Seminarie en instituut
Les 114: Leer en Verbonden 108


Les 114

Leer en Verbonden 108

Inleiding

Lyman Sherman, trouw lid van het Zionskamp en een van de zeven presidenten van het Quorum der Zeventig, handelt op 26 december 1835 naar een geestelijke ingeving. Hij vraagt de profeet Joseph Smith om aanwijzingen inzake zijn roeping. Leer en Verbonden 108 bevat de openbaring aan Lyman bij monde van de profeet.

Lessuggesties

Leer en Verbonden 108:1–3

De Heer vergeeft Lyman Sherman zijn zonden

Begin de les met de volgende vragen:

  • Ben je ooit door de Geest aangespoord om iets te doen? Welke zegeningen kreeg je toen je naar de ingevingen van de Geest handelde?

Laat de cursisten de inleiding van Leer en Verbonden 108 doorlezen en opletten wie de profeet om een openbaring verzocht.

Laat een cursist de volgende informatie over Lyman Sherman voorlezen:

Lyman Sherman was een trouw lid van de kerk die aan het Zionskamp deelgenomen had. Hij was als een van de zeven presidenten van het Quorum der Zeventig geroepen. De profeet Joseph Smith noteerde in zijn dagboek voor 26 december 1835: ‘Broeder Lyman Sherman kwam binnen en vroeg naar het woord van de Heer door mij. “Want”, zei hij, “ik kreeg de sterke ingeving om je mijn gevoelens en verlangens kenbaar te maken, met de belofte dat er dan een openbaring over mijn taak zou volgen.”’ (In History of the Church, deel 2, 345; zie ook Journals, Volume 1: 1832–1839, deel 1 van de reeks Journals van The Joseph Smith Papers [2008], 137.)

Laat een cursist Leer en Verbonden 108:1 voorlezen. Laat de klas meelezen en opletten welke zegening de Heer Lyman Sherman schonk omdat hij gehoor gaf aan de ingeving om met de profeet te spreken. Vraag de cursisten naar hun bevindingen.

  • Welke zegening roepen we net als Lyman Sherman over ons af als we de stem van de Heer bereidwillig gehoorzamen? (De strekking van de antwoorden van de cursisten dient dit beginsel te omvatten: De Heer is bereid ons te vergeven als we zijn stem gehoorzamen. U kunt dit beginsel eventueel op het bord zetten.)

  • Waarom denk je dat we vergeving kunnen ontvangen als we ingevingen in daden omzetten?

Leg uit dat de stem van de Heer in de Schriften, de woorden van zijn hedendaagse profeten en de influisteringen van de Heilige Geest te horen zijn. God gehoorzamen, betekent onder meer dat we ons leven met rechtschapen activiteiten vullen die ons geestelijke kracht geven. Laat een cursist dit citaat uit Trouw aan het geloof voorlezen: ‘Als u geheel en al gehoorzaam bent, krijgt u de hele kracht van het evangelie in uw leven, met inbegrip van de kracht om zwaktes sterk te maken. Onder deze gehoorzaamheid vallen zaken die u misschien niet als deel van uw bekering beschouwt, zoals vergaderingen bijwonen, tiende betalen, dienstbetoon verlenen en andere mensen vergeven. De Heer heeft beloofd: “Hij die zich bekeert en de geboden des Heren doet, zal vergeving ontvangen” (LV 1:32).’ (Trouw aan het geloof: evangeliewijzer [2004], 20–21.)

Laat de cursisten Leer en Verbonden 108:2 doorlezen en op de raad letten die de Heer Lyman Sherman gaf nadat zijn zonden vergeven waren. Vraag de cursisten naar hun bevindingen.

  • Wat betekent ‘laat uw ziel gerust zijn over uw geestelijke status’?

  • Hoe kan de raad om de stem van de Heer niet langer te weerstaan iemands ziel gerust laten zijn?

Vraag de cursisten naar een beginsel uit Leer en Verbonden 108:1–2 over wat vergeving door de Heer ons schenkt. (De cursisten kunnen verschillende beginselen noemen, maar bespreek in elk geval de volgende waarheid: Vergiffenis van God krijgen, schenkt onze ziel gemoedsrust.)

