Seminarie
Thuisseminarieles: Leer en Verbonden 129–131; 132:1–33 (unit 28)


Thuisseminarieles

Leer en Verbonden 129–131; 132:1–33 (unit 28)

Lesmateriaal voor de thuisseminarieleerkracht

Samenvatting van dagelijkse thuisseminarielessen

De volgende samenvatting van de gebeurtenissen, leerstellingen en beginselen die de cursisten bij hun studie van Leer en Verbonden 129–131; 132:1–33 (unit 28) geleerd hebben, is niet bedoeld om als onderdeel van uw les te worden behandeld. Uw les richt zich op slechts enkele van deze leerstellingen en beginselen. Volg de ingevingen van de Heilige Geest terwijl u over de behoeften van uw cursisten nadenkt.

Dag 1 ( Leer en Verbonden 129; 130:1–11, 22–23)

De cursisten bestudeerden enkele leringen van de profeet Joseph Smith. Ze leerden dat ware boodschappers van onze hemelse Vader ons niet zullen misleiden. Ze maakten ook kennis met leerstellingen aangaande de leden van de Godheid. De cursisten leerden dat we in de hemel dezelfde betrekkingen als op aarde kunnen hebben, maar dat ze met eeuwige heerlijkheid gepaard gaan.

Dag 2 (Leer en Verbonden 130:12–21)

In deze les leerden de cursisten de volgende beginselen: Alleen God kent de precieze tijd van de wederkomst. De kennis en intelligentie die wij in dit leven opdoen, zullen in de opstanding met ons herrijzen. Als we een zegening van God willen ontvangen, moeten we de wet gehoorzamen waarop die gegrond is.

Dag 3 (Leer en Verbonden 131)

De cursisten bestudeerden Leer en Verbonden 131 en ontdekten daarbij het volgende: willen we de hoogste graad van het celestiale koninkrijk verwerven, dan moeten we het nieuw en eeuwig huwelijksverbond aangaan. De cursisten leerden ook de betekenis van de zinsnede ‘het vastere woord van profetie’ kennen.

Dag 4 (Leer en Verbonden 132:1–33)

In deze les leerden de cursisten het volgende: wanneer een verbond wordt gesloten door het juiste priesterschapsgezag en verzegeld door de Heilige Geest der belofte, duurt het eeuwig. Ze leerden ook dat een man en een vrouw die zich aan het nieuw en eeuwigdurend huwelijksverbond houden, eeuwig nakomelingschap zullen hebben.

Inleiding

De cursisten bestudeerden Leer en Verbonden 132:1–33 in hun les op dag 4. De les van vandaag levert ze meer begrip van de hele afdeling Leer en Verbonden 132 en het beginsel van het meervoudig huwelijk op. De cursisten gaan ook beter begrijpen waarom het meervoudig huwelijk in het verleden uitgeoefend werd.

Noot: de cursisten leerden in deze unit twee kernteksten: Leer en Verbonden 130:22–23 en Leer en Verbonden 131:1–4. Vraag aan het begin van de les aan de helft van de klas wat ze van de eerste tekst geleerd hebben. Vraag de andere helft van de klas wat ze van de tweede tekst geleerd hebben.

Lessuggesties

Leer en Verbonden 132:3–6, 34–48

De Heer zet de voorwaarden van het nieuw en eeuwigdurend verbond uiteen en openbaart het beginsel van het meervoudig huwelijk

Zet vóór de les de volgende vragen op het bord:

Waarom is een eeuwig huwelijk belangrijk voor je?

Wat ga je vanaf vandaag doen om je op de tempel voor te bereiden en daar een huwelijk voor tijd en alle eeuwigheid te sluiten?

Welke zegeningen in dit leven staan hen te wachten die Gods wet gehoorzamen om zich in de tempel te laten verzegelen?

Nodig de cursisten uit om deze vragen bij hun studie van Leer en Verbonden 132 vandaag te overdenken.

Leg uit dat de profeet Joseph Smith in 1831 aan de geïnspireerde vertaling van het Oude Testament werkte. Hij las dat sommige profeten van weleer het meervoudig huwelijk (ook wel polygamie genoemd) toepasten. Daarbij is sprake van één man die met meer dan één levende vrouw is gehuwd. De profeet bestudeerde de Schriften, overdacht wat hij las en legde zijn vragen over het meervoudig huwelijk uiteindelijk in gebed aan onze hemelse Vader voor.

