Seminarie en instituut
Les 16: Leer en Verbonden 8


Les 16

Leer en Verbonden 8

Inleiding

Vanaf april 1829 helpt Oliver Cowdery de profeet Joseph Smith bij het vertalen van de platen door als schrijver te fungeren. Omdat de Heer Oliver de gave van vertalen had aangeboden als hij dat wenste (zie LV 6:25), is Oliver ‘er zeer op gebrand om de macht om te vertalen te ontvangen’. (Joseph Smith, in History of the Church, deel 1, 36.) De Heer antwoordt dat Hij Oliver naar zijn geloof het vermogen om te vertalen zal geven.

Lessuggesties

Leer en Verbonden 8:1–5

De Heer belooft Oliver Cowdery de gave van openbaring

Zet de volgende vragen op het bord vóór de les begint. Laat onder elke vraag plaats om de beginselen die de cursisten tijdens de les noemen te noteren.

Hoe kunnen we onze gebeden zinvoller maken?

Hoe weten we of God tot ons spreekt?

Vestig de aandacht van de cursisten op de vragen op het bord.

  • Waarom is het volgens jou belangrijk om het antwoord op deze vragen te begrijpen?

Leg uit dat Leer en Verbonden 8 een openbaring bevat die de Heer bij monde van Joseph Smith aan Oliver Cowdery heeft gegeven. In deze openbaring vinden we instructies van de Heer waarmee we de vragen op het bord kunnen beantwoorden.

Laat de cursisten Leer en Verbonden 8:1 in stilte doornemen en nagaan hoe Oliver volgens de Heer moest bidden.

  • Welke instructie gaf de Heer Oliver over de manier waarop hij moest bidden?

  • Wat betekent het om ‘in geloof […], met een oprecht hart’ te vragen?

Zet het volgende onder de eerste vraag op het bord: Als wij bidden, ontvangen wij .

Hoe zou je deze zin uitgaande van Leer en Verbonden 8:1 aanvullen? (De strekking van de samenvatting van deze passage door de cursisten dient het volgende beginsel te omvatten: als wij met een oprecht hart en in geloof bidden, kunnen wij kennis van God ontvangen. Vul de zin op het bord aan met de bewoordingen van de cursisten.)

  • Waarom zouden ons geloof en onze oprechtheid invloed hebben op ons vermogen om kennis van God te ontvangen?

Laat de cursisten nadenken over een moment waarop zij zegeningen hebben ervaren omdat ze in geloof en met een oprecht hart baden.

Om de cursisten te helpen met het beantwoorden van de tweede vraag op het bord, laat u een cursist in het kort het verhaal vertellen van Mozes die de kinderen van Israël leidde toen ze na hun vlucht uit slavernij door het Egyptische leger werden achtervolgd (zie Exodus 14).

Afbeelding
Mozes scheidt het water van de Rode Zee

Laat een cursist Leer en Verbonden 8:2–3 voorlezen. Laat de klas nagaan hoe de Heer aan Mozes openbaarde dat hij de kinderen van Israël door de Rode Zee moest leiden.

  • Hoe werd Mozes door God geïnspireerd om het water van de Rode Zee te scheiden? (Door de geest van openbaring.)

  • Welke waarheid komen wij in deze verzen te weten over manieren waarop de Heer tot ons spreekt? (De cursisten dienen te vermelden dat de Heer door de macht van de Heilige Geest tot ons verstand en ons hart spreekt. Zet dit onder de tweede vraag op het bord.)

Afbeelding
tekening verstand en hart

Neem de volgende tekening over op het bord. Trek pijlen naar het verstand en het hart.

  • Op welke manieren spreekt de Heer tot ons verstand? Op welke manieren spreekt Hij tot ons hart?

Laat een cursist het volgende citaat van ouderling Boyd K. Packer van het Quorum der Twaalf Apostelen voorlezen om de cursisten duidelijk te maken hoe ze de invloed van de Heilige Geest kunnen voelen:

Afbeelding
President Boyd K. Packer

‘Nu al, nu je nog jong bent, kun je leren hoe je leiding van de Heilige Geest ontvangt.

‘Als apostel luister ik nu naar dezelfde inspiratie, afkomstig uit dezelfde bron, en op dezelfde manier als toen ik een jongen was. Het signaal is nu veel duidelijker.’ (‘Gebeden en antwoorden’, De Ster, mei 1980, 36.)