Wijs erop dat boetvaardige mensen zich soms afvragen of hun zonden wel vergeven zijn als ze er nog steeds onder gebukt gaan. Laat een cursist de volgende citaten voorlezen. Laat de klas letten op raad aan mensen die moeite hebben om hun ziel gerust te laten zijn.

President Boyd K. Packer van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
President Boyd K. Packer

‘[De] grootse morgen van vergiffenis zal niet ineens aanbreken. Geef het niet op als u in het begin faalt. Vaak is het moeilijkste deel van bekering uzelf vergiffenis schenken. Ontmoediging maakt deel uit van de test. Geef het niet op. Die stralende morgen zal aanbreken.

‘Dan zal “de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat” u wederom ten deel vallen. [Filippenzen 4:7.] Dan zult u, net als Hij, niet meer aan uw zonden denken. Hoe weet u dat? U zult het weten! [Zie Mosiah 4:1–3.]’ (‘The Brilliant Morning of Forgiveness’, Ensign, november 1995, 20.)

  • Hoe zou je het gevoel beschrijven dat je ziel gerust is?

Laat de cursisten Leer en Verbonden 108:3 doorlezen en letten op verdere raad van de Heer aan Lyman Sherman.

  • Welke raad gaf de Heer aan broeder Sherman? (Om ‘voortaan stipter in het nakomen van [zijn] geloften’ te zijn. Een gelofte is een belofte of een verbond.)

  • Welke geloften doen we zoal?

Laat de cursisten zich afvragen hoe ze ‘voortaan stipter’ in het nakomen van hun geloften kunnen zijn. Als u nog tijd over hebt, kunt u ze laten opschrijven hoe ze hun geloften stipter kunnen nakomen.

Laat enkele cursisten uitleggen hoe ze met de leringen in Leer en Verbonden 108:1–3 een vriend(in) of familielid kunnen aanmoedigen om de stem van de Heer te gehoorzamen en vergeving te ontvangen.

Laat de cursisten zich afvragen hoe zij deze beginselen kunnen toepassen en gerust kunnen zijn wat hun geestelijke status voor de Heer betreft.

Leer en Verbonden 108:4–8

De Heer geeft Lyman Sherman nog meer raad en beloften

Vraag of de cursisten wel eens van een plechtige samenkomst gehoord hebben. Zo ja, laat ze dan uitleggen wat ermee bedoeld wordt. Mochten ze hulp nodig hebben, leg dan uit dat een plechtige samenkomst een bijzondere bijeenkomst is voor ‘de inwijding van tempels, speciale instructies aan priesterschapsleiders en steunverlening aan een nieuwe president van de kerk’. (David B. Haight, ‘Solemn Assemblies’ Ensign, november 1994, 14.) De Heer beloofde in december 1832 dat Hij grote zegeningen over de heiligen zou uitstorten als zij een tempel bouwden en een plechtige samenkomst hielden (zie LV 88:70–75, 117–119). Toen Lyman Sherman de openbaring in Leer en Verbonden 108 in december 1835 kreeg, zou de inwijding van de Kirtlandtempel over slechts drie maanden plaatsvinden. Er werden tussen januari en mei 1836 in Kirtland diverse bijeenkomsten gehouden. Sommige daarvan werden als een plechtige samenkomst aangeduid. In de week van 27 maart 1836 werden er plechtige samenkomsten gehouden als onderdeel van de inwijding van de Kirtlandtempel. Daartoe behoorde een plechtige samenkomst met speciale instructies voor priesterschapsleiders op 30 maart 1836.

Laat een cursist Leer en Verbonden 108:4–6 voorlezen. Laat de klas meelezen en opletten wat de Heer Lyman op de plechtige samenkomst beloofde te geven.

  • Wat zou Lyman Sherman volgens de Heer ontvangen?