Zet Genesis 16:1–3 op het bord. Leg uit dat deze verzen beschrijven wat Sarai en Abram deden, die later Sara en Abraham werden genoemd. Laat een cursist die verzen voorlezen. Laat de klas meelezen en over mogelijke vragen nadenken die ze over deze gebeurtenis in het leven van Abram en Sarai hebben.

Laat de cursisten Leer en Verbonden 132:1 doorlezen en letten op de vraag van de profeet Joseph Smith toen hij passages in het Oude Testament aangaande het meervoudig huwelijk bestudeerde. Vraag de cursisten naar hun bevindingen. (Licht eventueel toe dat bijvrouwen in de tijd van het Oude Testament en de cultuur waarin ze leefden wettig met een man waren gehuwd, maar een lagere maatschappelijke en wettelijke status hadden dan die van een echtgenote. In onze bedeling is van bijvrouwen in het meervoudig huwelijk geen sprake geweest.)

Zet de volgende vraag op het bord: Waarom zou de Heer rechtschapen mannen en vrouwen in bepaalde tijden gebieden het beginsel van het meervoudig huwelijk te gehoorzamen?

Leg uit dat de cursisten bij hun studie van Leer en Verbonden 132 antwoorden kunnen vinden op de vraag op het bord en op andere vragen die ze mogelijk over het meervoudig huwelijk hebben. Laat ze de leringen opschrijven die ze vandaag bij hun studie ontdekken.

Vraag enkele cursisten beurtelings een vers uit Leer en Verbonden 132:34–36 voor te lezen. Laat de klas meelezen en opletten waarom Abraham en Sara met het meervoudig huwelijk begonnen.

  • Waarom gaf Sara Abraham volgens vers 34 nog een vrouw? Wat kunnen we daaruit over het meervoudig huwelijk leren? (Terwijl de cursisten antwoorden, zet u het volgende beginsel op het bord: De Heer staat een meervoudig huwelijk alleen toe wanneer Hij het gebiedt. Laat de cursisten desgewenst Jakob 2:27, 30 lezen om ze dit beginsel duidelijk te maken. Laat de cursisten deze verwijzing desgewenst naast Leer en Verbonden 132:34 in hun Schriften noteren.)

Laat een cursist Leer en Verbonden 132:37–38 voorlezen. Laat de klas meelezen en op zinsneden letten die aangeven wanneer de Heer het meervoudig huwelijk toestond. Vraag de cursisten naar hun bevindingen.

Vat Leer en Verbonden 132:39, 41–43 samen. Leg uit dat de Heer bevestigde dat mensen die op zijn gebod het beginsel van het meervoudig huwelijk uitoefenen, zich niet aan de zonde van overspel schuldig maken. Als iemand echter het meervoudig huwelijk toepast in situaties die de Heer niet heeft geboden, is er wel sprake van overspel. (Het woord vernietigd in vers 41 geeft aan dat wie hun heilige verbonden schenden van God en van zijn verbondsvolk afgesneden zullen worden [zie ook Handelingen 3:22–23; 1 Nephi 22:20].)

Laat de cursisten Leer en Verbonden 132:40 doorlezen en opletten wat de Heer van plan was te doen. Vraag de cursisten naar hun bevindingen.

Leg uit dat ‘alle dingen’ de wetten en verordeningen van het evangelie inhouden die in voorgaande bedelingen waren geopenbaard. Zet het volgende beginsel op het bord: Het gebod om de wet van het meervoudig huwelijk na te leven, maakte deel uit van de herstelling van alle dingen. (Zie ook Handelingen 3:20–21.)

Laat een cursist Leer en Verbonden 132:45, 48 voorlezen.

  • Wat leren we uit deze verzen over het meervoudig huwelijk? (Terwijl de cursisten antwoorden, zet u het volgende beginsel op het bord: Het meervoudig huwelijk kan alleen geautoriseerd worden met de sleutels van het priesterschap die aan de president van de kerk zijn verleend.)