Laat vervolgens een andere cursist het volgende citaat van ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen voorlezen:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

‘Een ingeving in ons verstand is heel specifiek.

‘We horen, voelen of schrijven de woorden in detail alsof ze aan ons gedicteerd worden.

‘Een boodschap in ons hart is een algemenere indruk. De Heer communiceert vaak eerst met ons door middel van indrukken. ‘Als we het belang van die indrukken herkennen en ze opvolgen, staan we open voor meer gedetailleerde boodschappen aan ons verstand. Als we een indruk in ons hart volgen, wordt die versterkt door een specifieke boodschap in ons verstand.’ (‘Helping Others to Be Spiritually Led’ [CES-symposium over de Leer en Verbonden, 11augustus 1998], 3–4; LDS.org.)

Leg uit dat indrukken in het hart voor sommige mensen even specifiek kunnen zijn als indrukken in het verstand.

  • Waarom is het belangrijk om te begrijpen en herkennen hoe de Heer met ieder van ons persoonlijk communiceert?

Laat de cursisten in hun aantekenschrift of Schriftendagboek opschrijven (1) wanneer hun hemelse Vader door de Heilige Geest tot hun verstand en hart heeft gesproken of (2) wanneer ze de invloed van de Heilige Geest hebben gevoeld. U kunt enkele cursisten laten vertellen wat ze hebben opgeschreven, als ze zich daar prettig bij voelen. U kunt ook over een ervaring vertellen waarbij u herkende dat de Heer tot u sprak.

Leg uit dat het vermogen om persoonlijke openbaring te vragen en te ontvangen voor alle kinderen van God beschikbaar is.

Vestig de aandacht van de cursisten op Leer en Verbonden 8:4. Lees het volgende gedeelte van het vers voor: ‘Welnu, dat is uw gave; leg u erop toe, en gezegend bent u’. Leg uit dat het woord gave in dit vers verwijst naar Olivers vermogen om openbaring te ontvangen.

  • Wat denk je dat ‘leg u […] toe’ op de geest van openbaring betekent? (Streven naar de leiding van de Heilige Geest.)

Laat de cursisten bedenken hoe zij zich beter op de geest van openbaring kunnen toeleggen. Zet het volgende op het bord: Als wij ons op de geest van openbaring toeleggen, .

Laat een cursist Leer en Verbonden 8:4–5 voorlezen. Laat de klas meelezen en nagaan wat de Heer Oliver beloofde als hij zich op de gave van openbaring toelegde. Als de cursisten geantwoord hebben, kunt u de volgende aanvulling voorstellen: Als wij ons op de geest van openbaring toeleggen, kunnen wij van het kwaad en van leed worden bevrijd. Vul de uitspraak op het bord aan.

  • Hoe heeft de Heer de macht van openbaring gebruikt om jou of iemand die je kent van het kwaad of van leed te bevrijden?

Vraag de cursisten enkele manieren op het bord te zetten waarop wij ons beter op de gave van openbaring ‘kunnen toeleggen’ om tegen het kwaad te worden beschermd. Vraag ze hoe hun voorstellen ons beter in staat stellen om openbaring te ontvangen en te herkennen. Laat ze in hun aantekenschrift of Schriftendagboek noteren welke van deze suggesties ze zich tot doel willen stellen.

U kunt getuigen hoe belangrijk het is naar de geest van openbaring te streven, en de cursisten vertellen hoe uw leven daardoor is gezegend.

Leer en Verbonden 8:6–9

Oliver Cowdery heeft de ‘gave van Aäron’

Vat Leer en Verbonden 8:6–9 samen: de Heer zegende Oliver Cowdery met gaven die hem zouden helpen om zijn rol in de herstelling van het evangelie te vervullen. Een van deze gaven was de ‘gave van Aäron’, waarmee Oliver volgens de Heer ‘wonderbare werken’ zou doen. We weten niet precies wat de gave van Aäron inhoudt. Herinner de cursisten eraan dat Aäron de broer van Mozes uit het Oude Testament was en dat hij Mozes hielp om zijn profetische verantwoordelijkheden te vervullen.

Laat de cursisten Leer en Verbonden 8:7–8 in stilte doornemen en te letten op de macht achter alle geestelijke gaven. Leg uit dat als de Heer ons roept of ons een bepaalde opdracht geeft, Hij ons zegent met de gaven en vaardigheden om die taak te vervullen.

