ret i mine øjne og må nødvendigvis omvende sig‹ (L&P 49:2).

Vi er nødt til at acceptere den fulde sandhed – den hele – ›ifør[e os] Guds fulde rustning‹ (Ef 6:11) og komme i gang med at opbygge riget. Vi kan alle spørge os selv: ›Bidrager jeg positivt til opbygningen af riget i vor tid i denne tidernes fyldes uddeling?‹« (se »Følg profeten«, Stjernen, juli 1989, s. 23-24).

Lære og Pagter 49:7. »Den time og dag kender intet menneske«

Du kan eventuelt læse følgende udtalelse af profeten Joseph Smith, som er en advarsel om dem, der hævder at kende tiden for Frelserens andet komme: »Jesus Kristus har aldrig åbenbaret det nøjagtige tidspunkt for sit komme for noget menneske (se Matt 24:36; L&P 49:7). Tag og læs skrifterne, og I vil ikke kunne finde noget som helst, der angiver det nøjagtige tidspunkt for hans komme. Alle, der siger noget sådant, er falske lærere« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 250).

Lære og Pagter 49:15-17. »Ægteskabet er indstiftet af Gud«

Præsident Gordon B. Hinckley lovpriste ægteskabet mellem en mand og en kvinde i følgende udtalelse:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Hvor er ægteskabet dog smukt i vor evige Faders plan, en plan, som er givet i hans guddommelige visdom til sine børns lykke og sikkerhed og til fortsættelsen af slægten …

Præsident Joseph F. Smith har engang sagt, at ›ingen mand kan frelses og ophøjes i Guds rige uden kvinden, og ingen kvinde kan opnå fuldkommenhed og ophøjelse i Guds rige alene … Gud indstiftede ægteskabet i begyndelsen. Han skabte mennesket i sit eget billede og sin egen lignelse, som mand og kvinde, og da de skabtes, blev det bestemt, at de skulle forenes i ægteskabets hellige bånd, og at den ene ikke er fuldkommen uden den anden.‹ (Evangeliske lærdomme, s. 229).

Der er i sandhed ingen, der læser i skrifterne, hverken de gamle eller de nye, der kan tvivle på ægteskabets guddommelighed. De bedste følelser i livet, det menneskelige hjertes mest gavmilde og tilfredsstillende impulser finder udtryk i et ægteskab, der står rent og ubesmittet over verdens ondskab.

Et sådant ægteskab er, tror jeg, det ønske, mænd og kvinder overalt har håbet på, længtes efter, bedt om« (se »Hvad Gud har sammenføjet«, Stjernen, juli 1991, s. 68).

Som det bliver udtrykt i følgende udtalelse, så billiger Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ikke ægteskab mellem to af samme køn:

»Kirken har kun én urokkelig standard for seksuel moral: intime forhold er kun passende mellem en mand og en hustru, der er forenet i ægteskab.

Kirkens modstand mod ægteskab mellem personer af samme køn udgør hverken støtte eller nogen form for fjendtlighed over for homoseksuelle mænd eller kvinder. Beskyttelse af ægteskabet mellem en mand og en kvinde fratager ikke Kirkens medlemmer deres kristne ansvar for at vise kærlighed, venlighed og medmenneskelighed over for alle … Vi kan udtrykke oprigtig kærlighed og venskab til homoseksuelle familiemedlemmer eller venner uden at acceptere praktisering af homoseksuelle forhold eller en omdefinering af ægteskabet« (»The Divine Institution of Marriage«, mormonnewsroom.org).

Præsident Gordon B. Hinckley har sagt:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Folk spørger om vores indstilling til dem, som anser sig selv for at være såkaldte bøsser og lesbiske. Mit svar er, at vi elsker dem som Guds sønner og døtre. De har måske visse tilbøjeligheder, som er stærke, og som kan være vanskelige at kontrollere. De fleste mennesker har tilbøjeligheder af den ene eller anden form på forskellige tider. Hvis de ikke handler i overensstemmelse med disse tilbøjeligheder, kan de gå fremad som alle andre medlemmer af Kirken. Hvis de bryder kyskhedsloven og Kirkens moralske standarder, så er de underkastet Kirkens disciplinering, ligesom alle andre« (se »Hvilke spørgsmål stiller folk om os?, Liahona, jan. 1999, s. 83).

Lære og Pagter 49:18-21. Dyr er »til menneskets brug«

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»I unge, lær mådehold og at bruge sund fornuft i alt, der vedrører helbred, ernæring og især medicin. Undgå at være overdreven eller fanatisk eller at følge modeluner.

Visdomsordet råder os fx til at spise kød sparsomt (se L&P 89:12). For at undgå, at nogen overdriver, får vi i en anden åbenbaring at vide, at ›den, som forbyder … [at spise] kød … er ikke ordineret af Gud‹ (L&P 49:18)« (se »Visdomsordet: Princippet og forjættelserne, Stjernen, juli 1996, s. 17).

Udskriv