Leg uit dat de Heer aan het begin van deze bedeling sommige heiligen als onderdeel van de herstelling gebood het meervoudig huwelijk uit te oefenen door de sleutels van het priesterschap die in het bezit waren van de profeet Joseph Smith en daaropvolgende presidenten van de kerk: Brigham Young, John Taylor en Wilford Woodruff. In 1890 ontving president Woodruff door diezelfde sleutels van het priesterschap de openbaring dat het meervoudig huwelijk niet meer uitgeoefend mocht worden (zie Officiële verklaring 1).

Leer en Verbonden 132:49–66

De Heer geeft Joseph en Emma Smith raad over het meervoudig huwelijk

Leg uit dat de profeet Joseph Smith aarzelde om het meervoudig huwelijk uit te gaan oefenen. Hij verklaarde dat hij er pas aan wilde beginnen toen hij de waarschuwing kreeg dat hij vernietigd zou worden als hij niet gehoorzaamde. (Zie ‘Plural Marriage’, Historical Record, mei 1887, 222.) Door een gebrek aan historische documentatie weten we niet echt in hoeverre hij het gebod aanvankelijk probeerde na te leven. In 1841 was de profeet het gebod echter wel gehoorzaam. In de drie daaropvolgende jaren trad hij volgens de geboden van de Heer met extra vrouwen in het huwelijk. Het meervoudig huwelijk op het gebod van de Heer uitoefenen, was voor de profeet Joseph Smith en zijn vrouw Emma, van wie hij zielsveel hield, een beproeving van hun geloof.

Vat Leer en Verbonden 132:49–56 samen. Leg uit dat de Heer Joseph en Emma Smith raad gaf. Hij beloofde ze zegeningen als ze het beginsel van het meervoudig huwelijk gehoorzaamden. Leg uit dat de profeet Joseph Smith in 1841 andere getrouwe mannen en vrouwen in het beginsel van het meervoudig huwelijk begon te onderwijzen. Hoewel deze getrouwe kerkleden aanvankelijk terughoudend en gefrustreerd reageerden op het gebod, kregen zij een persoonlijke bevestiging door de Heilige Geest en aanvaardden zij het beginsel van het meervoudig huwelijk.

Lees Leer en Verbonden 132:63 voor, vanaf de woorden ‘want ze zijn hem gegeven’. Leg voordat u gaat lezen uit dat dit vers een van de redenen aangeeft waarom de Heer Joseph Smith en anderen gebood om het meervoudig huwelijk toe te passen. Vraag de klas mee te lezen en op die reden te letten. Zet na het voorlezen het volgende beginsel op het bord: De Heer heeft in bepaalde situaties het meervoudig huwelijk ingesteld om zijn volk kinderen voor Hem groot te laten brengen. (Verwijs desgewenst nogmaals naar Jakob 2:30.)

  • Wat betekent het om ‘zich te vermenigvuldigen en de aarde te vervullen’? (Kinderen krijgen.)

  • Waarom zijn ouders door het krijgen van kinderen in staat om het werk van onze hemelse Vader voort te zetten?

Wijs op de vraag die u aan het begin van de les op het bord hebt gezet: Waarom zou de Heer rechtschapen mannen en vrouwen in bepaalde tijden gebieden het beginsel van het meervoudig huwelijk te gehoorzamen? Laat de cursisten desgewenst voor de klas samenvatten hoe ze die vraag op basis van Leer en Verbonden 132 en Jakob 2:27, 30 kunnen beantwoorden.

Besluit met uw getuigenis van de profeet Joseph Smith, en dat hij openbaring van God ontving en gehoorzaamde (zie LV 132:37).

Volgende unit (Leer en Verbonden 133–135)

Vraag de cursisten wat zij zouden doen als ze moesten kiezen tussen doodgaan of vluchten voor mensen die hen willen vermoorden. Als je met jouw dood nou eens het leven van je familie, vrienden en honderden anderen zou kunnen sparen? Zou je er dan voor kiezen? De profeet Joseph Smith ging zijn dood gewillig tegemoet. Hij zei: ‘Ik ga als een lam ter slachting; maar ik ben zo kalm als een zomermorgen’ (LV 135:4). De cursisten lezen in de volgende unit over de martelaarsdood van de profeet Joseph Smith.

Afdrukken