Leer en Verbonden 8:10–12

De Heer belooft Oliver Cowdery de gave van vertalen op voorwaarde dat hij geloof oefent

Vestig de aandacht van de cursisten op het beginsel op het bord: ‘Als wij bidden in geloof en met een oprecht hart, kunnen wij kennis van God ontvangen’. Laat een cursist Leer en Verbonden 8:10–12 voorlezen. Laat de klas meelezen en opletten of ze het gebed beter gaan begrijpen. Laat de cursisten vertellen wat ze hebben gevonden en stel daarna de volgende vraag. Laat de cursisten even over de vraag nadenken voordat ze antwoorden:

  • Hoe zou deze raad jou helpen als je in Olivers schoenen stond?

Vraag de cursisten in hun aantekenschrift of Schriftendagboek enkele vragen te noteren waarop ze ernstig naar antwoorden streven. Ze kunnen eveneens noteren op welke concrete manier ze hun manier van bidden om deze antwoorden willen veranderen.

Getuig van Gods liefde voor de cursisten en van zijn verlangen om hun gebeden te verhoren en hen openbaring te geven. Moedig de cursisten aan om hun hemelse Vader hun vragen te stellen in geloof, en met een oprecht voornemen om naar de ontvangen antwoorden te handelen.

Toelichting en achtergrondinformatie

Leer en Verbonden 8:1. ‘In geloof vragen’

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

‘Het gebed is het doeltreffendst als we ernaar streven om rein en gehoorzaam te zijn, met goede motieven en de bereidheid om te doen wat Hij vraagt. Een nederig, gelovig gebed geeft richting en gemoedsrust.’ (‘De goddelijke gave van het gebed gebruiken’, Liahona, mei 2007, 8.)

Leer en Verbonden 8:2. ‘Ik zal in uw verstand en in uw hart tot u spreken door de Heilige Geest’

Afbeelding
Profeet Joseph Smith

‘Het kan nuttig zijn de eerste aanwijzing van de geest van openbaring op te merken; bijvoorbeeld wanneer u voelt dat u zuivere intelligentie toevloeit, kunt u plotselinge invallen krijgen […] en door de Geest van God te onderkennen en te begrijpen, groeit u in het beginsel openbaring, totdat u volmaakt wordt in Christus Jezus.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 142.)

Leer en Verbonden 8:2. Openbaring komt geleidelijk

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd dat boodschappen van God vaak stapsgewijs komen. Hij heeft ons aangespoord om niet ontmoedigd te raken als we geen frequente, dramatische antwoorden op ons gebed ontvangen:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Het licht dat in een donkere kamer aangaat, is als een boodschap van God die we snel, volledig en ineens ontvangen. Velen onder ons hebben dit patroon van openbaring ervaren als antwoorden op onze oprechte gebeden, of als de nodige aanwijzingen en bescherming zoals God die op dat moment goedachtte. Dergelijke onmiddellijke en intense manifestaties staan in de Schriften, in onze kerkgeschiedenis, en komen in ons eigen leven voor. Die machtige wonderen komen inderdaad voor. Maar dit patroon van openbaring is meer uitzondering dan regel.

‘De geleidelijke toename van licht dat de opkomende zon uitstraalt, is als een boodschap van God die we “regel op regel […], voorschrift op voorschrift” ontvangen (2 Nephi 28:30). Openbaring komt meestal na verloop van tijd in kleine stapjes, naar ons verlangen, onze getrouwheid en onze voorbereiding. Dergelijke boodschappen van onze hemelse Vader vormen zich geleidelijk op onze ziel “als dauw uit de hemel” (LV 121:45). Dit patroon van openbaring is eerder regel dan uitzondering. Het blijkt bijvoorbeeld uit de ervaringen van Nephi bij zijn verschillende pogingen om de koperen platen van Laban te verkrijgen (zie 1 Nephi 3–4). Uiteindelijk werd hij door de Geest naar Jeruzalem geleid, “van tevoren niet wetende wat [hij] moest doen” (1 Nephi 4:6). En hij leerde niet in één keer hoe hij een schip van een vernuftige makelij moest bouwen. Nee, de Heer toonde hem “van tijd tot tijd op welke wijze [hij] de spanten van het schip moest vervaardigen” (1 Nephi 18:1). […]

‘Als leden van de kerk zijn we geneigd ons zozeer te richten op wonderbaarlijke en indrukwekkende geestelijke manifestaties, dat we minder of geen oog hebben voor het gebruikelijke patroon waarmee de Heilige Geest te werk gaat. De “eenvoud van het middel” (1 Nephi 17:41) waarbij we stapsgewijs geestelijke indrukken krijgen die na verloop van tijd uitmonden in het gewenste antwoord of de nodige leiding, kan ons het doel doen “voorbijzien” (Jakob 4:14).