Laat een cursist Leer en Verbonden 108:7–8 voorlezen. Laat de klas meelezen en op de instructies van de Heer aan broeder Sherman letten. Vraag de cursisten naar hun bevindingen.

  • Op welke manieren moest Lyman Sherman van de Heer zijn broeders versterken?

Laat de cursisten beginselen in Leer en Verbonden 108:7–8 vaststellen. Ze kunnen onder meer noemen: we moeten anderen door al onze conversaties en ons doen en laten versterken. Laat de cursisten dit beginsel desgewenst in hun Schriften markeren.

  • Hoe kun je de mensen om je heen door je conversaties versterken? Hoe kun je de mensen om je heen door je doen en laten versterken?

Vraag de cursisten naar een ervaring waarbij iemand hen versterkt heeft op een wijze zoals de Heer Lyman Sherman in vers 7 opdroeg.

Laat ze aan iemand denken die ze vandaag op een bepaalde manier kunnen versterken, en dat ook doen.

Vertel de cursisten dat Lyman Sherman tot aan zijn dood trouw bleef. De profeet Joseph Smith riep Lyman op 16 januari 1839 vanuit de gevangenis te Liberty als lid van het Quorum der Twaalf Apostelen. Lyman overleed echter voordat hij de brief van de profeet over zijn nieuwe roeping ontving.

Vertel tot slot over een gebeurtenis waarbij iemand u, of u een ander, versterkte.

Toelichting en achtergrondinformatie

Leer en Verbonden 108:1–2. ‘Uw zonden zijn u vergeven, […] laat uw ziel gerust zijn’

President Harold B. Lee heeft gezegd:

Afbeelding
President Harold B. Lee

‘Als de tijd komt wanneer u al het mogelijke hebt gedaan om u van uw zonden te bekeren, wie u ook bent, waar u ook bent, en naar uw beste kunnen de aangerichte schade hebt hersteld of vergoed […], dan verlangt u naar dat bevestigende antwoord of de Heer u al dan niet aanvaardt. Als u bij uw zelfonderzoek die gemoedsrust vindt, weet dan dat de Heer uw bekering heeft aanvaard.’ (Stand Ye in Holy Places [1974], 185.)

Leer en Verbonden 108:3. ‘Wees voortaan stipter in het nakomen van uw geloften’

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft getuigd van de zegeningen als we verbonden nakomen:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

‘Als u [de Heer] vertrouwt, zijn wil zoekt en doet, zult u zegeningen ontvangen die u met uw beperkte aardse verstand niet kunt bevatten. Uw Vader in de hemel en zijn heilige Zoon weten beter dan u wat u gelukkig maakt. Zij hebben u het plan van geluk gegeven. Als u dat begrijpt en navolgt, wordt u met geluk gezegend. Als u de verordeningen en verbonden van dat heilige plan gewillig gehoorzaamt, ontvangt en eert, kunt u de grootst mogelijke voldoening in dit leven vinden. Ja, zelfs momenten van overweldigende vreugde. U bereidt u voor op de eeuwigheid van een heerlijk leven met uw dierbaren die voor dat koninkrijk in aanmerking komen.’ (‘Trust in the Lord’, Ensign, november 1995, 18.)

Leer en Verbonden 108:6. ‘U bevoegd zult zijn om mijn evangelie te prediken overal waar Ik u […] zenden zal’

Lyman Sherman was een van de zeven presidenten van het Quorum der Zeventig. De profeet Joseph Smith gaf de leden van de Zeventig op 30 maart 1836 de volgende instructie aangaande hun roeping om het evangelie te prediken:

Afbeelding
Profeet Joseph Smith

‘De Zeventig mogen naar eigen goeddunken naar Zion of waar dan ook gaan en het evangelie prediken. Laat de verlossing van Zion ons doel zijn. Laten we dat bewerkstelligen door alle kracht van het huis van de Heer daarheen te zenden, waar we die ook vinden.’ (Journals, Volume 1: 1832–1839, deel 1 van de reeks Journals van The Joseph Smith Papers [2008], 215; zie ook History of the Church, deel 2, 432.)

Afdrukken