‘Ik heb veel mensen gesproken die de kracht van hun getuigenis in twijfel trekken en hun geestelijke vermogen onderschatten, omdat ze niet geregeld wonderbaarlijke of sterke indrukken ontvangen. Wij denken misschien aan de ervaringen van Joseph in het heilige bos, of aan Saulus op de weg naar Damascus of aan Alma de jonge, en denken dan dat er iets mis met ons is en dat we tekortschieten als we die bekende en geestelijk indrukwekkende voorbeelden niet zelf meemaken. Als u die gedachten of twijfels bij uzelf herkent, weet dan dat u volstrekt normaal bent. Blijf gewoon gehoorzaam en met geloof in de Heiland voorwaarts streven. Dan kunt u “niet verkeerd gaan” (LV 80:3).’ (‘De geest van openbaring’, Liahona, mei 2011, 88–89.)

Leer en Verbonden 8:1–4. Door de Geest geleid worden

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

‘Het vergt geduld om hemelse inspiratie te leren herkennen. Door u er zorgvuldig op toe te leggen, door toepassing van juiste beginselen, en door ontvankelijk te zijn voor de gevoelens die u krijgt, zult u hemelse inspiratie krijgen. Ik geef u mijn getuigenis dat de Heer, door de Heilige Geest, tot uw hart en verstand kan spreken. Soms zijn de indrukken niet meer dan een algemeen gevoel. Soms openbaart de inspiratie zich zo helder en zo onmiskenbaar dat u die woord voor woord kunt opschrijven, alsof zij wordt gedicteerd.

‘Ik getuig plechtig dat u, als u nederig en dankbaar met volle overgave bidt, kunt leren hoe u in alle aspecten van uw leven door de Heilige Geest geleid kunt worden. Ik heb de waarheid van dit beginsel bevestigd gekregen toen ik met beproevingen te maken kreeg. Ik getuig dat u de beginselen die te maken hebben met hemelse inspiratie kunt leren beheersen. Op die manier kan de Heiland u bijstaan in uw beproevingen en zult u grote vrede en groot geluk genieten.’ (‘Hemelse inspiratie ontvangen’, Liahona, november 2009, 9.)

Leer en Verbonden 8:3. Mozes werd door de geest van openbaring geleid

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd waarom de Heer het oversteken van de Rode Zee als een voorbeeld van de geest van openbaring gebruikte:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

‘Vraag: waarom zou de Heer het voorbeeld van het oversteken van de Rode Zee als het klassieke voorbeeld van “de geest van openbaring” gebruiken? Waarom gebruikte Hij het eerste visioen niet? […] Of het visioen van de broeder van Jared? Hij had die alle wel kunnen gebruiken, maar dat deed Hij niet. Hij had een ander doel in gedachten.

‘Ten eerste komt openbaring bijna altijd in antwoord op een vraag, meestal een dringende vraag – niet altijd, maar meestal wel. Het probleem van Mozes was de vraag hoe hij zichzelf en de kinderen Israëls uit hun hachelijke situatie moest redden. Er waren strijdwagens achter hen, zandduinen aan alle kanten, en veel water vóór hen. Hij had informatie nodig om te weten wat hij moest doen, maar het was niet zomaar iets wat hij vroeg. In dit geval was het letterlijk een kwestie van leven en dood.

‘U zult ook informatie nodig hebben, maar in aangelegenheden die erg belangrijk zijn, is het onwaarschijnlijk dat u die krijgt, tenzij u er dringend, ootmoedig en in geloof naar verlangt. Moroni noemt het vragen “met een eerlijke bedoeling” (Moroni 10:4). Als u er op die manier naar kunt streven, en in die toestand kunt blijven, dan zal er niet veel zijn waarmee de tegenstander u van het goede pad kan afleiden.

‘De Rode Zee zal wijken voor hem die oprecht naar openbaring streeft. De tegenstander heeft de macht om hindernissen op te werpen, om de legermachten van de farao te mobiliseren en ons tot aan de waterrand te drijven, maar hij kan niet zegevieren als wij het anders willen. Dat is de eerste les die we kunnen leren uit het oversteken van de Rode Zee door de geest van openbaring.’ (‘Remember how you felt’, New Era, augustus 2004, 7.)

Afdrukken